EU brings in 'right to repair' rules for appliances

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#2 Bericht door PE9ZZ »

Kunnen ze ook meteen de software in die dingen meenemen. Nu is het vaak zo dat je misschien het ding wel hebt betaald maar dat-ie niet van jou is. Voorbeeld: fruitige speeltjes uit Cappuccino. Ik moet die Jesus Fone jailbreaken wil ik daar mijn eigen software opzetten.

Tjerk, 9ZZ

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#3 Bericht door TomNL »

Dan zullen de reserveonderdelen wel duurder worden, zodat bij een apparaat dat meer dan een paar jaar oud elk weldenkend persoon het apparaat alsnog vervangt. Anders moeten fabrikanten onmogelijke voorraden aanhouden.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#4 Bericht door Thijzer »

Europa denkt dat de wereld een kleuterschool is maar zo lang Apple en Samsung het vertikken om je accu te kunnen verwisselen, ben je met het meest verkochte apparaat nog mijlen ver verwijderd van repareerbaarheid (is dat een woord?).

Ik denk trouwens dat radiozendamateurs behoorlijk van het repareren zijn, als je kijkt wat voor nostalgische apparaten bij menig amateur op de plank staan én werken.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#5 Bericht door Bert_1 »

Thijzer schreef:Europa denkt dat de wereld een kleuterschool is maar zo lang Apple en Samsung het vertikken om je accu te kunnen verwisselen, ben je met het meest verkochte apparaat nog mijlen ver verwijderd van repareerbaarheid (is dat een woord?).
Velen schelden op 'Europa' maar ondertussen doen ze ook wel eens wat goed hoor, dit is er slechts één van. En bij mijn samsung kun je gewoon de batterij vervangen :)
Bert

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#6 Bericht door PA0BAK »

PE9ZZ schreef:Kunnen ze ook meteen de software in die dingen meenemen. Nu is het vaak zo dat je misschien het ding wel hebt betaald maar dat-ie niet van jou is. Voorbeeld: fruitige speeltjes uit Cappuccino. Ik moet die Jesus Fone jailbreaken wil ik daar mijn eigen software opzetten.
Wat dacht je van Windows op je computer?
Je hebt een gebruikers overeenkomst (licentie), maar je bent niet de eigenaar, het systeem mag en kan van alles naar Microsoft sturen, zonder jouw toestemming en de updates kan je ook niet voor altijd tegenhouden.
En dat gaat in de toekomst nog erger worden met SaaS.
Dat is Software as a Service, je betaald dan b.v. ieder jaar een bedrag, om de software te mogen en kunnen gebruiken, eigenlijk een soort lease-contract.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#7 Bericht door ex-F0NVA »

PE9ZZ schreef:Ik moet die Jesus Fone jailbreaken wil ik daar mijn eigen software opzetten.
Met Xcode kan je eigen ontwikkelde, en ondertekende, software installeren op iOS toestellen. Een jailbreak heb je alleen nodig om "gratis" (aka gestolen) betaalde apps te installeren.
À bois noueux, hache affilée.

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#8 Bericht door PB4PT »

Deze regelgeving is beperkt tot verlichting, (af-)wasmachines en koelkasten/vriezers.
Wellicht echter en goede start, maar onderschat de Lobby vanuit de industrie niet.

In de wereld van Computers/Telefoons lijkt het erop dat leveranciers het actief onmogelijk te maken reparaties uit te voeren door bijvoorbeeld: geen reparatie onderdelen beschikbaar te stellen voor 3rd party repair.

De YouTube kanalen van ipad rehab (Jessa Jones), en Louis Rossmann laten dit over de jaren mooi zien. Naast Apple, komt ook John Deere in die strijd regelmatig voor.

Het lijkt er regelmatig op dat leveranciers bewust onze vrijheid om interventies/reparaties op apparatuur die ons eigendom is in te perken.

Ik ken voor HAM apparatuur nog geen voorbeelden.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#9 Bericht door PD1JAP »

Thijzer schreef:Europa denkt dat de wereld een kleuterschool is maar zo lang Apple en Samsung het vertikken om je accu te kunnen verwisselen, ben je met het meest verkochte apparaat nog mijlen ver verwijderd van repareerbaarheid (is dat een woord?)
Repareren en accu verwisselen zijn m.i. 2 verschillende dingen. Je kunt bij een iphone de accu niet verwisselen zoals je dat bij andere batterijapparaat kunt. Maar je kunt een toestel met kapotte accu wel degelijk repareren. Heb al tig versleten accu's van die dingen vervangen en daarmee het toestel gerepareerd.

Maar los daarvan denk ik dat het weer een loze Europagedachte is, zeer waarschijnlijk kopen de meeste mensen gewoon een nieuw apparaat omdat het repareren economisch onrendabel is (of wordt gemaakt) En het hebben hebben hebben, het nieuwste van het nieuwste om te kunnen pronken is natuurlijk ook een niet te verwaarlozen factor.

John
Wie spelfouten vind mag ze houden.


PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#11 Bericht door PA3CQN »

Het zal tijd worden! Dat dacht ik gistermiddag nog bij een ogenschijnlijk eenvoudige reparatie.

Zie plaatje rotary-encoder. Vastgeklonken op de print, onderste deel maakt deel uit van de print, niet vervangbaar.
Print niet verkrijgbaar. Ergerlijk.
Gaatje zat er trouwens niet in, voorzichtig geboord en contactspray erin gespoten.
Bijlagen
encoder.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#12 Bericht door Snof »

Ik kan mij niet voorstellen dat het onderste deel onderdeel van de pcb is, lopen de klinknagels door de pcb?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#13 Bericht door pe1cmo »

en zijn de contacten dan vlakjes (padjes) op de printplaat ?
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#14 Bericht door PH2LB »

pa0bak schreef: En dat gaat in de toekomst nog erger worden met SaaS. Dat is Software as a Service, je betaald dan b.v. ieder jaar een bedrag, om de software te mogen en kunnen gebruiken, eigenlijk een soort lease-contract.
Stomme is dat juist heel veel bedrijven en gemeentes dat willen omdat ze denken dat het goedkoper is en makelijker kunnen overstappen naar een andere leverancier. Bij de klanten van mijn werkgever zien we die shift / wens ook en wij zijn daar ook in mee gegaan. Echter werkt dit alleen als je producten hebt.

De maatwerk oplossingen die mijn afdeling maakt zijn vaak zo specifiek dat ze niet als product op de markt gezet zouden kunnen worden. Voor die klanten is een kosten baten analyze dan ook vaak de basis om voor maatwerk te gaan (als sofware 250K kost en je kunt 125K of meer per jaar mee besparen zijn ze vaak snel om). Ik heb klanten waar software draait die ik 12 jaar geleden heb opgeleverd en nog steeds tot volle tevredenheid wordt gebruikt.

SaaS zie je ook steeds meer bij consumenten, kijk maar naar de Office365 (cloud) diensten door vaak door scholen worden gebruikt en zo ook in het huishouden terecht komen. Een maal er aan gewent zijn mensen best wel bereid om 50 tot 100 euro per jaar te betalen voor deze "dienst".

Maar terug komende op het "right to repair" onderwerp, tegenwoordig zijn veel dingen zogenaamd niet meer te repareren (locked in firmware, critische compnenten etc). Maar ook de meeste service monteurs van de winkels weten niet meer wat repareren is. Modules uitwisselen dat kunnen ze nog net (tenzij je mazzel hebt en iemand treft met 40+ jaar ervaring in de witgoed).

Voor een paar jaar terug hield de droger in eens er mee op. Ding uit elkaar gehaald en controler en spoel van de geschakelde voeding kapot (duidelijk gevalletje magic smoke), Even rond gebeld wat een nieuw controler bord zou kosten (oef euro 207 excl btw). Ff googlen, bij controller werd vaak ook een paar andere componenten gebruikt, die opgehaald bij onderdelen boer (totaal 5 euro), vervangen en werken.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: EU brings in 'right to repair' rules for appliances

#15 Bericht door PA3CQN »

pe1cmo schreef:en zijn de contacten dan vlakjes (padjes) op de printplaat ?
Snof schreef:k kan mij niet voorstellen dat het onderste deel onderdeel van de pcb is, lopen de klinknagels door de pcb?
Ja en ja. Aan de achterzijde is ook niet gesoldeerd. De klinken zitten ook niet aan de printbanen. De printbanen zitten aan de zijde van de schakelaar, de achterkant is leeg. Wat nog kan is dat de schakelaar veercontactjes naar de print heeft, en die door de klinken er tegenaan geduwd worden. Maar dat maakt eigenlijk weinig uit.

( Het is een vrij grote print, eenzijdig, 1 rotary ( tijd ) , 1 binaire draai ( vermogen ) en 1 zo'n opgeplakt drukknopje (klok))
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie