Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#1 Bericht door PA0AA »

Zojuist lees ik in een memo van m'n netwerkbeheerder, dat het TF signaal gaat verdwijnen.
Wil ik niet onder een koude douche staan, dan zal ik dus een schakelklok t.b.v. de boiler moeten laten installeren. ( In mijn geval kan dat door Stedin. :D )
Nu vraag ik mezelf af; Heeft zo'n slimme meter geen mogelijkheid, om een bestandje met alle schakeltijden voor het gehele jaar in te laden, en
vervolgens een open-collector uitgang aan te sturen, waar ik dan m'n boilerrelais aan kan hangen ?
Dit lijkt mij toch een heel eenvoudige uitbreiding. Of bestaan er misschien wel speciale slimme meters om in een POS-43 kast te plaatsen ?
Nu wordt het ene antieke systeem ( TF-signaal ) vervangen door het andere verouderde systeem ( schakelklok ).
Een schakelklok, alleen het idee al, dat is wel heel erg 2020..... :roll:
Iemand andere ervaringen ?

73, Ruben, PA0AA.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#2 Bericht door andre »

Vraag ik me zo af, hebben dan alle installaties in Nederland die nog met een tf ontvanger werken(waaronder ik ook) nog precies 3 maanden om hiervoor een oplossing te creeren???
Er zijn nog honderden wijken die met een boiler en tf ontvanger hoog en laag tarief schakelen. Kan me zo voorstellen dat dit redelijk a-sociaal is dit abruupt te stoppen.
In ieder geval, ik ben er nog niet over geinformeerd.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#3 Bericht door pe1rea »

Hoog en laag tarief is inmiddels vrijwel gelijk.
Het weegt feitelijk niet meer op tegen de kosten van een dubbeltariefmeter..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#4 Bericht door elsinga »

Hier ook al een aantal jaren terug naar enkeltarief, want je moet wel heel erg bewust dingen in de nacht en weekend raaien wil het uit kunnen. En dan nog voor 1 of 2 tientjes goedkoper per jaar. Ik kan nu verbruiken wanneer het me uitkomt en dat kost me vrijwel niks. ;)

Maar volgens mij is al een tijdje bekend dat het TF signaal ging verdwijnen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#5 Bericht door andre »

De boiler hier slaat ook automatisch aan met laag tarief. Dat dat verschil gering is, is wel bekent maar mijn boiler slaat zonder tf dus nooit meer zelf aan.
Zal toch niet zo zijn dat er 10duizenden boilers nu handmatig 'aan' gezet moeten worden om op te warmen???
Ik vind het een taak van de netbeheerder hier iets voor te bedenken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#6 Bericht door PA2EFR »

Ik heb mijn dure huurboiler laten weghalen en heb een modern, zuinig keukenkastjesboilertje gekocht.
De oude boiler werd jaren geleden al voorzien van een tijdklok door Energiewacht.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#7 Bericht door PA3BZT »

Wanneer je een digitale slimme meter hebt dan is het TF signaal niet nodig. Deze heeft een eigen klok.
De netbeheerder programmeert de van toepassing zijnde hoog laag tijden in de slimme meter.

Welk merk en type slimme meter heb je?

Ik heb zelf ook zonnepanelen en wilde bij de energie leverancier 1 tarief aangezien het verschil tussen hoog en laag niet zoveel is, maar dat kon niet zeiden ze omdat ik een slimme meter heb die automatisch omschakeld.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#8 Bericht door andre »

ik heb geen slimme meter...10 jaar geleden niet toegestaan dat die hier werd geplaatst. Geen reden om mij nu hiermee te straffen... :evil:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#9 Bericht door PA3HMP »

ik vraag me af.......Alle buiten straat verlichting werkte op een TF relais, ze gaan er op aan en uit en een deel gaat rond 11:00 uit daar zullen ze dus ook iets op verzonnen moeten hebben.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#10 Bericht door elsinga »

PA3BZT schreef:Ik heb zelf ook zonnepanelen en wilde bij de energie leverancier 1 tarief aangezien het verschil tussen hoog en laag niet zoveel is, maar dat kon niet zeiden ze omdat ik een slimme meter heb die automatisch omschakeld.
Het kan zijn dat een slimme meter een dag en een nacht verbruik bij houdt, maar dat je daarom niet naar enkel tarief kunt klopt niet. Ik heb zo'n meter en heb enkel tarief, wat een administratief ding is. Voor mijn enkel tarief worden gewoon de dag en nacht standen opgeteld in de administratie van de leverancier. En dat kunnen ze allemaal, ik wissel elk jaar van leverancier en nog geen enkel probleem er mee gehad.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#11 Bericht door PA1AIS »

