Copyright en een bekende verkoopsite.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Copyright en een bekende verkoopsite.

#1 Bericht door PH2LB »

Afgelopen vrijdag kwam ik bij toeval er achter dat een adverteerder op een bekende verkoopsite, op basis van een ontwerp van mij (zie *1) een product aanbood op bestelling (lees : niet slechts 1 exemplaar wat hij niet meer gebruikt, maar dus gewoon een handeltje). Aangezien er sprake is van inbreuk op intellectueel eigendomsrechten, een duidelijke overtreding van artikel 2.5 van "II Regels voor het plaatsen van Advertenties", heb ik de adverteerder via de berichten service een standaard juridisch bericht gestuurd (heb ik klaar liggen voor dit soort gevallen).

De adverteerder had zaterdag zijn advertentie aangepast en het product uit de lijst gehaald. Voor mij was daarmee de zaak afgerond want het is het paas weekend en had geen zin om me verder druk te maken. Maar toen ik gisteravond wou inloggen, kreeg ik de melding dat mijn account was geblokkeerd (geen mailtje met reden etc) en ik contact op moest nemen met de klantenservice. Die klantenservice kunt bereikt als je via "Help & Info" de chat start. Maar ja, om 23:53 liggen de meeste klantenservices in deze tijdzone wel op 1 oor.

Vanmorgen via de chat contact opgenomen met de klantenservice en uitgelegd dat mijn account was geblokkeerd en ik benieuwd was na de reden hiervoor (meerder foutieve login pogingen, hack, systeem fout, kies maar uit). Mij werd medegedeelde dat er een melding was gedaan dat ik andere gebruiker dreigde met Juridische stappen en dat ze geld moeten betalen voor het adverteren van bepaalde producten (er zijn bedragen genoemd, maar niet dat hij die moest betalen om te adverteren op die bekende verkoopsite zie *2). Dit was volgens hun niet de bedoeling en ik kon niet zo maar mensen aanspreken op dit soort dingen via het berichten systeem van de bekende verkoopsite.
Ok, waarom dan niet? Het is toch mijn intellectuele eigendom? Nou ik had geen rechtstreeks contact mogen opnemen met de adverteerder en het officieel moeten melden via "Het Melding van Inbreuk Programma". Nu had ik dat graag willen doen, maar toen ik vrijdag zocht naar een oplossing in de help/info, kwam ik overal uit behalve op de door hun voorgestelde programma. Dat ik niet van het bestaan af wist van dat programma, was mijn probleem volgens de medewerker.

Hij zou mijn account nu eenmalig op goed vertrouwen heropenen, maar mochten ze deze meldingen weer ontvangen zullen ze genoodzaakt zijn om mijn account permanent te sluiten.

Conclusie : een onduidelijk opgezette help/info systeem waarbij onderwerpen niet naar elkaar verwijzen, je verdedigd je intellectuele eigendom en copyright via eigenlijk de enigste manier die je op dat moment tot je beschikking hebt en je komt op het staf bankje te zitten.

Advies : Een ieder die dus met bovenstaande te maken krijgt (schending intellectuele eigendom en/of copyright), je moet dus even naar : Help en Info > Oplichting & Fraude > Verdachte Activiteit Melden > Het Melding van Inbreuk Programma en het formulier invullen en naar ze toe sturen (e-mail adres staat op de pagina).
Omdat er geen een eenduidige optie voor schending intellectuele eigendom en/of copyright m.b.t. ontwerp is, komt "3.4 Object is een illegale kopie van ander auteursrechtelijk beschermd werk (schilderijen, beelden, enz)" het dichtst in de buurt ligt. Maak er gebruik van, je hebt recht op bescherming van de intellectuele eigendom en/of copyright.

Voor mij is de kous nog niet af, ze krijgen van mij nog een mailtje met een paar juridische pointers over dit voorval. Want ze kunnen nu wel onderdeel van een wereldwijd opererend handelsplatform zijn, ze hebben in mijn inzien (en in die van een jurist die ik even benaderd heb) wel een paar steekjes laten vallen.

Genoeg gebitched op deze meteologisch gezien interessante dag (heb al sneeuw, hagel, regel, windstoten gehad en kijk nu naar grote stukken blauw lucht).

73 Lex PH2LB.


*1 veel van mijn ontwerpen zijn Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) zodat je er (bijna) van alles mee kunt doen. Enkelen zijn echter Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) zodat je die mag maken voor je zelf, maar niet commercieel mag gebruiken. Wil je dat toch neem je gewoon even contact op en komen we de vast wel uit (diverse bedrijven en personen gebruiken mijn ontwerpen in hun ontwerpen en kopen het of af, of betalen een klein bedrag per verkoop).

*2 In het standaard juridisch bericht stonden inderdaad bedragen genoemd, maar die waren om commercieel gebruik mogelijk maken (afkopen gebruik ontwerp of een bedrag per stuks verkoop).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Copyright en een bekende verkoopsite.

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dat heb je goed gedaan Lex.

Maar zo gaat dat tegenwoordig op Internet. Men leent maar aan, als ze nou eens kontakt met je gezocht hadden dan had je nog kunnen "overleggen".
"Wij" zijn al eens naar de rechter gestapt en toen was het snel voorbij. Maar ja, kost een hoop geld dat wel.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Copyright en een bekende verkoopsite.

#3 Bericht door pe1hzg »

De "bekende verkoopsite" is een goed middel als je van je geld af wilt, maar absoluut geen vervanging van de zendamateur.tweedehands.nl die eraan vooraf ging.

Helaas lijkt er geen andere site te zijn die 't heeft overgenomen. Er zijn diverse sites, maar het volume is lager en de advertenties zijn vaak niet zo interessant. Ik haal de laatste tijd vaak spullen uit het buitenland.

Lijkt me dat we het beste de "bekende" links kunnen laten liggen (ze worden betaald per advertentieview), maar als er een Nederlands alternatief is wat wel goed werkt dan ben ik geinteresseerd in een pointer

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Copyright en een bekende verkoopsite.

#4 Bericht door PA0MJM »

Sommige grote verkoop sites gaan nog verder: ze kopiëren zelf.
https://www.google.nl/amp/s/www.theverg ... -sling-bag
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Copyright en een bekende verkoopsite.

#5 Bericht door sottezero »

MP is een maffia toko.. ver daarvan weg blijven.
Er zijn veel van mijn kennissen opgelicht door MP gebruikers waar niets aan gedaan wordt, deze 'verkopers' verkopen op dit moment nog steeds spullen die niet echt zijn.
Aangeven doet MP niets mee.
Al jouw advertenties worden als een havik gemonitoord op rubriek en worden direct verwijderd en je account geblokkeerd.
Terwijl de mensen die oplichten gewoon door kunnen gaan.

De prijzen voor advertenties laat ik nog achterwege, maar 27 euro advertentiekosten voor een ding van 50 euro?
Ze zijn groot geworden en melken dat tot op het bod uit.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Copyright en een bekende verkoopsite.

#6 Bericht door PA3HMP »

Marktplaats is een groot riool vol met oplichters en bedriegers, al jaren, maar ja marktplaats verdient er zo lekker aan dus doen ze er weinig tegen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Copyright en een bekende verkoopsite.

#7 Bericht door pc1mb »

Je kunt er helaas bijna niet omheen als je je spullen daadwerkelijk wilt verkopen.

Tegen oplichters hebben ze tegenwoordig een review systeem. Dat werkt heel aardig. Ik kom 99% normale mensen tegen via marktplaats (ook ándere normale mensen kunnen immers nauwelijks om marktplaats heen) en heb eigenlijk zelden een probleem.

Het helpt wel om zélf vriendelijk te blijven, dat krijg je dan meestal ook terug. Allerlei strenge regels onderaan je advertentie zetten helpt niets. Het schrikt normale aardige mensen af ("oh jee wat een chagrijn, ik kijk wel even verder") en de rotte appels lezen toch niet verder dan hun neus lang is, dus die hou je dan over.

Auto's kun je trouwens beter via autoscout ofzo doen. Ook een goed bereik en gratis. Serieuzere reakties ook.

Maar ik heb bv twee prima gebruikte 18 inch banden liggen voor een SUV die ik waarschijnlijk weg ga gooien omdat marktplaats te duur is en ik niet zou weten waar ik ze anders kan adverteren... Briefje bij de supermarkt dan maar? :lol:

Plaats reactie