Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#136 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik kwam laatst nog mijn militaire paspoort en inentingsbewijs plus brief tegen dat ik "voorlopig" vrij gesteld was................En dat na 13 dagen militaire dienst! ( 1967 - 6 )
Later viel mij op dat een aantal jongemannen die net als ik afgekeurd werden in Ede (Elias Beekman) ook net als ik in de mediasector terecht zijn gekomen.


Allemaal eigenwijze "zelf denkende types".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#137 Bericht door PG7VG »

Lichting 92-5. Ook opleiding radiohersteller gehad in Ede op de Elias Beekman kazerne.
Daarna rijopleiding in Veldhoven? En vervolgens paraat bij de 13e gemechaniseerde brigade.
Als radio hersteller en laro chauffeur. Leuke tijd daar niet van.
Het zou het land sieren als we nu een jaartje eerder met pensioen zouden mogen...konden immers ook pas een jaartje later aan onze persoonlijke carrière beginnen, nadat we het land gedient hadden...
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#138 Bericht door PA3DAT »

Een jaar later beginnen en een jaar eerder ophouden? Is dat dan niet slecht voor je carrière?
Ik zou eerder pleiten voor een jaar langer doorwerken! :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#139 Bericht door PE1PQX »

@elsinga Het grijze pand van de (toenmalige?) topografische dienst in Emmen bestaat nog (vlak bij een GAK-kantoor aan het Bendienplein)!! Heeft inmiddels wel een flinke verbouwing achter zijn kiezen. Als ik het wel heb heeft daar nog een marine onderdeel in gezeten, maar durf dat niet met zekerheid te beweren.

Geloof dat ik ooit eens een middag in dat gebouw ben geweest, waarvoor weet ik echter niet meer. Bij het station (paar honderd meter verder op naar het westen) staat nu een ander gebouw van Defensie, ook daar wel eens binnen geweest.
Gak-kantoor bestaat niet meer, is nu een kleine parkeerplaats geworden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#140 Bericht door SM0FLY »

Tja.. 68-6 Ltn OC Ermelo .. Jaja een leuke tijd :D De derde av links, staande..
Bijlagen
reserve officer school 1969.jpg

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#141 Bericht door elsinga »

Over "alles regelen" gesproken.

Halverwege de 14 maanden die we als ROAG moesten (2 maand langer dan gewoon soldaat, had ik er graag voor over) waren we het als 5 ROAG's bij de Topod wel eens: we wilden wel weer eens schieten. Dus ik belde via het defensie telefoonnetwerk (iets met *06, meen ik) onze sergeant majoor van de administratie in Assen op. "Sergeant, onze schietvaardigheid gaat hard achteruit!" De commandant was het daarmee eens en een paar weken later werden wij met een 4-tonner opgehaald en gingen ook de oude sergeant-majoors van de administratie richting Annen. Daar leerde ik dat je met een oude Browning zelfs op 5 meter afstand een mans-grote groene metalen plaat kunt missen (tot 5x toe! Dat doe ik nu op 25m veel en veel beter...) en dat het niet handig is om met een FAL in standje auto te gaan liggen op de schietbaan (yep, alle 5 kogels van die sergeant boven in de boarding en ik blij dat hij in elk geval zo handig was het wapen down range te houden en mij niet neer te schieten). :shock:

En toen ik bijna klaar was met mijn dienstplicht wilde ik wel naar zo'n banenbeurs. Kreeg ik netjes een dag verlof voor, maar in Den Haag. En dat is vanuit Emmen met de trein zo'n eind dat ik daar pas rond het middaguur kon zijn... Goed, dus via *06 de kazerne aldaar gebeld en een kamer voor vaandrig Elsinga in het officiershotel gereserveerd. De avond van tevoren die kant uit per trein en de volgende ochtend na het ontbijt beetje jobshoppen. Kosten: nul gulden, want officier. :mrgreen: Overigens daar geen baan gevonden, maar mijn werk als programmeur in dienst stond wel leuk op mijn CV.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#142 Bericht door pe1cmo »

Schieten in dienstijd.

Bij de parate hap, 113TD in 't Harde, was er elke morgen appèl, en werden de dingen van die dag doorgenomen. Normaal had ik een kantoorbaan daar, en als je er uit mocht graag.
Dus tijdens het appèl was het bijvoorbeeld, vandaag moeten er schietoefeningen gedaan worden om de vaardigheid bij te houden, steenvast gevolgd door "Zijn er vrijwlilligers"?
met mooi weer, was ik één van die "vrijwilligers" Lekker op de schietbaan je oefeningen doen, maar omdat één van de officieren een heuze wapenverzamelaar was, na afloop schieten van pistolen tot aan oud wapentuig waarbij je kruit uit een zakje in de loop moest schieten, ronde kogel er in enz.
Maar als het nu regende, dan kwam ook de vraag "Zijn er vrijwilligers" die er dan nooit waren.
Dan kwam de lijst naar boven van die mensen die een hekel hadden aan schieten, dus te kort oefeningen hadden gehad, die mochten dan mooi in de regen het veld in.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#143 Bericht door Juul - PE0GJG »

Op dit moment woon ik in de omgeving van zoals wij het noemen "Het schietkamp" van 't Harde.
Je raadt het al........................harde dreunen, maar als ik de mannen en vrouwen in het bos tegen kom, altijd een praatje.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#144 Bericht door PF1JM »

Jaaa,
Het Artillerie Schietkamp in 't Harde.
De thuisplaat van de 107e Afdeling Veldartillerie.

Hard knallen met de M110A2, 8 inch (203 mm) granaten. Het betere spul...
Als je achter het stuk stond bij het vuren, kon je de granaat uit de loop zien komen en hem een stuk volgen.

Verder was de diensttijd vooral tijdverspilling.
Het beste wat ik er geleerd heb, is schoenen poetsen...
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#145 Bericht door PH2X »

Nog wat over militaire dienst:

Wat mij opviel, destijds, was dat de sergeanten die getekend hadden relaxed waren. We konden ze een beetje dollen en zo goede band met ze.
De leidinggevende militairen die dienstplichtig waren, waren de hufters. Ik heb het er destijds ook een gezegd:
hoe kan het dat we het prima kunnen vinden met de beroeps en waarom niet met de dienstplichtige leidinggevenden.
Sergeant had er geen antwoord op. Maar dat was ook niet mijn verwachting. Ik wilde het gezegd hebben.
Overigens was er ook een dienstplichtig vaandrig waar we niet mee konden opschieten.
Nu zaten er bij de geneeskundige compagnie ook aardig wat dienstplichtige soldaten met opleiding: een drs, een dr.
Als het op argumenten aankwam was daar moeilijk van te winnen door de leiding. Maar daar hadden de beroeps wel lol in.

Verder, als ik aan dienst terugdenk, herinner ik mij de dag dat ik moest opkomen.
Met de trein van Den Haag HS naar Bergen op Zoom. Daar stond een 3-tonner klaar. De jongens waar je dan naast kwam te zitten knoopte je een gesprek mee aan.
Dat zijn je eerste kameraden. Bleken ook kamergenoten te worden. In Ossendrecht (rijopleiding) met z'n tienen op een kamer.
Ieder kreeg een mooie poster bij z'n bed, geregeld door een van je kameraden. We voelden ons wel allemaal genaaid: 3 op de 10 jongens moesten in dienst.
Daardoor was er een groepsband.

Een deel van deze groep ging na de eerste twee maanden naar Hollandse Radiong voor een medische opleiding.
Daar heb ik een op wacht gestaan bij de poort. Nou wist iedere militair dat er ook een vrouwelijke officier was die in een 2CV reed.
Ze was niet bepaald lelijk. Toen ik op wacht stond, op een vrijdagmiddag, stond mijn vader mij te filmen. Daar komt die offiecieuze (haha) aan in haar 2CV.
Wat die meneer daar deed, die aan het filmen was. Welnu, dat is mijn vader die mij filmt en het gebeurt niet vaak dat je de poort moet bewaken.
Ze bond in, en keurde het goed. Waarschijnlijk omdat ik haar gewoon netjes antwoord gaf. Bijna had ik de slagboom voor geopend, maar ik bedacht me:
mag ik uw paspoort nog even zien? Daarna mocht ze de kazerne pas op. hahaha

Toen ik in Bergen op Zoom op moest komen om mij te melden, kreeg ik de plunjebaal met van alles aan kleding uitgedeeld.
We moesten alles controleren en hier maakte ik kennis met het militairetaalgebruik:

- herstelgarnituur
- liboza - linker bovenzak
- lupa - lunchpakket
- Laro - Landrover
- Kuko - K**-korporaal
- ZHKH - Zelf-Hulp Kameraden-Hulp
- Zau - Ziekenauto
- Zau-peloton - Ziekenautopeloton
- Naar rechts... richten!
- Hoofd der colonne ... links
- De stormbaan
- MILV of MILVA soort sportdiploma.
- indienen in tweevoud (als je bv. je baard wilde laten staan, moest je zo'n formuliertje invullen en indienen in tweevoud)

Degenen die in dienst gezeten hebben herkennen ze vast wel. En vul maar aan als je er nog meer kent.

In de gehele diensttijd heb ik maar 3 keer in het zand gelegen: bij de rijopleiding, bij de medische opleiding en bij de parate hap.
Die laatste duurde vier dagen. Het regende continu en de oefening werd vroegtijdig afgeblazen.
Twee wat grotere oefeningen gedaan in Duitsland. Wij moesten een veldhospitaal inrichten en bemannen.
Je had daar drie groepen: twee groepen die om en om dienst draaiden en de stand-by-groep.
Nu had ik het geluk dat ik in de stand-by-groep zat. Dat hield in dat je geen dienst hoefde te draaien, maar de leuke klusjes kreeg:
gewonden/geblesseeren naar het ziekenhuis in Hannover brengen voor een Röntgenfoto.
Dat de verveling niet toesloeg kwam door o.a. die ritjes en door twee ritten naar Nederland. Zieken of gewonden moesten naar
NL gebracht worden. Ik en mijn maat hadden twee van deze ritten. De tweede rit was vlak voor de compagnie weer naar NL zou
reizen in colonne. Dat betekende dat mijn maat en ik niet in die colonne hoefden te rijden met een gemiddelde snelheid van 55 km/u.
Bij een van de oefeningen bij Bergen-Belsen gestaan. We wilden wel naar binnen voor een bezoek, maar mijn maat wist dat je
er niet binnenkwam in een militair tenue. Dus toen maar weer doorgereden.

De laatste dag van mijn dienstplicht...
Het was de Generaal-Majoor Kootkazerne in Stroe. De gebouwen waar we sliepen leken wel bungalows. Mooie betonsteen, alles gelijkvloers,
en in het midden een trap naar de verdieping waar een bar zat. Bijnaam: Centerparks. Maar goed, ik was die dag met de auto, geleend van pa.
Alles ingepakt en luid toeterend de poort uit. Mijn vader had toen een Italiaanse auto met daarin een dubbeltonige luchthoorn ingebouwd. Mei 1989.
Daarna volgde het serieuze werk: de studie
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#146 Bericht door PA1RLM »

PF1X schreef: - MILV of MILVA soort sportdiploma.
Hmmmmmm. Denk dat je MLV bedoeld.. Als jij een sportdiploma op een MILVA kreeg heb ik zo m'n bedenkingen.. :-)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#147 Bericht door PH2X »

PA1RLM schreef:
PF1X schreef: - MILV of MILVA soort sportdiploma.
Hmmmmmm. Denk dat je MLV bedoeld.. Als jij een sportdiploma op een MILVA kreeg heb ik zo m'n bedenkingen.. :-)
Ja, MLV. Geen idee wat MILVA is, maar ik weet wel dat er een MILVA-sporthal was hier in DH. Dat was ws de associatie.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#148 Bericht door PA1 »

MILVA MILitaire Vrouwen Afdeling
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#149 Bericht door PD0Q »

Lichting 85-6 ... Geneeskundige troepen .. geen radios helaas :)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#150 Bericht door PH2X »

PA1 schreef:MILVA MILitaire Vrouwen Afdeling
Nooit geweten.
De Milvahal in DH was een sporthal waar we met de middelbare school sportlessen kregen.
Dat was eerst een soort ballon, maar die is ooit door een storm beschadigd. Later stond er een stevige hal, maar ook die is afgebroken en heeft plaatsgemaakt voor huizen.
Nooit ene militair gezien, laat staan een vrouwelijke. De enige militaire kazernes hier staan aan de andere kant van de stad.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie