Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#16 Bericht door PD7P »

kijk....nu wordt het hier leuk...

begonnen met een Kawasaki VulcanB 1500..had ik al voordat ik mijn rijbewijs had..
Gevolgd door een A model nadat ze mijn B hadden gejat
Daarna een Z1000 mkII uit 1979 (is ondertussen al meer dan 7 jaar een 3 jaren project ) :oops:
Momenteel een Honda VF1000 uit 1984 aan het opknappen,dit wordt denk ik mijn daily driver

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#17 Bericht door PE2AAB »

Ik heb geen A rijbewijs maar het kriebelt al jaren. Een poos geleden eens een introductieles gehad. Heerlijk gevoel van vrijheid. Wie weet ;-)

Overigens zijn er plannen om tot 125cc motoren (denk aan de Vespa Scooter) vrij te geven op B rijbewijs zoals in meer landen in Europa geldt. (of alleen praktijkexamen en geen theorie examen als je al B hebt; je krijgt dan de bijschrijving voor A1). Dit uiteraard om files te verminderen.

Ik zou bij vrijgave serieus overwegen om zo'n Vespa GTS 125 ding aan te schaffen. (of beter nog; een Italiaanse Oldtimer op de kop proberen te tikken)
Afbeelding

Of het slim is om op B rijbewijs te doen? Tsja. je rijdt met een motor wel degelijk anders als met de auto. Al was het alleen al de plaats op de weg.

Leuk topic dit! Blijf het volgen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#18 Bericht door elsinga »

Er rijden nu al Piagio MP3's rond, die je vanwege de 2 voorwielen als driewielig motorvoertuig met B mag rijden... De wielen staan daarvoor net ver genoeg uit elkaar. Maas in de wet dus.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#19 Bericht door PE2AAB »

Ja dat zag ik inderdaad ook Robert,

Vereiste is alleen dat je een B rijbewijs hebt behaald vóór 19 januari 2013.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#20 Bericht door PD7P »

elsinga schreef:Er rijden nu al Piagio MP3's rond, die je vanwege de 2 voorwielen als driewielig motorvoertuig met B mag rijden... De wielen staan daarvoor net ver genoeg uit elkaar. Maas in de wet dus.
Meestal worden die dingen bestuurd door mennekes die wel willen motorrijden maar die waarschijnlijk geen evenwicht kunnen houden.
Bij ons in Breda dragen die gastjes ook vaak zo'n raar tasje op de heup...waarschijnlijk de oorzaak van die evenwichtstoornis :mrgreen: :mrgreen:

-Verwijderd account

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#21 Bericht door -Verwijderd account »

Ik heb -bijna- alles :lol:
B+E en ook A.
Maar geen motorvoertuig waarvoor je die nodig hebt....

In de jaren 80 B gehaald na 3x examen afgereden te hebben en destijds kreeg je E er standaard bij.
Begin jaren 90 A gehaald na 2x examen afgereden te hebben, enkel praktijkexamen was toen nog voldoende vanwege bezit van B-rijbewijs en de onderverdelingen (A1; A2; AM etc.) kwamen daarna pas.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#22 Bericht door PA3DAT »

Ach, die scooters...
Ik had er eentje toen ik 15 was (1970), gekocht voor 25 gulden. Zonder papieren
of kenteken, geen kickstarter, elektrisch startend zónder accu (dus zélf aanduwen!)

Een Zündapp Bella 175cc. Daar gingen we mee naar een braakliggend landje in de
buurt, om te crossen en te raggen. :D

Helaas op een kwade dag was 'ie gejat, foetsie. :(

Afbeelding
(Foto van internet).
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 24 jul 2020, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#23 Bericht door Frankyboy »

PE2CH schreef:Ik heb -bijna- alles :lol:

In de jaren 80 B gehaald na 3x examen afgereden te hebben en destijds kreeg je E er standaard bij.
Begin jaren 90 A gehaald na 2x examen afgereden te hebben, enkel praktijkexamen was toen nog voldoende vanwege bezit van B-rijbewijs en de onderverdelingen (A1; A2; AM etc.) kwamen daarna pas.
Zo werkte het in die tijd.
Ik heb in totaal driemaal afgereden:
eenmaal voor A ( gewoon A voor alles inderdaad en met proefrbw had je geen rijles nodig)
eenmaal voor B (dat leverde B + E op)
eenmaal voor C (dat leverde C, CE, D en DE op, bus rbw zelfs met aanhanger, nog nooit in een bus gereden :lol: )

Voor motor is het er niet beter op geworden met al die rijbewijzen, je kunt beter even wachten en dan gelijk voor A opgaan, scheelt behoorlijk en de wilde haren zijn er gelijk af.
PE2AAB schreef:Ik heb geen A rijbewijs maar het kriebelt al jaren. Een poos geleden eens een introductieles gehad. Heerlijk gevoel van vrijheid. Wie weet ;-)

Overigens zijn er plannen om tot 125cc motoren (denk aan de Vespa Scooter) vrij te geven op B rijbewijs zoals in meer landen in Europa geldt. (of alleen praktijkexamen en geen theorie examen als je al B hebt; je krijgt dan de bijschrijving voor A1). Dit uiteraard om files te verminderen.
....
Ik zou gewoon een paar lessen nemen om te kijken hoe het nu loopt.
Je hebt sowieso dan vrijheid om te kopen wat je leuk vind en dat gerucht van B <125cc heb ik ook gehoord, maar Nederland kennende komt dat of niet of het duurt nog jaren.

Lekker lessen, je krijgt weer gevoel met het motorrijden en je weet dan gelijk of het wat voor je is.
En heb je je A eenmaal heb je alle tijd om eens iets leuks op te zoeken.

Persoonlijk heb ik niets met scooters, ik heb er eens eentje meegekregen tijdens een beurt van mijn motor maar vond het niet fijn rijden.
Kleine wieltjes, gaf niet zo'n stabiel gevoel en geen tank tussen je benen. Het zat vooral tussen de oren denk ik, maar een gewone motor rijd zoveel fijner.
Wel handig in de stad en je kunt nog eens wat meenemen vaak. Maar ik blijf er van weg.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#24 Bericht door PA0FRI »

Frankyboy schreef:Persoonlijk heb ik niets met scooters, kleine wieltjes, gaf niet zo'n stabiel gevoel en geen tank tussen je benen.
Dezelfde argumentatie had een motor rijdende collega van mij toen ik met mijn Heinkel scooter reed. Die was overigens zo stabiel dat je ook met losse handen kon rijden.
Ik vond zijn redenering hout snijden en samen gingen wij naar een bekende BMW dealer in het middeen van het land om een 2dehands BMW te kopen.
Die waren nogal prijzig (in 1963) en de keus viel op een bijna nieuwe Honda Dream met inruil van de Heinkel. Mijn voorkeur was een BMW maar van de Honda heb ik nooit spijt gehad.
Zo ben ik dus dankzij een collega motorrijder geworden en nog steeds in het bezit van alle rijbewijzen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#25 Bericht door PA0BAK »

Een Zündapp Bella (voetrem links en voetversnelling rechts) heb ik ook gehad, evenals een paar Lambretta's en natuurlijk een Vespa.
Daarnaast reed ik ook CZ, Jawa, Tornax, Horex, en Sparta (JLO met versnellingspook).
Er zat niets bij dat de 100km/uur haalde :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#26 Bericht door PA3ECZ »

PA0FRI schreef:Ik heb een zware Heinkel scooter en Honda motorfiets gehad, maar mijn favoriete motor is een Honda CX500
Het zal wel mijn ouderwetse smaak zijn: een strak compact model met weinig frutsels en een V-twin.
Dit type heb ik zelf niet gehad en het wordt ook niet meer gemaakt.
Een tijdje geleden kwam ik hier in Oude Pekela ook iets tegen, het is misschien wel geen motor, en ook geen bromfiets, maar een handig knutselaar heeft kennelijk zelf iets leuks gebouwd, en toch wel mooi om te zien.
Heb er toen maar even een fotootje van gemaakt, en die wil ik met jullie delen. :lol:
Bijlagen
123.JPG

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#27 Bericht door PA2RU »

PD7P schreef:
elsinga schreef:Er rijden nu al Piagio MP3's rond, die je vanwege de 2 voorwielen als driewielig motorvoertuig met B mag rijden... De wielen staan daarvoor net ver genoeg uit elkaar. Maas in de wet dus.
Meestal worden die dingen bestuurd door mennekes die wel willen motorrijden maar die waarschijnlijk geen evenwicht kunnen houden.
Bij ons in Breda dragen die gastjes ook vaak zo'n raar tasje op de heup...waarschijnlijk de oorzaak van die evenwichtstoornis :mrgreen: :mrgreen:
Dat met het evenwicht moet ik je helaas tegenspreken : er zit ergens een vergrendeling zodat je hem zonder zijstandaard ergens kunt parkeren , maar als je die vergeet dan valt 'ie wel om!
En ik heb eens op zo'n ding gereden en het komt akelig dicht bij een echte motor qua beleving..

Je mag er inderdaad met een B rijbewijs op , maar alleen als je die voor januari 2013 hebt gehaald , na die datum is A1 vereist.
Verder mag zo'n ding , volgens mij dus pin me er niet op vast , ook niet meer dan 11kw/15pk hebben.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#28 Bericht door PA1RAM »

Toen ik 18 was reed ik een Kawasaki H1A tweetakt met een proefrijbewijs dat ik uiteindelijk toen niet heb doorgezet. Aantal jaren geleden samen met mijn zoon het rijbewijs gehaald en tegenwoordig rijdt ik (te sporadisch nog) een Kawasaki Zephyr 750 die ik aan het opknappen ben.
Zoals die er nu uitziet. Idee is om al het spuitwerk professioneel te laten doen, de tank is nu rood gemaakt met een knikkerbus...
Zoals die er nu uitziet. Idee is om al het spuitwerk professioneel te laten doen, de tank is nu rood gemaakt met een knikkerbus...
En een filmpje voor het geluid met de 4-in-1 uitlaat. De galm is wel leuk. Doorspoelen naar 4 minuten als je het begin over wilt slaan...

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=wlpRDRZbuvs[/youtube]

Toch maar even de link naar youtube want ik zie dat de embedded uitvoering niet werkt?
: https://www.youtube.com/watch?v=wlpRDRZbuvs
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#29 Bericht door PA3DAT »

Voor de embedded versie alleen de code plaatsen, wlpRDRZbuvs dus en niet de hele link.
Als je met je muis naar het Youtube knopje wijst in de editor van je bericht, dan wordt het
uitgelegd in een regel eronder.

Code: Selecteer alles

[youtube]wlpRDRZbuvs[/youtube]
Zo dus:

youtu.be/wlpRDRZbuvs
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Wat voor motor rijden we (of zouden we willen rijden)?

#30 Bericht door -Verwijderd account »

pa0bak schreef:Daarnaast reed ik ook CZ, Jawa, Tornax, Horex, en Sparta (JLO met versnellingspook).
Er zat niets bij dat de 100km/uur haalde :lol:
Je moet me niet uit de tent lokken :lol:
Tweetakt heb ik ook gereden, in de eerste jaren nadat ik het motorrijbewijs heb gehaald. CZ-125 monocylinder (MH-04-VZ) en Jawa 350 twin (MF-55-HY). Die CZ zag eruit als een opgevoerde dikke bromfiets en zo reed ie ook. Max. 80 á 85 km/u en hellinkje op zakte de snelheid gelijk terug naar amper 70.... Ja, daar reed ik gewoon mee op drukke snelwegen :D
Al het andere verkeer sjeesde mij gewoon voorbij :lol:

Plaats reactie