Tja, boilertje op een zonnecollector of zelf op je zonnepanelen.
Ik heb een 2e hands solar boiler met wisselaar én elektrisch element gekocht.
Ik had nog 600Watt aan zonnepanelen over, 3x33 volt. Die 100 volt kan mooit op het element. Element is 2200watt (10A/220V). Dus op honderd volt is dat rond de 5A. Dat kunne de panelen dan dus aan. Wel even grote magneetschakelaar met dubbele contact afstand om het DC te schakelen. (er is immers geen nuldoorgang).
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#12 Bericht door KHoos »

PA0AA schreef:Zojuist lees ik in een memo van m'n netwerkbeheerder, dat het TF signaal gaat verdwijnen.
Gelukkig is er tussen alle aankondigingen dat het stopt nog wat informatie te vinden over hoe dat TF signaal werkt: http://www.toonfrequent.nl/ waarbij het erg grappig is dat er een hele tabel is met welke gemeente welke frequentie gebruikt (het zou eens gestandaardiseerd zijn).

De slimme meter weet hoe laat het is, want ook als je enkeltarief hebt houdt de slimme meter dag en nachtgebruik apart.

Aan de slimme meter zit een P1 poort waar een serieel protocol uitkomt, en binnen het P1 protocol is er een bericht ('96.14') voor het actuele tarief. De afnemer kan dit gebruiken voor het schakelen van apparatuur. Meer info op http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/.
Koos van den Hout callsign PE4KH

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#13 Bericht door ----- »

Ik heb al sinds dat ik een slimme meter heb gekregen een RaspberryPi op mijn meter aangesloten (en de energie maatschappij gevraagd het doorzenden van gegevens uit te zetten, geen behoefte dat er mee wordt gekeken door allerlei bedrijven.)

Via de P1 poort en het RaspberryPi image P1Monitor kan je zelf je slimme meter uitlezen en wordt er een archief opgebouwd.
De kabel kan je kopen, maar is ook gemakkelijk zelf te maken als je een FTDI chip gebruikt, daarmee kan je het RS-232 signaal inverteren. Het signaal uit de meter is namelijk een geïnverteerd RS-232 signaal (waarom gemakkelijk doen als t ook moeilijk kan)

Ik heb al van een paar jaar gedetailleerd mijn energie verbruik (Elektra & Gas) en sinds kort kan ik dus ook het terugleveren monitoren, en dan niet het overenthousiaste vermogen wat de omvormer meld, maar het daadwerkelijke teruggeleverde vermogen wat de slimme meter meet.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#14 Bericht door Frankyboy »

PE5TT schreef:.... en sinds kort kan ik dus ook het terugleveren monitoren, en dan niet het overenthousiaste vermogen wat de omvormer meld, maar het daadwerkelijke teruggeleverde vermogen wat de slimme meter meet.
Je omvormer geeft het opgewekte vermogen.
Je teruggeleverde vermogen is wat er overblijft wat je niet zelf verbuikt op dat moment, dus dat is altijd lager uiteraard.

Of heb je een meter tussen je meterkast en omvormer. Ik vraag me nu af idd hoe nauwkeurig die teller in de omvormer is.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#15 Bericht door PA1 »

PE5TT schreef:Via de P1 poort en het RaspberryPi image P1Monitor kan je zelf je slimme meter uitlezen en wordt er een archief opgebouwd.
De kabel kan je kopen, maar is ook gemakkelijk zelf te maken als je een FTDI chip gebruikt, daarmee kan je het RS-232 signaal inverteren. Het signaal uit de meter is namelijk een geïnverteerd RS-232 signaal (waarom gemakkelijk doen als t ook moeilijk kan)
Daar gebruik ik een Homewizard P1 voor, dat dongeltje kost 30 € en via een app op je telefoon of tablet houdt die ook alles bij. Als je een 5.0 slimme meter hebt hoef je ook geen voeding te gebruiken want die haalt hij uit de meter zelf.

En voor diegenen die trots melden dat je de slimme meter hebt geweigerd: je krijgt straks nog 1 kans om gratis een teruglever meter te laten plaatsen (ja, je mag een slimme meter weigeren maar dan krijg je een digitale meter met 4 telwerken) en als je dat dan weer weigert kunnen ze je oude meter ophalen want die is van de energieleverancier en heb je geen stroom meer. Wil je dan toch een meter dan mag je dokken en flink ook want die monteurs zijn niet goedkoop :mrgreen:

Boilers worden kosteloos voorzien van een boilerklokje ALS die nu met een TF aangestuurd worden.
Laatst gewijzigd door PA1 op 13 mar 2021, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie