Bijzonder advertentie op marktplaats

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Bijzonder advertentie op marktplaats

#1 Bericht door PH2LB »

Bij mijn dagelijkse strooptocht op marktplaats kwam ik onderstaande advertentie tegen :
https://link.marktplaats.nl/m1635379239
Te koop mooi loopje voor in u shack of portabele Het loopje werkt op 50 mhz en op 10&11&12& m Het loopje kan 75 watt hebben
Er zit een nieuwe gelagerde condensator in gemaakt En er zit ook een scherp richteffect in u kan de stations mooi uitrichten perfect voor de Luisteramateur en zendamateur De ant is hier uitgebreid uitbreiding testen
loop.jpg
Als ik de foto zo zie doet hij het wel. Maar of het verstandig is om er zo naast te zitten :shock:

Hoeveel V/m zal dit zijn ?

Wel mooi compact dingetje.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#2 Bericht door ----- »

Geen enkel probleem, buiten in de zon vang je vele malen meer "straling" op.
Je warmt er hooguit wat van op meer niet, maar dat is verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#3 Bericht door PE2AAB »

PH2LB schreef: Als ik de foto zo zie doet hij het wel. Maar of het verstandig is om er zo naast te zitten :shock:

Hoeveel V/m zal dit zijn ?

Wel mooi compact dingetje.
Daar heb je wel een leuke calculator voor.

https://www.qsl.net/pa2ohh/jsvpm.htm

Afhankelijk van de input power, antenne gain en afstand bepaal je het aantal V/m.

Ik had onlangs ook een soortgelijke issue; met 100W op VHF gaat mijn rookmelder af en toe piepen (zoals deze ook doet als de batterij leeg is).
Na berekening blijk ik t.h.v. de rookmelder een veld te genereren van c.a. 24 V/m. Laat nou rookmelders volgens EN50130-1 maximaal worden getest tot een immuniteitsniveau van 10 V/m@3m
Het was dus wel aannemelijk dat het veld van mij vele malen hoger was dan de testopstelling van de rookmelder. ;-)

Fabrikant bellen heeft dus geen zin. Oplossing is: rookmelder verder weg hangen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#4 Bericht door PH2LB »

Die calculator ken ik en de berekeningen heb ik zelf ook wel eens op papier gemaakt (gewoon omdat ik het wou kunnen).

Maar helaas weet ik niet hoeveel watt er in gestoken is op het moment van de foto en hoeveel gain de antenne heeft.
Zal vast iets meer zijn dan 2.8V/m als ik het tl buisje zo zie. :lol:
Oplossing is: rookmelder verder weg hangen.
:mrgreen:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#5 Bericht door PA0FRI »

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#6 Bericht door andre »

kweenie Frits, je haarkleur was 30 jaar geleden toch anders.... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#7 Bericht door PA0FRI »

andre schreef:kweenie Frits, je haarkleur was 30 jaar geleden toch anders.... :lol:
Ik zeg altijd tegen de XYL dat het begonnen is nadat wij getrouwd waren :roll:
Het zwaarste beroep van een man is getrouwd zijn. Overigens geen spijt van gekregen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#8 Bericht door PA0ETE »

Het is niet zo heel bekend, maar magnetische loopantennes staan erom bekend dat ze een bijzonder sterk near field hebben. Al met 5 of 10 W kun je flink boven de waarde zitten die volgens de huidige standaarden nog veilig is.

Het is heel verneukeratief, omdat je die dingen vaak ook binnen nog goed voor ontvangst kunt gebruiken, en je zou denken met een rendement van -8 of - 10 dB ten opzichte van een dipool valt het mee, maar dat is niet zo.

Vanwege het sterke elektrische veld krijg je bij een loop een gasontladingslampje al bij een relatief klein vermogen ontstoken.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#9 Bericht door pa1bvm »

misschien brand dat ding wel gewoon op 220 volt
en worden we allemaal gefopt ..

gewoon fake news ...

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#10 Bericht door PA0FRI »

pa1bvm schreef:misschien brand dat ding wel gewoon op 220 volt en worden we allemaal gefopt ..gewoon fake news ...
Nee hoor, brandt al bij 10 W.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#11 Bericht door PA2RU »

Leuk ;)
Ik ben ooit eens bezig geweest met zoiets voor de 11m band destijds..
Met slechts 4 watt had ik al een beste bak licht in de schuur..

Voor mensen met weinig ruimte is dit wel een leuk alternatief!
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#12 Bericht door PD9FVH »

PE2AAB schreef:Ik had onlangs ook een soortgelijke issue; met 100W op VHF gaat mijn rookmelder af en toe piepen (zoals deze ook doet als de batterij leeg is).
Haha ja precies! Ik heb een geiger-teller op m'n buro staan (met een knipperend ledje) en als ik met m'n boafeng ga zenden dan gaat die led permanent aan ;-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#13 Bericht door PA1AIS »

PD9FVH schreef:
PE2AAB schreef:Ik had onlangs ook een soortgelijke issue; met 100W op VHF gaat mijn rookmelder af en toe piepen (zoals deze ook doet als de batterij leeg is).
Haha ja precies! Ik heb een geiger-teller op m'n buro staan (met een knipperend ledje) en als ik met m'n boafeng ga zenden dan gaat die led permanent aan ;-)

Zo nog maar een anekdote.
Ik doe radio inspecties op olie en gas platformen. Op olieplatformen is gevaar voor dodelijk zwavelgas (H2S), dus loop je met gasmeter en vluchtmasker op zak, naast de portofoon en andere PBM's. H2S is geen grapje en je moet er speciale cursussen/training voor volgen hoe je moet handelen.
Ben ik bezig op het verste puntje van een platform in een kraancabine, gaat opeens de H2S gasmelder die je bij je draagt. Gelijk een lichte vorm van paniek, nadenken, wind, vluchtweg, masker. Uiteindelijk met de tong op de schoenen in de controlekamer, 3 verdiepingen, 6 trappen verder en doe mij verhaal.
"Oh, je was zeker aan het zenden? dan gaan ze altijd af".

En bedankt hé.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#14 Bericht door PA0ETE »

Ik had hier een koolmonxidemelder en als ik meer dan een watt of 15 op 10 meter maakte dan ging die ook af. Die was dan ook niet meer te stoppen, eerst de batterijen eriuit en dan na enige tijd terugplaatsen. Ik gebruikte indertijd een 10m-transceiver met 35W output. Dat kon je terugdraaien tot 1W, maar vaak vergeet je dat als je vooral luistert en niet heel vaak zendt :-)

Het lullige is dat het ding dus afging op het moment dat ik een station aanriep dat ik wilde werken. Als ik het ding eerst boven het zwijgen oplegde dan was ik het station kwijt :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

Deden wij aan boord ook met een TL buis, maar dan hebben we het ook over zo'n 10 Kw.

Boord TL buis 6feb74 .jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie