Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ter informatie alles op een rijtje.

bron: De Stentor.

https://www.destentor.nl/geld/btw-betal ... ~af052baa/
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#2 Bericht door PA0ETE »

Hallo Juul, waar je alleen op moet letten is of erbij staat dat de BTW betaald is. Dan krijg je geen verrassingen aan de deur. Het staat er heel vaag, maar zie het de blauwe ovaal in de schreenshot bij deze post. Er wacht je dan geen (onaangename) verrassing van een betaling aan de deur. De leverancier heeft dan netjes conform de nieuwe wet van 1 juli dit jaar zijn belasting al betaald. Maar dat zal ongetwijfeld op de link die je plaatst ook staan.

Het zendontvangertje uit deze afbelding is dus zopas om ongeveer 18.00 uur zonder betaling aan de deur bij mij afgeleverd :)
.
aaaa.png
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#3 Bericht door PA3HMP »

ik ben btw betaald enkel nog maar bij aliexpress tegen gekomen, maar de douane houdt bewust het pakketje een maand extra vast om te klieren

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#4 Bericht door PE2AAB »

Ik had de GPS en 9700 injection board van Leo Bodnar besteld. Daar stond Excl. V.A.T. bij. Kreeg ik mooi als naheffing. Iets van €35,00 ofzo
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#5 Bericht door ----- »

Het is prima geregeld op Ali, inderdaad even opletten of VAT incl is en dan geen enkel probleem. Op eBay bestel ik niks meer want ik heb geen idee hoe het daar geregeld is.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#6 Bericht door pe1hzg »

PE5TT schreef: 27 nov 2021, 11:04 Op eBay bestel ik niks meer want ik heb geen idee hoe het daar geregeld is.
Bij EBAY wordt ook gewoon BTW afgerekend, dus geen gedoe. Je kunt dit zien door spullen in je basket te stoppen, en dan te kijken wat erin zit, dan zie je het.

Ik heb dit pas een keer mis zien gaan, en toen maakte PostNL er meteen een grote bende van; het betreffende pakket is inmiddels retour en ik heb m'n centen netjes terug.

TIP: zet geen spullen van verschillende sellers in dezelfde basket en dan afrekenen, dan gaat er met BTW-betaling wel iets mis bij Ebay. Dus product kiezen, afrekenen, kiezen, afrekenen, enzovoort. Het combineren van sellers heeft toch geen voordeel; het combineren van meerdere producten van dezelfde seller levert nog wel eens verzendkostenvoordeel op, als je erom vraagt (maar een aantal sellers gebruiken de verzendkosten om een lage verkoopprijs te faken en die zullen dan niks willen doen aan de verzendkosten; die sla ik dus over)

Afgelopen jaar 500 drukknopjes "verbruikt" met het JOTA pakket (100 pakketjes, 5 knopjes). Ik er inmiddels een paar zakken van duizend bijbesteld en die zijn inmiddels ook allang binnen.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#7 Bericht door andre »

hier ook via ebay geen btw problemen. Wel kijken wat je doet, en wat je afrekent inderdaad.

@pa3hmp: tuurlijk...daar hebben ze speciaal enorme hallen voor geplaatst. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#8 Bericht door PA0ETE »

Het zendontvangertje van hierboven zou 6 december geleverd worden, maar ik had hem hier gisteren al staan. Zoals al geschreven: geen naheffing of andere kosten aan de deur. Het pakket was verstuurd vanuit Schiedam, binnenlandse post dus, waarschijnlijk als een verzamelpakket naar Nederland verstuurd.


youtu.be/0dQfWLlbtn4
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Wat leuk John.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#10 Bericht door PA0ETE »

Het is inderdaad een geinig apparaat. Ze zijn in wel 7 versies (ook met andere behuizingen) te koop. Niet allemaal zijn ze even goed, maar deze lijkt (op basis van een paar aankopen door anderen) wel goed te zijn. Het apparaatje is een ontwerp van een amateur, waarbij een andere amateur SSB aan het ontwerp heeft toegevoegd. Een beetje triest voor de maker(s) is dat het apparaat door meerdere Chinese partijen is gekaapt. Tegelijk heb ik begrepen dat het ontwerp als "open source" is gepubliceerd, en dan mag iedereen er wel mee doen wat hij wil.

Ik ben vooral nieuwsgierig. Ik heb diverse apparaten in de prijsklasse onder de 200 euro. Meestal alleen voor CW en op maar één band. Daar zitten ontzettend goede dingen bij, en sommige die heel matig zijn of echt heel slecht (ik had er eentje waar de verbinding tussen de printplaat en de coax-connector naar de antenne al binnen een week verbroken was (nee, ik zag maar niet welke het was :) ).

Het is wel leuk dat het kan voor dat geld. Het is een tamelijk indrukwekkend ontwerp. Vooral de software schijnt ontzettend slim gemaakt te zijn. In deze zitten keurig voor al die acht banden aparte filters. Als deze goed blijkt te zijn, dan ga ik hem gebruiken om portabel mee te werken (lopend). Ik heb daar nu een Xiegu G1M voor. Die was toen ik hem kocht ook maar ruim 70 euro duurder. Die laatste is een behoorlijk goed apparaat. Natuurlijk het is geen KX2 of FT-817, maar de Xiegu is ook maar een kwart zo duur als dergelijke apparaten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#11 Bericht door PH7R »

Wat voor voeding ga je lopend gebruiken?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#12 Bericht door PA0ETE »

Bij de Xiegu doet ik dat met oplaadbare penlights, dat is echter om te proberen. Deze gaan uiteraard niet zo lang mee. 1,5 tot 2 uur dus ik ben aan het kijken naar iets beters. Dat kan makkelijk een stuk lichter en met meer capaciteit.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#13 Bericht door PA0ETE »

Als we nog langer over portabel werken doorgaan, dan kan ik beter de topic even afsplitsen (wat ik zal doen), maar het onderstaande filmpje is een van de filmpjes die mijn inspiratie waren een aantal jaren geleden om op deze manier portabel te willen werken op HF.


youtu.be/WkpqXx-48Tk
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#14 Bericht door PA3HMP »

andre schreef: 27 nov 2021, 17:42 hier ook via ebay geen btw problemen. Wel kijken wat je doet, en wat je afrekent inderdaad.

@pa3hmp: tuurlijk...daar hebben ze speciaal enorme hallen voor geplaatst. :lol:
Tja je kan het zien wanneer het hier bij de douane ligt en je het dan pas een maand later in de bus krijgt, als je weet dat het een maand en 3 weken onderweg is geweest en ik dan keek en zag dat het hier maar liefst een maand bij de douane heeft gelegen in Nederland dan weet ik genoeg.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

Waar kan ik wat meer vinden over het apparaat John?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie