Wat voor soort antennes zijn dit?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Cornelisvr
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020, 08:27

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#16 Bericht door Cornelisvr »

PE2AAB schreef:We doen het anders...

Bedoel je 1,2 of 3? Of 1 én 2? of alle drie?
Alle drie!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#17 Bericht door PE2AAB »

Kijk. Dat is helder.

Nou we gaan weer meedenken ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#18 Bericht door PA3DAT »

Moeilijk te zien op de wat vage foto maar ik ga uit van verschillende soorten.

Naast bakenzenders kun je uitgaan van: communicatie-antennes voor VHF/UHF-verkeer
met zowel vliegtuigen in de lucht én aan de grond, mobiel verkeer van allerlei diensten op
de luchthaven en portofoons.
Daarnaast de ontvangst van positiebepalende signalen als ADS-B en wellicht
ook nog radiorichtingzoek-systemen als RDF (Radio Direction Finder).

Die laatste is meestal een cirkel met identieke verticals, hoe meer antennes hoe
nauwkeuriger je de richting kunt bepalen van waaruit een signaal komt.

Een mooi voorbeeld:
Afbeelding

De nieuwe antennes van Eurocontrol in Limburg:
https://www.rovitech.nl/nieuwe-antennes ... aastricht/
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Cornelisvr
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020, 08:27

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#19 Bericht door Cornelisvr »

Bedankt voor het meedenken. Ik weet inmiddels dat de antenne op de eerste foto links een uhf antenne was voor communicatie via uhf op de vliegbasis met vliegtuigen.
Ik ben op zoek naar clues die er op kunnen wijzen dat er kernactiviteiten zijn geweest. Een Backup antenne voor ultra low frequenty zou daar een onderdeel van geweest kunnen zijn. Zodoende ben ik op zoek naar wat jullie denken dat het doel en frequentie van de antennes geweest zou kunnen zijn. Is namelijk nergens te vinden.

Cornelisvr
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020, 08:27

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#20 Bericht door Cornelisvr »

Detail, de drie zoals op de andere screen shot stonden allemaal op het door de Amerikanen gecontroleerde munitiepark

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#21 Bericht door PA3DAT »

Maar voor ULF-frequenties, dat is wel erg laag, heb je heeeele grote (draad)antennes nodig.
Geen kleine rondstralertjes zoals op die masten.

VLF-frequenties (Very Low Frequency) worden/werden o.m. gebruikt voor communicatie met
onderzeeboten. Die walstations gebruikten enorme masten, ik heb in Noorwegen een
Omega-station bezocht van de Amerikanen, die trokken antennedraden tussen bergtoppen
en over een fjord (foto onder).

Hoe kom je eigenlijk op dat idee van ULF-communicatie?

Meer info:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omega_(navigatiesysteem)
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_(navigation_system)

Afbeelding

Website: https://www.atlasobscura.com/places/nov ... ransmitter
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#22 Bericht door PE2AAB »

En mag ik vragen wat het doel dan is van het aantonen van deze kernactiviteiten?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#23 Bericht door Frankyboy »

Cornelisvr schreef:Bedankt voor het meedenken. Ik weet inmiddels dat de antenne op de eerste foto links een uhf antenne was voor communicatie via uhf op de vliegbasis met vliegtuigen.
Ik ben op zoek naar clues die er op kunnen wijzen dat er kernactiviteiten zijn geweest. Een Backup antenne voor ultra low frequenty zou daar een onderdeel van geweest kunnen zijn. Zodoende ben ik op zoek naar wat jullie denken dat het doel en frequentie van de antennes geweest zou kunnen zijn. Is namelijk nergens te vinden.
Die zul je in ieder geval niet van de antennes op de foto krijgen dan.

Dat zijn de standaard antennes die je op elk militair vliegveld zag. (ook burger)
Zooitje UHF / VHF antennes voor de communicatie en backup. Ground to Air en Ground to Grond
Daarnaast uiteraard de bakenfuncties en radar (niet op foto)
En ze hadden daar hun eigen zender zelfs (FM 3 meterband)

Ik heb er ook rondgelopen als Klu man en mij is ook nooit iets opgevallen aan aparte antennes (ik was al zendamateur toen en op de één of andere manier kijken die altijd naar een antenne, is nooit verdwenen. Soort niet gevaarlijke afwijking denk ik :lol: )
Ik zat er in de tijd van de F15's machtig mooie machine, wij hadden toen oa de F27 er staan. (was niet mijn vaste basis maar ik kwam er wel)
Niets gehoord over kernactiviteiten ook niet in de wandelgangen dus het zou mij verbazen. (wel andere locaties uiteraard, ik zat er in de jaren 80)

De Amerikanen hadden wel een eigen afgeschermd gedeelte op de basis waar je ook als Klu militair niet mocht komen, maar geruchten gaan snel.
Ik ben geboren in 't Harde en weet hoe geruchten gaan over kernwapens, het was daar een publiek geheim. (ondertussen algemeen bekend en ook toegegeven door defensie dus niet meer geheim)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#24 Bericht door PD2R »

Kernactiviteit:
De centrale activiteit van een organisatie. De organisatie ontleent haar bestaansrecht aan deze centrale activiteit.

Kernactiviteit van de Luchtmacht is het leveren van Air Power. Dat doen we op verschillende manieren maar de vliegtuigen zijn daar uiteraard een belangrijk onderdeel van. Deze antennes zijn grotendeels voor de communicatie met deze vliegtuigen (DutchMil, Rapcon).

Als je doelt op een nucleaire taak en op zoek bent naar aanwijzingen daarvan, dan wens ik je veel succes :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#25 Bericht door Frankyboy »

PD2R schreef:Kernactiviteit:
De centrale activiteit van een organisatie. De organisatie ontleent haar bestaansrecht aan deze centrale activiteit.

Kernactiviteit van de Luchtmacht is het leveren van Air Power. Dat doen we op verschillende manieren maar de vliegtuigen zijn daar uiteraard een belangrijk onderdeel van. Deze antennes zijn grotendeels voor de communicatie met deze vliegtuigen (DutchMil, Rapcon).

Als je doelt op een nucleaire taak en op zoek bent naar aanwijzingen daarvan, dan wens ik je veel succes :mrgreen:
Lol, het klopt precies wat je zegt, maar TS zoekt volgens mij idd naar bewijs van nucleaire taken :wink:

Vliegbasis Soesterberg is natuurlijk qua Amerikaanse invulling een gevolg van de koude oorlog die er toen was.
Volgens mij is Defensie behoorlijk duidelijk over de taken die Nederland toen had, ook over de nucleaire taken die er waren.

Er wordt niet meer moeilijk gedaan over plaatsen zoals 't Harde, Havelte enz. (5 stuks volgens mij)
Echter is Soesterberg nooit genoemd.

Het is natuurlijk niet moeilijk om een nucleair wapen onder een F-15 te hangen, maar daar ben je er niet mee.
Dan zul je toch een hele organisatie qua logistiek, bewaking, opslag, afspraken enz enz daar omheen moeten optuigen.
Je legt ze niet in een doosje naast de 9 mm munitie neer.

Dat was dan vast wel in de openbaarheid gekomen en je kunt je dan ook afvragen waarom Defensie alleen Soesterberg dan niet vermeld?
Of de Amerikanen moeten het 'onder de radar' (het blijft een vliegbasis 8) ) hebben gedaan. Zou kunnen maar daarmee riskeer je wel een rel wanneer het uitkomt. Lijkt me niet verstandig in een land waar je al toestemming hebt om deze wapens te plaatsen (Amerika is altijd eigenaar geweest van de wapens in de bekende locaties en had ook de eindbewaking)
En ja de Amerikanen hadden een eigen plekje in Soesterberg maar dat is ook normaal, ze zijn altijd zuinig en geheimzinnig geweest over hun militaire spullen en de F-15 was geen uitzondering, kijken mag, op afstand ook voor de Klu mensen. Verstandig denk ik zo.

De taken van het 32ste TFS waren ook ondersteuning van onze luchtmacht op alle punten. En onze luchtmacht was defensief niet offensief ingericht. (Kernactiviteit :) )
Maar we dwalen af in off-topic.

Zoals gezegd het antennepark op de foto is in ieder geval 'standaard' vliegveld. Zitten geen 'vreemde/afwijkende' antennes tussen.

Ik ben net als PE2AAB ook wel benieuwd naar het doel, ben je een artikel aan het maken over Soesterberg?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#26 Bericht door PD2R »

Ik heb ook op de vliegbasis gewerkt, 1999 tot 2001 toen het de Tactische Helikopter Groep was. Ik werkte daar bij de brandweer. Als daar kernwapens gelegen hadden dan had ik geweten, ook als dat in de tijd van de Yanken was geweest.
Waar ze wel liggen of hebben gelegen is Nederlands slechts bewaarde geheim maar formeel mag ik daar nog steeds niets over zeggen. Lekker spannend doen over iets wat heel Nederland (en de rest van de wereld) eigenlijk al lang weet. Maar zo gaat dat nu eenmaal.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Cornelisvr
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020, 08:27

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#27 Bericht door Cornelisvr »

Leute,

Ik ben hier niet om mijn bevindingen te delen en de discusseren over kernwapens.
Feit blijft dat er kernwapens hebben gelegen in Nederland en dat Nederland verschillende kernwapen taken had en nog steeds heeft.

Havelterberg: Lance raketten
T'harde; darp: Nucleare howitzer munitie
Volkel: Kernbommen (nogsteeds)
Engeland: Nucleare dieptebommen
Duitsland: Nucleare warheads voor Nike hercules. Stond er altijd een gewapend op alert status.
Woensdrecht Nucleare kruisvlucht raketten. (site gebouwd maar nooit geleverd)
Duitsland: Nucleare demolutie munitie en nucleare landmijnen.

Op alle amerikaanse basis in europa hebben tijdens de koude oorlog ook kernwapens gelegen. Soesterberg is geen uitzondering. Waarschijnlijk als sinds 1956. Kleintje staatsgeheim. En dat was ook exact de strategie. Vooral er niet over praten en ontkennen data de infrastructuur voor kernwapens aanwezig was. (Deze was er echter wel)
Omdat de kernwapens van volkel nog steeds onderdeel zijn van een actief verdedigingsplan van europa, en omdat de schaal en het aantal kernwapens in Nederland schokkend is, wordt het nog steeds onder de pet gehouden. In de nationale archieven zelfs officeel staatsgeheim tot 2051.

Over het algemeen waren custodial sites te herkennen aan een troposcatter dish in de jaren 60 tot eind jaren 70. Daarna is alles vervangen door sataliet communicatie.
Als KLu'er ben je waarschijnlijk nooit in het co-located helter gebied geweest. Ook niet op het munitiepark. Dit waren namelijk Amerikaanse Enclaves op de basis.
En hier bevond zich ook alle communicatie. Zoals op de afbeelding deze ECCCS dish. (Overigens ook nergens te vinden in de officieele communicatie)

Mijn vraag dus nogmaals: Weet iemand exact wat voor antennes dit zouden kunnen zijn?
Bijlagen
7.+Commandobunker+in+1960+met+radar.jpg

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#28 Bericht door Frankyboy »

Cornelisvr schreef:Leute,

Ik ben hier niet om mijn bevindingen te delen en de discusseren over kernwapens.
Onze vraag waarvoor je dit wilt weten heeft niets met een discussie over kernwapens te maken, gewoon interesse waarom je dit wilt weten.
Voor jezelf? Ga je een artikel maken (of boek)?
Je vraagt wat en dan kun je ook een vraag verwachten over het doel toch, beetje een functie van een forum.
Beetje apart dat niet mee te delen.

Feit blijft dat er kernwapens hebben gelegen in Nederland en dat Nederland verschillende kernwapen taken had en nog steeds heeft.

Havelterberg: Lance raketten
T'harde; darp: Nucleare howitzer munitie
Volkel: Kernbommen (nogsteeds)
Engeland: Nucleare dieptebommen
Duitsland: Nucleare warheads voor Nike hercules. Stond er altijd een gewapend op alert status.
Woensdrecht Nucleare kruisvlucht raketten. (site gebouwd maar nooit geleverd)
Duitsland: Nucleare demolutie munitie en nucleare landmijnen.
Dat bestrijd ook niemand, ik denk dat jou inventaris lijstje niet compleet met de informatie die nu al openbaar is.
volgens mij lag de Honest John ook in Havelte, ook in 't Harde (ook Lance naast de howitzer) verhalen genoeg over de verhuizing tijdens de grote bosbrand hier.
Stukje in de Stentor https://www.destentor.nl/overig/soldate ... ~ade03099/

Op alle amerikaanse basis in europa hebben tijdens de koude oorlog ook kernwapens gelegen. Soesterberg is geen uitzondering. Waarschijnlijk als sinds 1956. Kleintje staatsgeheim. En dat was ook exact de strategie. Vooral er niet over praten en ontkennen data de infrastructuur voor kernwapens aanwezig was. (Deze was er echter wel)
Omdat de kernwapens van volkel nog steeds onderdeel zijn van een actief verdedigingsplan van europa, en omdat de schaal en het aantal kernwapens in Nederland schokkend is, wordt het nog steeds onder de pet gehouden. In de nationale archieven zelfs officeel staatsgeheim tot 2051.
Toch denk ik dat je hier veel te kort door de bocht gaat. Je doet hier een stevige aanname.
100% zeker Kernwapens in Soesterberg (Kleintje staatgeheim??) Waarom is de rest dan wel uitgelekt/vrijgegeven en Soesterberg niet?
Dat lijkt me een valide vraag, alles was toen Staatsgeheim en werd onder de pet gehouden, dat is dan alleen bij Soesterberg goed gelukt? Ik ben niet overtuigd.
Ik heb ook geen argument hiervoor gehoord dat mijn beeld doet veranderen.
Het meeste is nu wel bekend/toegegeven en ja er gingen wel geruchten dat er meer sites waren oa door de Volkskrant die toen een artikel schreef maar dat werd zelfs door het IKV toch wel als onzin afgedaan. (Volgens mij stond elke vliegbasis daarop) En IKV zocht er ook echt na ivm protesten en duidelijkheid.

Over het algemeen waren custodial sites te herkennen aan een troposcatter dish in de jaren 60 tot eind jaren 70. Daarna is alles vervangen door sataliet communicatie.
Als KLu'er ben je waarschijnlijk nooit in het co-located helter gebied geweest. Ook niet op het munitiepark. Dit waren namelijk Amerikaanse Enclaves op de basis.
En hier bevond zich ook alle communicatie. Zoals op de afbeelding deze ECCCS dish. (Overigens ook nergens te vinden in de officieele communicatie)

Mijn vraag dus nogmaals: Weet iemand exact wat voor antennes dit zouden kunnen zijn?
Klopt als Klu'r had ik geen toegang tot de Amerikaanse gedeeltes. Dus daar kan ik niet over meepraten in Soesterberg.

Maar ook hier weer een aanname, de troposcatter dish was een kernmerk voor custodial sites?
Deze vorm van communicatie werd volgens mij in die tijd veel gebruikt door de Amerikanen voor directe communicatie met andere basis en Amerika. Dat is later idd vervangen door satelliet enz. Dit was lastig en moeilijk. Maar wel direct.
Om aan de gebruikte communicatie nu een indicatie van de opslag te hangen is veel te kort door de bocht. Dat bewijst het niet, alleen dat ze rechtstreekse communicatie hadden, lijkt me best belangrijk voor elke eenheid om contact te houden.
Dit werd uiteraard alleen bij grote vaste landbasis gebruikt ivm de grote van de schotels, 't Harde en Havelte hadden een 152ft toren met 2 15ft schotels.

Ik heb tijdens mijn studie vakantiewerk gedaan bij de groenvoorziening/onderhoud defensie (was burger ingevuld) Nu stond de toren met de troposcatter dishes apart van de site in 't Harde en daar heb ik lekker rondgereden op de motormaaier. Er stond daar alleen een hokje met zendapparatuur. Eerst netjes melden, de gordijnen gingen dicht en dan mocht ik naar binnen en het gras maaien. Ik werd netjes in de gaten gehouden.
Als amateur uiteraard wel eens gepraat over de zenders de https://www.collinsradio.org/cca-collin ... ansceiver/ Collins apparatuur, stuk of 3 stonden er volgens mij. Deze werden gebruikt voor HF
Ik weet niet precies wat er voor een microgolf apparatuur was, zoveel werd er niet medegedeeld door de jongens van de communicatie. HF was niet zo'n probleem. Microgolf was zwaar spul met een Klystron buis. Volgens mij konden ze behoorlijk vermogen blazen.

Op jou foto kan dat idd een troposcatter dish zijn, zeker geen radar zoals eronder staat.
Maar ok dat geeft misschien bewijs over de communicatie vorm en verder niet.
Daarnaast waren de antennes gebruikt zoals in Havelte en 't Harde veel en veel groter en zeer herkenbaar ook op afstand. Dat stond er zeker niet in Soesterberg.

Kortom mijn mening is niet veranderd, standaard communicatie in Soesterberg gezien de antennes.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#29 Bericht door PD2R »

^^ Eens ^^
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Cornelisvr
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020, 08:27

Re: Wat voor soort antennes zijn dit?

#30 Bericht door Cornelisvr »

Hoi,

Ik ben idd best kortaf. Als ik al mijn research ga delen met jullie dan moet ik hier een compeet epos gaan schrijven. Het onderzoek is voor een groot gedeelte voor mijzelf. Gewoon interesse zonder oordeel. Misschien dat ik er in de toekomst over ga publiceren. Maar dat weet ik nog niet.

Wat betreft de troposcatter, hier wil ik wel op ingaan omdat dit in de kern van dit forum ligt.

De Troposcatter in europa was onderdeel van de European Troposcatter Army. (ET-A) met DCCCS tefelonie. Dit systeem werdt primair gebruikt voor het verzenden van permissie voor de PAL (permissive action links) die op de kernwapens zaten. Dit kon niet bij de howitzer munitie. Daarom zitten er kooien om de Munitie Igloos heen op veel foto's.
Ook een groot deel van het ET-A troposcatter netwerk is nog steeds geheim. Dus als iemand daar meer over kan vertellen hoor ik het graag.

Nogmaals, ik kom hier niet voor een discussie of ze er wel of niet hebben gelegen. Ik weet het al lang. Ik ben nu op zoek naar bewijs. Een stukje daarvan is het soort antennes en de radio frequenties/apperatuur die er bijhoorde. Ik kan dit dan wezetten tegen de gebruikte nucleare backup systemen. Dit vormt dan weer een klein stukje bewijs voor de aanwezigheid van kernwapens op de basis.

Plaats reactie