Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#16 Bericht door ----- »

Frankyboy schreef:Je omvormer geeft het opgewekte vermogen.
Je teruggeleverde vermogen is wat er overblijft wat je niet zelf verbuikt op dat moment, dus dat is altijd lager uiteraard.
Je hebt gelijk Frank, het eigenverbruik gaat er eerst vanaf voordat er terug geleverd wordt. Maar de kabel verliezen ziet de omvormer niet (bij mij 23 mtr 2.5 kwadraat)
Uiteindelijk wordt de rekening vereffenend op basis van de slimme meter. maar het is niet/nauwelijks te bepalen hoeveel er direct in mijn eigen huis gesoupeerd van wat opgewekt wordt.

Ik heb tot nu toe 29.29 KWh opgewekt en 20.47 KWh teruggeleverd, dan is er dus 8.82 KWh door mezelf direct opgebruikt of aan verliezen opgegaan.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#17 Bericht door pe1rea »

PA1 schreef:En voor diegenen die trots melden dat je de slimme meter hebt geweigerd: je krijgt straks nog 1 kans om gratis een teruglever meter te laten plaatsen (ja, je mag een slimme meter weigeren maar dan krijg je een digitale meter met 4 telwerken) en als je dat dan weer weigert kunnen ze je oude meter ophalen want die is van de energieleverancier en heb je geen stroom meer. Wil je dan toch een meter dan mag je dokken en flink ook van die monteurs zijn niet goedkoop :mrgreen:

Boilers worden kosteloos voorzien van een bolierklokje ALS die nu met een TF aangestuurd worden.
Bron?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#18 Bericht door PA1 »

Bron: Liander
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#19 Bericht door sottezero »

bij mij hangt alles aan de Vera of aan de Fibaro3

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#20 Bericht door pe1rea »

Lijkt mij sterk, ik meen te weten dat je zonder zeer goede reden niet de E mag afsluiten, iets als noodzakelijk item.
En ik denk niet dat een rechter een slimme meter (indien je gewoon jaarlijks je meterstanden opgeeft) een goede reden vind om je af te sluiten.
Ik heb geen slimme meter, hoef er ook geen.
En als ze de domme komen halen, ik ga het zien.

Toen mijn draaischijfmeter vervangen werd moest er ook zo nodig een slimme, want mevrouw, bla blaat bla zeur....
Nee was uiteindelijk voldoende.
Een domme.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#21 Bericht door PE1PQX »

PA1 schreef: 13 mar 2021, 09:15
En voor diegenen die trots melden dat je de slimme meter hebt geweigerd: je krijgt straks nog 1 kans om gratis een teruglever meter te laten plaatsen (ja, je mag een slimme meter weigeren maar dan krijg je een digitale meter met 4 telwerken) en als je dat dan weer weigert kunnen ze je oude meter ophalen want die is van de energieleverancier en heb je geen stroom meer. Wil je dan toch een meter dan mag je dokken en flink ook want die monteurs zijn niet goedkoop :mrgreen:
Een energieleverancier/netbeheerder heeft een leverplicht als jij netjes je nota's betaalt mogen ze je niet afsluiten puur en alleen omdat jij die meter niet wilt.
Een slimme meter weigeren mag wel en ik moet nog zien of het überhaupt een plicht gaat worden.
Onder het mom van 'dan ga je beter met je energie om' vind ik het de grootste flauwe kul. De meter zorgt er echt niet voor dat jij (eindgebruiker) minder energie gaat gebruiken. Dit moet je zelf doen door zinloze verlichting uit te zetten, de voedingen van je trancivers uit als je niet in je shack zit, computers die je eventueel 24/7 standby laat staan gewoon uit zetten en zo voorts...

Die laatste opmerking klopt zeker.. Als jij zelf kiest voor een slimme meter, moet je dokken... en fors ook. Dan kun je beter wachten tot dat de energieleverancier/netbeheerder zelf met een aanbod komt.

Ik wil die slimme zut ook niet, en nieuwe meters hebben allemaal die communicatie module, keus heb je gewoon niet op dat vlak. Het enige wat gedaan kan worden is administratief de communicatie uit zetten. Administratief ja.. Niet werkelijk/hardwarematig uit zetten of zelfs verwijderen.

Voor de liefhebbers: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#22 Bericht door PA1 »

Slimme meter of een digitale, het is om het even maar dat de draaischijfmeter wordt vervangen staat vast. Waarom? omdat Nederland de vergoeding voor het terugleveren gaat versoberen. Dat kan alleen als zonnepaneel eigenaren een meter hebben die zuivere terug levering registreert, met een Ferraris meter kan dat niet. Voor het gemak wordt elke meter daarbij vervangen, ook bij diegene die geen zonnepanelen heeft.

PE1REA: je vergeet dat de meter het eigendom is van de energiemaatschappij, als zij vinden dat hij moet worden vervangen dan kan je hoog of laag springen maar dat gaat dan wel gebeuren. En de rechter kan daar niet in mee want, zoals gezegd, de energie maatschappij is de wettelijke eigenaar. Die zal een verhaal gaan ophangen dat de meter niet meer goed is of dat de aansluitkabel aan vervanging toe is (gebeurt heel veel de laatste tijd) en jij kan daar weinig tegen in brengen.

Ze kunnen ook een bouwkast plaatsen op jou kosten, dan hou je stroom maar de meter zit niet meer in je huis. En wie zit daar nu op te wachten, een kabel door je brievenbus. Geloof me, het kan allemaal dus je kan wel roepen dat je dat niet wilt, ik denk dat als het eenmaal zo ver is jij toch een digitaal metertje laat plaatsen om van het gedoe af te zijn.

PE1PQX: je mag ook een zogenaamde domme meter laten plaatsen, die heeft ook 4 telwerken maar er zit geen GPRS module in.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#23 Bericht door PE1PQX »

PA1 schreef: 18 mar 2021, 19:06
PE1REA: je vergeet dat de meter het eigendom is van de energiemaatschappij.
Nope, die is van de netbeheerder (Enexis, Liander en welke er nog meer zijn). Als de meter van de energiemaatschappij is moet je bij iedere overstap een andere meter (laten) plaatsen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#24 Bericht door pe1rea »

Ik heb al een jaar of 8 of 9 een domme digitale meter.
Ik had een Ferraris, en de netbeheerder heeft er twee of drie jaar over gedaan voordat ie overstag ging en een domme plaatste.
Mevrouw, wij monteren uitsluitend slimme meters en daar gaat U voordeel van hebben.
Nee.
Mevrouw, dan kunt U realtime, dus elk moment Uw verbruik inzien.
Nee.
Mevrouw, wilt U niet Uw verbruik weten?
Dat kan ik nu ook zien, elke dag even noteren en klaar.
Maar mevrouw, digitaal met een app...
Nee.
Oke, U hoort van ons.
En dat een keer of 4 voordat ik mijn domme meter had.
Ik heb inmiddels mijn tweede domme overigens, een jaar of 5 terug ben ik overgegaan op 3 fase na een paar keer de hoofdzekering te hebben moeten vervangen.
Ja, dat deed ik zelf.
En nee, geen gezeik gehad bij het vervangen omdat de zegels eraf lagen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#25 Bericht door PA1 »

PE1PQX schreef: 18 mar 2021, 19:17Nope, die is van de netbeheerder (Enexis, Liander en welke er nog meer zijn). Als de meter van de energiemaatschappij is moet je bij iedere overstap een andere meter (laten) plaatsen.
Dat bedoelde ik ook :lol:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#26 Bericht door ----- »

PE5TT schreef: 13 mar 2021, 09:18
Frankyboy schreef:Je omvormer geeft het opgewekte vermogen.
Je teruggeleverde vermogen is wat er overblijft wat je niet zelf verbuikt op dat moment, dus dat is altijd lager uiteraard.
Je hebt gelijk Frank, het eigenverbruik gaat er eerst vanaf voordat er terug geleverd wordt. Maar de kabel verliezen ziet de omvormer niet (bij mij 23 mtr 2.5 kwadraat)
Uiteindelijk wordt de rekening vereffenend op basis van de slimme meter. maar het is niet/nauwelijks te bepalen hoeveel er direct in mijn eigen huis gesoupeerd van wat opgewekt wordt.

Ik heb tot nu toe 29.29 KWh opgewekt en 20.47 KWh teruggeleverd, dan is er dus 8.82 KWh door mezelf direct opgebruikt of aan verliezen opgegaan.
ik wilde het toch weten, dus dinrail KWh meter met S0 uitgang (2000 pulsen/per KW) gemonteerd in de meterkast, nu is het plaatje compleet
S0.png

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal

#27 Bericht door Frankyboy »

PE5TT schreef: 24 mar 2021, 19:31 ik wilde het toch weten, dus dinrail KWh meter met S0 uitgang (2000 pulsen/per KW) gemonteerd in de meterkast, nu is het plaatje compleet
Nice, nu eigen verbruik verhogen :D

Mijn vrouw is er ondertussen al helemaal aan gewent.
Even weerbericht kijken, wordt het toevallig vanmiddag zonnig dan vanmiddag de wasmachine aan, eventueel droger enz.

Al met al kun je zo best veel van je eigen energie opwekken en is het een gewenning geworden.
Daar heb je dan voordeel van wanneer het gaat versoberen, voor nu maakt het niets uit, maar het is een leuke hobby op eigen stroom proberen te draaien

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#28 Bericht door PA1 »

Ik heb een Homewizard P1 dongle aan mijn slimme meter hangen. Met een app op je telefoon kan je dan realtime je energie verbruik zien, als je panelen meer leveren dan je gebruikt wordt de curve groen. Ook slaat de app alles op zodat je een mooi overzicht krijgt. Dat dongeltje kost ongeveer 30 € en als je een 5.0 meter hebt heb je geen adapter nodig voor de voeding.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#29 Bericht door ----- »

PA1 schreef: 26 mar 2021, 19:13 Ik heb een Homewizard P1 dongle aan mijn slimme meter hangen.
Dat had je een paar post terug ook al gezegd, maar kan je daarmee ook meten wat je panelen opbrengen ? Dus niet alleen het teruggeleverde ? Ik gebruik dus P1Monitor met een raspberryPi en een doe-het-zelf kabel, en meet de 4 telwerken van de slimme meter, de daadwerkelijkeopbrengst van de zonnepanelen met een KWh meter, daarnaast nog het gasverbruik en het waterverbruik allemaal mooi weergegeven in grafieken en overzichten met kosten berekening enz..., en dat allemaal in eigen beheer zonder dat ik ook maar iets deel met een andere partij, nergens van afhankelijk.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter is niet zo slim als gedacht. ( TF-signaal )

#30 Bericht door PA1 »

Niet gezien dat ik dat al eerder had gezegd. Je kan alleen het gemeten vermogen van de meter in zien met die dongle. Maar ik heb een omvormer van Omnik met wifi, die stuurt data naar een website (Omnikportal.com) waar je de actuele gegevens kan aflezen. Dus je hebt de pure opbrengst en je daadwerkelijke teruglevering. Ik kan in mijn eigen netwerk ook rechtstreeks de omvormer uitlezen en met een plugin voor Domoticz kan ik de gegevens opslaan en misschien is die er ook al voor de homewizard maar dat weet ik niet zeker.
Laatst gewijzigd door PA1 op 26 mar 2021, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie