Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#1 Bericht door PE1PQX »

In het kader van de zelfde topics 'in dienst' en 'welk beroep' (erg leuke topics!!) een derde variant: welke hobby's bedrijven we naast de amateurradio (en bijbehorende elektronica)?

Ik trap wel af:

Als eerste: Ruimtevaart... Alle Amerikaanse ruimtevaart kan mijn interesse wel dragen, van vroege ontwikkelingen van het Mercury-project begin '60 er jaren tot de ontwikkeling van de opvolger dan de Space Shuttle nu. Sinds het uiteenvallen de Sovjet Unie komt ook meer en meer informatie uit die hoek vandaan wat mijn interesse wel wekt.

Ten tweede; ooit eens begonnen met een (nu) antieken Canon EOS350d met een 18-55mm kitlens, ondertussen in 2 stappen ge-upgrade naar een EOS7d met o.a. een 100-400 MkII objectief.
Wat 'schiet' ik? Voornamelijk macro en close-up, de wondere wereld van insecten etc. trekt toch wel wat. Maar ook andere zaken als vogels, landschappen en heel af-en-toe wat sport.
Mijn fotowerk is onder andere hier te vinden: http://fotos.pe1pqx.eu/
En sinds een tijdje ben ik eigenaar van www.digifotoforum.nl

Nummer 3: Sinds 1997 ben ik lid van een reddingsbrigade in Emmen, opgeleid tot lifeguard en lifeguard-instructeur en na 7 jaar een bestuursfunctie te hebben vervuld ben ik dit jaar afgetreden. Met deze vereniging erg leuke dingen mogen beleven: de landelijke Sinterklaas intochten in Groningen en Meppel, beide 11-steden zwemtochten van Maarten v.w. Weijden en meer lokale (water) activiteiten.
Het leuke hiervan is dat je bij dergelijke landelijke inzetten vaak samenwerkt met andere reddingsbrigades en ondanks dat je elkaar totaal niet kent, de samenwerking doet het gewoon omdat je dezelfde opleiding/trainingen hebt gehad en dezelfde reddingsmiddelen kent en gebruikt.
Mijn ervaringen van de eerste 11-steden zwemtocht: https://www.pe1pqx.eu/index.php/home/mi ... -zwemtocht

Als laatste beetje ICT werk. Mijn eigen netwerk heb ik rond het merk Ubiquiti opgebouwd. Sinds ik hier glasvezel heb gebruik ik geen modem meer van de provider maar volledig eigen hardware.
Voor VoiP heb ik nog wel een FritzBox als VoiP client ingericht maar verder is alles "Unified" -> vanaf Gateway tot switches en accesspoins.
Zo heb ik Google NEST (thermostaat, Nest Mini waartegen je kletsen kunt, Chromecast en Nest-Protect) in een eigen 'IoT' VLAN (= Virual LAN, softwarematig een LAN in fysieke LAN) gezet, zodat die niet in mijn private LAN kan meegluren.
Als er verder eens een vriend of familie komt die wat gesteggel heeft met zijn netwerk of internet verbinding krijg ik wel eens een vraag van 'hellup' :lol: .
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 15 okt 2020, 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#2 Bericht door PE2AAB »

Ook weer een leuk topic!!

Mijn hobby's naast HAM-Radio.

Ik ben gek van luchtvaart, wintersport en watersport.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#3 Bericht door PH2LB »

Mijn hobbies naast de Ham radio :

1. Modelbouw in de grotere schalen (1:43 en 1:22.5) waarbij de laatste ook in Live-Steam (dus met stoom en kokend water) (link).

2. Kennis vergaren over de onderwerpen : psychologie, medisch/anatomie, wis- en natuurkunde, en af en toe ruimtevaart / astronomie.

3. Fotografie, maar niet meer zo fanatiek als vroeger toen nog lid was van een foto-club met weekelijkse bijeenkomsten, fotobond, landelijke wedstrijden, etc. (er zwerven nog steeds foto's van mij in rondreis collecties).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#4 Bericht door PA3DAT »

Hoe kan het ook anders: reizen met de camper :D

Daarnaast ook nog wel fotografie. Ik heb een Canon EOS 30D met lichtsterke lenzen tot 640mm.
Maar ik werd op den duur een beetje moe van die toeters. Op reis met de camper wandelden we veel
en dan worden die lenzen in de rugzak steeds zwaarder... Nu zit er een Canon G7x mark II in mijn
jaszak, dat scheelt wat kilo's!

Tot slot Architectuur: we zijn gek van Jugendstil en Art Nouveau, Amsterdamse School, Nieuwe
Zakelijkheid enz. Ik mag ook graag binnen fotograferen, in die gebouwen. Dan mis ik wel mijn
lichtsterke Canon groothoeklens...

Als laatste enkele aardwetenschappen, ik ben met name liefhebber van Geomorfologie, de studie naar de
vormen van het aardoppervlak.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 15 okt 2020, 16:39, 3 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1138
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#5 Bericht door PH7R »

Erg sport minded. Dus veel tijd gaat op aan zwemmen, fietsen en hardlopen. Dus triathlon, eigenlijk alles vanaf 1/4 tot hele (3,8km zwemmen, 180km fietsen en 42,2km hardlopen). En alles wat daarmee te maken heeft qua spullen en gadgets. Rest van de tijd (wat overblijft :lol: ) kijk ik graag naar Netflix ed.

Laatste maanden veel tijd om voor F te studeren.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#6 Bericht door dr Mac »

Luchtvaart: Zweefvliegen, PPL + MEP Rating.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#7 Bericht door pe1rea »

Varen met onze boot.
Mijn lief.

Niet noodzakelijk in deze volgorde..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#8 Bericht door elsinga »

Scouting, daarna Scouting en mogelijk nog eens Scouting. ;) Maar ook de schietsport, lezen, film kijken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#9 Bericht door Rene - pg3r »

Vliegen (Private Pilot License met Instrument Rating).
Bijlagen
rene wkb.jpg

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#10 Bericht door PE1PQX »

pe1rea schreef:Varen met onze boot.
Mijn lief.

Niet noodzakelijk in deze volgorde..
Oh, ja... 'Mijn lief', ook erg belangrijk. Hier net zo!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#11 Bericht door PD9FVH »

* vrijwilliger bij het plaatselijke Filmhuis (hoewel ik daar niet zo heel veel meer aan toe kom helaas)

* bestuurslid CSVN (Computer schaak vereniging Nederland)

* open source developer: zie https://vanheusden.com/ en https://github.com/flok99/

* beetje met electronica en/of modulaire synthesizers klooien

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#12 Bericht door Ton_O_E »

Als scouting een hobby is, dan scouting :)
Electronica, vooral raspberry's en op het moment ben ik de esp8266 aan het doorgronden in samenwerking met draadloze domotica.
ook een mega powerbank met 100W zonnepanelen gemaakt (voor de scouting) om 14 telefoons te kunnen opladen op kamp (Stroom is macht op kamp)
Dingen bouwen (op het moment een schuur, die ook mijn nieuwe shag wordt).
JOTA :? :( :(
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 993
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#13 Bericht door PA0BAK »

Naast mijn echtgenote, onze kinderen en kleinkinderen, ben ik voornamelijk bezig met ICT, geef ik ondersteuning bij computer-problemen en maak ik websites.
Om problemen met computers te kunnen nabootsen, gebruik ik 6 laptops en één desktop computer, alles werk onder Linux (Xubuntu, Debian-XFCE, SolidX, Mint-XFCE, enz.)
Voor de websites heb ik een eigen CMS systeem geschreven in PHP en ben ik momenteel bezig met iets soortgelijks in Python.

Eigenlijk is het zendamateurisme een hobby die ik er naast heb :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#14 Bericht door Paula Bean »

pa0bak schreef:ben ik momenteel bezig met iets soortgelijks in Python.
Mag ik dat eens zien?

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Welke hobby's hebben we naast HAM-radio??

#15 Bericht door PG7VG »

Tja, eigenlijk teveel hobbies om nog tijd voor hobbies te hebben.
Ik vind nu eenmaal veel leuk.

- auto hobby, Citroen 2cv
- kamperen, met de 2cv
- paarden, heerlijk buiten ritten maken
- fotograferen met een rolletje en die ontwikkelen en afdrukken in de natte doka
- schietsport
- radio hobby

Ik ben ermee van de straat :D
73, Peter.

Plaats reactie