Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#31 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef: 29 nov 2021, 20:46 De QCX is open source, en je mag er dan op doorontwikkelen wat bij dit ontwerp ook gebeurd is. Het ontwerp voor van DL2MAN is zo'n afgeleid ontwerp. Je mag dat echter alleen doen als je je afgeleide ontwerp ook weer als open source publiceert. Wat er bij het apparaat staat dat ik hierboven beschrijf, is dat dat weer een afgeleide is van het ontwerp van DL2MAN en van de QCX. Ik weet dat er bijv. een andere ARM-processor in zit (een minder snelle). Dat is dus geheel in de geest van de open source gedachte. De Chinese makers claimen op geen enkele plek copyright.

Ik ken iemand met veel verstand van zaken (die programmeert zelf dit soort software) en die staat te kijken van hoe efficiënt het bij (precies) deze versie allemaal werkt. Ik heb het apparaat enerzijds gekocht omdat ik wel nieuwsgierig ben hoe zo'n apparaat werkt. Daar heb ik die 125 euro wel voor over. En als hij het goed doet, of niet al te moeilijk goed te maken is, dan is het ook een leuk apparaatje om te gebruiken. Ik ga hem vrijwel zeker volgende week of de week erop in mijn item richting VS en Canada bespreken op de zender The Mighty KBC. Dat wordt wel een ingetogen en realistische beschrijving, dus niet jubelend zoals het filmpje :)
Je zou het artikel van DL2MAN nog eens goed kunnen lezen John.
Maar kennelijk heb je geen probleem met die Chinese piraterij.
In de shredder er mee !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#32 Bericht door PA0ETE »

Je noemt het piraterij, maar dat is niet mogelijk als ze netjes de regels voor open source volgen. Ik heb het artikel niet gelezen, maar als DL2MAN over een afgeleide van een open source-ontwerp copyright claimt, dan is hij zelf aan het piraten. Iedereen mag een open-source-ontwerp namaken, dat is de essentie ervan, en je mag daar een eigen interpretatie van maken. Dat is wat deze Chinese fabrikant heeft gedaan. Je mag op zo'n derivaat niet zelf copyright claimen als het gebaseerd is op een open source-ontwerp en je mag het anderen ook niet beletten om hier zelf mee aan de slag te gaan. Misschien moet je je in plaats van het genoemde artikel eens in de open source-materie vediepen. Dat is best een goed initiatief hoor, en geheel in lijn met de amateurgedachte. Eigenlijk was dat al open source voordat er open source in de moderne zin des woords bestond...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#33 Bericht door coolepascal »

PA0LMD schreef: 29 nov 2021, 20:06 Helemaal mee eens !
We zouden voor dit spul geen reclame op het forum moeten maken en ook niet aanschaffen.
Het betreft gewoon grove copyright schending.
Zou je dat kunnen toelichten, anders dan dat jij het wellicht niet leuk vind dat een Chinees jouw zakelijke markt verziekt ?

Waar precies bijvoorbeeld wordt hier copyright geschonden ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#34 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef: 29 nov 2021, 21:50 Je zou het artikel van DL2MAN nog eens goed kunnen lezen John.
Maar kennelijk heb je geen probleem met die Chinese piraterij.
In de shredder er mee !
Ik heb de tekst van DL2MAN gelezen. Ik begrijp dat het oorspronkelijk niet de bedoeling was dat ze commercieel verkocht zouden worden, maar dat vanwege de aanbieders uit China de licentie daar nu op is aangepast, zodat dit inmiddels wel mag.

De belangrijkste kritiekpunten zijn dat de CC-licentie door de Chinezen niet bij het product wordt vermeld en dat de wijzigingen niet gepubliceerd worden. Dat is inderdaad niet zoals het hoort.

Een ander punt van kritiek is dat zij het apparaat bedoeld hebben als een low-cost-product (wat ze doen door er zelf geen winst op te maken). Er staat ook dat de Chinese leveranciers het product voor 3 tot 4x de kostprijs leveren.

Daar is iets dat ik niet helemaal begrijp. Jij bent ondernemer en ik ook. Als de Chinezen de spullen voor 3 tot 4 maal zoveel als de kostprijs verkopen, en de bedenkers ervan willen uitsluitend tegen kostprijs leveren, dan is het toch een koud kunstje om de apparaten die volgens deze site ook nog van een veel betere kwaliteit zijn (en dat geloof ik gewoon ook), voor een kwart of eenderde van de prijs van de Chinezen zelf op eBay te zetten? Dat is namelijk waar een flink deel van deze apparaten worden verkocht. Zo'n groot prijsverschil en tezamen met de betere kwaliteit, dan denk ik dat niet veel mensen ze meer bij de Chinezen kopen. Ik zou hem zelf dan ook eerder daar gekocht hebben.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#35 Bericht door PH7R »

PA0ETE schreef: 30 nov 2021, 01:56 Daar is iets dat ik niet helemaal begrijp. Jij bent ondernemer en ik ook. Als de Chinezen de spullen voor 3 tot 4 maal zoveel als de kostprijs verkopen, en de bedenkers ervan willen uitsluitend tegen kostprijs leveren, dan is het toch een koud kunstje om de apparaten die volgens deze site ook nog van een veel betere kwaliteit zijn (en dat geloof ik gewoon ook), voor een kwart of eenderde van de prijs van de Chinezen zelf op eBay te zetten? Dat is namelijk waar een flink deel van deze apparaten worden verkocht. Zo'n groot prijsverschil en tezamen met de betere kwaliteit, dan denk ik dat niet veel mensen ze meer bij de Chinezen kopen. Ik zou hem zelf dan ook eerder daar gekocht hebben.
Ik denk dat dat nog gaat tegenvallen:
1. arbeidskosten in Duitsland (hoeveel kun je er per uur maken?)
2. QC inrichten, de verwachtingen van de consument zijn nu eenmaal hoger voor de in Duitsland gemaakt product dan een Chinees product
3. Garantieregels in EU

Dus ik denk dat je er met 1/4 of 1/3 van de prijs niet gaat komen of je moet duizenden maken. Zelfs een HL2 kost al $250.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#36 Bericht door PA0ETE »

It's a matter of simply catching them with their own game. Spullen in China laten produceren. Doe ik ook. Garantie is geen probleem. Als het ontwerp goed is tenminste. Tegenwoordig met de lage marges en de vele webshops wil niemand een product ooit terugzien voor garantie. Als je niet oppast moet je voor ieder garantiegeval 3 tot 6 apparaten verkopen om het verlies goed te maken. Als ik een bepaald type apparaat meerdere keren terugzie dan gaat het de webshop uit. Zelfs van de Baofeng UV-5R (aangepaste versie, gekeurd door een notified body, met geldige CE-markering en alles in orde) heb ik er na meerdere honderden verkocht te hebben nog nooit eentje terug gezien.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#37 Bericht door PH7R »

PA0ETE schreef: 30 nov 2021, 08:53 Zelfs van de Baofeng UV-5R (aangepaste versie, gekeurd door een notified body, met geldige CE-markering en alles in orde) heb ik er na meerdere honderden verkocht te hebben nog nooit eentje terug gezien.
Nog wel gezien Duitse Bundesnetzagentur (BNetzA) publicatie?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#38 Bericht door PA0ETE »

Deze reactie had ik achteraf wel verwacht.

Het apparaat dat ik verkoop is de UV-5R die onder de naam Intek KT-980 wordt verkocht. Dat is een enigszins aangepaste versie van de Italiaanse fabrikant/importeur Intek, en die is helemaal legaal (gekeurd door een notified body en met een geldige conformiteitsverklaring en CE-markering). Ik verkoop namelijk uitsluitend legale spullen. En ja, ik lever ze ook nog steeds naar Duitsland.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#39 Bericht door Juul - PE0GJG »

John,

als ik op orde beb na de verhuizing etc. weet ik je te vinden...................want m'n FT790 is in ongerede geraakt en wat ik moet doen daar zijn m'n ogen niet meer zo geschikt voor. De bekende FT290-FT790 fout.

Leuk om al die opmerkingen en tips te lezen over dat Chinese spul.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#40 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 30 nov 2021, 09:53 John,

als ik op orde beb na de verhuizing etc. weet ik je te vinden...................want m'n FT790 is in ongerede geraakt en wat ik moet doen daar zijn m'n ogen niet meer zo geschikt voor. De bekende FT290-FT790 fout.

Leuk om al die opmerkingen en tips te lezen over dat Chinese spul.
Ik wil je graag daarmee helpen!

Ik weet alles van oogproblemen Juul. Het eerste halfjaar van dit jaar ben ik grotendeels blind geweest aan beide ogen. Zodanig dat ik in de omgeving van mijn eigen huis meerdere keren verdwaald ben. In juni aan mijn ogen geopereerd, en gelukkig is alles goed gekomen. Zodanig dat ik nu beter zie dan heel veel jaren geleden. Ik ken echter nu wel alle mogelijkheden van PC's en andere apparatuur voor slechtzienden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#41 Bericht door pe1rea »

Oeps, is nie leuk nie John.....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#42 Bericht door PA0ETE »

pe1rea schreef: 30 nov 2021, 15:08 Oeps, is nie leuk nie John.....
Dat was inderdaad vrij heftig. Mij werd verteld dat de kans op herstel heel groot was, maar mijn moeder was bij zo'n hersteloperatie 11 jaar geleden blind gebleven. Ik zie echter nu veel beter dan de afgelopen 15 jaar. Het is dus wel allemaal goed gekomen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#43 Bericht door PA0ETE »

Dit is wat ik a.s. zaterdagavond over QRP-apparatuur uit China in een radiouitzending zeg, speciaal gericht op een publiek in de VS en Canada:

https://pa0ete.com/archive/2020/2021120 ... _CHINA.mp3
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Btw betalen bij pakketjes buiten de EU? Dit is waar je op moet letten

#44 Bericht door PA0ETE »

Ik had de topic al eerder op willen splitsen, maar omdat het zo door elkaar liep is dat wat lastig.

Een vervolg op de uSDX/uSDR-zendontvangers is te vinden op de onderstaande link, dan kan het hier weer alleen over de BTW op pakketten van buiten de EU gaan.

viewtopic.php?p=264419#p264419
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie