websites afdelingen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

websites afdelingen

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik kijk regelmatig op websites van afdelingen van de VERON of VRZA.
Bevatten vaak erg zinvolle informatie maar ook de vormgeving van de website vind ik belangrijk.
En dan bedoel ik de leesbaarheid en de toegankelijkheid.
Dat is m'n pr tik die ik ook had toen ik nog in de VERON pr commissie zat.

Regelmatig kijk ik op de website van de VRZA Zuid-West Nederland. Zij hebben een heel mooie website die in mijn optiek aan de door mij hierboven opgeschreven criteria. Kortom, een bezoek waard ! "Goed gedaan dames en heren daar bij de VRZA Zuid-West Nederland!"


https://www.pi4zwn.nl
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#2 Bericht door PA0BAK »

Weet je dat er voor overheden richtlijnen bestaan v.w.b. het uiterlijk en taalgebruik?
Zo moeten moeilijke woorden worden vermeden en wordt b.v. geadviseerd om maximaal één komma in een zin te hebben.

Dit naast de contrast aanbevelingen, en de verplichting om te voldoen aan bepaalde standaarden.
En dan natuurlijk de toegankelijkheids-eisen en verklaring.

En je hebt gelijk, de website is best redelijk, alleen jammer van de 57 fouten :-)
link
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#3 Bericht door PE1PQX »

PA0BAK schreef: 29 mar 2021, 21:09 Weet je dat er voor overheden richtlijnen bestaan v.w.b. het uiterlijk en taalgebruik?
link
Gelukkig is de genoemde site geen overheidssite maar een site van groepje hobbyisten.

Buiten dat: site zit er heel netjes uit.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#4 Bericht door PA0BAK »

PE1PQX schreef: 30 mar 2021, 10:45 Buiten dat: site zit er heel netjes uit.
Als lid van deze afdeling kan ik het daar alleen mee eens zijn.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

@ PA0BAK.

citaat:

En je hebt gelijk, de website is best redelijk, alleen jammer van de 57 fouten :-)

Maar daar heb ik als gebruiker geen enkele last van..............Ik wil het niet eens weten..................hi

Juul ( OSX 10.13.6 iMAC 27" )
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#6 Bericht door PA0BAK »

Juul - PE0GJG schreef: 30 mar 2021, 20:25 Maar daar heb ik als gebruiker geen enkele last van..............Ik wil het niet eens weten..................hi
Het is een afwijking van mij, dat ik dat vaak controleer.
Er zijn weinig websites zonder fouten en er zijn weinig CMS systemen die het goed doen.
Op zich is het niet erg, maar je loopt het risico, dat een pagina er met een ander browser ineens anders uitziet.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Snap ik.

Ik gebruik Safari en soms Waterfox en Firefox.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#8 Bericht door PA0BAK »

Juul - PE0GJG schreef: 30 mar 2021, 21:14 Ik gebruik Safari en soms Waterfox en Firefox.
Hier gebruik ik Brave, Google Chrome, Dillo, Falkon, Firefox, Iridium Browser, Konqueror, Luakit, Midori, Opera, Qutebrowser, TOR browser, Vivaldi en WEB.

Maar ik zei al, dat ik een afwijking had :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#9 Bericht door PA0BAK »

Juul - PE0GJG schreef: 30 mar 2021, 21:14 Ik gebruik Safari en soms Waterfox en Firefox.
Hier gebruik ik Brave, Google Chrome, Dillo, Falkon, Firefox, Iridium Browser, Konqueror, Luakit, Midori, Opera, Safari, Qutebrowser, TOR browser, Vivaldi en WEB.

Maar ik zei al, dat ik een afwijking had :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#10 Bericht door PE1PQX »

PA0BAK schreef: 30 mar 2021, 20:52
..., maar je loopt het risico, dat een pagina er met een ander browser ineens anders uitziet.
Da's dan een manco in de browsers. De W3C heeft duidelijke richtlijnen voor wat betreft HTML (al dan niet geparsed door een PHP engine of ASP, coldfusion etc..) en hoe dat er uiteindelijk uit zou moeten zien op een scherm.

Mijn site heeft ook van dergelijke fouten, maar ik steek er geen enkele tijd in om dat te (laten) fixen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: websites afdelingen

#11 Bericht door PG0M »

Juul - PE0GJG schreef: 29 mar 2021, 20:12
Regelmatig kijk ik op de website van de VRZA Zuid-West Nederland. Zij hebben een heel mooie website die in mijn optiek aan de door mij hierboven opgeschreven criteria. Kortom, een bezoek waard ! "Goed gedaan dames en heren daar bij de VRZA Zuid-West Nederland!"

https://www.pi4zwn.nl
Ik zal het aan Wijnand doorgeven :)
73, Marcel - PG0M

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: websites afdelingen

#12 Bericht door pc1mb »

Sommige zendamateur websites zien eruit als de amateurs zelf: sinds 1995 niet meer geüpdate. Op zich stoor ik me daar niet aan, ik kom er voor de informatie, niet voor de toeters en bellen, en ouderwets laadt meestal wél sneller.

Neem nou ons aller PA0FRI. Geen webdesigner, dat is duidelijk. Wel zeer informatief. Veel afdeling websites zijn ook zo. Niet flitsend maar functioneel.

Eerste wat ik bij pi4zwn voor m'n neus krijg is een irritante cookiewall. Waarom? Het is een hobby website, geen commercie. Waarom tracking onzin geïnstalleerd? Dat noemen ze vooruitgang...

Eenmaal voorbij de cookiewall ziet het er flitsend uit met allerlei bewegende tegels en plaatjes. Wat is de bedoeling, dat ik een paar minuten achterover leun tot alles voorbij komt? Ik dacht dat bewegende tekstbanners in 2000 al passé waren, maar ze zijn terug...

Design echter heel fraai hoor. Inhoud vind ik dan weer rommelig. Een stukje agenda, een stukje nieuws, een stukje dit en een stukje dat. Van alles een preview, van alles een beetje, bij elkaar gepropt op één enorme pagina.

Uiteindelijk kun je wel doorklikken om in te zoomen op één categorie (terwijl Big Cookie Brother meekijkt, want cookies weigeren mag niet. Je kunt hoogstens in incognito modus gaan). Op de desktop site zie je dan alsnog allerlei onzin eromheen waar je niet om gevraagd hebt, zoals Twitter en Facebook zodat in elk geval Big Tech je bij elke klik kan blijven volgen. In mobiele modus staat het tracking werk onder water ook. Daar tref je trouwens ook geen overzichtelijke lijst titels die op je scherm past, maar lange lijsten previewblokken van alles, dus eindeloos scrollen. Nouja dat heeft voor- en nadelen. Die previews hebben ook wel iets handigs en mooi is het wel.

Het functioneert en ziet er gelikt uit, zeker! Maar voordat ik hem als voorbeeld zou stellen zou ik toch bijvoorbeeld eens kijken of het ook kan zonder big tech verplicht met elke klik mee te laten kijken. Wij zendamateurs hebben toch iets onafhankelijks? ... Dacht ik.

Én altijd wat te zeuren, dat ook :wink:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#13 Bericht door PE1PQX »

Die cookie-wall... Een site dat met een CMS (Wordpress, Joomla etc.) gemaakt is heeft dit standaard in zich, waarom eigenlijk als je alleen komt lezen op die site?
Daarnaast zitten er ook vrijwel altijd Google-analytics onderdelen tussen.

Die cookies vind ik ook een overdreven iets... Er wordt te pas en onpas heftig op cookies gereageerd alsof het een COVID-virus is.
Mijn 2 centen:

Zijn cookies gevaarlijk?? Op zich niet. Wat ze wel doen is een heel klein bestandje in de cache van je browser zetten zodat er gekeken kan worden op welke sites je geweest bent en vervolgens dat je gericht met reclame bestookt kunt worden door sites die vol zitten met reclame banners. Dat is het primaire doel van een cookie.

Hoe los ik die zooi reclame op?? Relatief simpel: heb 2 Raspberri's draaien met Pi-Hole er op geïnstalleerd die als DNS forwarder (Primary en Secondary DNS) werken en zo bekende reclame sites blokkeren. Deze add-list kun je zo grot maken als je nodig ebt.
Scheelt een heleboel sh*t op een bezochte pagina vol met reclame bagger.
Zijn Pi-Hole's dan de perfecte oplossing?? Helaas niet, er zijn sites die dezelfde serveradres gebruiken voor reclame als voor hun nuttige content zoals Youtube. Dan helpt ook helaas een Pi-Hole niet.

Maar goed, dit gaat redelijk off-topic... Excuus daarvoor.

Ik maak me niet heel erg druk om de cookies, maar irriteer me wel mateloos om het feit dat je bij ieder bezoek eerst verplicht wordt een hele rits cookies te accepteren voordat je een site mag bezoeken dus ook de reclame troep en tracking zooi. Dus 'accept & view ' (variant op 'click & collect'). Één keer zou voldoende moeten zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: websites afdelingen

#14 Bericht door pc1mb »

Ik snap het bij websites die hun geld moeten verdienen met marketing. Die daar journalisten van betalen ofzo. Dan krijg je er iets voor terug, voor het beschikbaar stellen van je browser geschiedenis (want dat doe je feitelijk, als dezelfde big tech bedrijven hun cookies op de meeste websites hebben staan).

Maar ik vind het niet nodig om big tech te laten verdienen aan een hobby site waar zij niets aan bijdragen, anders dan dat het ze gelukt is hun tracking troep standaard ingebed te krijgen in bepaalde website modules. Die modules zijn vaak trouwens ook onnodig zwaar en ingewikkeld voor een hobby website. Sleept allerlei functionaliteit binnen die je niet nodig hebt.

Überhaupt het idee dat cookies essentieel zijn voor het tonen van bepaalde content is ook onzin. Voor het wíllen tonen, dat wel. Alleen voor het ingelogd blijven op een website als je de browser afgesloten hebt kan een cookie technisch nodig zijn. Vrijwel al het andere kan zonder.

Feitelijk geef je door die tracking rommel te installeren op je website kadootjes weg aan de grote tech bedrijven, want je krijgt er weinig tot niets voor terug. Jammer om te zien dat steeds meer persoonlijke en hobby websites die zelf geen cent voor hun content krijgen, toch die cookiewalls hebben, en denken dat dat tegenwoordig nodig is. Maar dat is het dus niet. Niet omdat cookie walls niet verplicht zijn, maar omdat jouw site gewoon geen cookies nodig heeft!

Overigens denkt Google dat ik 60+ ben, op basis van mijn door hun opgebouwde profiel... Zitten ze er toch 20j naast. Misschien wel omdat ik deze site bezoek :P

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: websites afdelingen

#15 Bericht door PE1PQX »

Vanuit Europa is die cookie prut verplicht gesteld, tenminste die melding ervan.
In hoeverre dat geld voor een private website durf ik niet te zeggen.. (ik heb die melding in ieder geval niet op mijn webstee)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie