zonnepanelen, als de zon schijnt....

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

zonnepanelen, als de zon schijnt....

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik begrijp er niets meer van. Zowat de hele wijk hier heeft zonnepanelen op het dak liggen en de zon schijnt uitbundig :D Maar toch heeft men daar geen profijt van als de stroomlevering uitvalt, dan heeft men in die situatie toch geen elektriciteit :shock: Hoe kan dat??
Vandaag was door een storing geen stroomlevering mogelijk, maar toch zaten de woningen en bedrijfspanden hier zonder elektriciteit, ondanks de vele zonnepanelen op het dak. Waarom heb je dan zonnepanelen, vraag ik me af.

Wij hadden dubbel pech, want geen elektra betekend hier ook dat de liften het niet doen en geen water uit de kraan. Immers, de pompen die het water omhoog moeten brengen doen het dan ook niet.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#2 Bericht door PA1FOX »

Zonnepanelen zijn aangesloten op een omvormer die er 50 Hz wisselspanning van maakt. Deze 50 Hz moet Exact in sync lopen met de 50 Hz van de buitenwereld voordat het vermogen op het lichtnet wordt doorverbonden Daarmee is een omvormer van zonnepanelen dus afhankelijk van de mogelijkheid te synchroniseren met de 50 Hz van de buitenwereld.

Valt die 50 Hz weg, dan kan de omvormer niet meer synchroniseren en schakelt af. Je wilt ook niet dat hij doorwerkt en toevallig net in een negatieve periode zit als de buitenwereld weer inschakelt met een positieve periode....

Spanning van de panelen is er dus wel, maar het kan niet meer goed omgezet worden naar wisselspanning van de exact juiste fase.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#3 Bericht door pe1rxq »

Het is ook niet echt een technische beperking. Want de hardware zou prima in staat zijn een redelijke netspanning te leveren. Maar het is een veiligheids beperking.
Als het ding niet iets in de buurt van de normale frequentie meet (b.v. tussen 45 en 55 Hz) en de spanning is niet in het normale gebied (b.v. 200 tot 260V) dan is er iets mis en schakelt het ding af

Hierdoor kun je bijvoorbeeld nog steeds je huis installatie veilig maken met behulp van de schakelaars in je meterkast.
Je wilt niet de hoofdschakelaar uitzetten en er vervolgens (mogelijk dodelijk) achterkomen dat een deel van je installatie nog steeds actief is.

Wil je je zonnepanelen als backup gebruiken, dan zul je de installatie heel anders moeten aanleggen dan nu gebruikelijk is. En zet er dan meteen maar een goede accu bij om pieken en dalen op te vangen.

-Verwijderd account

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Aha, de zonnepaneelinstallatie heeft kennelijk een referentie nodig om juist te functioneren. Als die referentie wegvalt dan valt óók die installatie uit :(

Op videobeelden zie ik dat ze elders in de wereld stroom hebben dankzij het plaatsen van zonnepanelen. Daar zijn ze juist afhankelijk daarvan voor stroom. Of windmolens natuurlijk, maar dat schijnt minder te zijn dan de zonnepanelen.
Dus vandaar dat ik verbaasd was.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#5 Bericht door PA3BAS »

Mij is verteld dat er nog een reden is. Als er iets met het net aan de hand is en ze willen het repareren, dan moeten ze alle huizen eerst afkoppelen. Met deze ‘oplossing’ hoeft dat niet. (Maar stom is het wel, om zonder stroom te zitten terwijl je dak vol ligt met zonnepanelen.)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#6 Bericht door PA1AIS »

Op een schip doe je dat anders.
Solarpaneel laad accu en met een speciale net-synchroniseerbare omvormer kan je terug leveren of je eigen net onafhanklijk onder spanning zetten.

Dát is natuurlijk de nabije toekomst (=prijziger).
Zo gaat het ooit in ons huis wel worden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

pe1rxq schreef:Het is ook niet echt een technische beperking. Want de hardware zou prima in staat zijn een redelijke netspanning te leveren. Maar het is een veiligheids beperking.
Als het ding niet iets in de buurt van de normale frequentie meet (b.v. tussen 45 en 55 Hz) en de spanning is niet in het normale gebied (b.v. 200 tot 260V) dan is er iets mis en schakelt het ding af

Hierdoor kun je bijvoorbeeld nog steeds je huis installatie veilig maken met behulp van de schakelaars in je meterkast.
Je wilt niet de hoofdschakelaar uitzetten en er vervolgens (mogelijk dodelijk) achterkomen dat een deel van je installatie nog steeds actief is.

Wil je je zonnepanelen als backup gebruiken, dan zul je de installatie heel anders moeten aanleggen dan nu gebruikelijk is. En zet er dan meteen maar een goede accu bij om pieken en dalen op te vangen.
Die 45 en 55 Hz zijn wel heel ruim genomen. De afwijking is maximaal 0.2 %, dus tussen 49.9 en 50.1.
Overigens zie je de laatste tijd wel vaak dat hij afwijkt als gevolg van prijsprikkels op de markt.

In 2018 gaf dat ook problemen: https://www.ad.nl/economie/je-wekker-lo ... ~a6309859/

Wat betreft zonnepanelen, hier in mijn wijk zijn in 2018 55 nieuwe huizen gebouwd, inclusief mijn huis. Allemaal hebben we zonnepanelen, tussen de 20 en 26 stuks per huis.
Op een zonnige dag lever ik 15 kWh terug aan het net, met op piekmomenten 5 kW.
Vorig jaar viel op die piekmomenten dagelijks de stroom in heel het blok uit. We leverde dan zo veel terug dat de wijkkast er uit klapte....
Dat hebben ze opgelost door de wijkkast te verzwaren, echter hebben sommige bewoners een straat verderop last dat hun zonnepanelen uitschakelen omdat de netspanning te hoog wordt op bepaalde momenten. Wanneer er veel teruggeleverd wordt stijgt de spanning, en sommige merken omvormers schakelen dan eerder uit dan andere merken/types.

Overigens hebben we in mijn blok gelukkig geen optimizers, dus ik heb er geen last van op de hobby0 (wel wat andere QRM en ruis die je sowieso in iedere stad hebt). Een bevriende amateur een paar straten verder heeft er wel last van.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#8 Bericht door PA1 »

Het schijnt dat netwerkbeheerders soms zelf de spanning opvoeren om de zonnepaneel installaties (PV) uit te schakelen omdat het net het niet meer aan kan. Nou lijkt me dat een broodje aap maar als je er goed bij na denkt zou dat zo maar kunnen. Verleden jaar schakelde mijn PV continu uit omdat de spanning boven de 253 Volt kwam (230V + 10%) Liander heeft toen gemeten en het bleek dat er meer dan 10 V verschil tussen de fasen zat. De monteur heeft mij toen op een andere fase gezet en daarna was het probleem weg. Inmiddels heb ik zelf 3 fasen dus ik kan nu uitkiezen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#9 Bericht door PA0KLS »

Heb jij nu dan een schakelaar waarmee je je PV-omvormer naar believen naar een van de drie fasen kunt schakelen? Dat lijkt mij heel ongebruikelijk.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#10 Bericht door PA0FRI »

Yannick PE2YSB schreef: Allemaal hebben we zonnepanelen, tussen de 20 en 26 stuks per huis. Op een zonnige dag lever ik 15 kWh terug aan het net, met op piekmomenten 5 kW.
Is 15 kWh niet aan de lage kant? Ik heb 12 zonnepanelen en haal op een zonnige dag 18 tot max 21 kWh,
maar ongeveer 2½ uur per dag zorgt mijn antennemast voor een schaduw op de panelen zodat zij weinig opleveren.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-Verwijderd account

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#11 Bericht door -Verwijderd account »

Vandaag was het opnieuw. Eind van de middag stroomuitval. Zelfde postcodegebieden en de duur van de storing was nagenoeg gelijk aan dat van gisteren. Ik denk dat de oorzaak is dat mensen teveel stroom verbruiken, vooral met airco's, ventilatoren en de laadpalen niet te vergeten.

Volgens netbeheerder Stedin zou de oorzaak in beide gevallen zijn: defecte kabel Da's een vage omschrijving.
Op social media werd al gesuggereerd dat er goedkope kabels uit China gebruikt zouden zijn... :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#12 Bericht door PA1 »

PA0KLS schreef:Heb jij nu dan een schakelaar waarmee je je PV-omvormer naar believen naar een van de drie fasen kunt schakelen? Dat lijkt mij heel ongebruikelijk.
Nee dat niet maar omdat ik een 1 fase omvormer heb kan ik die groep van fase wisselen in de groepenkast als ik dat zou willen maar hij zit nu op de fase met de minste spanning en valt nu bijna niet meer uit.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#13 Bericht door Frankyboy »

PA1 schreef:Het schijnt dat netwerkbeheerders soms zelf de spanning opvoeren om de zonnepaneel installaties (PV) uit te schakelen omdat het net het niet meer aan kan. Nou lijkt me dat een broodje aap maar als je er goed bij na denkt zou dat zo maar kunnen. Verleden jaar schakelde mijn PV continu uit omdat de spanning boven de 253 Volt kwam (230V + 10%) Liander heeft toen gemeten en het bleek dat er meer dan 10 V verschil tussen de fasen zat. De monteur heeft mij toen op een andere fase gezet en daarna was het probleem weg. Inmiddels heb ik zelf 3 fasen dus ik kan nu uitkiezen.
Netbeheerder lijkt mij ook stug inderdaad.

Maar wanneer je toevallig een fase hebt waar in de buurt ook veel zonnepanelen opzitten kan bij veel zon en weinig afname de spanning natuurlijk behoorlijk oplopen.
Alle omvormers willen dan terugleveren en dat moet ergens heen dus de spanning gaat omhoog.
Tot het punt dat het niet hoger mag en dan schakelt de boel af.

Ik probeer er thuis ook al op te letten, altijd even kijken naar verwachting zon(mooie apps voor) en daar de was en laden EV bv op af stemmen. (deze week niet moeilijk :) )
Korte lus, thuis verbruiken wat je opwekt, beter.

En in de toekomst zal er wel een accu komen, de kosten moeten daarvoor eerst naar beneden. Kwestie van tijd.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA0FRI schreef:
Yannick PE2YSB schreef: Allemaal hebben we zonnepanelen, tussen de 20 en 26 stuks per huis. Op een zonnige dag lever ik 15 kWh terug aan het net, met op piekmomenten 5 kW.
Is 15 kWh niet aan de lage kant? Ik heb 12 zonnepanelen en haal op een zonnige dag 18 tot max 21 kWh,
maar ongeveer 2½ uur per dag zorgt mijn antennemast voor een schaduw op de panelen zodat zij weinig opleveren.
Ja dat is zeker aan de lage kant voor mijn 26 panelen... Maar ze liggen helaas aan de verkeerde kant van het huis. Oost noord oost op ongeveer 75 graden (windrichting, niet schuinte van het dak, dat is gewoon een normaal schuin dak).
Daarnaast heb ik op de zuidelijke punt van het dak een nep schoorsteentje staan, dat zorgt na 12:00 voor schaduw op een aantal panelen waardoor 1 van de 2 strings tot 50% minder vermogen levert.
Onze achterbuurman heeft 4 panelen minder, maar zijn huis staat 90 graden gedraaid. Hij wekt ruim 2000 kWh per jaar meer terug dan ik

De huizen zijn in een project gebouwd, de architect vond het mooier om de panelen op de achterkant te leggen, en door het grote aantal zijn we nog steeds 0 op de meter. Hebben de aannemer nog gevraagd of ze ook op de andere kant konden, antwoord was nee (omdat er geen dakbedekking onder zit en de constructie er op aangepast is, zou niet kunnen binnen het project.....)
Maar ach, ik probeer me er niet te druk om te maken, het is wat het is. Leg over paar jaar misschien een zonneboiler voor warm op het andere dak.

Ben al lang blij dat ik geen storing heb van de zonnepanelen en mijn totale gas en elektra rekening 30 euro per maand is.... (vastrecht etc...)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#15 Bericht door PA0FRI »

Yannick PE2YSB schreef: Ben al lang blij dat ik geen storing heb van de zonnepanelen en mijn totale gas en elektra rekening 30 euro per maand is.... (vastrecht etc...)
Duidelijk, en je hebt een hoger rendement van je investering dan de rente die je voor hetzelfde bedrag van een bank krijgt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie