Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#121 Bericht door ON7RA »

Stamnummer: 89/12595 soldaat milicien.

Van 01 juni 89 tot 03 juli, (OC Nr 3 Majoor Blairon Turnhout).

En van 03 juli tot 29 mei 90, (92 Bn Log Sijsele). Leger basis Kwartier Sergeant Baron Gillès de Pélichy.
Vanaf 30 mei 1990 met onbepaald verlof!

Tweede van rechts op de voorste rij ben ik, Lichting 89 1C'e 4 peloton
Bijlagen
IMG_20200922_110159198_BURST000_COVER_TOP.jpg
Damme_Dorpsstraat_188_villa_medium.jpg
Damme_Dorpsstraat_188_villa_medium.jpg (83.8 KiB) 4056 keer bekeken
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#122 Bericht door PA1FOX »

Ik niet.

Afgekeurd... ik was toen al '2 meter amateur' ofwel te lang.

Ik denk ook niet dat er legerkistjes bestaan met mijn schoenmaat.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#123 Bericht door PA3ECZ »

PA1FOX schreef:Ik niet.

Afgekeurd... ik was toen al '2 meter amateur' ofwel te lang.

Ik denk ook niet dat er legerkistjes bestaan met mijn schoenmaat.

Ben wel eens benieuwd naar je schoenmaat, de grootste maat (veiligheids)schoenen die ik ooit eens aan een van onze medewerkers in de productie heb verstrekt was maat 54.

Had ook wel weer zijn voordeel, hij kon buiten altijd wel in een dikke wind staan, hij waaide niet om. :lol:

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#124 Bericht door pe1cmo »

80-6. opleiding in Bussum, daarna t'Harde bij 113 herstel.
Na mijn dienstijd 1x herhileng. Omdat ik bij de brandweer zat, had in bij rampen een taak bij de brandweer (Biza) en hoefde eigenlijk niet op herhaling, daar die taak vervallen was, maar ja, maak dat die ambtenaren maar wijs.
Dus op herhaling (ik liep toen net een paar maanden in de WW), 1 week Theorie (Crailo) en een paar dagen praktijk. (korps mobiele collones). Tijdens de praktijk oefening had men in een schooltje licht van een olielamp, want ja, stroom was zogenaamd uitgevallen. Net op het moment dat een Generaal (hoofd van de collones) binnenkwam liep iemand de olielamp om, en de petroleaum vatte vlam. Ik pakte een deken, liep er heen en maakte het vuur uit. Zegt de Generaal, je bent ook niet bang voor vuur, zeg ik, ik zit al jaren bij de vrijwillige brandweer, dus weet wel hoe je dit moet aanpakken, zegt ie, brandweer, wat doe je hier dan, dan heb je toch een andere taak. Zei ik tegen hem, ja dat weet ik, maar op het stadhuis snappen ze dat niet. Hij noteerde mijn gegevens en een week laten post, ik mocht alles inleveren en alles was voorbij.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#125 Bericht door PH2X »

pe1cmo schreef:80-6. opleiding in Bussum, daarna t'Harde bij 113 herstel.
...... wat doe je hier dan, dan heb je toch een andere taak. Zei ik tegen hem, ja dat weet ik, maar op het stadhuis snappen ze dat niet. Hij noteerde mijn gegevens en een week laten post, ik mocht alles inleveren en alles was voorbij.
Mooi verhaal.
Ja, herhaling, ik hoefde gelukkig niet. Kort na mij werd de dienstplicht afgeschaft.

Ik heb nog wel een mooi verhaal uit de periode Hollandse Rading, Opleidingscentrum Militair Geneeskundige Dienst, twee verhalen:
1. Om voor de opleiding tot hospik te kunnen slagen, moest je een prik kunnen geven. En dat gebeurde onder toezicht bij je kameraad.
Nu mocht je je kameraad gelukkig wel uitkiezen, dus ik nam de meest betrouwbare die er was. Beiden geslaagd.
Er was een bepaalde volgorde waarin je de injectie met zoutoplossing moest geven:
a. bovenbeen ontsmetten met een watje
b. watje op knie leggen
c. prik geven waarbij de spuit goed moest vasthouden met de ene hand en met de andere hand de spuit indrukken
d. voordat je de naald eruit haalde, watje met desinfecteermiddel pakken met je vrije hand
e. naald eruit, watje erop
Geen centje pijn, geslaagd. Maar, zo ging het niet bij iedereen.

Er was een jongen die zeer intelligent was, maar motorisch wat onhandig.
Bij hem ging stap d. niet zo handig:
Bij het pakken van het watje, liet hij de injectiespuit los en pakte het watje met beide handen, waarbij de spuit nog in het bovenbeen van het slachtoffer bungelde,
heen en weer verend. Volgens mij is hij wel geslaagd. Slachtoffer vond het niet eens erg. haha

Verhaal 2:
Op een ochtend, na een nacht met lichte buikpijn/darmklachten, bleek dat de hele compagnie en zelfs de op de gehele kazerne veel soldaten last hadden van hun darmen.
Velen zo erg dat ze er ziek van waren. Wat bleek, er was voedselvergiftiging. Ergens in de keuken was het misgegaan. Gevolg: vrije dag
Degenen die zich goed voelden, mochten wat puin uit de naastgelegen vijver vissen. Stond nog een bericht van in de krant, mei/juni 1988.

Overigens, in 1988 en 1989 was het geen ramp om in colonne door Duitsland te rijden. Het Nederlands elftal had met 2-1 van Duitsland gewonnen.
Destijds nog zwaarbeladen wedstrijden. Ik reed dan ook met 2-1 in het stof geschreven op de achterruit van mijn ambulance/ziekenauto.

Die landrovers waren trouwens zo traag, als je met zwaailicht over de heuvels reed bij tussen Braunschweig/Hannover werd je 'aan alle kanten' ingehaald.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#126 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja, ik schreef het al eens eerder, lichting 67-6 verbindingsdienst. Maar na 13 dagen vonden ze het wel genoeg. En "mocht" ik naar huis.

Ben nl geen "orders opvolger".

Hoewel ik tegen dienst en de verbindingsdienst geen bezwaar had. Maar ja, de "machtswellust" op de eerste dag al door een sergeant deed mij de wenkbrouwen fronsen.
Dus met S5 de dienst uit.
M'n moeder; "jonge nu krijg je nooit meer een goeie baan".


Nou ja, da's wel goed gekomen.................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PH7R
Berichten: 1140
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#127 Bericht door PH7R »

Kanonnier LARO Chauffeur / radio bij 11e (c-cie) Pantserinfanterie Garde Grenadiers (09-1986/10-87) - Saksen Weimar kazerne Arnhem als vooruitgeschoven waarnemer. Kan niet tegen hiërarchie dus terwijl de rest allemaal soldaat 1ste klas of korporaal werd zelf niet verder gekomen dan soldaat :lol: . Voor dienstplicht al rijbewijs gehaald. Bij opkomst aangegeven kan ik dan niet truck rijbewijs halen, nee eenmaal ingedeeld geen verandering mogelijk (flexibel als stuk hout). Totaal zinloze tijd. Enige hoogtepunt was sport, winteroefening Eifel (lekker koud) en pantserstorm oefening.

Oh ja ook nog 1 week atoombommen bewaakt, althans niemand weet of ze er echt lagen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#128 Bericht door PH2X »

Et discite schreef:Totaal zinloze tijd. .
Mee eens. Je kunt dit prima in een maand tijd stoppen. Of misschien gewoon overslaan.
Achteraf pakte het voor mij goed uit: ik had nog geen opleiding, alleen middelbare school. Met de rug tegen de muur 'moest' ik nu. En dat lukte. Bovendien mijn vrouw leren kennen tijdens de studie. Had ik niet in dienst gezeten, was het allemaal anders gelopen.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#129 Bericht door dr Mac »

1968 - 1970: Luitenant RO in de 9 WMSL 55 SMD

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#130 Bericht door PA1FOX »

PA3ECZ schreef:
Ben wel eens benieuwd naar je schoenmaat,
In het kader van de AVG doen we hier geen mededelingen over.


Nou ja., vooruit.... 51.5

Het vinden van geschikte schoenen voor het vossenjagen is soms een uitdaging.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#131 Bericht door elsinga »

Mijn militaire carrière kent ook een aantal anekdotes...

Ik ben ook niet zo van orders opvolgen, dus het "soldaat Elsinga, door die sloot!" "Maar sergeant, daar ligt een plank..." probleem heb ik opgelost door te solliciteren naar een functie als ROAG: Reserve Officier Academisch Gevormd. Dan kon je wat met je opleiding doen. Nou is HTS niet academisch, maar voor programmeurs en fysiotherapeuten was er een uitzondering. Van die soorten had je aan de academische variant domweg niks. ;)

Maar officier, dus eerst langs Hollandsche Rading voor de officierskeuring. Enfin, grote groep jongens in een hok gepropt en we mochten een "ja/nee" test doen. Van de variant "zou je op een rijdende trein springen om 'm te halen?". De sergeant die er voor stond had kennelijk geen zin in daar lang staan, want hij meldde dat het record op 3 minuten 6 seconden stond. Goed, 1 minuut 13 later was er een nieuw record, tot verbazing van de sergeant. Tja, ik lees en denk snel... :mrgreen: Dan nog wat intelligentietesten (gaap...) en tot slot een gesprek met een majoor. "Elsinga, als u straks officier bent kan het zijn dat u kernwapens moet bewaken, wat vindt u daar van?" Nou hadden we die officieel niet, maar goed... "Ach, kernwapens, vrachtauto's, allemaal veel metaal... alleen komen op die kernwapens van die vervelende activisten af..." Majoor: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: En goedgekeurd. :lol:

Uiteindelijk in een burgerfunctie op de Topografische Dienst in Emmen terechtgekomen. Programmeur aan kaartmateriaal. Nog steeds een leuk iets, kaarten. Werden in een pension ingekwartieerd want het was meer dan 1 uur met het OV (1:05 om precies te zijn). Bammetjes werden gemseerd, kamer werd schoongehouden, geen probleem. Maar goed, we waren daar met zijn vijven, waarvan 3 2 maand later waren opgekomen. En toen het tijd was dat ik afzwaaide werd gevraagd of ik ook problemen had met 2 maand later beëdigd worden, want anders moest er voor 2 man iemand uit Den Haag komen. Neuh... poeha... Dus ik had 2 maand later net een baan, komt de "uitnodiging" om op een dag om 08:30 in Emmen te zijn. Ik had nog geen vakantiedagen, maar kreeg van de baas gratis vrij om te gaan. Prima, ik bellen met Assen, want de Defensie OV kaart was niet meer geldig en ik ga niet zelf mijn kaartje betalen. :lol: De Sergeant administratie daar deed moeilijk, want declareren kon niet want ik was niet in werkelijke dienst. "Prima, dan kom ik niet" Toen ging hij wel wat regelen. Moest wel eerst in Assen langskomen. "Sergeant, ik mag niet voor 7 uur reizen en dat gaat dus niet lukken als de majoor me om 8:30 in Emmen wil zien, teken maar per order voor mij." Goed, voorpoot omhoog voor Bea en ik was beëdigd. Krijg ik eind van die maand post van Defensie: 1 dag soldij als officier en 1 dagkaart eerste klasse. Dat kon dus wel uit. :mrgreen: Maand later: groot verlof brief, ik was van vaandrig nu 2e luitenant want je ging 1 rang hoger uit dienst dan je had. Nog eens twee maand later: weer zo'n groot verlof brief, nu 1e luitenant! Want ja, ik was 1 dag 2e luit geweest, dus nu... En een maand later weer eentje, toch maar 2e luitenant op groot verlof. Iemand met gezond verstand kennelijk. Uiteindelijk ben ik in 20 jaar nooit op herhaling geweest (na 6 weken in uniform kon ik niks waar ze wat aan hadden...) en ben als (nu wel) 1e luitenant afgezwaaid.

De wondere wereld van defensie. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#132 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wie heeft er allemaal...... Ik heb al weer een nieuwe variant. Deze zal ik binnenkort lanceren.

In dienst hadden ze geen klusje voor mij. Met mijn "beperkingen" had ik heel goed voor een bureau kunnen zitten en administratieve taken kunnen uitvoeren.. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#133 Bericht door Rene - pg3r »

elsinga schreef:[..]functie als ROAG: Reserve Officier Academisch Gevormd. Dan kon je wat met je opleiding doen.
Herkenbaar! Ik ben van lichting 88/1. Spoedcursus soldaatje spelen in Appingedam, daarna als ROAG les/instructie geven in elektronica, radartechniek en elektronische oorlogvoering op de KMA in Breda. Verder hetzelfde verloop van mijn militaire 'carrière'. En in mijn werk een hoop plezier gehad van mijn onderwijservaring.
Bijlagen
Rechts: toen nog PA3DUC, met Uzi.
Rechts: toen nog PA3DUC, met Uzi.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#134 Bericht door pc1mb »

Tja, ik ben er zo één die niet meer opgeroepen is voor deze onuitputtelijke bron sterke verhalen.

Wel keuringsbrieven gehad maar uiteindelijk nergens voor op hoeven draven.
Toch wel een stukje verloren folklore ;)

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#135 Bericht door Toon pd0dfm »

Tja,.. in dienst.
Nou ik kan niks anders zeggen, ik heb mijn bedenkingen gehad over hoe alles werkt.
Ik moest naar de keuring in Roermond.
Op zich geen verkeerde plek, alleen was ik een stel oude schoolvrienden tegengekomen die net als ik gekeurd moesten worden.
Dat zou wat beloven,,...
Na de keuring hebben we de binnenstad van Roermond eens goed bezichtigd, hoe we thuisgekomen zijn,... we hebben geen idee, ladderzat waren we.
De keuring, eerst werd er gevraagd bij welk onderdeel je zou willen dienen.
Ik was van lichting 79-2 en had in 1977 mijn D-licentie gehaald, dus ik wou graag bij de verbindingsdienst.
Ik hoopte dan meer te kunnen leren en indien mogelijk ook morse.
Echter, ik werd ingedeeld bij de Genie, ik wist als enige hoe een tandwielpomp werkte,.. alsof daar je een oorlog mee kan winnen.
Maar eerst mijn rijbewijs halen op de M113A1, een pantserrupsvoertuig voor het verplaatsen van manschappen en matrieel.
Dus werd het het Piroc, op 20 minuten rijden van mijn woonplaats, ik bleef de hele week daar, goedkoop pilsje en erg gezellig daar.
De parate dienst in Ermelo, Generaal Spoorkazerne.
Mijn M 113 had ook een boordradio,... dus,... ik ontdekte dat er ook twee kanaaltjes op de 27 MC te bewerken waren, ook dat ergens op 67 MHZ iets te ontvangen was van Hilversum 3.
Dus het oppercommando had echt grote moeite om ons te bereiken,.. een ordonnans heeft vaak op zijn motor moeten klimmen,..
Nooit waren we bereikbaar.
Toch heb ik op de één of andere manier binnen twee maanden parate hap voor elkaar gekregen, soldaat 1 te worden en korporaal, HOE ?, ik zelf heb geen idee.
Als ik zeg dat ik een mooie diensttijd heb gehad,... dan druk ik me erg zwak uit, ik er genoten met volle teugen, nog nooit zoveel lol en plezier gehad.
Na mijn afzwaaien had ik me weer gemeld bij de Natres, ( Nationale Reserve ) daar heb ik ook nog acht jaar gediend.
Daar werd ik na drie jaar korporaal 1 en ben een jaar later sergeant geworden.
Mijn visie op het leger,.. geweldig, als je het een beetje bekijkt,... alles krijg je klaar.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Plaats reactie