VERON webshop / copyrights

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: VERON webshop / copyrights

#61 Bericht door pc1mb »

ETE heeft dat al uitgelegd. Schrijf voor een klein blaadje, word klein betaald en vervolgens staat het opeens in groot landelijk blad. Uitgevers zijn ook niet achterlijk en dan heb je als freelancer het nakijken terwijl een ánder flink aan je werk verdient.

De Chinezen hebben het in die zin makkelijk, die hébben geen onafhankelijke journalistiek om te bedruipen...

Verder kost ontwikkeling van een nieuw idee cq echt origineel werk buiten proportie veel tijd. Neem bijvoorbeeld muziek. Maanden in de studio en dan één CD verkopen, de rest kopieert hem? Dan gaat niemand meer serieus de studio in. Er moet wel iets te verdienen zijn. Anders krijg je de kosten er niet eens uit.

Toch is er wel iets te zeggen voor meer open source achtige verdienmodellen. Voortbouwend op elkaars ideeën kom je sneller verder dan alles krampachtig voor jezelf houdend. Wel een totaal ander businessmodel dan, om nog te kunnen eten...

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: VERON webshop / copyrights

#62 Bericht door ----- »

pc1mb schreef: 17 jul 2021, 15:25 ETE heeft dat al uitgelegd. Schrijf voor een klein blaadje, word klein betaald en vervolgens staat het opeens in groot landelijk blad. Uitgevers zijn ook niet achterlijk en dan heb je als freelancer het nakijken terwijl een ánder flink aan je werk verdient.
Dan moet ie zichzelf beter verkopen, de business waar ik in werk is de concurrentie ook moordend. We worden ook niet beschermd door copyright, het is vreten of gevreten worden.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: VERON webshop / copyrights

#63 Bericht door pc1mb »

Werk jij ook in een branche waar naast commerciële ook maatschappelijke belangen van onafhankelijkheid spelen?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: VERON webshop / copyrights

#64 Bericht door elsinga »

[mod] De toon van de reacties wordt wat minder prettig... Discussiëren is geen probleem, maar hou het respectvol. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop

#65 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef: 17 jul 2021, 15:01
PA0ETE schreef: 16 jul 2021, 04:18Ja goed idee, dat is het ware communisme. :)
Het copyright systeem in het westen is helemaal doorgeslagen, ik kan legio schrijnende gevallen opzoeken, van moeders die aangeklaagd worden omdat bij het maken van een filmpje van haar kind op de achtergrond een radiootje aanstond. Of dat je geen foto van een verlichte Eifeltoren mag maken. Of Patent trollen die nooit iets anders hebben geproduceerd dan rechtzaken.

Als je een goed artikel schrijf John dan kan je dat toch verkopen aan een tijdschrift, dan heb je je geld toch ? waarom moet je tot in lengte van dagen copyright daarvan hebben? Als ik vandaag wat produceer op mijn werk krijg ik daar ook niet 70 jaar voor betaald, ik zal gewoon morgen weer aan de bak moeten om wat te produceren wat brood op de plank brengt.

Het is ook belachelijk dat als iemand één goed idee of liedje heeft hij/zij dan z'n hele leven binnen is, slaat nergens op. Maar wat je er ook van vind de chinezen hindert het niet, die stormen gewoon door.
Ik vind niet dat het systeem is doorgeschoten. Het probleem is dat de overheid quite conveniently het innen van die rechtern aan private partijen heeft uitbesteed, en dat die private pertijen er bij de muziekindustrie een zootje van maken zodat alleen de grote partijen ervan profiteren.

Er wordt vaak gedacht dat de overheid dat op deze manier doet, zodat de uitbetaling hiervan niet openbaar wordt. Wanneer de overheid het zelf zou doen dan zou je via een WOB-verzoek openheid van zaken kunnen krijgen, en met name in het geval van de muziekindustrie gaat de beerput dan open.

In het geval van journalistieke teksten is dat wat anders. Daar werkt het niet perfect, maar het werkt best goed.

Journalisten worden (tenzij het om relatief kleine oplages gaat) betaald naar het bereik dat ze hebben. Dat geldt ook voor een foto. Dat wil zeggen hoeveel mensen bereikt zo'n foto?

Dat is redelijk. Als een journalist tekst aan een regionale krant verkoopt krijg hij er niet zoveel voor als bij een landelijke krant, maar je kunt je diezelfde tekst dan wel nog aan een krant in een andere regio verkopen, want daar krijgen ze hem uit die andere regiokrant niet te zien..

Bij het systeem wat jij voorstelt zou ik mijn tekst aan de eerste partij die zich aandient moeten verkopen, in een aantal gevallen een lokale krant, met een oplaag van zeg 20.000. En dan zou voor dit te lage bedrag iedere landelijke krant en een krant in een andere regio de tekst verder gratis mogen gebruiken.

Dat betekent dat ik ofwel op basis van die 20.000 lezers betaald word, waar ik dus niet van kan leven. Of dat, om mij niet werkeloos te maken die eerste krant mij het landelijke tarief zou moeten betalen. Dat zou in de richting van zo'n lokale krant niet redelijk zijn.

Zo'n verandering zou bovendien de marktwerking, die nu best goed functioneert, flink verstoren, want er moeten dan kunstmatige prijzen worden vastgesteld. En nu gebeurt dat zelfregulerend op basis van de markt.

Overigens worden journalisten momenteel te laag betaald omdat er een groot overschot is aan freelance journalisten. Ik heb daar niet zoveel last van omdat ik er nog een bedrijf naast heb, en ook toen het nog goed betaald werd sponsorde ik vanuit dat bedrijf wel eens mijn journalistieke werk als bijvoorbeeld een uitgever geen geld had voor de dure (want tijdrovende) research van zo'n artikel.

Maar het is dus niet dat ik bij de eerste verkoop direct altijd het bedrag krijg wat ik zou kunnen verwachten. Meestal heb ik die tweede verkoop gewoon nodig om rendabel te kunnen zijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop / copyrights

#66 Bericht door PA0ETE »

pc1mb schreef: 17 jul 2021, 15:25 ETE heeft dat al uitgelegd. Schrijf voor een klein blaadje, word klein betaald en vervolgens staat het opeens in groot landelijk blad. Uitgevers zijn ook niet achterlijk en dan heb je als freelancer het nakijken terwijl een ánder flink aan je werk verdient.
Bedankt voor de bijval!

Ik had mijn reactie hierboven al geplaatst toen ik zag dat er nog een bladzijde was waar reacties stonden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop / copyrights

#67 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef: 17 jul 2021, 16:18
Dan moet ie zichzelf beter verkopen, de business waar ik in werk is de concurrentie ook moordend. We worden ook niet beschermd door copyright, het is vreten of gevreten worden.
Nederland heeft ook belang bij een goed werkende pers natuurlijk. En ik denk niet dat je kunt beoordelen hoe zo'n verschrikkelijk goede verkoper ik wel niet kan zijn omdat je dat (denk ik) nooit gezien hebt :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: VERON webshop

#68 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef: 19 jul 2021, 15:51 Bij het systeem wat jij voorstelt zou ik mijn tekst aan de eerste partij die zich aandient moeten verkopen,
Je moet het helemaal niet verkopen, je moet toestemming geven, om het éénmalig te publiceren.
Maar dat is de manier waarop jij ook werkt, neem ik aan........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie