Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Wij hadden natuurlijk ook alles kunnen weg flikkeren......................

https://www.spreekbuis.nl/juul-geleick- ... erkenning/
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0AA
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#17 Bericht door PA0AA »


pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#18 Bericht door pc1mb »

PA3FQS schreef:Je eigen geschiedenis weggooien? :shock:
Zendamateurs zijn hier echt niet goed in hè :lol:

Je geschiedenis gooi je nooit weg, dat zijn namelijk herinneringen die je voor altijd bij je draagt. Maar daar heb je geen vele dozen vol papier voor nodig, waar je nu al tegenop ziet om doorheen te ploegen. Wat maakt dat je denkt dat je dat later wel zal doen, en nog voor de lol ook?

Zelfs als je wil anticiperen op dementie, juist dan is het belangrijk een selectie te hebben van wat er écht toe doet, en dat je naasten daar de weg in weten. Het is dan namelijk te laat om dozen vol irrelevante foto's door te ploegen.

Kijk ze door, geniet van de herinneringen en maak een selectie wat er echt toe doet. Sleutelmomenten, keerpunten, de mensen die het verschil maken in je leven. Maar niet de jaarlijkse vakantiekiekjes van de camping in Frankrijk, of de verjaardagen van tante Truus in 1984, 1985, 1986, 1987 én 1988... Natuurlijk bewaar je een paar goeie foto's van tante Truus zelf, maar geen tientallen van wisselende kwaliteit. En die foto waar je de toren van Pisa eigenhandig omhoog houdt, die toen zo grappig was, mag met een glimlach heus ook bij het oud papier.
Afbeelding

Categorie: "Toen van genoten, nu niet meer zo relevant".

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#19 Bericht door pc1mb »

Deze is dan wel weer leuk.

Afbeelding

Maargoed zelf weten natuurlijk. Ik probeer alleen maar wat handvatten te geven voor als je ruimte nodig hebt, kleiner gaat wonen enz. Soms kun je nu eenmaal niet alles bewaren, en het kan ook heerlijk bevrijdend zijn om al die spullen niet meer achter je aan te slepen. Het "ooit nog eens moeten opruimen" kan best zwaar wegen in je achterhoofd, als last, als verplichting. Ik weet er alles van. Pas geleden ben ik kleiner gaan wonen en na een heel zware tijd van opruimen en uitdunnen geniet ik eigenlijk wel heel erg van hoe overzichtelijk het nu allemaal is. In plaats van "dat moet ik nog ergens hebben,maar waar..." kan ik alles nu zo pakken of ik bestel het gewoon. Geen eindeloze zoektochten meer, die eigenlijk toch meestal iets opleverden wat nét niet geschikt was. En je wil niet weten wat ik allemaal dubbel bleek te hebben omdat ik het niet kon vinden en dus maar weer gekocht had... Dus het bespaart niet eens geld om veel te hebben,als je het niet terug kan vinden omdat het te veel is...

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#20 Bericht door sottezero »

De laatste keer dat ik verhuisde heb ik alle CD's en DVD's ingescant en daarna weggegooid. Antennes heb ik aan collega HAMmers gegeven (of verkocht voor een zeer zacht prijsje, weet ik niet meer) alle boeken, alle papieren foto's, en alle spullen waar ik meer dan 3 jaar niet meer gebruik van heb gemaakt. Toch nog 2 dubbelasser (2700kg) aanhangers weggegooid naar de stort.

De rest van de verhuizing was een stuk gemakkelijker, de inbrekers hadden al mijn gereedschap en belangrijke papieren zoals diploma's al gestolen op de laatste dag voor de verhuizing. Stond makkelijk klaar voor ze in 40 dozen.

Afgezien van dat ik nog maandelijks gereedschap tegenkom wat ik niet meer heb heb ik de rest nooit gemist.
Diploma's hebben ze nooit meer gevraagd, en fabrikanten hebben inmiddels hun certificeringen zodanig aangepast dat je elk jaar tot 3 jaar opnieuw examen moet doen.

Foto's heb ik ook niets mee. Vind het leuk om ze te maken maar ik hoef niet iemand te zijn die thuis op een beeldscherm moet kijken waar die overal is geweest. Tegen de tijd dat ik iets met mijn hersenen krijg is de wereld toch zo anders dat ze mij vanwege de hoge kosten toch recyclen.

Plaats reactie