Radio Noordzee Internationaal

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Radio Noordzee Internationaal

#1 Bericht door PA0AA »

pe1cmo schreef:Kan me die winkel wel herkennen ja. Ben er ooit één keer geweest, hele treinreis die kant op en toen we hem hadden gevonden was hij dicht. Had geen zin of zo.
Dus naar een andere winkel, volgens mij Bussum of Naarden, op loopafstand van het station, en het Waterloo plein waar de Hollander stond.

Mooie tijden waren dat.
Was dat soms Radio Keizer, op de Vismarkt in Utrecht ?
Met drie van die horizontale ijzeren stangen voor z'n etalage, waar je zo lekker op kon leunen...
Dat was nog in de tijd, toen ik nog PA0RNI was... :roll:

[mod]Afslpitsing van het Kristallen Topic op het koop/verkoopforum[/mod]

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Kristallen gezocht

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0AA schreef:
pe1cmo schreef:Kan me die winkel wel herkennen ja. Ben er ooit één keer geweest, hele treinreis die kant op en toen we hem hadden gevonden was hij dicht. Had geen zin of zo.
Dus naar een andere winkel, volgens mij Bussum of Naarden, op loopafstand van het station, en het Waterloo plein waar de Hollander stond.

Mooie tijden waren dat.
Was dat soms Radio Keizer, op de Vismarkt in Utrecht ?
Met drie van die horizontale ijzeren stangen voor z'n etalage, waar je zo lekker op kon leunen...
Dat was nog in de tijd, toen ik nog PA0RNI was... :roll:
Da's ook toevallig. 2 stations in A'foort met RNI in de call ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0AA
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Kristallen gezocht

#3 Bericht door PA0AA »

Da's ook toevallig. 2 stations in A'foort met RNI in de call ?
Je bedoelt Frans, PA2RNI ( sk )

Op een gegeven moment hadden zowel Frans, als ook ik gesolliciteerd bij de Mebo2 als zendertechnicus.
Met m'n diploma Rens & Rens op zak meende ik daar best geschikt voor te zijn, echter de heren Meister en Bollier
vonden mij daar toch net iets te jong voor. :?

In die periode had ik net m'n zend-examen gehaald, dus uit frustratie besloot ik toen mezelf maar de call PA0RNI toe te eigenen.

Nadat de zeezenders ophielden te bestaan :evil: kwam Frans van de Mebo2 af, en wilde dus de call RNI hebben.
Gelukkig is er toen één examenlichting geweest met prefix PA2 en eigen suffix keuze.
Hierna kwam de PA3 ellende.....
Op die manier is Frans aan de call PA2RNI gekomen.
-
Kort samengevat: PA2RNI was de "echte" RNI, en ik, PA0RNI maar een 'kloon'

Grtz en 73, René Ruben, PA0AA, voorheen PA0RNI.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Kristallen gezocht

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE2AAB schreef:Weer on topic heren ;-) Ik wil het stukje over RNI best afsplitsen indien gewenst. Dat kan op zichzelf ook een interessant verhaal worden.
Hier weer even over de zoektocht naar kristallen.

Dat kan,

Ik heb ook een aantal zender antene foto's van Nico Steenbergen hij was nieuwslezer en ook PA0NHS.
Kan ik die laten zien.

Neem het antwoord van Ruben dan effe mee.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#5 Bericht door PE2AAB »

Ik heb het draadje gesplitst Juul, ook ik ben benieuwd naar die foto's ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Radio Noordzee Internationaal

#6 Bericht door PA2S »

Grappig, RNI had ook mijn bijzondere aandacht toen ik tiener was.

Onder meer was een model gebouwd (vooral PA2DOL heeft daar veel werk in gestoken). Ook twee keer aan boord geweest. Met het model hebben we een keer in de vijver van de Hofstede gevaren, John de Mol Sr. had het onder toezicht van een riedel DJ's en nieuwslezers bestuurd...

Allerlei opnamen gemaakt, van vroege uitzendingen maar ook later.

Van de laatste paar dagen (!) uitzending zelfs continu, de wekker werd gezet om de tape te wisselen.

Ik zal ook eens in het archief duiken.

Wordt vervolgd.

73, Henk

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kristallen gezocht

#7 Bericht door PA0ETE »

PA0AA schreef:
Da's ook toevallig. 2 stations in A'foort met RNI in de call ?
Je bedoelt Frans, PA2RNI ( sk )

Op een gegeven moment hadden zowel Frans, als ook ik gesolliciteerd bij de Mebo2 als zendertechnicus.
Met m'n diploma Rens & Rens op zak meende ik daar best geschikt voor te zijn, echter de heren Meister en Bollier
vonden mij daar toch net iets te jong voor. :?

In die periode had ik net m'n zend-examen gehaald, dus uit frustratie besloot ik toen mezelf maar de call PA0RNI toe te eigenen.

Nadat de zeezenders ophielden te bestaan :evil: kwam Frans van de Mebo2 af, en wilde dus de call RNI hebben.
Gelukkig is er toen één examenlichting geweest met prefix PA2 en eigen suffix keuze.
Hierna kwam de PA3 ellende.....
Op die manier is Frans aan de call PA2RNI gekomen.
-
Kort samengevat: PA2RNI was de "echte" RNI, en ik, PA0RNI maar een 'kloon'

Grtz en 73, René Ruben, PA0AA, voorheen PA0RNI.
Frans is ook nog een halfjaar PD0ADO geweest. Dat was vervelend, want iedereen zat destijds nog op 145,000 waar Frans dus nog niet mocht komen. Ik noemde hem via de zender wel eens PD0 FC Den Haag, omdat die voetbalclub net in dat jaar een andere naam had gekozen :-)

Frans heeft voor die tijd meerdere keren mondeling examen gedaan, maar zoals dat indertijd ging, hij had een akkefietje gehad met de RCD met zenders voor die tijd (hij had voor de handel een enorme hoeveelheid zendapparatuur liggen, RCD nam die met meerdere vrachtwagens in beslag, maar hij ging naar de rechter en kreeg alles terug), en hij slaagde vervolgens bij meerdere pogingen niet voor het C-examen (D was er toen nog niet). In 1975, ik denk in het najaar, sprak ik Frans, en ik vertelde dat ik een meerkeuze-examen had gedaan voor C (ik ben destijds voor het eerste schriftelijk zendexamen geslaagd). Hij zei toen zoiets als "maar dan maak ik ook een kans". Ik raadde hem aan om zich snel voor het examen in te schrijven dat heel kort daarna zou plaatsvinden. Hij was echter te laat voor C, maar kon zich nog wel voor D opgeven, dat haalde hij (uiteraard) meteen. Het eerstvolgende examen had hij C, en omdat hij zijn telegrafiecertificaat van Radio Holland had, kreeg hij meteen A.

Als je morse haalde en je had PA0 dan bleef je gewoon PA0. Als PE0 ging je naar PA2. Echter, als je in één keer van D of van niets naar A ging, dan mocht je (alleen in 1976) kiezen of je PA2 werd of PA0. Frans had dus PA0 kunnen kiezen (nou ja niet met RNI erachter uiteraard), maar de reden om PA2 te kiezen was voor hem waarom vrijwel iedereen toch PA2 koos: PA2 was in die tijd nog een zeldzame prefix, en je zat op HF dus zeker in die eerste jaren nooit verlegen om tegenstations.

Erwin Bollier heb ik vijf jaar geleden trouwens een keer via Facebook gesproken. Ik deed in die tijd een dagelijkse omroepuitzending op de kortegolf en toen ik er 100 of zo gedaan had schreef hij me om me daarmee te feliciteren.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Prachtig stukje Amersfoortse geschiedschrijving John !

Ik zal de eerst komende dagen even de foto's die ik van Nico - 0NHS kreeg opzoeken en hier plaatsen, met zijn toestemming uiteraard.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#9 Bericht door PA0ETE »

Volgens mij heb ik Nico meerdere keren gesproken, zonder te weten dat het deze Nico was :-)

P.s. leuk als het met de foto's lukt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

Nico is niet actief, op m'n werk had ik regelmatig kontakt met hem, "hij tv en ik radio" , mooie combinatie......Ja de foto's heb ik in m'n RNI folder gevonden. Nu nog effe de uitleg van Nico in goede tekst zetten.
Later vandaag.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#11 Bericht door PA0ETE »

Even op QRZ.com gekeken, ik ben inderdaad in de war met een andere PA0N.. wiens naam ook met Nico begint,.

IK zou denk ik de stem vermoedelijk welk herkend hebben, hoewel dat niet zeker is via een amateurmicrofoon zonder processing. Ik ken mensen die via de amateurether totaal anders klinken dan op de radio :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#12 Bericht door PA0ETE »

Grappig. Ik heb ook nog even op Wikipedia gekeken. Ik kende zijn naam vooral als nieuwslezer op het schip. Maar nu ik de foto zie ken ik hem ook van tv. Ik denk dat ik toen hij op tv was nooit de link met zijn nieuwslezerschap op het schip gelegd heb. Toch kan ik me zowel zijn gezicht van de foto als zijn stem op het schip heel goed herinneren. Alleen raar genoeg los van elkaar...

Ik moet zeggen ik heb het grootste deel van mijn leven nooit veel 'gehad' met de beroemdheid die mensen hebben. Hooguit maakte dat me ooit verlegen. Ik stapte heel lang geleden een keer bij een boekhandel binnen, waar Kees van Kooten van wie ik toen een groot fan was gewoon met het personeel stond te praten na een handtekeningensessie. Ik heb vervolgens het boek gekocht wat ik wilde hebben, maar ik durfde geen praatje met hem te maken. Hij stond maar een meter bij me vandaan, misschien dat dat me zo intimideerde. Ik kan me achteraf voorstellen dat Van Kooten dat op dat moment misschien wel heel erg grappig vond :-)

Later toen ik af en toe bekende mensen interviewde heb ik me natuurlijk snel over die schroom heen gezet. Ik vond absoluut dat het niet mocht uitmaken of ik eena anoniem iemand interviewde of een beroemd iemand. Maar iemand die een perstraining heeft gehad, daar ben ik natuurlijk minder voorzichtig mee dan iemand die één keer zijn 15 minutes of fame krijgt op die manier. Ik maakte er echter een punt van om wel zoveel mogelikjk alles te weten van wat er in de roddelpers over zo'n geïnterviewde te weten was, maar om tegelijkertijd dat vanwege de puurheid van het interview volledig uit de weg te gaan. Als mensen niet geïnterviewd wilden worden omdat ze op dat moment met iets in de roddelpers in het nieuws waren, heb ik ze meerdere keren tot een interview kunnen verleiden door te stellen dat ik absoluut niet in dat soort kwaadaardigheden geïnteresseerd was. Dat is oprecht zo. Gelukkig zitten we wat dat betreft niet in Engeland, maar ik vind niettemin dat iedereen tot aan het Koningshuis aan toe het recht op een beschermd privéleven heeft.

Ik heb overigens zeker twee keer een beroemdheid over me heen gekregen omdat ik naar diens zin (ik zeg niet of het een hij of een zij was) toch niet helemaal de goede vragen gesteld had. Eentje ervan (maar die staat niet bekend als heel erg aardig) beet me achteraf aan de telefoon toe "jij bent net als de rest". Nou dat was ik heel beslist bij het interview niet. Maar iedereen heeft natuurlijk het recht op zijn eigen mening. Ook als je beroemd bent :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb dat ook John,

Ook ik heb niks met z.g. "beroemdheden" bij RTV.
Maar ja, ik ben er tussen geboren hé
Als Hilversummer en "Gooier'.....................................

Mijn zus woonde in Laren nh en die had er al helemaal de pest aan, die "import" bekende Nederlanders.
Ze lopen daar rond, oudere heren met veel te jonge dames en ik was pas geleden met m'n zwager op de markt in Laren en daar kwam een meneer met een porsche wel 500 gram kaas halen..................

Er waren zijn veel zendamateurs bij de Omroep.
Bij de TROS hadden wij, PA0PCA ( eindregisseur TV ) - PA2PME ( AKTUA radio, 1Vandaag en NOS journaal) en PE0GJG, ik dus producer regisseur radio speciale projecten ) . en natuurlijk ook een tijd Nico 0NHS bij AKTUA TV.
En bij de NOS wel heel veel.................en op het NOS lab - Ampere straat ook een handvol.
Ook bij de voormalige RNW werkte Dick - PA0DIC en Jan, nog steeds PA0MW en Wim - PA0JEB.

Enz.,enz.

Kom, ik ga effe de RNI foto's van Nico pakken.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#14 Bericht door PA0ETE »

Ik kan er nog meer noemen. PA0LVL, PA0VDB, PE1ARN, en iemand van wie ik even niet op de naam kan komen, ook uit Voorthuizen, ik heb hem 1996 of 1997 voor Satellite geïnterviewd omdat hij destijds de techniek had opgezet bij TMF met die geweldige beta-cassetterobot die met een hijskraan in dat oude bioscoopgebouw daar in Bussum gehesen moest worden, wat een wereldwijde primeur was. Het was in de tijd dat het signaal nog analoog met 5 MHz bandbreedte naar boven ging voor meer dan een miljoen per jaar vanaf een bus die naast het gebouw stnod, tot Veronica het een jaar later oppakte om allee te digitaliseren, waar veel mensen dus niet blij mee waren:-)

Als ik even nadenk weet ik denk ik nog wel meer calls die daar werkten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#15 Bericht door PA0ETE »

Tot de gedupeerden van die digitalisering behoorden ook BN-ers als Bennie Joling en Emile Ratelband. Die heb ik daar ook nog over geïnterviewd. Vooral Ratelband was hilarisch. Hij kreeg geen kapvergunning voor een paar bomen die op eigen terrein in de weg stonden voor de schotel. Zijn advocaat wilde in beroep gaan maar Ratelband zei "kappen mocht ik niet... maar snóéien wel! Nou toen ik klaar was stond er helemaal niets meer in de weg. Alleen een paar dunnen verticale sprieten."

Plaats reactie