VERON webshop / copyrights

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop

#46 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef: 15 jul 2021, 21:11 We kunnen maar beter het chineese model invoeren. Het hele copyright/patent systeem in het westen is inmiddels en rem op de vooruitgang geworden waarbij het vooral gaat om beschermen van de de winst en het dwars zitten van de concurrent. Niet gehinderd door deze belemmering halen de chinezen ons inmiddels rechts en links in.
Ja goed idee, dat is het ware communisme. :)

Maar dan vind ik ook dat ik daarvoor gecompenseerd moet worden. Ik bedoel, er is een bezit dat ik heb en waarmee ik een flink deel van mijn inkomen verdien dat dan ineens niet meer van mij is waardoor ik zomaar ineens 70% van het inkomen kwijt ben in een beroep waar ik al sinds 1990 in werk.

Ik weet niet of je nog een werkgever hebt, maar het is dan een beetje alsof ze de core business van jouw werkgever onder de mensen verdelen. Je moet dan maar zien of die werkgever je nog in dienst kan houden.

Ik ben ervoor, als ik voor hetgeen ik daarmee kwijt raak op een reële manier word gecompenseerd (door middel van een bedrag in één keer of een compensatie van mijn gederfde inkomsten voor de rest van de tijd dat ik dit werk wil doen).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop

#47 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef: 15 jul 2021, 19:26 @PA0ETE:
Ik ben je even kwijt v.w.b. auteursrecht en winstoogmerk.

Auteursrecht is gewoon een recht dat je automatisch hebt op eigen werk, en dat staat los van winstbejag. Als een stichting (dus geen winstoogmerk) werk van mij wil gebruiken, hebben ze van mij gewoon vooraf toestemming nodig (en dat komt zo af en toe voor) Het maakt niet uit of ik daar wel of geen geld voor vraag.

Ik mag in principe gewoon geld vragen als een stichting iets wil gebruiken van mij. De stichting bepaalt of ze dan met mij in zee gaan. Kortom eens met PE0GJG dus.

Natuurlijk wel met je eens dat overexposure vaak gekoppeld wordt aan waardevermindering van een werk.
Dank je.

Vwb. het winstoogmerk. Auteursrecht heb je wel automatisch, maar alleen als je dat concreet gebruikt voor het beschermen van de inkomsten die je met hetgeen dat je met dat auteursrecht beschermt hebt of denkt te gaan hebben. Dat is de juridische grondslag van de auteursrechtenwetgeving.

Een voorbeeld uit de praktijk. Een aantal grote boekhandels bieden sinds de opkomst van het printen-on-demand boeken aan die daarvoor niet meer gedrukt werden. Ze maken gewoon (facimilé zoals dat heet) een integrale kopie van zo'n boek waar auteursrecht over geclaimd wordt, en drukken die vervolgens, meest bij intekening, in 10 of 20 exemplaren voor hun klanten.

Voordat ze hieraan beginnen nemen ze contact op met de uitgever van het oorspronkelijke boek en met de schrijver of in plaats daarvan diens erven (in casu de eigenaar van het auteursrecht) met de vraag: ik heb meerdere klanten voor boek zus en zo, waren jullie nog voornemens binnen redelijke termijn, zeg twee jaar een herdruk te gaan doen zodat ik die kan bestellen? Wanneer het antwoord daarop "nee" is, dan is daarmee het auteursrecht op het werk vervallen en kan zo'n boekhandel zijn gang gaan met het zelf herdrukken van het werk, en hij kan ook de hele winst op dat boek behouden. Doordat de belangrijkste grondslag voor het auteursrecht (namelijk het winstoogmerk) ontbreekt vervalt in zo'n geval het auteursrecht.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop

#48 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 15 jul 2021, 18:08

John,

Je weet het dus beter in dit geval dan de rechter,...............je durft.
Je haalt er iedere keer bij ons financieel belang bij, waarom?......................geen idee.
Wij hebben geen financieel belang bij ons materiaal in dit geval. Ons belang is dat wij onze geschiedenis willen veilig stellen en daar hadden de eisers geen belangstelling voor. En nu wordt onze radio geschiedenis voor altijd bewaard en publiekelijk toegankelijk in dit geval bij B&G.

Het ging in ons geval dat de eisers claimden dat zij eigenaar waren..........en de Vereniging V. de rechten had verkocht aan de eisers zonder dat ze daar eigenaar van waren. Want die rechten waren het eigendom van de Veronica cv te Liechtenstein. En die rechten hebben wij als Stichting op paier overgedragen gekregen van de toenmalige directie voordat de Veronica cv werd opgeheven in 1976.
En dat wisten ze maar nooit verteld hadden aan TMG en Sky. Het was zelfs zo dat ze claimden dat de "kreet 192 goed idee" ook van hun was. Dat schoot natuurlijk Willem van Kooten als bedenker in het verkeerde keel gat. En toen wij een verklaring van Willem lieten zien trokken de eisers dat schielijk weer in.
Dat was de crux van de zaak!

En onze advocaat is "media-auteursrecht" deskundige en de tegenpartij had van die "zwarte pakken met stropdas"..........................die werkelijk geen notie hadden maar wel dikke rekeningen schreven.

Er speelde wat ons betreft geen enkel geldelijk belang mee, dus hou daar mee op. En...........als jij wat wilt gebruiken van ons hoef je mij niet elke te vragen. Ik geef je hierbij toestemming. (wel netjes dat je dat doet trouwens ).

Zullen we weer gaan hebben over dat het jammer is dat de VERON zo reageert zoals ze bij monde van de secretaris deed tegen John Pothof.
Hallo Juul,

Ik bestrijd geen enkel woord van dat je daar schrijft. En inderdaad: ik durf :wink: :lol:

Ik wil niet direct zeggen dat ik het beter weet. Anders moet ik weer gaan opscheppen dat ik zo bescheiden ben, en dat doe ik niet zo graag want daar ben ik eigenlijk te verlegen voor.

Maar wat serieuzer: wat ik in zijn algemeenheid kan zeggen is dat rechters het ook wel eens mis hebben, en dat kan ik makkelijk bewijzen, anders was er namelijk geen hoger beroep mogelijk.

Wat ik weet is dat het hebben van een winstoogmerk met je auteursrecht het belangrijkste fundament is om dat auteursrecht te (blijven) claimen.

Ik denk echter dat de rechter zich in jullie geval niet alleen op het auteursrecht gebaseerd heeft, ik liet dat in mijn vorige post hierover ook al een beetje doorschemeren: jullie zijn bijna de enigen die zich om de culturele nalatenschap van de voormalige zeezender bekommeren, en dat is belangrijker dan auteursrecht omdat dat een stukje belangrijke recente historie van ons land is. En jullie doen dat nog eens gratis ook. Rechtspraak is behalve het toetsen aan de hand van wet- en regelgeving (in een democratie) ook altijd het afwegen van verschillende belangen die mensen of partijen waar de zaak over gaat hebben.

Veronica zelf heeft geen cultuur om dat soort dingen te bewaren. Toen ik voor Veronica werkte hadden we een geweldig goed archiefsysteem voor de tijdschriften nadat ze eenmaal waren verschenen. Namelijk "na 14 dagen gooien we alles weg". Dat gebeurde heel letterlijk zo. De onverkochte bladen van de boekwinkels en kiosken kwamen terug op grote pallets, en die gingen zo de destructie in. Ik heb dus alle tijdschriften waar ik voor Veronica in geschreven heb gewoon zelf bewaard.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop

#49 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 15 jul 2021, 18:08 Zullen we weer gaan hebben over dat het jammer is dat de VERON zo reageert zoals ze bij monde van de secretaris deed tegen John Pothof.
Ik weet niet meer precies wat erin stond, maar ik heb het schrijven van de secretaris aan Pothof destijds ook gezien (omdat hij volgens mij gewoon op internet stond). Dat was een staaltje powerplay om Pothof de moed te ontnemen hiermee door te gaan. Voor wat ik me herinner werd er meer in het schrijven geclaimd dan dat men waar kon maken.

Ik snap ook wel dat het voor een vereniging niet fijn is als die publicaties plaatsvinden en je hebt zelf besloten om de oude bladen om redenen die je legitiem acht niet te publiceren.

De correcte vraag van Pothof was in dit geval geweest: beste VERON, denken jullie deze bladen na zoveel jaar nog in de verkoop te doen of er anderszins iets aan te verdienen? En zo nee, nou dan is iedere claim die jullie op het auteursrecht doen in elk geval vervallen.

De VERON (maar het gaat hier niet zozeer om de VERON, het kan ierdere partij zijn die zich zo opstelt) die kan dan hoog of laag springen, maar juridisch hebben ze geen poot meer om op te staan. Vervolgens zullen ze wellicht beginnen over hun verantwoordelijkheid naar de auteurs of hun opvolgers als rechthebbenden, maar dat is simpel: daar moet de vereniging niet voor bij jou zijn, en de rechthebbenden niet bij de vereniging. Laat die jou maar benaderen, waarop ze dezelfde vraag voorgeschoteld krijgen: zijn jullie nog voornemens deze stokoude artikelen ergens te gelde te maken? En zo nee... nou zelfde antwoord.

Een van de partijen kan al dan niet terecht claimen dat ze dat voornemen nog hebben. Ja dan is het weer een totaal ander verhaal. Ik denk dat je dan maar eens moet vragen waar dat voornemen dan concreet uit bestaat en of dat alles wel zeker is en op welke termijn. Bij een vervolgtraject of eigenlijk sowieso is het altijd het best om zoiets in goede harmonie met de tegenpartij te doen. Tenzij je een fan bent van advocaten die schepen met geld verdienen aan dit soort zaken :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: VERON webshop

#50 Bericht door elsinga »

[mod] Heren, hoe interessant de discussie ook is, hij is inmiddels zo afgedwaald van het onderwerp dat hij in off-topic thuishoort. Afsplitsen wordt de discussie echter niet duidelijker van... Dus verplaats ik 'm in zijn geheel die kant op en pas ik de titel aan. Je moet toch wat. ;) [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VERON webshop / copyrights

#51 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja, je hebt een punt.

Ik stop er nu ook effe mee....................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop / copyrights

#52 Bericht door PA0ETE »

Ik zit nog te denken over een topic met een generieke titel. Het moet ook weer niet te gek worden, dus de titel 'Anything goes' gaat ook weer wat te ver :-)

Ja ik laat me wel eens meeslepen...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: VERON webshop / copyrights

#53 Bericht door pa3a »

Weer een hoop geleerd over copyrights.
Grtz
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: VERON webshop

#54 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef: 16 jul 2021, 04:26
PA3DJS schreef: 15 jul 2021, 19:26 @PA0ETE:
Ik ben je even kwijt v.w.b. auteursrecht en winstoogmerk.

Auteursrecht is gewoon een recht dat je automatisch hebt op eigen werk, en dat staat los van winstbejag. Als een stichting (dus geen winstoogmerk) werk van mij wil gebruiken, hebben ze van mij gewoon vooraf toestemming nodig (en dat komt zo af en toe voor) Het maakt niet uit of ik daar wel of geen geld voor vraag.

Ik mag in principe gewoon geld vragen als een stichting iets wil gebruiken van mij. De stichting bepaalt of ze dan met mij in zee gaan. Kortom eens met PE0GJG dus.

Natuurlijk wel met je eens dat overexposure vaak gekoppeld wordt aan waardevermindering van een werk.
Dank je.

Vwb. het winstoogmerk. Auteursrecht heb je wel automatisch, maar alleen als je dat concreet gebruikt voor het beschermen van de inkomsten die je met hetgeen dat je met dat auteursrecht beschermt hebt of denkt te gaan hebben. Dat is de juridische grondslag van de auteursrechtenwetgeving.

Een voorbeeld uit de praktijk. Een aantal grote boekhandels bieden sinds de opkomst van het printen-on-demand boeken aan die daarvoor niet meer gedrukt werden. Ze maken gewoon (facimilé zoals dat heet) een integrale kopie van zo'n boek waar auteursrecht over geclaimd wordt, en drukken die vervolgens, meest bij intekening, in 10 of 20 exemplaren voor hun klanten.

Voordat ze hieraan beginnen nemen ze contact op met de uitgever van het oorspronkelijke boek en met de schrijver of in plaats daarvan diens erven (in casu de eigenaar van het auteursrecht) met de vraag: ik heb meerdere klanten voor boek zus en zo, waren jullie nog voornemens binnen redelijke termijn, zeg twee jaar een herdruk te gaan doen zodat ik die kan bestellen? Wanneer het antwoord daarop "nee" is, dan is daarmee het auteursrecht op het werk vervallen en kan zo'n boekhandel zijn gang gaan met het zelf herdrukken van het werk, en hij kan ook de hele winst op dat boek behouden. Doordat de belangrijkste grondslag voor het auteursrecht (namelijk het winstoogmerk) ontbreekt vervalt in zo'n geval het auteursrecht.
Ik was in de veronderstelling dat die regel alleen van toepassing is op instellingen van cultureel / wetenschappelijk belang. Om dezelfde reden dat scholen tot op zekere hoogte ook werken mogen gebruiken. Ik kijk er behoorlijk van op dat commerciële partijen dit mogen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop / copyrights

#55 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet van dit soort uitzonderingen.

Bibliotheken mogen dit. Maar dat geldt voor alle publicaties. Iedereen mag in een bibliotheek een fotokopie maken. Bibliotheken betalen daar sinds 40 jaar een gering bedragje voor aan een stichting die dat geld beheert om het te verdelen onder de uitgevers. Ik weet niet of dit ook voor scholen geldt. Voor wat betreft dit laatste kan het zijn dat er recent wat dingen zijn veranderd. Ik weet dat het ongeveer 10 jaar geleden zo was als ik beschrijf.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

-Verwijderd account

Re: VERON webshop / copyrights

#56 Bericht door -Verwijderd account »

En dan is er nog de Creative Commons-licentie.
Dat betekend kort-door-de-bocht dat je niet betaald wordt voor je werk (welke dat ook mag zijn, het is zeer ruim genomen) maar enkel naamsvermelding van de maker.
Ga je daarmee niet accoord, dan geen publicatie.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON webshop / copyrights

#57 Bericht door PA0ETE »

PE2CH schreef: 16 jul 2021, 14:57 En dan is er nog de Creative Commons-licentie.
Dat betekend kort-door-de-bocht dat je niet betaald wordt voor je werk (welke dat ook mag zijn, het is zeer ruim genomen) maar enkel naamsvermelding van de maker.
Ga je daarmee niet accoord, dan geen publicatie.
Gelukkig is er geen wet die dat zo beschrijft. Het afschaffen van het auteursrecht (want dat is wat er door zo'n verplichting gebeurt) is niets anders dan het introduceren van een communistisch systeem in een klein deel van de markt binnen een verder kapitalistisch systeem. Daar lijden dus bijna per definitie de kleinere partijen onder. En het verschraalt het aanbod op dit gebied nog verder.

Ik ben overigens erg vóór zo'n licentie op vrijwillige basis.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: VERON webshop / copyrights

#58 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa3a schreef: 16 jul 2021, 10:19 Weer een hoop geleerd over copyrights.
Grtz
Volgens mij is dit onderwerp hier al vaker uitgekauwd. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

copyrights/ patenten investeringen

#59 Bericht door EA5JEX »

Laten we het dan eens over patenten hebben.Er wordt veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van innovatieve uitvindingen en dan gaan de chinezen het namaken en goedkoop op de markt brengen

Aan de andere kant maken pharmaceuten nieuwe vaccins en medicijnen met subsidies die ze dan tegen gigantisch hoge prijzen op de markt brengen waardoor die geneesmiddelen voor de happy view verkrijgbaar zijn.

Been there seen that, done that.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: VERON webshop

#60 Bericht door ----- »

PA0ETE schreef: 16 jul 2021, 04:18Ja goed idee, dat is het ware communisme. :)
Het copyright systeem in het westen is helemaal doorgeslagen, ik kan legio schrijnende gevallen opzoeken, van moeders die aangeklaagd worden omdat bij het maken van een filmpje van haar kind op de achtergrond een radiootje aanstond. Of dat je geen foto van een verlichte Eifeltoren mag maken. Of Patent trollen die nooit iets anders hebben geproduceerd dan rechtzaken.

Als je een goed artikel schrijf John dan kan je dat toch verkopen aan een tijdschrift, dan heb je je geld toch ? waarom moet je tot in lengte van dagen copyright daarvan hebben? Als ik vandaag wat produceer op mijn werk krijg ik daar ook niet 70 jaar voor betaald, ik zal gewoon morgen weer aan de bak moeten om wat te produceren wat brood op de plank brengt.

Het is ook belachelijk dat als iemand één goed idee of liedje heeft hij/zij dan z'n hele leven binnen is, slaat nergens op. Maar wat je er ook van vind de chinezen hindert het niet, die stormen gewoon door.

Plaats reactie