zonnepanelen, als de zon schijnt....

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#16 Bericht door PA1 »

Frankyboy schreef:En in de toekomst zal er wel een accu komen, de kosten moeten daarvoor eerst naar beneden. Kwestie van tijd.
Dat is mijn plan ook, over 2 jaar wordt de saldering versobert en kan je de energie beter zelf gebruiken in plaats van terug te leveren. Misschien is dat ook wel een achterliggende gedachte van de netbeheerder om zo het net te ontzien.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#17 Bericht door PA1AIS »

Deze firma was zeer veel belovend en zou niet duur zijn.
voorlopig alleen nog maar bla bla en geen enkele reacties op email.
Lijkt veel op gebakken lucht, weinig wol.

https://suwotec.com/
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#18 Bericht door PA0FRI »

PA1AIS schreef:Deze firma was zeer veel belovend en zou niet duur zijn.voorlopig alleen nog maar bla bla en geen enkele reacties op email.Lijkt veel op gebakken lucht, weinig wol.
Ik heb met de collectieve regeling van de Vereniging Eigen Huis mijn zonnepanelen laten installeren.
Is goed bevallen en was een kleine 1000 Euro goedkoper dan andere aanbieders.
Een buurman had het al een jaar eerder gedaan en men hoeft geen lid te zijn van de vereniging.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#19 Bericht door EA5JEX »

In Spanje heeft bijna iedereen accu's, ook omdat veel niet op het net zitten.

Wij zitten wel op het net maar doen toch accus's

Kees

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#20 Bericht door PA2REH »

PA0FRI schreef: Ik heb met de collectieve regeling van de Vereniging Eigen Huis mijn zonnepanelen laten installeren. Is goed bevallen en was een kleine 1000 Euro goedkoper dan andere aanbieders.
Een buurman had het al een jaar eerder gedaan en men hoeft geen lid te zijn van de vereniging.
Idem. Voordat ik begon heb ik bij (veel) zon al storing op met name 15m. Maar met CW en digi, kan ik daar prima tussendoor. Dacht altijd dat het de installaties van de buren waren, ook via Eigen Huis (vorig jaar). Was bang dat ik dat ook in huis zo halen, en dat het erger wordt. Installatie hier identiek. Echter niets van dat alles. Geen verandering. Veroorzaak dus zelf geen (extra) storing. Vermoed dat het dus ook van verder komt (of iets heel anders is). Het is een erg instabiel gereutel. Omvormer is Growatt, heb jij die ook Frits?
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#21 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA2REH schreef:
PA0FRI schreef: Ik heb met de collectieve regeling van de Vereniging Eigen Huis mijn zonnepanelen laten installeren. Is goed bevallen en was een kleine 1000 Euro goedkoper dan andere aanbieders.
Een buurman had het al een jaar eerder gedaan en men hoeft geen lid te zijn van de vereniging.
Idem. Voordat ik begon heb ik bij (veel) zon al storing op met name 15m. Maar met CW en digi, kan ik daar prima tussendoor. Dacht altijd dat het de installaties van de buren waren, ook via Eigen Huis (vorig jaar). Was bang dat ik dat ook in huis zo halen, en dat het erger wordt. Installatie hier identiek. Echter niets van dat alles. Geen verandering. Veroorzaak dus zelf geen (extra) storing. Vermoed dat het dus ook van verder komt (of iets heel anders is). Het is een erg instabiel gereutel. Omvormer is Growatt, heb jij die ook Frits?
Ik heb ook een growatt omvormer. Ook geen last van storing.
(ik vergelijk overdag met 's nachts en heb geen verschil in ruis of storingen)

Wel hoorde ik dat het niet zozeer de omvormers zijn, maar optimizers die storing veroorzaken. Wanneer je optimizers hebt heb op ieder paneel een klein kastje dat het paneel kan beinvloeden in geval van schaduw. Optimizers communiceren met elkaar over de voedingskabels. Zal wel iets als PLC zijn. Dat zorgt voor storing. Zeker wanneer de kabels niet netjes langs elkaar liggen

.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

-Verwijderd account

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#22 Bericht door -Verwijderd account »

Las in de nieuwsberichten dat bij de brouwerij Heineken in 's-Hertogenbosch de zonnepanelen spontaan in brand zijn geraakt :shock:
Het zal je huis maar zijn ipv een bedrijfspand.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#23 Bericht door PA0FRI »

PA2REH schreef:. Omvormer is Growatt, heb jij die ook Frits?
De firma waarmee Vereniging Eigenhuis in zee is gegaan installeert alleen Growatt omvormers.
Van te voren heb ik naar storingsvrije geïnformeerd en zij antwoordden dat bij hun een zendamateur werkte die geen last had van de Growatt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#24 Bericht door PA0AA »

PA1AIS schreef:Deze firma was zeer veel belovend en zou niet duur zijn.
voorlopig alleen nog maar bla bla en geen enkele reacties op email.
Lijkt veel op gebakken lucht, weinig wol.

https://suwotec.com/
Zo te zien een Nederlands bedrijf, dat niet de moeite neemt om een Nederlandstalige website te maken.
Niet dat mijn kennis van de Engelse taal ontoereikend is, maar het lijkt mij meer een kwestie van beleefdheid.

Correctie: Een klein deel van de nieuws-sectie is wel in het Nederlands.
De algemene voorwaarden zijn dan wel weer geheel in het Nederlands..... :|

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#25 Bericht door sottezero »

Ik heb hier enkele Victron Energy units staan.

Hier schakelt namelijk de netspanning regelmatig boven de 245 volt om alle zonnepanelen uit te schakelen en regelmatig naar 120 volt (lichtnet kwaliteit is hier erg slecht).

Daarom heb ik een eiland setup gebouwd in de meterkast.
Mijn koelkast, vriezer en datacenter boven op zolder blijven voorzien van stroom.

Was wel stik-duur die speciale niet-ontplofbare lithium accu's, maar AGM zou na een jaar gewoon 'op' zijn.
De AGM ligt nu in de auto achter een CTEK voor aux accu en starthulp (ja, de V8 eet gewoon accu's... nu al de 3de in 1 jaar.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#26 Bericht door Thijzer »

Omvormers kunnen ook eiland-bedrijf draaien maar daar zitten wat mitsen en maren aan. Bij een wisselende zonnekracht schakelt de omvormer dan om de haverklap aan en uit, daar zit je niet op te wachten.

Belangrijkste reden is dat de hoofdschakelaar de installatie spanningsvrij moet maken, dat kan niet als de omvormer nog steeds spanning blijft afgeven bij een afgekoppeld net. Daarom is dit (in Nederland) niet toegestaan. Maar de meeste omvormers kunnen wel in eilandbedrijf worden geprogrammeerd, dan kun je ook accu's opladen bijvoorbeeld maar dan krijg je een andere installatie.

Er zijn ook omvormers met een meettrafo in de meterkast en die omvormer levert maximaal het opgenomen vermogen, dus geen extra vermogen terugleveren aan het net. Ik geloof dat je in België niet zomaar mag terugleveren en daar zorgt die omvormer dan voor, die meet netjes dat de stroom maximaal tot 0A zakt.

-Verwijderd account

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#27 Bericht door -Verwijderd account »

Ik kijk vrijwel dagelijks naar de tv-beelden van de Tour de France en wat mij opvalt op de beelden vanuit de heli, ik zie nergens zonnepanelen op de daken liggen... Wel ergens op een alpenweide een veld zonnepanelen gezien, maar dat was dan ook wel het enige.
Kennelijk hebben wij hier ons zo gek laten maken om op bijna alle daken zonnepanelen te (laten) leggen.... Met als gevolg de nodige storingsproblematiek die wij als radio-amateurs dagelijks ondervinden.
Op het dak van de 50 meter hoge flat waarin we wonen komen overigens geen zonnepanelen. Reden? De hoge verzekeringspremie die betaald moet gaan worden ivm de risico's van mogelijke (storm)schade. Heb ik vernomen van mensen die in het VvE-bestuur zitten.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#28 Bericht door PE2AAB »

Om nog maar te zwijgen over de brandrisico’s. Hier fikte er vandaag zo’n 2 daken van onlangs opgeleverde huizen af. Oorzaak? De panelen. Mensen woonden er net en kunnen nu door hun huis zwemmen van het bluswater. Triest. En verzekeringswerk of niet; op zolder bewaar je vaak toch die dierbare spullen als foto’s etc. Die zijn verloren gegaan.
AADCC5C2-1FE4-40B7-BB6D-D12DD00CA673.jpeg
9EAFB530-04A9-455B-AFB8-AE09A77AF895.jpeg
De volgende foto’s zijn gemaakt door Brandweer Aalst-Waalre:
C67AE9EE-5D97-4324-B2DC-7BD6086D6EBF.jpeg
08D00124-0A66-4CC4-B474-783B0584C753.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#29 Bericht door Frankyboy »

PE2AAB schreef:Om nog maar te zwijgen over de brandrisico’s. Hier fikte er vandaag zo’n 2 daken van onlangs opgeleverde huizen af. Oorzaak? De panelen.
Nee, pertinent nee.

Oorzaak, slechte installateurs

Er is geld te verdienen en veel installaties worden aangelegd door niet goed opgeleide mensen die een verdienmodel zien.
Hoofdoorzaken:
– Vlamboog als gevolg van slecht op elkaar aansluitende kabels en stekkers
– Ontbreken van ventilatie achter de panelen, waardoor de dakisolatie kan ontbranden (vooral bij indaksystemen een groot gevaar)

En ja soms heb je een slecht paneel of een omvormer, maar dat kan ook met een ander elektrisch apparaat in huis.

Neem gewoon een goede installateur in de hand ipv voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten en een goedkope beunhaas het laten uitvoeren.
En die zelfde installateur die wel goed werkt luistert ook nog eens naar je vwb tips over storing en laten lopen van kabels enz.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zonnepanelen, als de zon schijnt....

#30 Bericht door PE2AAB »

Ter info; deze panelen zijn door de installateur gemonteerd tijdens de bouw van deze wijk. Er is dus geen beunhaas langs geweest in opdracht van de bewoners. Als er iemand voor een kwartje op de eerste rang heeft willen zitten is het de aannemer/project ontwikkelaar.

Die Cowboys ken ik ook. Daar zie je hieronder een voorbeeld van. Wellicht is dit topic nog wel te koppelen aan het valbeveiliging topic. Hier is dat niet moeilijk; die hebben ze niet ;-):
IMG_4238.jpg
IMG_4232.jpg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie