Stroomprijzen en dumpingen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#16 Bericht door PA3DJS »

PE5HV schreef:Ik heb mijn blauwe draad aan de aarde geknoopt, zodat ik anders geaard ben.
Mmm, volgens mij kun je daar beter de roze draad voor pakken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#17 Bericht door PE1PQX »

pe1mix schreef:Als ik nu rode kabel trek, heb ik dan meteen kernenergie?
Nee da's een gele kabel met een zwarte streep er op.

(http://clipart-library.com/clipart/8T68Rpqnc.htm)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1mix
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#18 Bericht door pe1mix »

PE1PQX schreef:
pe1mix schreef:Als ik nu rode kabel trek, heb ik dan meteen kernenergie?
Nee da's een gele kabel met een zwarte streep er op.

(http://clipart-library.com/clipart/8T68Rpqnc.htm)
Die heb ik alleen als tape, naar de draad ga ik nog even zoeken :lol:

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#19 Bericht door PH4CK »

ik gebruik glasvezelkabel omdat ik met zonne energie werk.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#20 Bericht door Steef »

PA3CQN schreef:
Vroeger heette dat satire. En voor zover ik weet nog steeds. Ga maar eens een kijkje nemen op de website.
Moet je tegenwoordig mee oppassen.

Als je geluk heb gaan mensen in rood schrijven, als je pech hebt wordt je in het wappie hoekje gedrukt, maar als het slecht afloopt mis je een hoofd.
Laatst gewijzigd door Steef op 05 jan 2021, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#21 Bericht door DC4CP »

Hier komt de stroom draadloos binnen, niks kabels meer, hoe kan ik nu uitvogelen van waar mijn stroom komt :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#22 Bericht door PA1AIS »

Die groene stroom schijnt nog meer ellende te bevatten. Hij is niet kleurecht, dus televisies en verkeerslichten geven vaak verkeerde kleuren weer.
Die stroom ligt vaak al jarenlang in haspels opgeslagen, en stinkt daardoor ook nog verschrikkelijk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#23 Bericht door PD2R »

Ik had vroeger stroom van een waterkrachtcentrale aan de Lek. We hadden dus... uhm...'Lekstroom'.

Afbeelding
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#24 Bericht door PA1 »

Als er condities zijn of contesten (Kilowatts) sluit ik mijn FB-13 aan op het stopcontact als ik niet aan het zenden ben. Zo kan ik mooi terugleveren van alle ontvangen energie :mrgreen:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#25 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef:Die groene stroom schijnt nog meer ellende te bevatten. Hij is niet kleurecht, dus televisies en verkeerslichten geven vaak verkeerde kleuren weer.
Die stroom ligt vaak al jarenlang in haspels opgeslagen, en stinkt daardoor ook nog verschrikkelijk.
{--onzin mode aan--}
Er is nóg meer aan de hand.

De energiedichtheid van groene stroom is minder. Door al die wapperende groene blaadjes, fladderende vogels, en marketing wordt er aardig wat lucht in de stroom geblazen. Daardoor krijg je er minder energie uit per kWh. De leveranciers vinden dit niet echt een probleem natuurlijk.

Ik heb mij laten vertellen dat dit te verhelpen is door die groene stroom thuis door een hele lange kabel te laten lopen voorzien van luchtdoorlatende isolatie. De luchtigheid ontsnapt dan weer en dan schijn je weer op dezelfde energiedichtheid uit te komen als zwarte of grijze stroom. Aan die lucht zit ook weer een luchtje dat te maken heeft met verspreiding van aerosolen, maar dat laat ik maar even buiten beschouwing nu. Daar is namelijk door een opiniepeiler al zat over geschreven.

Oh ja, die hele lange kabel moet natuurlijk wel vóór de meter zitten, en niet in de grond daar de luchtdoorlaatbaarheid van ingeklinkte grond niet voldoende is.

Met waterkrachtstroom is hetzelfde aan de hand, maar als je vochtdoorlatende isolatie hebt ontsnapt het vocht in de vorm van damp en krijg je de oorspronkelijke energiedichtheid weer terug. Ook hier laat ik de aorosolen even buiten beschouwing.

Als je atoomstroom hebt, heb je hele hoge energiedichtheid (Uranium heeft hoge dichtheid). Je kunt je oven gewoon een standje lager zetten om dezelfde temperatuur te krijgen. Atoomstroom moet je laten lopen door afgeschemrde kabels tot aan de verbruiker. Een deel van de extra energiedichteid zit in de stroom opgeslagen in de vorm van atomaire straling. Als je niet afgeschermde kabels gebruikt, raak je een deel van die dichtheid weer kwijt in de vorm van stralingsverlies, en men is nog niet uit eventuele effecten voor de gezondheid. Bij gebruik van afgeschermde kabels zijn er geen nadelige gezondheidseffecten vastgesteld.

Je lokale zendamateur maak je er ook blij mee, want die zal minder storing ondervinden.
{--onzin mode uit--}

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#26 Bericht door pe1ioc »

Zo langzamerhand begin ik de draad in dit draadje een beetje kwijt te raken... :lol:

Tjerk, PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#27 Bericht door PE9ZZ »

Ik heb gewoon rooie stroom. Niet alleen rooie schakelaars en wandcontactdozen maar ook uit de communistische tijd. i.c. uit China. Maar die zijn eigenlijk kapitalistisch.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#28 Bericht door PE1PQX »

PA3DJS schreef:
PA1AIS schreef:Die groene stroom schijnt nog meer ellende te bevatten. Hij is niet kleurecht, dus televisies en verkeerslichten geven vaak verkeerde kleuren weer.
Die stroom ligt vaak al jarenlang in haspels opgeslagen, en stinkt daardoor ook nog verschrikkelijk.
{--onzin mode aan--}
Er is nóg meer aan de hand.

De energiedichtheid van groene stroom is minder. Door al die wapperende groene blaadjes, fladderende vogels, en marketing wordt er aardig wat lucht in de stroom geblazen. Daardoor krijg je er minder energie uit per kWh. De leveranciers vinden dit niet echt een probleem natuurlijk.

Ik heb mij laten vertellen dat dit te verhelpen is door die groene stroom thuis door een hele lange kabel te laten lopen voorzien van luchtdoorlatende isolatie. De luchtigheid ontsnapt dan weer en dan schijn je weer op dezelfde energiedichtheid uit te komen als zwarte of grijze stroom. Aan die lucht zit ook weer een luchtje dat te maken heeft met verspreiding van aerosolen, maar dat laat ik maar even buiten beschouwing nu. Daar is namelijk door een opiniepeiler al zat over geschreven.

Oh ja, die hele lange kabel moet natuurlijk wel vóór de meter zitten, en niet in de grond daar de luchtdoorlaatbaarheid van ingeklinkte grond niet voldoende is.

Met waterkrachtstroom is hetzelfde aan de hand, maar als je vochtdoorlatende isolatie hebt ontsnapt het vocht in de vorm van damp en krijg je de oorspronkelijke energiedichtheid weer terug. Ook hier laat ik de aorosolen even buiten beschouwing.

Als je atoomstroom hebt, heb je hele hoge energiedichtheid (Uranium heeft hoge dichtheid). Je kunt je oven gewoon een standje lager zetten om dezelfde temperatuur te krijgen. Atoomstroom moet je laten lopen door afgeschemrde kabels tot aan de verbruiker. Een deel van de extra energiedichteid zit in de stroom opgeslagen in de vorm van atomaire straling. Als je niet afgeschermde kabels gebruikt, raak je een deel van die dichtheid weer kwijt in de vorm van stralingsverlies, en men is nog niet uit eventuele effecten voor de gezondheid. Bij gebruik van afgeschermde kabels zijn er geen nadelige gezondheidseffecten vastgesteld.

Je lokale zendamateur maak je er ook blij mee, want die zal minder storing ondervinden.
{--onzin mode uit--}
Komt daar het gebakken lucht vandaan?!?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#29 Bericht door PA3DJS »

@PE1PQX:
Correct, als je sluiting hebt, ontstaat er inderdaad tijdelijk gebakken lucht. Afhankelijk van of die voor of na de meter ontstaat, betaal je die ook nog via je energierekening.

@PE1IOC:
Als je naar mijn regenboogplaatje in Smith Chart formaat kijkt, snap ik dat je de draad(kleur) een beetje kwijt begint te raken.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Stroomprijzen en dumpingen

#30 Bericht door PA8S »

PA3DJS schreef:Met waterkrachtstroom is hetzelfde aan de hand, maar als je vochtdoorlatende isolatie hebt ontsnapt het vocht in de vorm van damp en krijg je de oorspronkelijke energiedichtheid weer terug.
Hmm, zou ik daar het blikje kopervet voor kunnen gebruiken? Beetje vet om de koperen ader, vet stoot immers vocht af. :lol:

Plaats reactie