42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

#1 Bericht door PA0AA »

Bij mij in de garage is een lichtbron met E27 fitting ( peertje ) aanwezig, met een werkspanning van 42 Volt. ( z.g. SELV spanning )
Een en ander is zo ingericht door de VVE om te voorkomen, dat er onrechtmatig geknutseld wordt met groot-vermogen apparatuur in deze ruimtes, die daar niet voor bedoeld zijn.
Het peertje heeft een vermogen van 60 Watt. De centrale zekering in het 42 Volt circuit zal daar dus waarschijnlijk ook op ingericht zijn.
Uiteraard is het voor de doorsnee zendamateur een koud kunstje om hier weer 230 Volt van te maken. Het is nl. wisselspanning.
Aangezien ik zelf deel uitmaak van de VVE wil ik geen overtreding begaan in de vorm van afname van grote vermogens via dit circuit.
Echter, Ik heb ( voor heel veel geld ) een 42 volt E27 LED lamp gevonden, welke 7 Watt opneemt, nu wil ik van de overgebleven 53 Watt gebruik maken om een
PMR porto van 500 mW op 'netvoeding' te gaan gebruiken, teneinde verbinding te houden tussen m'n garage en m'n appartement op 12 hoog.
-
Nu de vraag: Kan er door de VVE nagegaan worden, of de fase verschuiving nu niet meer nul is ? Bestaan er dergelijke meet-instrumenten in de energie-techniek ?
Is het waarschijnlijk, dat een doorsnee VVE iets dergelijks in de technische ruimte aanwezig heeft ?
Een trafo is immers inductief.
Nog even afgezien van de inschakel piek, die voor een trafo groter is dan voor een ohmse gloeilamp. Maar daar kan ik met een 3 sec. timer plus inschakelweerstand wel wat op vinden.
Volgens de letter van de wet ( huishoudelijk reglement ) ben ik 'stout', er mag nl. uitsluitend een gloeilamp aangesloten worden.
Volgens de geest van de wet ben ik dat m.i. niet, immers m'n gebruik is < 60 Watt, veel kleiner, waarschijnlijk.
Maar toch wil ik er alles aan doen om niet bij de VVE door de mand te vallen, als 'knutselaar' ..... :?

73, Ruben, PA0AA.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

#2 Bericht door pc1mb »

Kans is zo goed als nul dat er zó specifiek gemonitord wordt. Dat zou immers kennis van zaken vereisen. Zolang je niet meer verbruikt dan normaal, zou het hoogstens op kunnen vallen dat er een permanente verbruiker bij gekomen is ("heeft iemand het licht aan laten staan?"). Op dat nivo kun je dus alsnog tegen de, eh, lamp lopen, tenzij het circuit gedeeld wordt met lampen die permanent aan staan (gangen e.d.).

Men wil gewoon voorkomen dat er plantjes of andere "buiten de meter om" dingen gebeuren in die garages. En een stukje veiligheid. Daarom SELV. De VVE betaalt die stroom immers, niet de individuele gebruiker.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: 42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

#3 Bericht door sottezero »

Meetapparatuur is duurder dan de kosten van de hele installatie, denk dat de kans laag is.
Maar ik zou zeker niet de spanning transformeren naar 240V maar de spanning van ~42V ac omzetten naar 5 of 12 of 19V DC wat de porto nodig heeft.
De techniek blijft simpeler, de spanningen veiliger en iedereen blijer als iemand er last van heeft (iemand na jou die denkt dat het 42V is en het blijkt 240 te zijn.

Dus gelijkrichter, spanning stabilisatie en buffering.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

#4 Bericht door elsinga »

Als je strikt binnen de regels wil opereren, denk ik dat je er ook wel een 50W lamp bij kunt schakelen die een klein zonnepaneeltje verlicht (wellicht in een gesloten doos met reflecterende wanden). Opbrengst zal minder dan 50W zijn, maar zelfs 5W is vast voldoende om die porto opgeladen te houden. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

#5 Bericht door PA3DAT »

Wel zonde van de verspilde energie... :wink:

50W x 24 uur = 1,2KW x 365 dagen = 438KW. Dat is circa 1/6 van wat een gemiddeld gezin per jaar gebruikt!
In kosten, 1KW kostte tot voor kort circa € 0,22, dus 438KW x € 0,22 = € 96,36 per jaar.

Met de stijgende energieprijzen wordt dat steeds meer!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: 42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

#6 Bericht door Rene - pg3r »

kWh, niet kW.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: 42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

#7 Bericht door pe1hzg »

Ik zou in dit geval zeker ook een schakelende voeding overwegen. Een schakelende voeding kan een uitgangs van 12V/1A vertalen naar 48V/.0.25A (minus een beetje rendement). Een aantal baofeng laders hebben ook een 12V ingang, en hiermee blijft deze verbruiker mogelijk onder de radar.

Ik zou nog wel nakijken in de splitsingacte of het toegestaan is om iets anders aan te sluiten. Als vastligt dat niets aangesloten mag worden en SELV alleen maar een manier is "om dat af te dwingen" dan ga je zwaar de fout in als je dit toch doet.

En je zou de VVE ook kunnen vragen. Een energie-rekening bestaat uit aansluitkosten (die bij jullie aanzienlijk zullen zijn) en als je aanbiedt behalve jouw energie-aandeel ook een stukje van de aansluitkosten te betalen, waardoor de kosten voor iedereen lager worden, dan is dat mogelijk een aantrekkelijk voorstel.

Schakelende voedingen met een ingang van 42V zijn er gewoon. Goed afzekeren!

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

#8 Bericht door PA0LMD »

pe1hzg schreef: 18 okt 2021, 16:08 Ik zou in dit geval zeker ook een schakelende voeding overwegen. Een schakelende voeding kan een uitgangs van 12V/1A vertalen naar 48V/.0.25A (minus een beetje rendement). Een aantal baofeng laders hebben ook een 12V ingang, en hiermee blijft deze verbruiker mogelijk onder de radar.

Ik zou nog wel nakijken in de splitsingacte of het toegestaan is om iets anders aan te sluiten. Als vastligt dat niets aangesloten mag worden en SELV alleen maar een manier is "om dat af te dwingen" dan ga je zwaar de fout in als je dit toch doet.

En je zou de VVE ook kunnen vragen. Een energie-rekening bestaat uit aansluitkosten (die bij jullie aanzienlijk zullen zijn) en als je aanbiedt behalve jouw energie-aandeel ook een stukje van de aansluitkosten te betalen, waardoor de kosten voor iedereen lager worden, dan is dat mogelijk een aantrekkelijk voorstel.

Schakelende voedingen met een ingang van 42V zijn er gewoon. Goed afzekeren!
Volgens mij gaat het om 42 Volt wisselspanning, zal dus eerst gelijkgericht en afgevlakt moeten worden, je krijgt dan circa 60 VDC.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: 42 volt SELV spanning omvormen naar 230 volt

#9 Bericht door Ton_O_E »

Als je ergens zon hebt, kun je ook een zonnepaneeltje met een accu-tje er neer zetten en een omvormer (kost niks meer tegenwoordig)
Voorheen PA3TON

Plaats reactie