Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#1 Bericht door PA0FRI »

Mijn Philips koffiezetapparaat lekte al een tijdje.
Dacht dat het een kwestie van morsen tijdens het vullen was.
Zaterdag maar uit elkaar gehaald, blijkt het lekken door oxidatie van staal met Alu.
Steunbeugel voor Alu verwarmingselement doorgeroest en gedeeltelijk verdwenen.
Op internet reviews gelezen, blijkt dat bij iedereen na iets meer dan 2 jaar het lekken begint.
Klagers bij Philips krijgen als antwoord dat de garantie 2 jaar is en reparatie niet de moeite loont.
Er zal altijd vocht of condens aanwezig zijn en slimme ontwerpers hebben waarschijnlijk met
opzet die mechanische constructie bedacht zodat het apparaat na een paar jaar vervangen moet worden.

Toch maar een nieuw apparaat op zaterdag besteld, zondag al geleverd.
Heb voor de zekerheid meteen het apparaat geopend en de beugel voorzien van Teflon tape.
Benieuwd of dat het oxideren langer dan 2 jaar voorkomt.
Bijlagen
Philips HD7546-HD7549.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3FBV
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2013, 22:12
Roepletters: PA3FBV
Locatie: Hoofddorp

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#2 Bericht door PA3FBV »

Ja, ik had de voorloper van de HD7432/20, ook na een paar jaar lek en vervangen.
Een hoop ergernis vooral omdat deze nu onhandig in gebruik is door de schuine vormen en zo.
Bedankt voor de tip, ik zal de steunbeugel controleren !

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#3 Bericht door PA0FRI »

PA3FBV schreef: 27 jul 2021, 21:53 Ja, ik had de voorloper van de HD7432/20, ook na een paar jaar lek en vervangen.
Een hoop ergernis vooral omdat deze nu onhandig in gebruik is door de schuine vormen en zo.
Bedankt voor de tip, ik zal de steunbeugel controleren !
Volledigheidshalve zie het het lekkende deel.
Bijlagen
Philips HD7546.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#4 Bericht door PA8S »

Ik heb de afgelopen jaren heel wat Senseo's gerepareerd maar dit ben ik nog nooit tegengekomen.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#5 Bericht door PA0FRI »

PA8S schreef: 27 jul 2021, 22:37 Ik heb de afgelopen jaren heel wat Senseo's gerepareerd maar dit ben ik nog nooit tegengekomen.
Een toevallige of opzettelijke constructiefout? :evil:
Gezien het aantal klachten over hetzelfde defect, lijkt het mij opzet.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#6 Bericht door PA9X »

Philips had ook een aluminium ipv stalen beugel kunnen gebruiken. Het is eigenlijk te dom voor een ontwerpfout.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#7 Bericht door PA5COR »

Planned redundancy.....
Hier een Melitta easy die al 12 jaar trouw dienst doet zonder zeuren of reparaties... :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

-Verwijderd account

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Mijn HD7831/10 heb ik nu vier jaar en -nog- geen problemen mee gehad. Als ie defect raakt jammer dan, koop ik gewoon een nieuwe :) Zo'n toestel kost maar een paar tientjes en daarom is reparatie niet de moeite waard.
Wel een fraaie oplossing overigens die Frits ons toont. Of het echt helpt? De tijd zal het leren.

In het algemeen gesteld lijkt het erop dat fabrikanten hun spullen zo maken dat het net lang genoeg meegaat als de garantietermijn.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#9 Bericht door PH2LB »

PA5COR schreef: 28 jul 2021, 06:29 Planned redundancy.....
Is het geen planned obsolescence ? :?:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#10 Bericht door Thom PA9T »

Planned obsolescence... :(

Precies de reden dat de hele wereld naar de klote gaat. Walgelijk toch, dat je in staat bent om iets zo te ontwerpen dat het na een gedefinieerde periode kapot gaat? Korte termijn winstbejag, en wij stinken er allemaal in door gewoon weer een nieuwe te kopen.

Over 100 jaar kijken onze kinderen hoofdschuddend terug op de zooi die wij van deze wereld hebben gemaakt, hopelijk zijn ze wijzer tegen die tijd. :cry:

-Verwijderd account

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#11 Bericht door -Verwijderd account »

Probleem is natuurlijk dat wanneer een product van goede kwaliteit is en best lang meegaat, dat de prijs omhoog gaat en dan gaat men zeuren dat het te duur is... Maar ook dat de verkopen laag zijn, juist vanwege de lange levensduur dankzij de goede kwaliteit van het product. Tja, de fabrikant wil natuurlijk wel zijn producten kunnen blijven verkopen :D

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#12 Bericht door PA0BAK »

Iemand heeft ooit gezegd:
Een TL-buis maken die nooit stuk gaat is goedkoop.
Een TL-buis maken die na 2000 uur stuk gaat, maakt deze juist zo duur.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#13 Bericht door pc1mb »

Ja toch weer een nieuwe Philips kopen had ik dus écht niet gedaan. Het is brandhout wat die lui tegenwoordig verkopen, terend op een (middelmatig) goede naam uit het verleden.

Ook hier een Philips apparaat na een paar jaar weg kunnen gooien omdat ie aan alle kanten lekte over electronica heen, door ronduit gevaarlijk dom ontwerp. Slappe waterslangetjes opgeschoven zonder klemmetje direct boven 230V, hebben ze een deal met een brandblusserfabrikant ofzo? In mijn geval een goede aardlek test, maar wat ik zag toen ik hem openmaakte lustten de ontwerptechnische honden écht geen brood van. Alle plastic pijpjes en dingetjes stonden ook op verkruimelen, de berekende levensduur was overduidelijk geheel en al verstreken.

Bijna had ik nog een dure lijn bonenmalende koffiezetter van hetzelfde merk overwogen, tot ik in de reviews las dat ook die net uit de garantie kapot gaat - deze omdat de electronica van het bedieningspaneel door een vergelijkbaar dramatisch ontwerp, continu gestoomd wordt. En dat houdt ie dus nét langer dan garantieperiode vol. Hop, gaat weer een >100 euro koffieapparaat de kliko in, want los leverbaar is dat allemaal natuurlijk niet. Dergelijke vette ontwerpfouten zijn dus de norm bij Philips consumentenelectronica tegenwoordig. Ik hoop maar dat ze het in de medische wereld beter doen.

De Russel Hobbs die ik in plaats daarvan kocht, produceerde na 13 maanden (van de 24 garantie) ook een voetbad, maar in dit geval verzoop er in elk geval geen netspanning. 1-0 voor het ene goedkope merk t.o.v. het andere. Waarschijnlijk was de gecalculeerde levensduur echter buiten structureel thuiswerken berekend... vandaar dat ie het na 13 maanden al begaf.

Hoewel ik onder garantie m'n geld terugkreeg in shoptegoed en dus feitelijk 13 maanden gratis koffie heb gezet, heb ik nu maar een Technivorm gekocht in de hoop dat die wél ouderwets lang meegaat. Omdat ik groot tegenstander ben van die verspilling, die geprogrammeerde levensduur met zich meebrengt. En omdat ik geen gezeur wil als ik behoefte aan koffie heb :wink: We gaan het zien!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#14 Bericht door pc1mb »

PA0FRI schreef: 27 jul 2021, 21:28 Er zal altijd vocht of condens aanwezig zijn
Niet op een verwarmingselement hoor, daar condenseert niets.

Jouw apparaat is ook gewoon aan lekkage bezweken.

Kleine lekkage -> roest -> nog meer lekkage.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Philips koffiezetapparaat HD7546/HD7549

#15 Bericht door Paula Bean »

Het lijkt erop dat Philips, net als heel veel bedrijven tegenwoordig, in China goedkoop witgoed laat ontwikkelen en het vervolgens met een 'Philips' logo op de markt brengt (dat blijkbaar nog vertrouwen in kwaliteit uitstraalt?).

Niet dat ze in China geen kwaliteitsspullen kunnen maken hoor, maar you get what you pay for, en als de winstmarges onder druk staan lijdt de QA daaronder.

[Made in China, Designed in California]

Plaats reactie