Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#16 Bericht door PE9ZZ »

PA3HMP schreef: 27 nov 2021, 09:40 ik ben btw betaald enkel nog maar bij aliexpress tegen gekomen, maar de douane houdt bewust het pakketje een maand extra vast om te klieren
Er zijn intussen zat webshops die dat doen. Jack Ma's toko is er één van.

Intussen zijn ook mijn IC sockets (mèt afgetikte BTW) allang in de EU (Liège) maar bezorgen ho maar. Of het aan de douane ligt of aan Pestnl (of beide), geen idee. Meneer Ma belooft nu bezorging op 3 december maar dat doet-ie al weken. Ik heb in arren moede voor veel geld lokaal een socket gekocht zodat ik doorkon.

Tjerk

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#17 Bericht door ----- »

PE9ZZ schreef: 28 nov 2021, 15:57 Ik heb in arren moede voor veel geld lokaal een socket gekocht zodat ik doorkon.
Ik denk als je in China besteld je rekening moet houden met wachten. Dat is de trade off, China goedkoop maar traag / lokaal snel maar duur. Dat is niet veranderd met de nieuwe BTW regeling

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#18 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef: 28 nov 2021, 17:17
PE9ZZ schreef: 28 nov 2021, 15:57 Ik heb in arren moede voor veel geld lokaal een socket gekocht zodat ik doorkon.
Ik denk als je in China besteld je rekening moet houden met wachten. Dat is de trade off, China goedkoop maar traag / lokaal snel maar duur. Dat is niet veranderd met de nieuwe BTW regeling
Ik heb op het apparaatje waar ik het eerder bij deze topic over had 1,5 week moeten wachten. Er was aangegeven dat hij er drie weken over zou doen. Dat is de afgelopen 4 maanden bjj op 1 na alle bestellingen zo gegaan.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#19 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 28 nov 2021, 10:05 Waar kan ik wat meer vinden over het apparaat John?
Ik moet beginnen met dat het een open source-apparaat is dat een interpretatie is van één amateur op een populair ontwerp van een andere amateur. De Chinese versies zijn een vaak wat goedkoper uitgevoerd ontwerp van het origineel.

Het apparaat is gebaseerd op de QCX, dat is een bekend ontwerp. De QCX was alleen CW, en een andere amateur heeft dat ontwerp uitgebreid zodat hij ook SSB kan.

De site van de maker (QRP Labs) van de QCX is het linkje hieronder. Dit is de pagina waarop de maker van de QCX schrijft over de afgeleide versies:

https://qrp-labs.com/usdx.html

Op deze site vind je een goede beschrijving van het oringeel, de uSDX dus het QCX-ontwerp, uitgebreid met SSB.

https://qrper.com/2020/09/an-introduction-to-the-usdx/

Chinese versies zijn er inmiddels in diverse uitvoeringen, verschuillende behuizingen, zelfs een portofoon met dit ontwerp. Prijzen die ik daarvoor gezien heb variëren van 40 dollar(!) tot ongeveer 200 dollar.

Natuurlijk is dat ding van 40 dollar vrij zeker minder goed dan een duurdere en zeker in vergelijking met het origineel.

Het apparaatje dat ik hierboven omschreef daarvan ken ik enkele mensen die er eentje hebben. Dat zijn voor een deel mensen met heel veel verstand van deze materie en die waren er niet negatief over. Daarop heb ik besloten de gok te wagen.

Ik ben nieuwsgierig of ik er wat aan heb. In die zin is het een gok. Het ergste dat me kan overkomen is dat ik 125 euro heb verspeeld. En echt verspeeld is dat niet, want ik weet dan wel uit eerste hand dat het apparaat niet deugt. Maar de ontvanger zal het vast wel doen, dus ook als er alleen maar prut uit de zender komt, waardoor ik hem niet kan gebruiken, dan heb ik nog altijd de ontvanger.

Ik heb er nog niet mee getest. Dus het moet allemaal nog blijken. Het linkje hieronder is in ieder geval waar ik hem gekocht heb. Ik heb er 1,5 week op gewacht. Ik ken nog iemand in Nederland die er via deze advertentie heeft besteld, dat was volgens mij afgelopen dinsdag. Hij heeft een tracking-code en daaruit blijkt dat het apparaat a.s. dinsdag bij hem wordt afgeleverd.

Als je op de onderstaande link een stuk naar benedn scrolt, kun je zien hoe het apparaat er van binnen uitziet, en ook hoe de onderdelen geplaatst zijn. Mijn ervaring is dat dat soort foto's meestal wel gewoon kloppen. Je kunt dan ook zien dat bij deze versie alle bandfilters er netjes in zitten, etc.

https://tinyurl.com/bbsy72y5
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#20 Bericht door PE9ZZ »

PE5TT schreef: 28 nov 2021, 17:17
PE9ZZ schreef: 28 nov 2021, 15:57 Ik heb in arren moede voor veel geld lokaal een socket gekocht zodat ik doorkon.
Ik denk als je in China besteld je rekening moet houden met wachten. Dat is de trade off, China goedkoop maar traag/lokaal snel maar duur. Dat is niet veranderd met de nieuwe BTW regeling
Zoals altijd YMMV. Blijkbaar ben ik aangelopen tegen hetzelfde geklier als OM PA3HMP hierboven. Vroegâh kwamen pakketjes (brievenbus) ook aan met enorm variërende levertijden. De laatste tijd werd het almaar sneller maar kennelijk is dat nu afgelopen door voornoemd geklier. Ze verwachten bezorging op 23 december. Dit gaat nergens meer over:
ali_sockets_211129.png
ali_sockets_211129.png (39.77 KiB) 2889 keer bekeken
Tjerk

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#21 Bericht door ON7RA »

Allen,
Ik heb mijn laatste bestelling bij Alie gedaan op 06/11/21 voorziene levering was op 09/12/21! Het pakje werd geleverd op 22/11/21.
Dat een pakje soms blijft liggen bij de douane ter controle, ja dat kan. Dit is mij een keer overkomen, een maand lang stond mijn pakket al onder (ter controle bij de douane)! Toen heb ik bpost gecontacteerd, een vriendelijke mevrouw vroeg mij of ik geen brief van de douane had ontvangen, met de vraag wat er in het pakket zat! Nee dus, deze mevrouw was niet echt verwonderd. ik neem dadelijk contact op met de douane zij ze, je krijgt binnen het uur een email, wat ook gebeurde, en binnen de week had ik mijn pakje!
Maar wat ik ook weet, als ik een bestelling plaats bij Alie en het track and trace nummer eindigt op NL in plaats van BE is het altijd wachten, soms een tot twee maanden!

vb: LD3****9BE, altijd binnen de vooropgestelde leveringstijd.
vb: LX9****1NL, komt waarschijnlijk via Luxemburg naar (Liège) Nederland en dan naar België?
73 Renaat :D ON7RA :D

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#22 Bericht door PD0JDG »

PA0ETE schreef: 26 nov 2021, 19:58 Hallo Juul, waar je alleen op moet letten is of erbij staat dat de BTW betaald is. Dan krijg je geen verrassingen aan de deur. Het staat er heel vaag, maar zie het de blauwe ovaal in de schreenshot bij deze post. Er wacht je dan geen (onaangename) verrassing van een betaling aan de deur. De leverancier heeft dan netjes conform de nieuwe wet van 1 juli dit jaar zijn belasting al betaald. Maar dat zal ongetwijfeld op de link die je plaatst ook staan.

Het zendontvangertje uit deze afbelding is dus zopas om ongeveer 18.00 uur zonder betaling aan de deur bij mij afgeleverd :)
.
aaaa.png
Super leuke radio, maar hierom bestel ik hem niet:

https://dl2man.de/

En waarom zou de douane zo'n apparaat het land binnen laten?

https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-public ... ening.html

Jaap

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#23 Bericht door PA0LMD »

PD0JDG schreef: 29 nov 2021, 19:53
PA0ETE schreef: 26 nov 2021, 19:58 Hallo Juul, waar je alleen op moet letten is of erbij staat dat de BTW betaald is. Dan krijg je geen verrassingen aan de deur. Het staat er heel vaag, maar zie het de blauwe ovaal in de schreenshot bij deze post. Er wacht je dan geen (onaangename) verrassing van een betaling aan de deur. De leverancier heeft dan netjes conform de nieuwe wet van 1 juli dit jaar zijn belasting al betaald. Maar dat zal ongetwijfeld op de link die je plaatst ook staan.

Het zendontvangertje uit deze afbelding is dus zopas om ongeveer 18.00 uur zonder betaling aan de deur bij mij afgeleverd :)
.
aaaa.png
Super leuke radio, maar hierom bestel ik hem niet:

https://dl2man.de/

En waarom zou de douane zo'n apparaat het land binnen laten?

https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-public ... ening.html

Jaap
Helemaal mee eens !
We zouden voor dit spul geen reclame op het forum moeten maken en ook niet aanschaffen.
Het betreft gewoon grove copyright schending.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#24 Bericht door PA0ETE »

PD0JDG schreef: 29 nov 2021, 19:53En waarom zou de douane zo'n apparaat het land binnen laten?

https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-public ... ening.html

Jaap
Omdat de bestemming een zendamateur is. Zendamateurs mogen dit soort apparaten bezitten, verhandelen en indien van toepassing voor amateurgebruik modificeren. Dit op basis van dezelfde regels als dat wij mogen zelfbouwen en bijvoorbeeld mobilifoons en andere professionele apparatuur al dan niet uit de surplusmarkt mogen ombouwen voor amateurgebruik. Dat is geheel legaal.

Als dit apparaat niet goed functioneert kan ik er bij stooruitstraling ongetwijfeld wel wat goeds van maken en dan doe ik precies waarvoor onze hobby bedoeld is. Of niet soms?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#25 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef: 29 nov 2021, 20:06 Het betreft gewoon grove copyright schending.
Zou het echt? Bij een open source-ontwerp?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#26 Bericht door PD0JDG »

PA0ETE schreef: 29 nov 2021, 20:10
PD0JDG schreef: 29 nov 2021, 19:53En waarom zou de douane zo'n apparaat het land binnen laten?

https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-public ... ening.html

Jaap
Omdat de bestemming een zendamateur is. Zendamateurs mogen dit soort apparaten bezitten, verhandelen en indien van toepassing voor amateurgebruik modificeren. Dit op basis van dezelfde regels als dat wij mogen zelfbouwen en bijvoorbeeld mobilifoons en andere professionele apparatuur al dan niet uit de surplusmarkt mogen ombouwen voor amateurgebruik. Dat is geheel legaal.

Als dit apparaat niet goed functioneert kan ik er bij stooruitstraling ongetwijfeld wel wat goeds van maken en dan doe ik precies waarvoor onze hobby bedoeld is. Of niet soms?
Dat ben ik met je eens. Jij gebruikt het volgens de regels. Maar waarom mag de douane het doorlaten? Hoe weten ze dat de ontvanger een vergunning heeft om het te mogen gebruiken?

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#27 Bericht door PD0JDG »

PA0ETE schreef: 29 nov 2021, 20:12
PA0LMD schreef: 29 nov 2021, 20:06 Het betreft gewoon grove copyright schending.
Zou het echt? Bij een open source-ontwerp?
Ik weet niet precies wat er geschonden is. Gezien eerdere berichten van je, lijk je mij goed op de hoogte te zijn van licenties. Ook die van open source. :wink:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#28 Bericht door PA0ETE »

PD0JDG schreef: 29 nov 2021, 20:18 Dat ben ik met je eens. Jij gebruikt het volgens de regels. Maar waarom mag de douane het doorlaten?
Dank je! Ik denk dat de douane op de hoogte zou moeten zijn van de speciale regels die er voor amateurs gelden. Bijvoorbeeld is alles wat je voor je amateurhobby importeert, niet alleen amateurapparatuur, maar ook bijv. metaal dat je gebruikt om een antenne te maken vrijgesteld van invoerrechten. Men weet dat niet altijd, maar er is wel een (vrij lastig te bewandelen weg) van bezwaar.

Ik ben overigens ook niet helemaal zeker hoe dat met import zit. Het zou verboden kunnen zijn ondanks dat er voor aanschaf een uitzondering geldt. De regels voor zelfbouw zijn in Nederland veel ruimer dan in de meeste landen, dus als een zending eerst door een ander land komt kan het weer anders liggen. Wij mogen echt veel, zeker als je dat vergelijkt met de Amerikaanse regels. In veel landen moet je eerst toestemming vragen voordat je een zelf bedachte nieuwe modulatiesoort mag uitproberen. Wij mogen dat hier gewoon zolang we onze call maar in een van een aantal daarvoor voorgeschreven modulatiesoorten doen.

Maar om het samen te vatten: ik denk niet dat ik iets verkeerd doe. Het ontwerp is inderdaad open source, en ik ga hem echt niet gebruiken als er prut uit komt. Het moet gewoon echt in orde zijn. Ik ben nog steeds een zelfbouwer, dat ben ik zolang ik als amateur actief was altijd geweest. Als dit ontwerp geen open source geweest was denk ik dat ik het niet gekocht had.

En toegegeven: het filmpje en mijn eerste commentaren waren wat al te optimistisch. Ik vond het echter gewoon leuk dat het zo'n klein apparaat was.

En ten slotte: ik ontwikkel en bedenk zelf (mede) ook apparatuur die door de Chinezen gekopieerd kan worden en ook gekopieerd wordt. Het is zoals ik ook in het filmpje aangeef a fact of life dat dat gebeurt. Je moet dus als producent uit de aanloopkosten zijn en je beoogde winst grotendeels gemaakt hebt op het moment dat dat gebeurt. Soms hoop je dat je wat minder succesvol bent zodat ze wat langer wachten voordat iemand op het idee komt zoiets te doen. Ik weet dus heel goed hoe het allemaal werkt.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#29 Bericht door PD0JDG »

Dank je, duidelijk antwoord.

Jaap

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#30 Bericht door PA0ETE »

PD0JDG schreef: 29 nov 2021, 20:31
PA0ETE schreef: 29 nov 2021, 20:12
PA0LMD schreef: 29 nov 2021, 20:06 Het betreft gewoon grove copyright schending.
Zou het echt? Bij een open source-ontwerp?
Ik weet niet precies wat er geschonden is. Gezien eerdere berichten van je, lijk je mij goed op de hoogte te zijn van licenties. Ook die van open source. :wink:
De QCX is open source, en je mag er dan op doorontwikkelen wat bij dit ontwerp ook gebeurd is. Het ontwerp voor van DL2MAN is zo'n afgeleid ontwerp. Je mag dat echter alleen doen als je je afgeleide ontwerp ook weer als open source publiceert. Wat er bij het apparaat staat dat ik hierboven beschrijf, is dat dat weer een afgeleide is van het ontwerp van DL2MAN en van de QCX. Ik weet dat er bijv. een andere ARM-processor in zit (een minder snelle). Dat is dus geheel in de geest van de open source gedachte. De Chinese makers claimen op geen enkele plek copyright.

Ik ken iemand met veel verstand van zaken (die programmeert zelf dit soort software) en die staat te kijken van hoe efficiënt het bij (precies) deze versie allemaal werkt. Ik heb het apparaat enerzijds gekocht omdat ik wel nieuwsgierig ben hoe zo'n apparaat werkt. Daar heb ik die 125 euro wel voor over. En als hij het goed doet, of niet al te moeilijk goed te maken is, dan is het ook een leuk apparaatje om te gebruiken. Ik ga hem vrijwel zeker volgende week of de week erop in mijn item richting VS en Canada bespreken op de zender The Mighty KBC. Dat wordt wel een ingetogen en realistische beschrijving, dus niet jubelend zoals het filmpje :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie