En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#1 Bericht door PA2ER »

Tot mijn grote verbazing zag ik dit in de uitzending van het tv programma op1.
op1 radiopiraat 2021-08-05 122826.png
In het programma werd aangekaart dat dat radio piraterij als cultureel erfgoed geld.

En dan trekken ze een plaatje van internet van een Zendamateur die op 14.030 in CW bezig is.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#2 Bericht door PH2LB »

[mod] onnodig kwetsend taalgebruik verwijderd [/mod]

Edit en als je de uitzending gemists hebt : https://www.npostart.nl/henk-wijngaard- ... V_16597577
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#3 Bericht door pa3a »

Maak je niet druk, het item was heel duidelijk over de 3 meter piraten stations.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Heren en dames,

Wel even opletten. Het cultureel erfgoed behelst de muziek. Zo staat het omschreven bij de instantie die er over gaat. Dus niet de piraterij als zodanig.

En ja, dat er bij Op1 zo mee wordt omgegaan is jammer. Helaas werken er nog maar weinig "echte" zendamateurs bij de Omroep.
Was in mijn tijd wel anders............

Dus een schone taak nu om de redactie van op1 een mail te sturen door de diverse pr mensen van de Verenigingen om in actie te komen......................
"Aan het werk dus" !!!!!!
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#6 Bericht door PA3CQN »

Juul - PE0GJG schreef: 05 aug 2021, 17:55 Wel even opletten. Het cultureel erfgoed behelst de muziek. Zo staat het omschreven bij de instantie die er over gaat. Dus niet de piraterij als zodanig.
Vreselijk naief. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen met de echo-veer, die had dan ook wel genoemd mogen worden.
En dan .. een lespakket voor scholen in Noord-Oost Nederland? Hoe stigmatiserend.
Nou ben ik daar opgegroeid in de bloeiperiode van de piraterij en ik kan je verzekeren dat het aantal kinderen dat die
muziek mooi vond miniem was. Als puber hadden we allemaal netjes Veronica/Luxemburg aan staan.
Het wordt allemaal groter gemaakt dan het is.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#7 Bericht door PA1AIS »

PA3CQN schreef: 06 aug 2021, 07:16
Juul - PE0GJG schreef: 05 aug 2021, 17:55 Wel even opletten. Het cultureel erfgoed behelst de muziek. Zo staat het omschreven bij de instantie die er over gaat. Dus niet de piraterij als zodanig.
Vreselijk naief. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen met de echo-veer, die had dan ook wel genoemd mogen worden.
En dan .. een lespakket voor scholen in Noord-Oost Nederland? Hoe stigmatiserend.
Nou ben ik daar opgegroeid in de bloeiperiode van de piraterij en ik kan je verzekeren dat het aantal kinderen dat die
muziek mooi vond miniem was. Als puber hadden we allemaal netjes Veronica/Luxemburg aan staan.
Het wordt allemaal groter gemaakt dan het is.

Precies, emotionele luchtballon van een klein groepje. Pure opgeblazen kitsch.
Ik kom ook uit die tijd en ben in de waan een beetje te weten waar het over gaat.
Ik kan die groep wel beschrijven op bepaalde specifieke maatschappelijke kenmerken, maar dat schijnt in de huidige wereld niet meer te mogen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#8 Bericht door PA1 »

PA3CQN schreef: 06 aug 2021, 07:16Als puber hadden we allemaal netjes Veronica/Luxemburg aan staan.
Ik niet, ik had altijd Hilversum 3 op staan met bijvoorbeeld op donderdag de Tros en op vrijdag Veronica met s'avonds Curry en van Inkel. En ik was ook piraat maar ik draaide altijd 80's muziek, geen hoempa. Nu luister ik heel veel naar Radio 10 80's (internetradio) en Waterstad FM. Ik heb een schroeihekel aan hoempa :mrgreen:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1AIS schreef: 06 aug 2021, 08:54
PA3CQN schreef: 06 aug 2021, 07:16
Juul - PE0GJG schreef: 05 aug 2021, 17:55 Wel even opletten. Het cultureel erfgoed behelst de muziek. Zo staat het omschreven bij de instantie die er over gaat. Dus niet de piraterij als zodanig.
Vreselijk naief. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen met de echo-veer, die had dan ook wel genoemd mogen worden.
En dan .. een lespakket voor scholen in Noord-Oost Nederland? Hoe stigmatiserend.
Nou ben ik daar opgegroeid in de bloeiperiode van de piraterij en ik kan je verzekeren dat het aantal kinderen dat die
muziek mooi vond miniem was. Als puber hadden we allemaal netjes Veronica/Luxemburg aan staan.
Het wordt allemaal groter gemaakt dan het is.

Precies, emotionele luchtballon van een klein groepje. Pure opgeblazen kitsch.
Ik kom ook uit die tijd en ben in de waan een beetje te weten waar het over gaat.
Ik kan die groep wel beschrijven op bepaalde specifieke maatschappelijke kenmerken, maar dat schijnt in de huidige wereld niet meer te mogen.


Inderdaad, dat laatste.
Maar ze zullen wel weer "doorstromen" naar het legale zendamateurisme. Maar ook dat mag je tegenwoordig niet opperen..................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#10 Bericht door PA3CQN »

PA1 schreef: 06 aug 2021, 08:59 Ik niet, ik had altijd Hilversum 3 op staan
.. alleen voor de beursberichten van Koos Zwart ... :lol:
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#11 Bericht door PE1RTC »

PA3CQN schreef: 06 aug 2021, 07:16
Juul - PE0GJG schreef: 05 aug 2021, 17:55 Wel even opletten. Het cultureel erfgoed behelst de muziek. Zo staat het omschreven bij de instantie die er over gaat. Dus niet de piraterij als zodanig.
Vreselijk naief. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen met de echo-veer, die had dan ook wel genoemd mogen worden.
En dan .. een lespakket voor scholen in Noord-Oost Nederland? Hoe stigmatiserend.
Nou ben ik daar opgegroeid in de bloeiperiode van de piraterij en ik kan je verzekeren dat het aantal kinderen dat die
muziek mooi vond miniem was. Als puber hadden we allemaal netjes Veronica/Luxemburg aan staan.
Het wordt allemaal groter gemaakt dan het is.
Daar kun je je nog wel s in vergissen. Ik ben zelf 51, kom ook uit Oost Nederland en in de jaren 80 was er echt niemand in de klas op de HAVO en later MTS die die verschrikkelijke piratenhits kon aanhoren. Dat was iets voor de zondagmorgen, voor mijn ouders.
Maar anno 2021: Van de 10 bouwvakkers is er misschien 1 die NIET naar piratenhits luistert.
Komt een groenbedrijf in de buurt ergens een tuin doen? Weer die kl...muziek uit de radio en over de schuttingen.
En wat staat er aan bij diverse garagebedrijven?
Het aantal mensen dat die piratenmuziek mooi vond was klein maar is, volgens mij, de laatste jaren erg gegroeid onder de twintigers en dertigers.
Mij maakt het niet uit, ieder z'n meug, maar ik denk graag terug aan The Great 208 en natuurlijk de top 40 en Frits Spits en ga zo maar door.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#12 Bericht door PE1PQX »

Die hele hetze rond het erfgoed verhaal van de hoempa bagger herrie vind ik zinloos en voor mij zelf volslagen nutteloos.

Dat 'professionelen' (pers, presentatoren, redacties etc.) het verschil niet kennen tussen (3m) etherpiraat en de geregistreerde radioamateur is al jaren bekend, en op een één of andere manier helpt het geen enkele zier dat 'wij' (de groep geregistreerden) er informatie over verstrekken aan die 'professionelen'.
De link tussen etherpiraat en zendamateur is helaas voor alsnog te sterk, en dan voornamelijk NIET bij de registratie houders.

Doet mij denken aan een krantenartikel in het AD van bijna 5 jaar terug... Elkweg, lees maar: https://www.pe1pqx.eu/index.php/home/mi ... endamateur
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#13 Bericht door PA1AIS »

PH2LB schreef: 05 aug 2021, 13:20 [mod] onnodig kwetsend taalgebruik verwijderd [/mod]

Edit en als je de uitzending gemists hebt : https://www.npostart.nl/henk-wijngaard- ... V_16597577
Oh, werd je bedreigd door de omroep?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#14 Bericht door PH2LB »

PA1AIS schreef: 06 aug 2021, 15:58 Oh, werd je bedreigd door de omroep?
Niet dat ik weet.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: En weer wordt de zendammateur geassocieerd met piraat

#15 Bericht door pc1mb »

PE1RTC schreef: 06 aug 2021, 12:42 Daar kun je je nog wel s in vergissen. Ik ben zelf 51, kom ook uit Oost Nederland en in de jaren 80 was er echt niemand in de klas op de HAVO en later MTS die die verschrikkelijke piratenhits kon aanhoren. Dat was iets voor de zondagmorgen, voor mijn ouders.
Dat was vooral een imagoprobleem. Het was niet cool, dus "mocht" je het niet leuk vinden. In mijn schooltijd was er een scherpe tweedeling tussen de "alto" rockers en de bonkie-bonkie brigade. Iets anders was geen optie, dan hoorde je helemaal nergens bij.

Inmiddels is dat weer wat gedraaid en heeft die muziek (maar ook het "commercieel" nederlandstalig van Bauer, Hazes en consorten) weer poot aan de grond.

Mode is een golfbeweging... sommige jaren 80 kleding is ook weer in.
PE1RTC schreef: 06 aug 2021, 12:42 Maar anno 2021: Van de 10 bouwvakkers is er misschien 1 die NIET naar piratenhits luistert.
Hier bekruipt me het gevoel dat je piratenhits verwart met "gewoon" nederlandstalig...

Tja, kan me er niet zo druk om maken. Ieder z'n meug toch.

Plaats reactie