VERON webshop / copyrights

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: VERON webshop

#16 Bericht door elsinga »

Ik deel de visie van PA3A. Ook al was ik wel een beetje ontstemd toen een redelijk bekende online HAM cursus hier in het land mijn uitwerking (zie www.pc5e.nl/examen) vrijwel integraal gekopieerd had zonder bronvermelding (en als antwoord op een mailtje reageerde waar ik me zo druk om maakte...). Maar goed, blij dat ik kan helpen, zeg maar.

Dus als DARU mij vraagt of ik het goed vind dat mijn DMR artikelen ook in een Vlaams magazine verschijnen (ondanks dat die vraag eigenlijk niet nodig was), dan is mijn antwoord "tuurlijk!". En of ze genegen zijn mij een (digitale) versie te doen toekomen, omdat ik het wel leuk vind om te zien waar dingen verschijnen. En uiteraard was dat geen probleem.

Dus ook ik hou van delen, hoe meer mensen zich kunnen ontwikkelen door wat ik deel hoe beter.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop

#17 Bericht door PA0ETE »

pa3a schreef: 13 jul 2021, 14:43 Het argument van copyright is een poging om vooruitgang te stoppen. Of zoiets als: je moet lid worden voordat je toegang krijgt tot 'mijn informatie' (iemand of iets wil graag veel leden hebben).
Daarom schrijf ik in het DARU magazine, online.
Deel, deel, deel vooral de verhalen als je het interessant vindt voor jezelf en anderen.
Het is liefhebberij jongens. En alles wat ik beweer over onze hobby heb ik geleerd uit studieboeken, artikelen, colleges, lezingen, verhalen, etc. Als ik echt iets nieuws zou hebben verzonnen dat interessant zou zijn, dan breng je dat toch onder in een patent of zoiets.
Kortom: hoe meer wij delen, hoe beter de wereld kan worden. Ook al is het alleen maar de amateur wereld.
Het is echter wel mijn werk. Ik ben voor mijn werk voor RAM altijd betaald. Daar is wel eens kritiek op geuit, maar al die jaren dat ik voor RAM schreef was ik geen zendamateur meer. Ik was ook niet van plan om daar ooit weer iets aan te doen. De vraag aan de mensen met deze kritiek was van mij dan ook altijd: ik schrijf nog voor 12 andere tijdschriften. Daar laat ik me voor mijn werk betalen, daar betaal ik mijn rekeningen weer van. Dus ik snap niet waarom ik dat bij de zendhobby niet zou doen. Een postbode die zendamateur is, die stopt ook niet gratis het Electron in de brievenbus, en iemand met een winkel die zendapparatuur verkoopt doet zijn werk ook niet gratis zodra hij een zendamateur is.

Ik vind het dus goed dat er copyright is. Anders word ik niet fatsoenlijk betaald. Je wordt gewoonlijk betaald aan de hand van het aantal lezers dat een blad heeft. Wanneer ik niet het copyright op een artikel heb, kan een blad mij een opdracht geven voor een tijdschrift met misschien 500 lezers, met de bedoeling dat het gepubliceerd wordt in een blad van 80.000 lezers. Zonder auteursrecht kunnen ze het artikel van dat kleinere tijdschrift straffeloos in het andere tijdschrift plaatsen. En waarschijnlijk krijg ik in zo'n geval alleen nog maar opdrachten voor het kleinere blad.

Maar het is toch verder ook gewoon terecht dat ik het auteursrecht heb op een artikel of een boek dat ik schrijf? Als ik een boek schrijf zit daar driekwart jaar aan werk in. Driekwart jaar waarin in inkomsten mis uit ander werk wat ik in diezelfde tijd ook had kunnen doen.

Auteursrecht in Nederland en de landen hier in de buurt werkt als volgt: zodra je iets creëert heb je automatisch dat auteursrecht. Dat hoef je niet te claimen, dat heb je automatisch. Met dat auteursrecht mag je simpelweg bepalen wat er met je verhaal of foto of ander 'werk' gebeurt. Je mag bepalen dat het niet gepubliceerd mag worden, je mag het plaatsingsrecht (en ook het auteursrecht zelf) gratis afstaan, en je mag er geld voor vragen.

Auteursrecht is er verder alleen voor om iemand's financieel belang te beschermen. Als je aan iemand de uitspraak kunt ontfutselen dat hij niet meer het plan heeft om de tekst/foto etc. ooit nog te gelde te maken, dan vervalt op dat moment het auteursrecht, en mag iedereen het 'werk' gebruiken.

Vanwege dat laatste kun je waarschijnlijk de oude Electrons gewoon publiceren. Je kunt namelijk wel aantonen dat je met de techniek van 20 of 30 jaar geleden geen geld meer kunt verdienen, en met de verhalen ook niet. Bovendien waren die verhalen om te beginnen al geschreven voor een blad zonder dat daar sprake was van enig winstoogmerk. Ik snap wel waarom het niet gebeurt: men is bang dat er misschien niet toch een van de erven of een auteur zelf opstaat die alsnog zegt dat hij niet akkoord is, en bijv. een VERON zou dan voor hoge juridische kosten kunnen komen te staan. Je kunt echter ook vooraf incalculeren dat er 1 of 2 of 3 van die mensen zullen komen. Nou dan betaal je desnoods die enkeling toch gewoon 100 of 200 euro voor die publicatie.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop

#18 Bericht door PA0ETE »

Overigens geef ik nagenoeg altijd toestemming als mensen vragen of ze iets van mij op hun website mogen plaatsen. Alleen als er op dat moment een direct financieel belang speelt kan ik dat uiteraard niet doen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: VERON webshop

#19 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef: 13 jul 2021, 15:55 Auteursrecht in Nederland en de landen hier in de buurt werkt als volgt: zodra je iets creëert heb je automatisch dat auteursrecht. Dat hoef je niet te claimen, dat heb je automatisch.
Dat is niet alleen in de landen om ons heen, maar over de hele wereld.
De enige uitzondering hierop zijn overheden, omdat deze door de bevolking betaald worden, zoals besloten is door Kon. Wilhelmina.
(Auteurswet art. 15a en 15b)
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop

#20 Bericht door PA0ETE »

Nee. In Cuba geen auteursrecht bijvoorbeeld. En er zijn meer landen, al zijn het er niet meer zo heel veel. En er zijn ook veel verschillen tussen de landen. In de VS berust het auteursrecht van de artikelen bij de bladen bijvoorbeeld, niet bij de auteurs.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: VERON webshop

#21 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef: 13 jul 2021, 19:28En er zijn meer landen, al zijn het er niet meer zo heel veel. En er zijn ook veel verschillen tussen de landen. In de VS berust het auteursrecht van de artikelen bij de bladen bijvoorbeeld, niet bij de auteurs.
Jij hebt er direct mee te maken, dus je bent vast beter op de hoogte.
ik alleen indirect, dus niet uit eerste hand bij mij :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop

#22 Bericht door PA0ETE »

Ik heb het nog even opgezocht, maar Cuba heeft ook copyright.

De landen van het voormalig oostblok hadden dat in elk geval niet tot aan het val van het ijzeren gordijn. Om die reden kun je het antenneboek van Rothammel in de uitgave van voor 1990 uit de DDR gewoon kopieëren. Ik heb zelf bij een versie die door iemand anders gescand was, een keer een OCR-programma op het boek losgelaten, zodat je in die versie op onderwerp kunt zoeken. (Ik heb het linkje wel eens vaker op dit forum geplaatst: http://shorties.nl/podcast/141106Rotham ... _tekst.pdf )

Maar om niet teveel off-topic te gaan, ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat je een jaar of 25 geleden ook als niet-lid bij het service-bureau kon bestellen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: VERON webshop

#23 Bericht door Radioot »

In Spanje doen ze dat anders, daar staat de hele Revista URE compleet online van 1949 tot en met 2020.

https://www.ure.es/descargas/?categoria ... letos&su=1

Gratis en voor iedereen toegankelijk.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VERON webshop

#24 Bericht door Juul - PE0GJG »

En in Italie;

http://www.introni.it
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: VERON webshop

#25 Bericht door PE1PQX »

Copyright op een artikel vervalt na ik dacht 75 jaar. Of dit nu na de 1e publicatie van het artikel is of na het overlijden van de auteur, dat weet ik dus op zeker niet.

Wat me wel opvalt/verbaast nu is dat de VERON wel zelf alle Elektrons (digitaal) online zet en dat iemand destijds op usenet hierover een hoop ellende mee kreeg. (Zegt de naam Pothof jullie iets?)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: VERON webshop

#26 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef: 14 jul 2021, 10:40 ik dacht 75 jaar.
Assumptions are the mother of all f*ckups. Best lastig om jezelf even in te lezen.

https://www.auteursrecht.nl/auteursrech ... teursrecht

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: VERON webshop

#27 Bericht door PE1PQX »

Rene - pg3r schreef: 14 jul 2021, 12:06 Assumptions are the mother of all f*ckups. Best lastig om jezelf even in te lezen.

https://www.auteursrecht.nl/auteursrech ... teursrecht
Dit was geen 'assumption', maar een 'ik weet het net zeker'. En bovendien zat ik er 'maar' 5 jaar naast.

Niet zomaar aannemen dat iemand maar wat aanneemt.... (iets met assumption en f*ckups zoals je zelf al schreef)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: VERON webshop

#28 Bericht door pe1rxq »

PE1PQX schreef: 14 jul 2021, 10:40 Wat me wel opvalt/verbaast nu is dat de VERON wel zelf alle Elektrons (digitaal) online zet en dat iemand destijds op usenet hierover een hoop ellende mee kreeg. (Zegt de naam Pothof jullie iets?)
En daarom staan nu ook alleen recente jaargangen in de webshop.
Het gaat dus NIET om alle elektrons, en dus ook niet om dezelfde waar zoals je schrijft 'ellende' van kwam.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VERON webshop

#29 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef: 14 jul 2021, 10:40 Copyright op een artikel vervalt na ik dacht 75 jaar. Of dit nu na de 1e publicatie van het artikel is of na het overlijden van de auteur, dat weet ik dus op zeker niet.

Wat me wel opvalt/verbaast nu is dat de VERON wel zelf alle Elektrons (digitaal) online zet en dat iemand destijds op usenet hierover een hoop ellende mee kreeg. (Zegt de naam Pothof jullie iets?)


Ja, dat weet ik Andre.
Maar helaas is ie toen gezwicht door een "dreig mail" van de VERON secretaris. Zou mij niet overkomen zijn...............

Ik heb dat al eens aan de hand gehad inzake ons Veronica archief en de TMG (lees Telegraaf) en SKY radio en de Vereniging stuurde ook steeds dreig brieven. Ze legde een claim neer van 10 miljoen !!!! omdat ze inkomsten mis liepen zeiden ze omdat wij op Internet onze oude programma's laten horen. En die rechten daarvan hebben ze nooit gehad, wij wel. En toen eindigden we voor de rechter in A'dam na vele jaren. En wat gebeurde er ?...........................Wij kregen gelijk.
De moraal, niet direct overstag gaan eerst de eiser met onderbouwing en bewijs laten komen.

Maar goed, als stukjes schrijver voor bijvoorbeeld Electron werd en wordt je niet geinformeerd over de rechten en dat is het naar mijn idee het "zwakke" punt.
Natuurlijk is het ondoenlijk om alle schrijvers ook uit het verre verleden te bereiken. Maar simpelweg iemand omdat ie scans beschikbaar stelt vanwege copyright en zelf precies het zelfde doen. Da's merkwaardig.
Maar let op, ik heb het steeds over de artikelen en niet over bijvoorbeeld de omslag van Electron. Dat ontwerp behoort wel de VERON toe.
Dus het is wat ingewikkeld.

Ik heb alle uploads van John Pothof in m'n archief dus als iemand wat zoekt.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: VERON webshop

#30 Bericht door pe1rxq »

Zoals ik hierboven al schreef: Ze doen niet precies hetzelfde.

Plaats reactie