Stroomprijzen en dumpingen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#31 Bericht door PA3DJS »

{--zwammodus aan--}
PA8S schreef:
PA3DJS schreef:Met waterkrachtstroom is hetzelfde aan de hand, maar als je vochtdoorlatende isolatie hebt ontsnapt het vocht in de vorm van damp en krijg je de oorspronkelijke energiedichtheid weer terug.
Hmm, zou ik daar het blikje kopervet voor kunnen gebruiken? Beetje vet om de koperen ader, vet stoot immers vocht af. :lol:
Het probleem met die groen stroom (dus ook waterkrachtstroom) is dat het vocht in de stroom zit. Het moet eruit zodat de energiedichtheid/kWh toeneemt. Ik weet niet of kopervet daar bij helpt. Ik denk eerder dat door de vochtafstotende werking het vocht ook niet uit de stroom kan.

Om het zeker te weten zit er niets anders op dan een paar kWh waterkrachtstroom te bestellen, lange kabel insmeren en kijken of je de oven een standje lager of hoger moet zetten om dezelfde temperatuur of baktijd te hebben. Ik realiseer mij nu dat zo'n meting ook niet waterdicht hoeft te zijn vanwege de gebakken lucht waar PE1PQX mee kwam. Zoveel stroomsoorten tegenwoordig is best lastig voor mijn grijze massa (of ander kleur afhankelijk van geaardheid).

{--zwammodus uit--}

Veel vocht in het huis geeft risico op schimmels.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#32 Bericht door elsinga »

Te weinig vocht geeft kans op statische ontlading. Hmmm... dan dus gratis extra stroom en die is groen...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#33 Bericht door PA8S »

PA3DJS schreef:{--zwammodus aan--}
(hoop tekst)
{--zwammodus uit--}

Veel vocht in het huis geeft risico op schimmels.
Volgens mij had die laatste zin juist in je zwammodus moeten staan. :lol:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#34 Bericht door PE1PQX »

Het gaat werkelijk nergens meer over... Heerlijk!! :lol:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#35 Bericht door elsinga »

Slap ouwhoeren in hte Theekransje, moet kunnen. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#36 Bericht door PE1PQX »

Bedoel maar... ;)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#37 Bericht door PA3HMP »

Heeft iemand trouwens de regenpijpkrachtinstallatie uitgeprobeerd, ik zag ze op b-bay, gewoon tussen de regenpijp zetten en gratis stroom, moet dan wel weer met groene draden aangesloten dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#38 Bericht door PA1AIS »

PA3HMP schreef:Heeft iemand trouwens de regenpijpkrachtinstallatie uitgeprobeerd, ik zag ze op b-bay, gewoon tussen de regenpijp zetten en gratis stroom, moet dan wel weer met groene draden aangesloten dat dan weer wel.
Linkje?

Toch wel 660volt 6 fasen?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#39 Bericht door PA3DJS »

PA3HMP schreef:Heeft iemand trouwens de regenpijpkrachtinstallatie uitgeprobeerd, ik zag ze op b-bay, gewoon tussen de regenpijp zetten en gratis stroom, moet dan wel weer met groene draden aangesloten dat dan weer wel.
Die heb ik vorig jaar bij mijn zus geinstalleerd, en geeft heel transparante stroom (daar kunnen veel organisaties nog wat van leren).

Ik krijg de indruk dat de kleur van de leidingen niet uitmaakt. Ik heb het bij mijn zus voornamelijk met zwart aangesloten vanwege de UV-bestesdigheid. Die stroom is echt zacht (dus goed voor je spullen), geeft geen statische oplading en het vloeit makkelijk af naar aarde (dus wij hebben er ook nog wat aan!).

Je moet die stroom wel op kunnen slaan, vanwege dat de opbrengst bij zonnige perioden beperkt is. Dat zie je trouwens ook bij PV zonnepanelen. Als het erg warm is neemt het rendement wat af.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#40 Bericht door PE1PQX »

PA3DJS schreef:
Je moet die stroom wel op kunnen slaan, vanwege dat de opbrengst bij zonnige perioden beperkt is. Dat zie je trouwens ook bij PV zonnepanelen. Als het erg warm is neemt het rendement wat af.
Daar voor zijn hele grote collectoren met voldoende capaciteit voor uitgevonden al dan niet ingegraven tegen te hoge temperaturen veroorzaakt door de zomerse zon.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#41 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef:
PA3DJS schreef:
Je moet die stroom wel op kunnen slaan, vanwege dat de opbrengst bij zonnige perioden beperkt is. Dat zie je trouwens ook bij PV zonnepanelen. Als het erg warm is neemt het rendement wat af.
Daar voor zijn hele grote collectoren met voldoende capaciteit voor uitgevonden al dan niet ingegraven tegen te hoge temperaturen veroorzaakt door de zomerse zon.
QSL, vandaar dat ik bij mij zus zo'n stroomopwekking heb aangelegd. De opbrengst is echt goed momenteel. Zelfs zoveel dat er teruggeleverd moet worden. Ze gaat het merken in de jaarlijkse afrekening (die gaat lager uitvallen).

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#42 Bericht door PD2R »

Je zou dit draadje als toevallige voorbijganger eens tegen komen. Den denk je echt dat zendamateurs volledig het pad kwijt zijn :mrgreen:
Als de aluminiumfoliehoedjesclub dit leest dan zullen ze zeggen: "Zie je wel, al die straling is heel slecht voor je. Je gaat er echt raar van praten!" :lol:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#43 Bericht door PE1PQX »

Nee juist niet... Klinkt allemaal zeer interessant en alsof we weten waarover we het hebben.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#44 Bericht door PA8S »

PA3DJS schreef:De opbrengst is echt goed momenteel. Zelfs zoveel dat er teruggeleverd moet worden.
Hier ook, de stroom door de regenpijpkrachtinstallatie is zo groot dat ik het via een speciale bak onder het huis teruglever. Het vloeit langzaam terug naar aarde :lol:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#45 Bericht door PA3DJS »

PA8S schreef:
PA3DJS schreef:De opbrengst is echt goed momenteel. Zelfs zoveel dat er teruggeleverd moet worden.
Hier ook, de stroom door de regenpijpkrachtinstallatie is zo groot dat ik het via een speciale bak onder het huis teruglever. Het vloeit langzaam terug naar aarde :lol:
Dat is heel goed voor je aarde in de meterkast, het vermindert elektrosmog in je huis, en dat is hard nodig gezien de toename van harde, stekelige stroom uit PV zonnepaneelinstallaties. Ik word er af en toe kriegel van.

Door het verspreiden van de onderaardse stroom heeft het deel dat je teruglevert ook een positief effect op een eventuele RF aarde. Dat laatste vinden zendamateurs met monopool DX-antennes meer dan prima!

Je eigen verbruik kan ook een flink positieve invloed hebben op je RF aarde, en dat is ook weer positief voor ons. Er hangt mij bij dat diverse gemeenten stimuleringsregelingen hebben (vallende onder klimaatsubsidie).

Zo komen we van vieze, belegen, grijs/zwarte stroom waar de wasmachine door van slag kan raken toch weer bij zachte transparante stroom uit, die ook nog eens goed is voor ons zendamateurs.

Plaats reactie