Bijzonder advertentie op marktplaats

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#16 Bericht door PA0FRI »

Juul - PE0GJG schreef:Deden wij aan boord ook met een TL buis, maar dan hebben we het ook over zo'n 10 Kw.
Boord TL buis 6feb74 .jpg
Men zegt/denkt dat HF straling slecht is voor de gezondheid, maar het valt mij op dat zendamateurs behoorlijk oud kunnen worden.
Worden wij door die straling soms geconserveerd?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#17 Bericht door PA0ETE »

Er is wel HF-straling die gevaariljk is. Over het algemeen is niet-ioniserende straling bij een te grote sterkte zeker onveilig. In Duitsland heeft de overheid daarvoor bijvoorbeeld enkele keren schadevergoeding betaald aan ex-militairen (met name radarmonteurs van de Leopard II tanks). 1 op de 7 van die mensen kreeg later leukemie door de straling, waaraan ze blootgesteld waren geweest door een verkeerde werkinstructie, en de schadevergoedingen werden voor een flink deel uitbetaald aan nabestaanden.

Tegelijk is het ook weer niet zo heel gevaarlijk. Bij het uitleggen daarvan met betrekking tot WiFi en mobiele data gebruik ik vaak het voorbeeld van de diathermiebehandelingen die bij ongeveer een derde van de Nederlandse fysiotherapeuten worden gegeven. Tegenwoordig is daarvoor een ruimte die als kooi van Faraday is ingericht verplicht. De fysiotherapie-praktijk waar ik tegenover woon heeft zo'n ruimte en ik heb me daar een keer laten rondleiden.

Bij diathermie wordt een HF-generator van 700 of 800 watt gebruikt. Traditioneel zijn daar drie frequentiebanden voor gebruikt: 27 MHz, 800 MHz (vooral buiten Nederland) en 2400 MHz. Tegenwoordig wordt vrijwel uitsluitend de laatste gebruikt, maar dat gebeurde met magnetrons ook al in de jaren 50.

Het HF wordt simpelweg aan twee rubberen pad's toegevoerd die als antenne werken, en dan wordt door verwarming van binnenuit het spierweefsel dat zich tussen de beide pads bevindt opgewarmd.

Deze behandeling wordt in Nederland sinds de jaren 40 op redelijke schaal gegeven, en iedereen is het erover eens: die therapie is heilzaam en er zijn geen bijwerkingen van betekenis bij bekend. Het voldoet ook aan alle regels. Het is met name behulpzaam bij het herstel van sportblessures.

Hoe kan, wanneer dit zo is, en er al zolang en zo uitgebreid ervaring is met deze therapievorm een mobiele telefoon of wifirouter die in dezelfde band werkt dan gevaarlijk zijn met zoveel minder zendvermogen?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0FRI schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Deden wij aan boord ook met een TL buis, maar dan hebben we het ook over zo'n 10 Kw.
Boord TL buis 6feb74 .jpg
Men zegt/denkt dat HF straling slecht is voor de gezondheid, maar het valt mij op dat zendamateurs behoorlijk oud kunnen worden.
Worden wij door die straling soms geconserveerd?

Van de collega's die week op week af op de Norderney zaten met 10 Kw boven hun hoofd en sommige wel 14 jaar hebben er maar een heel klein aantal ( 4) "problemen" gekregen.
In drie gevallen was het kanker en in 1 geval werd er impotentie geconstateerd. Maar de profs. in het AVL vonden dat aantal, gelukkig, te klein om daar een conclusie aan te verbinden.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#19 Bericht door PH2LB »

PA1AIS schreef:Ik doe radio inspecties op olie en gas platformen. Op olieplatformen is gevaar voor dodelijk zwavelgas (H2S), dus loop je met gasmeter en vluchtmasker op zak, naast de portofoon en andere PBM's. H2S is geen grapje en je moet er speciale cursussen/training voor volgen hoe je moet handelen.
Ben ik bezig op het verste puntje van een platform in een kraancabine, gaat opeens de H2S gasmelder die je bij je draagt. Gelijk een lichte vorm van paniek, nadenken, wind, vluchtweg, masker. Uiteindelijk met de tong op de schoenen in de controlekamer, 3 verdiepingen, 6 trappen verder en doe mij verhaal.
"Oh, je was zeker aan het zenden? dan gaan ze altijd af".

En bedankt hé.
:shock: ja daar krijg je wel conditie van.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#20 Bericht door PA0FRI »

Juul - PE0GJG schreef:Van de collega's die week op week af op de Norderney zaten met 10 Kw boven hun hoofd en sommige wel 14 jaar hebben er maar een heel klein aantal ( 4) "problemen" gekregen.In drie gevallen was het kanker en in 1 geval werd er impotentie geconstateerd. Maar de profs. in het AVL vonden dat aantal, gelukkig, te klein om daar een conclusie aan te verbinden.
Met continue 10 kW boven hun hoofd kan ik mij dat voorstellen, maar met de bij ons gebruikelijke ICAS methode en gemiddeld een uur per dag lijkt het mij ongevaarlijk.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#21 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0FRI schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Van de collega's die week op week af op de Norderney zaten met 10 Kw boven hun hoofd en sommige wel 14 jaar hebben er maar een heel klein aantal ( 4) "problemen" gekregen.In drie gevallen was het kanker en in 1 geval werd er impotentie geconstateerd. Maar de profs. in het AVL vonden dat aantal, gelukkig, te klein om daar een conclusie aan te verbinden.
Met continue 10 kW boven hun hoofd kan ik mij dat voorstellen, maar met de bij ons gebruikelijke ICAS methode en gemiddeld een uur per dag lijkt het mij ongevaarlijk.

Inderdaad Frits.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#22 Bericht door pc1mb »

De geteste 8-loop van PA0FRI is wel even 15% golflengte hoog.

Niet een dingetje wat je even nabouwt voor de 160m band dus...

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#23 Bericht door PA0FRI »

pc1mb schreef:De geteste 8-loop van PA0FRI is wel even 15% golflengte hoog.Niet een dingetje wat je even nabouwt voor de 160m band dus...
Klopt, voor 160 moet de diameter iets kleiner dan 2 × 12.90 m zijn.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#24 Bericht door DC4CP »

PA0FRI schreef:
pc1mb schreef:De geteste 8-loop van PA0FRI is wel even 15% golflengte hoog.Niet een dingetje wat je even nabouwt voor de 160m band dus...
Klopt, voor 160 moet de diameter iets kleiner dan 2 × 12.90 m zijn.
De voorzitter van G01 hier heeft zo een grote loop staan.

Afbeelding
The picture shows DK2BJ with homebuilt/own-calculated 80m / 160m magnetic-loop in the garden during wintertime: The Box on Top containing the motordriven Jennings Vacuum-C handling up to 18kV. So the antenna can easyly be worked with the here allowed power of 750 W.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#25 Bericht door pc1mb »

Metertje of vijf zo te zien, en een enkele loop.

Wel iets anders dan 2x12,90 = bijna 26 meter ;)

Toch best een aardige optie voor "top band", als zelfs een inverted L te groot is.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#26 Bericht door Thijzer »

PA0ETE schreef:Er is wel HF-straling die gevaariljk is. Over het algemeen is niet-ioniserende straling bij een te grote sterkte zeker onveilig. In Duitsland heeft de overheid daarvoor bijvoorbeeld enkele keren schadevergoeding betaald aan ex-militairen (met name radarmonteurs van de Leopard II tanks). 1 op de 7 van die mensen kreeg later leukemie door de straling, waaraan ze blootgesteld waren geweest door een verkeerde werkinstructie, en de schadevergoedingen werden voor een flink deel uitbetaald aan nabestaanden.

...

Hoe kan, wanneer dit zo is, en er al zolang en zo uitgebreid ervaring is met deze therapievorm een mobiele telefoon of wifirouter die in dezelfde band werkt dan gevaarlijk zijn met zoveel minder zendvermogen?
Precies het zelfde effect als in een magnetron: polaire watermoleculen gaan heftig trillen en warmen zo op. Met een infraroodlamp ging het vroeger ook, alleen dringt infrarood niet zo ver door als een magnetron. Ik vraag me wel af of het verhitten van water IN het lichaam slim is, of het niet oververhit kan raken en eiwitten en vergelijkbare structuren kan beschadigen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#27 Bericht door PA0ETE »

Ik heb het onderwerp over Tetra/C2000 afgesplitst, dat is nu hier te vinden: viewtopic.php?f=16&t=23393

PH7R
Berichten: 1138
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#28 Bericht door PH7R »

Vandaag op MP :lol: Vooral " exact op de frequentiespectra van de geologische stoorzones is afgestemd".
Bijlagen
Duplex2.PNG
Duplex1.PNG
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#29 Bericht door PA0ETE »

Het is aan de andere kant wel een mooi object
(als je van modernistische kolenkitten uit de jaren 40 houdt tenminste :lol: )

PH7R
Berichten: 1138
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#30 Bericht door PH7R »

PA0ETE schreef:Het is aan de andere kant wel een mooi object
(als je van modernistische kolenkitten uit de jaren 40 houdt tenminste :lol: )
Of als urn, of door as teveel kosmisch ruis :mrgreen:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Plaats reactie