Planten groeien sneller op 40m band signalen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Planten groeien sneller op 40m band signalen

#1 Bericht door PE4BAS »

Plants grow faster on 40m band
New Scientist magazine reports in its August 22 issue that researchers in Paris have discovered the growth of plant seedings was faster after they subjected the seedlings to frequencies in the 40 metre band.

The researchers from the Sorbonne University found that RF pulses at 7 MHz altered a type of biological protein receptor that controls plant growth rates in cress seedlings making them grow faster than normal.

The researchers say similar biological receptors occur across insects, birds and other animals too, including humans. These receptors have roles not only in growth rates but also in regulating biological “clocks” or in birds navigating by the Earth’s magnetic field.

This is the first time that radio signals have been found to affect biological receptors and it has implications around whether life itself could be impacted by RFI.

Bron: http://www.southgatearc.org/news/2020/s ... 1t7DmgzaMo


Ik vond al dat onze tomaten lekker snel groeiden dit jaar, dat is natuurlijk heel mooi. Maar of dit goed nieuws is?
Je hebt natuurlijk nu weer mensen die zeggen dat het bewezen is dat onze radiosignalen (40m is ook nog een amateurband) invloed hebben op levende organismen. In dit geval op de groeisnelheid. Mijn dochter groeit ook best snel.....het zou toch niet.... :wink:

-Verwijderd account

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#2 Bericht door -Verwijderd account »

PE4BAS schreef:Je hebt natuurlijk nu weer mensen die zeggen dat het bewezen is dat onze radiosignalen (40m is ook nog een amateurband) invloed hebben op levende organismen. In dit geval op de groeisnelheid. Mijn dochter groeit ook best snel.....het zou toch niet.... :wink:
Interessanter zijn de schoolprestaties en haar gedrag. Als die twee zaken duidelijk merkbaar afwijkend zijn van het gangbare, dan zou je eens achter je oren kunnen gaan krabben en de vraag stellen: heeft mijn radiozendhobby invloed -gehad- daarop?
En dan nog worstel je met heel veel variabelen die allemaal plausibel zouden kunnen zijn.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#3 Bericht door PA3DAT »

Maar als ze al voor haar puberteit een lengte bereikt van rond de 2.10m dan zou ik toch een andere hobby overwegen... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#4 Bericht door PA3DJS »

Ik hoop dat het complete rapport ergens beschikbaar komt (zonder te hoeven betalen) om mijzelf een oordeel te kunnen vormen.

Het valt niet mee om alle condities voldoende goed gelijk te houden binnen zowel de onderzoeksgroep als de controlegroep als het om onderzoek aan planten gaat.

7 MHz is nog wel een frequentie waarbij interactie met biologische processen mogelijk is (in ieder geval bij mensen) zonder dat thermische effecten dominant worden.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#5 Bericht door DC4CP »

PE4BAS schreef:Plants grow faster on 40m band
New Scientist magazine reports in its August 22 issue that researchers in Paris have discovered the growth of plant seedings was faster after they subjected the seedlings to frequencies in the 40 metre band.

The researchers from the Sorbonne University found that RF pulses at 7 MHz altered a type of biological protein receptor that controls plant growth rates in cress seedlings making them grow faster than normal.

The researchers say similar biological receptors occur across insects, birds and other animals too, including humans. These receptors have roles not only in growth rates but also in regulating biological “clocks” or in birds navigating by the Earth’s magnetic field.

This is the first time that radio signals have been found to affect biological receptors and it has implications around whether life itself could be impacted by RFI.

Bron: http://www.southgatearc.org/news/2020/s ... 1t7DmgzaMo


Ik vond al dat onze tomaten lekker snel groeiden dit jaar, dat is natuurlijk heel mooi. Maar of dit goed nieuws is?
Je hebt natuurlijk nu weer mensen die zeggen dat het bewezen is dat onze radiosignalen (40m is ook nog een amateurband) invloed hebben op levende organismen. In dit geval op de groeisnelheid. Mijn dochter groeit ook best snel.....het zou toch niet.... :wink:

Dit jaar veel aktief op 40 meter en echt waar, nog nooit zoveel tomaten gehad als dit jaar.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#6 Bericht door PA5COR »

Hmmmm, Ik ben 2.07........ :mrgreen: Toch de eindtrap maar uit laten? :mrgreen: nou nee.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#7 Bericht door dr Mac »

PA5COR schreef:Toch de eindtrap maar uit laten? :mrgreen: nou nee.
Ik zag je net op 40 m in FT4. Ik denk dat FT4 verbindingen te kort zijn om te groeien.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#8 Bericht door PE4BAS »

Ik zag je net op 40 m in FT4. Ik denk dat FT4 verbindingen te kort zijn om te groeien.
Nee hoor in het stukje hebben ze het zelfs over pulsen! FT4 is speciaal goed voor snoeptomaatjes. De grotere hebben liever FT8 :lol:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#9 Bericht door PA5COR »

Denk niet dat in mijn tuin/bloempotten die 50 watt FT-8 veel invloed hebben, eindtrap staat zelden aan en dan meestal op 160 meter in de winter DX tijd.
Ben de laatste tijd wel veel bezig met digi modes, maar effe een andere hobby doen.
:mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

-Verwijderd account

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#10 Bericht door -Verwijderd account »

PA5COR schreef:Ben de laatste tijd wel veel bezig met digi modes, maar effe een andere hobby doen.
:mrgreen:
Heb vernomen dat een aantal zendamateurs de radiohobby hebben ingeruild voor modeltreintjes. Een enkeling schijnt zelfs gekozen te hebben voor modelvliegen om zodoende toch bezig te kunnen blijven met radiosignalen :D

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#11 Bericht door PD7P »

PE2CH schreef: Een enkeling schijnt zelfs gekozen te hebben voor modelvliegen om zodoende toch bezig te kunnen blijven met radiosignalen :D
En dan maar hopen dat er niet ergens een zender zit met een stevig signaal die toevallig resoneert in de band van de modelzenders....ik meen ergens tussen de 30 en 40 mHz :mrgreen: :mrgreen:

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#12 Bericht door dr Mac »

PE2CH schreef:
PA5COR schreef:Een enkeling schijnt zelfs gekozen te hebben voor modelvliegen om zodoende toch bezig te kunnen blijven met radiosignalen :D
Goed idee :D Ik heb hier nog twee zenders op 72 MHz en een hoop PCM ontvangers eveneens op 72 MHz. Ben ik gelijk ook QRV op 4 m.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#13 Bericht door sottezero »

Dat we in Nederland groter zijn dan in de rest van de wereld is omdat we sinds 1972 alle kinderen overmatig melk zijn gaan geven omdat het gezond zou zijn. Ipv de werkelijke reden, een melkoverschot door te goed boeren met melkkoeien tot het maximum wat de koe aan kon op GENETISCH niveau.

Daarom zijn Nederlanders gemiddeld 10cm langer dan andere mensen.
Als HF signalen zouden werken voor groei of intelligentie, zouden Italianen en Russen de slimsten van de wereld moeten zijn.

In Finland en Zweden zie ik zelden HF signalen.
Terwijl over het algemeen de Zweden, Finnen en Nederlanders als vernuftigste worden aangemerkt.
Dat heeft dan weer meer te maken met de lagere temperaturen waarbij hersenen beter werken (15-18 graden celcius).

Ik vrees dat we ook dommer gaan worden gezien 3 dingen. Meer ouderen die het altijd koud hebben en dus met CV op 20-24 graden hebben, dat mensen met IQ minder dan 100 het merendeel van de kinderen maken en drie wat wellicht discreminerend opgepakt zou kunnen worden maar wat iedereen wel kan bedenken.

-Verwijderd account

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#14 Bericht door -Verwijderd account »

sottezero schreef:Ik vrees dat we ook dommer gaan worden gezien 3 dingen. Meer ouderen die het altijd koud hebben en dus met CV op 20-24 graden hebben, dat mensen met IQ minder dan 100 het merendeel van de kinderen maken en drie wat wellicht discreminerend opgepakt zou kunnen worden maar wat iedereen wel kan bedenken.
Je vergeet de belangrijkste reden: onze overheid behandeld boeren, burgers en buitenlui alsof het domme wezens zijn die niet zelf kunnen nadenken. Daarom hebben we hier in Nederland ook zóveel regeltjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Planten groeien sneller op 40m band signalen

#15 Bericht door PA5COR »

Ben ik de uitzondering met 68 jaar en de gaskachel ( geen c.v.) op 18 graden dan...
Ben toch maar naar 2 meter uitgeweken met FT-8 :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie