Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#1 Bericht door PA0AA »

Hierbij even een vraag van een smartphone-nitwit. :roll:
Wat ik mezelf afvraag:
Is er een ( verborgen ? ) mogelijkheid om een smartphone te booten vanaf een extern medium ? ( CD-ROM, USB stick, o.i.d. )
Een bevredigend antwoord op deze vraag kan ik nergens op Internet vinden, er wordt alleen maar over een 'harde-reset' gesproken, maar daarmee blijf je in hetzelfde operating system werken.
Wat ik wel te weten ben gekomen, is dat Android een soort 'crippleware' versie van Linux is, waarbij de code om extern te booten verwijderd is.
Komt nu meteen de volgende vraag in beeld: Hoe hebben ze dan bij de productie van die smartphone de software erop gezet ? Een soort SMD versie van een 27512 toegepast ? Of met JTAG hardware aan de gang ?
Ik wil nl. eens experimenteren met een ander OS op een smartphone ( MS-DOS zou helemaal een stunt zijn... :lol: )
Ik hoor het wel. ( hoop ik )
73, Ruben, PA0AA

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#2 Bericht door PD0JDG »

Met een computer via een USB verbinding kun je een ander besturingssysteem op het externe geheugen van de telefoon installeren. Om dat te doen moet je vaak de beveiliging van de fabrikant omzeilen. Dit heet "jailbreak".

Een voorbeeld voor Android telefoons is lineageos. Lineageos is open source.

https://wiki.lineageos.org/

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#3 Bericht door PA0AA »

PD0JDG schreef:Met een computer via een USB verbinding kun je een ander besturingssysteem op het externe geheugen van de telefoon installeren..........
Begrijp ik het goed, dat je op die manier het originele OS kunt vervangen door iets anders ? Ik dacht, dat het OS ( Android ) op het interne geheugen stond. Maar ik ben niet voor niets een smartphone nitwit........ :?

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#4 Bericht door PD0JDG »

Je kunt de "custom ROM" vervangen. Voor zover ik weet staat die op extern geheugen. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Ik heb zowel een Android tablet als een Android telefoon van Lineageos voorzien. Ik heb toen geen Google Playstore geinstalleerd omdat ik wel eens wilde zien wat ik zonder Google kon doen. Maar dat is zeker al meer dan twee jaar geleden. Op het moment doe ik daar niets meer mee.

DO4AW
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:00

Re: Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#5 Bericht door DO4AW »

Je bedoeld waarschijnlijk Lineage OS (operating system)

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#6 Bericht door PD0JDG »

Lineageos is inderdaad een operating system (os) dat afstamt (lineage) van CyanogenMod.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#7 Bericht door ----- »

Voordat het OS geladen worden zitten nog 2 systemen, de bootloader en recovery . door de bootloader te unlocken kan je een andere recovery erop zetten en daarmee kan je een alternatieve OS flashen.

Ik draai zelf al jaren Android versie zonder Google (lineageOS samen met MicroG) als playstore alternative gebruik ik Aurorastore en F-droid

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#8 Bericht door PD0JDG »

Dat is het! Te lang geleden dat ik daarmee bezig was :wink: .

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#9 Bericht door pa3dsc »

Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Vraag van een 'Smartphone Dummy' .......

#10 Bericht door ----- »

Android is gebaseerd op Linux maar het wordt door Google ontwikkeld, het is opensource

LineageOS is gebaseerd op het opensource gedeelte van Android

Google voegt steeds meer closed source functionaliteit toe aan Android d.m.v. de playservices en veel App's maken gebruik van deze playservices om te kunnen functioneren.

LineageOS wordt standaard zonder Google playservices geleverd, maar die kan je wel zelf bij flashen mocht je dat willen. (GAPPS)

MicroG is een opensource implementatie van deze playservices (reverse engineerd), daarmee werkt bijna alles maar dan zonder de Google closed source API's

Met LineageOS & MicroG heb je dus een volledig opensource Android versie waarbij je nauwelijks functionaliteit hoeft in te leveren, maar zonder het Google closed source gedeelte

Mijn Android telefoon draait 100% opensource OS zonder Google apps/api's/services, er is ook geen Google account aan gekoppeld. Ik doe het al jaren en alles werkt prima (ps. de meeste geinstaleerde Apps zijn wel closed source)

Grappig feitje: Google playservices is ongeveer 300Mb groot terwijl de MicroG implementatie ervan ongeveer 4Mb inneemt (zoveel ruimte neemt de Google spyware dus inbeslag)

Plaats reactie