Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#151 Bericht door PA0FRI »

PA1RLM schreef:
PF1X schreef:- MILV of MILVA soort sportdiploma.
MLV speld voor voldoen aan de eisen voor Militaire Lichamelijke Vaardigheid.
De bedoeling was dat iedere militair een zodanige conditie had, dat hij of zij dat zonder training moet kunnen halen.
Niets is minder waar, bij voorbeeld: gezien bij aangetreden commando's op het KCT, waren maar weinig die de speld hadden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PH7R
Berichten: 1143
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#152 Bericht door PH7R »

PA0FRI schreef:MLV speld voor voldoen aan de eisen voor Militaire Lichamelijke Vaardigheid.
De bedoeling was dat iedere militair een zodanige conditie had, dat hij of zij dat zonder training moet kunnen halen.
Niets is minder waar, bij voorbeeld: gezien bij aangetreden commando's op het KCT, waren maar weinig die de speld hadden.
Eisen waren niet bepaald hoog, afhankelijk van leeftijdscategorie:
100m sprint, 100-m hardlopen, 5000m hardlopen, verspringen, handgranaat werpen en touwklimmen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#153 Bericht door Rene - pg3r »

En voor de blauw geëmailleerde versie ook een stukje zwemmen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#154 Bericht door elsinga »

Nog een paar anekdotes. Als ROAG hoefden we maar 6 weken op training, de rest van de tijd zaten we op onze aangewezen functie. Maar ondertussen draaiden we die 6 weken wel mee bij alle diensten.

Ik moest op een gegeven moment dienst doen bij de poort. Orders van de dienstdoende sergeant: iedereen moet zijn MiPaPo (Miilitair Paspoort) laten zien. Komt onze peletonscommandant (een 2e luit) aanlopen, die dacht dat hij wel door mocht lopen. Helaas, na 2x weigeren mocht hij aan de sergeant uitleggen waarom hij dat niet wilde doen. ;)

Een aantal van mijn peletonsgenoten moesten in de nacht wachtlopen. Dit was in de tijd dat activisten nog wel eens militaire bases op wilden voor vandalisme. Ondanks dat Den Bosch niet erg aantrekkelijk was daarvoor liepen we toch gewapend met de Uzi de rondjes. Maar ja, wij hadden nog geen wapentraining gehad... Ze kregen de Uzi uitgereikt met de instructie dat het gevulde magazijn alleen in geval van nood in de Uzi mocht worden gedaan. Ergens op de ronde zagen ze wat geschitter in de bosjes, daar had zich iemand verstopt! Kleng, magazijn in de Uzi, doorladen, "Halt of geweld wordt gebruikt!". Bleek het de commandant van dienst te zijn, die wel even wilde zien of die mietjes van Delta wel fatsoenlijk wacht zouden lopen. Hij bleek vergeten te zijn dat bij zijn functie dat mooie zilveren schild op zijn borst hoorde... en scheet dus 7 kleuren str*nt toen hij ineens tegenover 2 soldaten met een doorgeladen Uzi stond. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Goed, uiteindelijk wapentraining met de Uzi. Ding uit elkaar halen, smeren en weer in elkaar. Veiligheidsinstructie, waarbij de sergeant aangaf dat je die altijd deed, van wie je het wapen ook kreeg en ongeacht of die ander dit al had gedaan. Logisch, vertrouwen is goed, controle is beter. :) Paar dagen later op de HiBa moesten we met wapen een rondje doen. Sergeant controleert de Uzi, geeft 'm aan mij en inderdaad, je verwacht het niet, ik doe nogmaals de veiligheidscontrole. Sergeant kijkt me vreemd aan... "Ja, sergeant, ik mag niemand die me een wapen geeft vertrouwen, dus ook u niet". Rood, roder, stoom... Maar verder niets. :mrgreen:

Dat we aardig met onze sergeants omgingen had een aanvullende reden: wij werden na 4 van de 6 weken training bevorderd worden tot vaandrig. En dan waren we dus in 1x hoger in rang dan die sergeanten. En als zij ons zouden afknijpen in de eerste 4 weken hadden ze wel door wat er in die laatste 2 weken zou gebeuren. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#155 Bericht door pa3kc »

Als ik zo terug kijk naar mijn diensttijd in '95 vraag ik mij af hoe ons huidige leger anno 2020 überhaupt nog kan functioneren.

In '95 was men al begonnen met bezuinigingen en twee of drie lichtingen na ons was de dienstplicht afgeschaft.

Nu 25 jaar later is het helemaal kapot bezuinigd en uitgekleed. Allemaal compagnies die niet meer bestaan, het leger zo als wij kennen van vroeger is niet meer.

Nu jaren later nadat het helemaal tot op het bot bezuinigd is zijn de dreigingen er niet minder op geworden in de wereld. Rusland is bijvoorbeeld nog steeds Rusland met dezelfde dreiging als toen.

Ik weet de huidige aantallen niet van hoeveel man/vrouw er tegenwoordig actief paraat is maar het is wel een klap minder dan 25 jaar geleden. Ja de dienstplicht is weg (mag van mij wel rap terugkomen) maar de bezuinigingen hebben er ook mee te maken dat we zo weinig mensen nu in defensie hebben.

Al die kazernes die niet meer bestaan. Ik kwam wat jaren geleden deze site tegen:
http://jeoudekazernenu.nl/

Dik 49 kazernes die er niet meer zijn en dat is alleen op die site.

Het zullen er vast wel meer zijn.

Dit is een gigantische deuk in de slag/stoot kracht van onze krijgsmacht :(

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#156 Bericht door pe1rea »

Nu is Rusland ook niet meer de supermacht die het toen was, met een BNP dat de helft is van dat van Italië.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#157 Bericht door PA0FRI »

Et discite schreef:
Eisen waren niet bepaald hoog, afhankelijk van leeftijdscategorie:
100m sprint, 100-m hardlopen, 5000m hardlopen, verspringen, handgranaat werpen en touwklimmen.[/quote]
Helaas zijn de eisen in de loop der jaren steeds lichter geworden. geschrapt zijn o.a
(1) Man dragen over 100 m beiden met helm wapen en hoge schoenen.
(2) 5000 m speedmars; 100 m hardlopen, 100 m versneld "wandelen"
Bij het laatste is destijds iemand overleden en werd die eis tijdelijk geschrapt en later permanent.
Alles voor zover ik mij dat kan herinneren.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#158 Bericht door PE1PQX »

pe1rea schreef:Nu is Rusland ook niet meer de supermacht die het toen was, met een BNP dat de helft is van dat van Italië.
De hoeveelheid BNP in van minder belang, de 'gek' in het pluche is pas gevaarlijk en die heeft echt de touwtjes in handen bij het militair apparaat.
(denk aan Saddam Hussein, Moamar Gadaffi en zo nog enkelen meer.)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#159 Bericht door elsinga »

[mod] Zullen we het hier hebben over wie waar in dienst heeft gezeten en alle anekdotes die daar bij horen? Uitweiden over (buitenlandse) politiek is niet echt nodig... [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#160 Bericht door pe1rea »

Eensch, hoewel ik uiteraard nooit in dienst heb gezeten, (vrouwen waren niet interessant) lees ik hier grijnzend en glimlachend mee.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#161 Bericht door PG0DX »

Alfa hier Bravo ....Doe u lichten aan.... uit.

Alfa hier Bravo... heeft u nog klasse 1 over ...over

Owh ja... en deze was altijd prachtig....op oefening ..om een nieuwe officier oid even te kietelen..
Uit volle borst brullen.... je ziet dat kopje dan al rood worden...."oei ik moet aan het werk"..

Romeo hier Bravo .... Contact vijand... !!!!
Bravo hier Romeo ... Sterkte ?
Romeo hier Bravo .... Bedankt ! Uit !

Dan duurt het ff 5 seconden ? ...huh ? ...ja leuk was dat...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#162 Bericht door elsinga »

1 van onze sergeanten was nogal van de Yoeri's en de Achmed's (want toen al Enemy Lives Matters...). Waren we gelijk het eerste weekend op bivak, op nieuwe kisten daar naartoe gemarcheerd, je raadt het al: soldaat Elsinga had ergens last van gekregen en werd midden uit een oefening camoufleren gehaald om naar de arts op de kazerne te gaan. Dus met groen gezicht in de Laro die kant uit, veel bekijks in de wachtkamer, en het bleek een ontstoken achillespees schede te zijn. Kisten mochten niet meer aan, ik moest op Nato Nikes (lelijke gymschoenen verder) en alleen korte afstanden lopen. Alle reden dus om te moeten wachtlopen op het bivak, terwijl de rest een nachtmars ging doen. :)

Dus ik sta met een honkbalknuppel op wacht, midden in de bossen en hoor vlak voordat ik afgelost zou worden geknal in de verte. Gokje: iets met jagers. Dus bij het afmelden dat gerapporteerd aan die sergeant. Je raadt het al: hij schoot gelijk in standje "we worden aangevallen!". :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#163 Bericht door PG0DX »

Nieuwe jongens in opleiding:

1e weekje bijna geen slaap...moe/honger/stuk.
.... paar snickers/nutsen e.d. uitdelen...erbij vertellen "wel samen delen" natuurlijk

Wie wil er een mars ? ....(er is altijd wel die niet oplet) : ....Ja, graag Sgt !

Mooi ! Omhangen....en opstellen..30seconden.. "knak"......

Tja, hoort erbij ...goh...wat had je veel van dat soort "dingetjes" :lol:

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#164 Bericht door pd1ahm »

elsinga schreef:1 van onze sergeanten was nogal van de Yoeri's en de Achmed's (want toen al Enemy Lives Matters...).
In mijn tijd had men het over Groenland en Blauwland, bleek achteraf ergens in Duitsland in de buurt van Münster te zijn :D

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#165 Bericht door PH2X »

Toen ik bij de parate hap zat, in Stroe, had je in die 'bungalows' kamers voor vier man.
Ik had lang een kamergenoot, Tholel was zijn naam. Kwam uit de omgeving van Rotterdam.
Hij reisde ieder dag op en neer. Dus ik had de kamer voor mijzelf.
In een kamer naast de onze zat een jongen die vrachtwagenchauffeur was, hij reed een 3-tonner.
Op een gegeven moment was hij aan het douchen en ik wilde wel een geintje uithalen.
Er was daar een sanitaire ruimte met twee aparte douches. Als daar iemand stond, kon je hem niet zien.
Ik vulde een emmer met koud water en gooide deze leeg via de muur in zijn douche.
Maar ja, ik moest ook douchen. Dus ging ik naar de lege doucheruimte.
Buurman zinde natuurlijk op wraak en zodra hij klaar was met douchen kwam hij even later terug
met een emmer koud water die hij in mijn douche leegde.
Ik gaf een schreew en hij keerde voldaan terug naar zijn kamer.
Wat hij niet wist, was dat ik er helemaal niet stond. Douche stond aan, maar ik stond inmiddels
in zijn lege douche te wachten tot hij de emmer had leeggegooid.

Nog iets over de Landrovers: de technische staat van deze auto's was niet geweldig.
Op een morgen, toen we naar Duitsland moesten, startte de helft niet.
Meestal waren het accuproblemen. Verder heb ik geleerd wat tussengas is.
Mijn ZAU, nr 80 had-ie, schakelde niet lekker van z'n drie naar z'n twee.
Maar als je tussengas gaf, ging het schakelen gesmeerd. In die tijd leuk mee geoefend.
Soms doe ik dat bij mijn huidige auto ook nog. Niet dat het nodig is.

Om dan toch even een verbinding met onze hobby te leggen:
In de Landrover heb ik op een gegeven moment een autoradio ingebouwd.
Twee losse speakertjes, zekering ertussen (radio) en heerlijk cassettes afspelen onderweg.
Werd toegestaan tot mijn verbazing.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie