Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#1 Bericht door PA0AA »

De laatste tijd kom ik op MP geregeld advertenties tegen met zaken welke op 868 MHz werken.
Meestal gaat het dan om rondstralers voor deze band, en ook een enkele keer over
een ( vreselijk duur ) draadloos accesspoint.
Onderzoek op de site van het AT heeft aan het licht gebracht, dat je daar geen licentie voor nodig hebt.
Kennelijk soortgelijke voorwaarden als WiFi op 2,4 GHz.
Het schijnt met het 'minen' van cryptovaluta te maken te hebben.
Nu weet ik best wel globaal hoe het minen van Bitcoins, Ethereum e.d. in z'n werk gaat, maar hoe
je kunt minen met behulp van een accesspoint ontgaat me enigszinds.
Ik kan er ook geen goede Nederlandstalige uitleg over vinden.
NB. Die accesspoints zijn schreeuwend duur, op MP zie ik tweedehands prijzen van € 2500,- tot
€ 3500,- voorbij komen, dus m'n gevoel zegt, dat er iets illegaal aan is, anders was het wel goedkoper.
Of die dingen zijn vrij zeldzaam, of het levert enorm veel winst op, dat kan ook nog.
Zie bijvoorbeeld http://www.ruben.co.network/helium.jpg - of - http://www.ruben.co.network/helium2.jpg
NB. Kan het handig zijn om zoiets zelf te bouwen ? Spaart heel veel geld uit ... :D
Misschien heeft iemand een linkje naar een goede Nederlandstalige uitleg ?

73, Ruben, PA0AA.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

Hier is wat te vinden: https://www.voordeelavonturier.nl/heliu ... nederland/

Het concept is eigenlijk wel grappig.
Wat ik er uit opmaak heeft het eigenlijk meer doelen.

Ze zetten een blockchain op, dat is een manier om data decentraal op te slaan, maar willen dat niet via internet doen, zoals bij andere blockchains, maar via een draadloos netwerk. Dat netwerk is decentraal, er is dus geen backbone of centrale server waarmee ze verbinden. Dat netwerk / die blockchain kun je dan gebruiken om allerlij gegevens uit te wisselen en vast te leggen. Zoals bij alle blockchain, maar dan draadloos in plaats van via het internet.
Op die website staan wat voorbeelden:
Het Helium netwerk kan worden gebruikt door bedrijven die via dit radiogolven-netwerk hun apparatuur willen verbinden, uitlezen of lokaliseren. Een voorbeeld hiervan zijn de Lime huur-stepjes die in het buitenland rijden (vergelijkbaar met de Felyx scooters in Nederland) die je via je telefoon kan ontgrendelen om te gebruiken binnen de stad. Het Helium netwerk is een goedkoop en efficiënt alternatief voor deze bedrijven om te communiceren met hun voertuigen en deze te kunnen lokaliseren. Er is geen SIM-kaart nodig of dure internet verbinding.

Verder wordt het netwerk gebruikt voor meetapparatuur voor agrarische of milieu-doeleinden maar ook particulieren kunnen experimenteren en gebruik maken van het netwerk. Het project staat nog in de kinderschoenen en veel bedrijven staan te popelen om zich aan te sluiten bij deze (kosten besparende) revolutie.
Ze vragen aan mensen dus om zo een hotspot neer te zetten, en daarvoor geven ze iets terug, hun eigen cryptomunt HNT.
Ze hebben zoals bij andere blockchains ook een soort van proof-of-work mechanisme. Bij bitcoin is de proof of work het uitvoeren van complexe berekeningen. Bij Helium is het blijkbaar het proof-of-coverage, het uitwisselen van berichten met andere hotspots, en daardoor bewijs je dat je in het netwerk zit. Door succesvol berichten uit te wisselen met anderen, of mee te luisteren en bevestigen dat andere correct uitwisselen verdien je HNT's.

En wat dat dan waard is in de echte wereld......
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#3 Bericht door PB1S »

Andreas Spiess (HB9BLA) maakte onlans een leuke YouTube-video over het Helium-netwerk.

https://www.youtube.com/watch?v=nerQCrOam5U

Het 'business model' lijkt een soort piramidespel te zijn. De accesspoints zijn wel te bestellen, maar de levering laat lang op zich wachten.
73, PB1S

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#4 Bericht door PA3CQN »

PA0AA schreef: 06 jul 2021, 09:42 Onderzoek op de site van het AT heeft aan het licht gebracht, dat je daar geen licentie voor nodig hebt.
Kennelijk soortgelijke voorwaarden als WiFi op 2,4 GHz.
Geen licentie is niet hetzelfde als 'ga je gang maar' natuurlijk.
25 mW E.R.P. met een dutycycle <1% , of voldoen aan de EU goedkeuring bij spread spectrum. Dat laatste betwijfel ik altijd bij die China Export.
Beetje hetzelfde als al die WiFi antennes met grote versterking die je helemaal niet mag gebruiken tenzij je het vermogen van je AP naar beneden bijstelt.
Maar goed, wie controleert het.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#5 Bericht door pe1cmo »

EU goedkeuring bij spread spectrum
Ik denk dat het spread spectrum wel goed is met die Chinese meuk, dat zie je ook aan ledverlichting. Spread spectrum maar dan anders :mrgreen:
maar de EU goedkeuring is andere koek.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Diederustig
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2022, 08:15

Re: Vraag over 868 MHz zender voor hoofdtelefoons met meerdere antennes

#6 Bericht door Diederustig »

WIE KAN MIJ HELPEN MET ADVIES...???

Ik beschik zelf over een Silent disco systeem dat uitzend op of rond de 864mhz. Voor betere audio heb Ik een 2 jaar terug een glasvezel antenne van 9db gekocht bij een erkend bedrijf. Deze werkt op open ruimtes geweldig. Enorm ding trouwens. Anderhalve meter ongeveer.

Dit jaar hebben wij muziek gedraaid via het Silent Disco systeem met veel hoofdtelefoons. Deze mochten mensen over de hele camping gebruiken op een camping met veel bomen en planten. Hierdoor is de ontvangst ineens een stuk slechter. We hebben alle mogelijke opstellingen met de antenne uitgeprobeerd, en op verschillende plekken de zender en antenne neergezet. Op het midden van de camping op een open grasveld met daarna pas bomen, struiken etc. gaat het al een stuk beter met bereik, aan de randen van de camping niet. Veel storing of signaal valt helemaal weg. Het is overigens geen grote camping. 150 plekken ongeveer.


- Wie weet of de ontvangst beter zal worden als ik 2 antennes of zelf 3 bij elkaar neerzet op dezelfde frequentie?

-Wie weet hoe en of ik het uitgangs wattage op de print van het zendertje kan verhogen? En of dat de ontvangst beter gaat maken?

Wie weet of ik verschillende antennes op verschillende plekken op de camping kan zetten, waarschijnlijk met verschillende frequenties?

Ik wil graag de ontvangst dus verbeteren. Wie heeft op een van deze bovenstaande vragen wellicht een tip of advies hoe ik de dekking goed krijg op een camping met veel bebossing met een grootte van ongeveer 200 bij 160 meter. Hiervoor deel ik hoofdtelefoons uit die op en rond 864 en 865Mhz. Hier zit een klein draadje als antenne'tje in. Wellicht is daar ook nog iets te verbeteren zonder dat ik uitstekende antennes bovenop de hoofdtelefoons hoef te zetten.

Bij voorbaat dank voor een reactie...

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over 868 MHz zender voor hoofdtelefoons met meerdere antennes

#7 Bericht door pe1hzg »

Diederustig schreef: 03 okt 2022, 21:27 Dit jaar hebben wij muziek gedraaid via het Silent Disco systeem met veel hoofdtelefoons. Deze mochten mensen over de hele camping gebruiken op een camping met veel bomen en planten. Hierdoor is de ontvangst ineens een stuk slechter. We hebben alle mogelijke opstellingen met de antenne uitgeprobeerd, en op verschillende plekken de zender en antenne neergezet. Op het midden van de camping op een open grasveld met daarna pas bomen, struiken etc. gaat het al een stuk beter met bereik, aan de randen van de camping niet. Veel storing of signaal valt helemaal weg. Het is overigens geen grote camping. 150 plekken ongeveer.

Je vraag hoort niet echt thuis op dit forum, maar een kort antwoord:
Deze dingen vallen onder "vergunningsvrij frequentiegebruik". En daarbij heb je geen recht op ongestoord gebruik. Zie https://magazines.agentschaptelecom.nl/ ... oringsvrij

De apparaten die je hebt waren gecertificeerd voor gebruik met de meegeleverde antenne. "Een glasvezel antenne aansluiten" betekent dat de apparaten niet meer aan de regels voldoen en illegaal zijn. Rommelen met "zendvermogen groter maken" levert je een strafblad op.

Illegaal frequentiegebruik bespreken mag niet op dit forum. Ik ben bang dat je je installatie niet goed en legaal kunt krijgen. En dat dit forum je niet kan helpen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#8 Bericht door elsinga »

[mod] Inderdaad is het helpen bij illegaal gebruik hier niet toegestaan. Maar wellicht zijn er legale oplossingen aan te dragen. Draadje laart ik daarom nog even open. [/mod]

Kun je wellicht meerdere legale en niet omgebouwde zenders verspreiden over het grotere gebied? Van 1 zender dus naar meer zenders.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Diederustig
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2022, 08:15

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#9 Bericht door Diederustig »

Ik weet dat je tot 2 watt mag zenden binnen deze frequenties, maar mijn zender zit op 0.5 watt. Volgens mij moet er binnen de legale regels ook nog wel wat te vinden zijn. Vandaar mijn vraag. En ik vraag me dus af of ik binnen de mogelijkheden nog wat kan doen. De camping is omringd door een dijk van 6 meter hoog, dus verder dan de camping zal het in elk geval niet gaan. Maar weet iemand of het een probleem is als je meerdere antennes plaatst op een terrein met dezelfde frequentie, of weten de ontvangers dan niet meer welke zender/ antenne ze moeten pakken? En zou de ontvangst verbeteren als ik een betere ontvanger antenne in de hoofdtelefoons zet?

Diederustig
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2022, 08:15

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#10 Bericht door Diederustig »

Ik heb de antenne overigens bij DDS gekocht, en deze valt ook keurig binnen de toegestane regels. Ik heb juist een antenne gekocht die binnen de regels valt, omdat ik veel verhuur doe. Dan moet het natuurlijk gewoon goed en binnen de regels zijn. Ik ben alleen aan het bedenken hoe ik ervoor kan zorgen dat de ontvangst op de camping dekkend kan.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#11 Bericht door PA3CQN »

Verkopers doen er vaak wat schemerig over, maar als ze antennes verkopen zijn deze voor de ontvangstkant. Daar mag je gebruiken wat je wilt.

Maar aan de zendkant is het vermogen beperkt door de uitdrukking e.r.p. of zelfs e.i.r.p. Dan gaat het over het door de zendinstallatie daadwerkelijk afgestraald vermogen. Als je daar een antenne aanhangt met winst moet je dus je zendvermogen verlagen. En dat staat er dan weer niet bij ...

En voor wat die 2 Watt betreft: volgens mij was dat ooit voor hoog vermogen data. Maar dat geldt allang niet meer.
Op de frequenties die je noemt kom ik niet verder dan 10 mW e.r.p. ( oude koptelefoons voor thuis zitten daar soms nog )
Draadloze audio zoals jij die beschrijft kan al sinds 2015 niet meer.

Mij lijkt het geheel dus verre van legaal.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Diederustig
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2022, 08:15

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#12 Bericht door Diederustig »

Zover ik weet draaien alle Silent Disco systemen van bedrijven uit Nederland op deze frequenties, en dat is altijd goed. Ik mag er dus vanuit gaan dat dat gewoon goed is. Alle grote festivals maken gebruik van deze installaties dus ik neem aan dat alles binnen de regels valt.

Maar de vraag is ook niet wat er niet mag, maar wat er binnen de legale mogelijkheden wel mogelijk is.

Diederustig
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2022, 08:15

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#13 Bericht door Diederustig »

Of heeft iemand een tip over de plaatsing van de antenne...?
b.v. afstand tot metalen objecten, lengte van kabels, te dicht bij electronica of stroomvoorziening, hoogte etc. om het bereik te verbeteren?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#14 Bericht door elsinga »

Over het algemeen geldt:
- hoe hoger hoe beter
- hoe korter de coax kabel hoe beter
- geen metalen voorwerpen in de directe omgeving (maar op 868Mhz valt dit wel mee), maar je kunt metalen voorwerpen ook gebruiken om een richteffect te bereiken
- lange stroomkabel kan verlies van spanning geven en lagere voedingspanning is vaak lager vermogen
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Diederustig
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2022, 08:15

Re: Vraag over 'Helium' accesspoints op 868 MHz

#15 Bericht door Diederustig »

Dank voor de reactie. Verklaart wel een hoop. Ik heb de antenne op een bepaald moment op een oud treinstel van staal gezet maar daar was de ontvangst nog slechter dan op lagere punten. Maar als ik de antenne op mijn caravan zet, staat ie onder een boom met grote takken. Dat werkt ook niet zo goed. En midden op de camping staat een stalen Romny loods. Als ik de antenne aan de ene kant zet, is het bereik aan de andere kant slecht en andersom. Daarom wil ik eigenlijk kijken of ik een 2e antenne kan plaatsen aan de andere kant waardoor aan die kant het bereik ook weer goed is. Weet alleen niet als ik via een ontvanger de 2e antenne weer aansluit op een andere zender dit geen problemen geeft wanneer ik dezelfde frequentie gebruik. Bijvoorbeeld met vertraging of dat ontvangers (hoofdtelefoons) steeds gaan switchen tussen de 2 antennes en dan alsnog een storing geeft.

Plaats reactie