3 euro + 2 euro heffing op elke HS code

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: 3 euro + 2 euro heffing op elke HS code

#31 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef: 02 jul 2026, 15:39 Gerekend naar koopkracht is alle electronica een stuk goedkoper geworden en met meer performance.
Voor mij mogen de heffingen nog een stuk hoger , er is niets wat hier niet te koop is en van uit China moet komen.
Onze economie is voor ons belangrijker dan de Chinesche.
Al mijn radio apparatuur is Japans, onderdelen koop ik in de EU via de bekende distributeurs.
Hoogstens dat ik wel eens wat halfgeleiders in China bestel omdat ze hier niet (meer) te koop zijn.
Dat bestrijd ik. Er zijn echt spullen die interessant zijn en alleen uit China komen. Ik wed dat verschillende van de Japanse apparaten die je daar hebt in Shenzhen in de Volksrepubliek gemaakt zijn. Met name het bedrijf Qijing, o.a. ook bekend van het merk AnyTone maakt in hun fabriek apparaten voor merken als Alinco en (professioneel) Kenwood.

Voor 27 MHz komt alles tegenwoordig uit Azië, het leeuwendeel uit China en een aantal apparaten uit Zuid-Korea (o.a. TTI).

Voor DMR zijn er geen redelijk geprijsde apparaten te koop die niet uit China komen.

Daarbij komt nog dat het aantal amateurs in China weliswaar procentueel bijzonder laag is ten opzichte van de totale bevolking, maar dat dit aantal spectaculair groeit. Die groeiende thuismarkt maakt amateurapparaten uit China ook steeds interessanter, cq. belangrijker. Ik noemde het merk Xiegu al. Ik ben steeds verbluft ervan hoe goed die de amateurs en de eisen die amateurs aan bijv. HF-apparatuur stellen kennen, met bijvoorbeeld veel aandacht voor CW, geen domme fouten daarin. Maar ook dingen als een vleugelmoer aan de achterzijde voor een aardaansluting. Ik denk dus niet dat je de Chinese apparaten allemaal over één kam kunt scheren en helemaal niet dat je ze aan de kant kunt zetten.

Maar tegelijk werk ik wel eens voor de Chinese merken (maar in het verleden ook voor enkele van de grote Japanse merken). En voor beide landen maak en vertaal ik handleidingen voor amateurapparatuur en professionele communicatie. Ietwat vaker voor China dat wel.

Ik ben geen groot fan van het land overigens, met name hoe er met de privacy wordt omgegaan. Ik zag laatst iemand die reisvlogs op de motor maakt, en die telde bij het benzine tanken in dat land 18 camera's direct bij de pomp waar stond en op haar gericht (en dan waren die van haarzelf er ook nog :) ) De grens over in Mongolië was het het tegenovergestelde :)

Oh ja, mijn favoriete merken zijn Yaesu en Icom. Maar ook VERO/VGC uit China. Die maken spullen die je elders ook niet vindt, en het werkt ondanks de hoogstaande technologie onberispelijk. En meteen daarachter Wouxun en Anytone, Voor HF ook deze twee Japanners, dan QRP Labs en Xiegu ondanks grote verschillen tussen die twee op een gedeelde plek.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PH7R
Roepletters: PH7R

#32 Bericht door PH7R »

PA0ETE schreef: 02 jul 2026, 17:28
Ik ben geen groot fan van het land overigens, met name hoe er met de privacy wordt omgegaan. Ik zag laatst iemand die reisvlogs op de motor maakt, en die telde bij het benzine tanken in dat land 18 camera's direct bij de pomp waar stond en op haar gericht (en dan waren die van haarzelf er ook nog :) ) De grens over in Mongolië was het het tegenovergestelde :)
Itchy Boot https://www.youtube.com/watch?v=Ifr7qgj ... &index=126
+ begeleider + speciale pas om te mogen tanken
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

PA0ETE
Contacteer:

#33 Bericht door PA0ETE »

Ja die dus.

Er is er nog eentje die in ongeveer dezelfde periode daar was, ook uit NL en ook in haar eentje: Checkpoint Chaser. Opmerkelijk was dat zij op vrijwel hetzelde moment in hetzelfde gebied rondreed, maar zonder verplichte begeleider. Mogelijk doordat ze heel veel minder kijkers trekt :) De beelden uit Kyrgizistan van beide waren vrijwel identiek, twee weken of zo na elkaar gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=zUDziZ9rtpY

elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

#34 Bericht door elsinga »

We moeten niet vergeten waar die heffing voor nodig is: het controleren van goederen aan de EU grens. Sommige soorten goederen (geen idee of ik meer details mag noemen, dus maar niet) zijn bij sommige grote Chinese webwinkels voor 80% niet-compliant aan de EU regels. Zit cadmium in, voldoen niet aan de (Europese, niet China Export) CE eisen, namaak en meer. Om dat te controleren is een Douane beambte of NVWA medewerker gewoon 2 uur bezig. Voor namaak nog langer. En dat wordt dus vanaf gisteren (deels) betaald door de B2C koper.

Het idee is dat hierdoor steeds meer Chinese (en andere non-EU) webwinkels nu in plaats van elke aankoop per stuk naar de EU te verzenden van de meer populaire dingen die als B2B zeecontainer gaan shippen naar een EU warehouse. Dan een hele grote zending met 1 HS code en ook als 1 "handeling" te controleren. Dat gaat veel werk schelen en dan dus ook geld.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0ETE
Contacteer:

#35 Bericht door PA0ETE »

Waarom zou je geen details mogen noemen? Niet als kritiek bedoeld, maar ik kan me zelf geen reden bedenken waarom je dergelijke informatie niet kunt geven.

Ik koop bijv. zelf nooit dingen als zaken waar je mee eet rechtstreeks vanuit China. Dat was ook zo voordat ik dit al (zeker) wist. En ook niet voor de katten. Die kauwen op speeltjes, dan wil je ook niet dat ze ik weet niet wat voor zware metalen of weekmakers binnenkrijgen. Maar op dezelfde manier eet ik ook niet van spullen die ik in de 3D-printer maak (tenzij ze daar speciaal voor geprepareerd zijn).

https://blog.prusa3d.com/how-to-make-fo ... els_40666/

PA0ETE
Contacteer:

#36 Bericht door PA0ETE »

PH7R schreef: 02 jul 2026, 18:09 Itchy Boot https://www.youtube.com/watch?v=Ifr7qgj ... &index=126
+ begeleider + speciale pas om te mogen tanken
N.b. de onderstaande vind ik ook leuk, maar je moet wel de ondertitels gebruik of je moet Spaans verstaan. Voor mij een goede oefening om Spaans te verstaan: een bekend onderwerp in een vreemde taal is een van de bese manieren om het te leren. Hij is 2 weken geleden weer begonnen, nadat hij in het ongewisse liet of hij nog terug zou komen. Een andere leuke is Dodle on a motorcycle, omdat ze zo verschrikkelijk schaamteloos is om haar eigen (vrij vergeefbare) blunders te etaleren :)

https://www.youtube.com/watch?v=LhFUvEoEnL8

En nu weer terug naar de redactie van dit Theekransje :)

PA0ETE
Contacteer:

#37 Bericht door PA0ETE »

Ik kan het niet laten. Bij deze weet je als je dit niet kent niet wat je ziet. En ja, dit is een legale rit op de openbare weg, langs de kant beveleid door de politie van o.a. Broward County.
.

youtu.be/R03y3w_r6to
.
OK, nu houd ik op of ik start een aparte topic hierover :)

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#38 Bericht door TheoP »

https://nl.aliexpress.com/item/10050091 ... pt=glo2nld
Waar ga ik in Europa zo iets kopen voor deze prijs?
Dit zijn nu de kersen op de taart voor elke zendamateur die zelfbouw doet en niet over een eigen draaibank beschikt.

Theo

PH7R
Roepletters: PH7R

#39 Bericht door PH7R »

elsinga schreef: 02 jul 2026, 18:31 We moeten niet vergeten waar die heffing voor nodig is: het controleren van goederen aan de EU grens. Sommige soorten goederen (geen idee of ik meer details mag noemen, dus maar niet) zijn bij sommige grote Chinese webwinkels voor 80% niet-compliant aan de EU regels.
Klopt, meer controle. Alleen zelfs als we alleen containers gaan controleren ontbreekt nog steeds de controle capaciteit om de extra fysieke controles te doen. Er zijn extra douaniers nodig (mede gezien pensioen golf) en extra opleidings capaciteit. Of er zal een verschuiving naar andere landen optreden (minder controles, goedkopere warehouse operaties, etc).
PS :wink: ook hier meer inside details bekend.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

PA0LMD
Roepletters: PA0LMD
Contacteer:

#40 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef: 02 jul 2026, 17:28
PA0LMD schreef: 02 jul 2026, 15:39 Gerekend naar koopkracht is alle electronica een stuk goedkoper geworden en met meer performance.
Voor mij mogen de heffingen nog een stuk hoger , er is niets wat hier niet te koop is en van uit China moet komen.
Onze economie is voor ons belangrijker dan de Chinesche.
Al mijn radio apparatuur is Japans, onderdelen koop ik in de EU via de bekende distributeurs.
Hoogstens dat ik wel eens wat halfgeleiders in China bestel omdat ze hier niet (meer) te koop zijn.
Dat bestrijd ik. Er zijn echt spullen die interessant zijn en alleen uit China komen. Ik wed dat verschillende van de Japanse apparaten die je daar hebt in Shenzhen in de Volksrepubliek gemaakt zijn. Met name het bedrijf Qijing, o.a. ook bekend van het merk AnyTone maakt in hun fabriek apparaten voor merken als Alinco en (professioneel) Kenwood.

Voor 27 MHz komt alles tegenwoordig uit Azië, het leeuwendeel uit China en een aantal apparaten uit Zuid-Korea (o.a. TTI).

Voor DMR zijn er geen redelijk geprijsde apparaten te koop die niet uit China komen.

Daarbij komt nog dat het aantal amateurs in China weliswaar procentueel bijzonder laag is ten opzichte van de totale bevolking, maar dat dit aantal spectaculair groeit. Die groeiende thuismarkt maakt amateurapparaten uit China ook steeds interessanter, cq. belangrijker. Ik noemde het merk Xiegu al. Ik ben steeds verbluft ervan hoe goed die de amateurs en de eisen die amateurs aan bijv. HF-apparatuur stellen kennen, met bijvoorbeeld veel aandacht voor CW, geen domme fouten daarin. Maar ook dingen als een vleugelmoer aan de achterzijde voor een aardaansluting. Ik denk dus niet dat je de Chinese apparaten allemaal over één kam kunt scheren en helemaal niet dat je ze aan de kant kunt zetten.

Maar tegelijk werk ik wel eens voor de Chinese merken (maar in het verleden ook voor enkele van de grote Japanse merken). En voor beide landen maak en vertaal ik handleidingen voor amateurapparatuur en professionele communicatie. Ietwat vaker voor China dat wel.

Oh ja, mijn favoriete merken zijn Yaesu en Icom. Maar ook VERO/VGC uit China. Die maken spullen die je elders ook niet vindt, en het werkt ondanks de hoogstaande technologie onberispelijk. En meteen daarachter Wouxun en Anytone, Voor HF ook deze twee Japanners, dan QRP Labs en Xiegu ondanks grote verschillen tussen die twee op een gedeelde plek.

Op mijn ICOM apparatuur staat zonder uitzondering MADE IN JAPAN.
Meten is (z)weten

PA0ETE
Contacteer:

#41 Bericht door PA0ETE »

Dat zegt niet altijd alles. Als alleen de afmontage en de eindcontrole in Japan plaatsvindt, en het is een Japans bedrijf dat het op te markt brengt kan dat gewoon. Of een IC dat erin zit in China gemaakt is, of een hele printplaat, dat maakt dan niet uit.

Ik heb dat nooit een prettige ontwikkeling gevonden, dat heb je bijv. kunnen zien aan de medicijnen die met name uit India en China komen (en die daar dan vaak ook nog in enorm vervuilende omstandigheden gemaakt zijn), maar het is gewoon waar dat er geen apparaat te vinden is waar niet een paar redelijk essentiële onderdelen die uitsluitend gemaakt zijn in China in zitten.

Ik ben op zich wel een voorstander van globalisering. Maar tegelijk moet je als land wel de beschikking zien te behouden over technologie die je bovendien ook nog zelf voor een deel hebt betaald en ontwikkeld. En dat is uit een soort (al dan niet politieke) gemakszucht niet gebeurd.

Ik heb bij de merken wel een paar favorieten zoals ik schreef, maar ik bekijk per apparaat alle voor- en nadelen. Ik ben iets meer een fan van de bediening van Yaesu dan die van Icom, en die is dan weer wat fijner dan bij de meeste Chinese apparaten. Dat weegt bij die beslissing zeker mee. Bij de Chinese appararen is het aan de andere kant bij die bediening dan weer fijn dat, een paar uitzonderingen daargelaten de meeste apparaten vrijwel precies dezelfde menustructuur en bediening hebben.

Met name Yaesu is daarmee opmerkelijk constant, met name voor de VHF/UHF-apparaten. Eentje springt er daarbij voor mij uit: de FT-70 De ergonomie van dat apparaat wijkt meer af van de andere Yaesu-apparaten dan gebruikelijk is, en dat is zeer in positieve richting. Bij dat apparaat zijn een aantal veelvoorkomende functies (zoals bijv. CTCSS) met slechts één druk op de knop te bewerkstelligen. Dat is iets wat je niet vaak ziet. Ik vind dat echt een geweldig apparaat. Niet zo geweldig als de IC-92 van Icom, maar die staat voor mij dan ook op eenzame hoogte. (Is wel een stuk ingewikkelder te bedienen, en het display is voor nu te ouderwets en bovendien slecht leesbaar.) Maar ja, zo is er wel altijd wat.

De VR-N76 van VGC is geweldig. Die koppel je met Bluetooth aan je smartphone. Elke paar weken is er een update van de firmware, en hij vraagt dan meteen "wil je de firmware updaten", je kunt met een verborgen functie ook een betaversie van die firmware proberen. Je hoeft verder niets te doen voor die update, dat gebeurt ook via Bluetooth, en het apparaat blijft gewoon werken op 45 seconden na. Je kunt verder deze porto vanaf je smartphone gebruiken. Dus bijv. porto op zolder leggen voor extra bereik, en vanaf de bank je verbinding maken. Verder heeft hij standaard APRS, een packet radio modem en SSTV zenden en ontvangen aan boord. Echt een leuk apparaat. Ik weet nog gniet hoe maar de fabrikant mailde me een paar weken geleden dat je de packetfunctie van dit apparaat ook kunt gebruiken in combinatie met Meshcore die op dat moment ook een firmwareversie publiceerde die packet radio ondersteunt (zowel Meshcore als deze porto hebben daarmee een KISS-compatible packetmodem).

Oeps, ik ben vandaag wel van de zijstraten. Ik weet niet hoe dat komt. Ik zal me hierna een beetje inhouden (proberen, ik doe mijn best :) )

sottezero

#42 Bericht door sottezero »

Tja, in 1999 was besloten dat china hun upu status op 3e wereldland kon behouden. Dat vonden alle landen goed die bij de upu zaten. Dat betekende dat de kosten voor verzending gedeeltelijk door de post in het land van bestemming gedragen moest worden. Dat was bekend en als we dat echt niet wilde konden we uit de upu stappen, deden we niet, zoals de vs in 2015? Wel deed of probeerde.

Nu zijn ze 800.000 per dag aan het verwerken. Eigen schuld dikke bult en niet huilie huilie doen als een Calimero.

Nu zeggen dat we niet alles kunnen controleren is ook een zwaktebod. We hebben een van de grootste havens van de wereld, een van de drukste vliegvelden en dan na 28 jaar groei zeggen ‘oow, dit hadden we niet verwacht’. De actie is ook een gevolg van een gigantische lobby door supermarkten en kledingwinkel ketens als Tesco, Ahold en rewe, schwarz, carrefour en h&m. Snap ik ook wel, wanneer jij een shirtje voor 200 euro in de winkel hangt en dezelfde uit dezelfde fabriek met dezelfde materialen bij china clubjes voor 2 euro kunt kopen weet je dat je gepakt wordt. De kleinste club, H&m heeft 20 miljard te spenderen. Een paar pepernoten aan Brussel mensen is dan zo gepiept.

Het heeft niets te maken met veiligheid of werkgelegenheid, want al die clubjes zuigen hun leveranciers uit. Of dat nu een boer, een diepvriespizzabakker of ijsco fabrikant is (ja, eigen ervaring), en zoals gezegd, hun kleding en spullen komt uit dezelfde fabriek.

Europa is ziek. Een dorp van volume utrecht is aan het lobbyen voor bedrijven en big tech. 40.000 mensen

PA0ETE
Contacteer:

#43 Bericht door PA0ETE »

Dat is toch wel een beetje een karikatuur, met een aantal flinke onjuistheden. De VS is sinds 1875 ononderbroken lid van de Universal Postal Union, inclusief haar overzeese territoria zoals Guam, die onder het lidmaatschap van de VS vallen.

De VS heeft door een overschot aan verkeer in een van de richtingen juist altijd geprofiteerd van het UPU-lidmaatschap, zodanig dat in 2010 Duitsland en Noorwegen protesteerden en vonden dat het wel genoeg was. Dus de VS zouden wel gek zijn geweest om voor 2010 uit de U.P.U. te stappen of daarop aan te sturen. Er was daarnaast kritiek van de commerciële partijen zoals UPS, omdat het alleen staatsbedrijven zijn die door de U.P.U. profiteren.

Pas met de handelsoorlog tussen China en de VS in 2018 kwamen de goedkope zendingen uit China in de VS in de publiciteit en werd het een issue. Maar ook daar ging het niet over subsidie uit het buitenland van Chinese zendingen, maar over de lage tarieven. Zoals een van de congresleden zei: het is goedkoper om vanuit China een pakket naar de VS te sturen, dan binnen de VS naar de overkant van de straat.

Dat is iets anders dan hierboven staat...

(N.b. bij de bovenstaande informatie is geen AI gebruikt)

PA3OZB
Roepletters: PA3OZB

#44 Bericht door PA3OZB »

sottezero schreef: 03 jul 2026, 20:39 Tja, in 1999 was besloten dat china hun upu status op 3e wereldland kon behouden. Dat vonden alle landen goed die bij de upu zaten. Dat betekende dat de kosten voor verzending gedeeltelijk door de post in het land van bestemming gedragen moest worden. Dat was bekend en als we dat echt niet wilde konden we uit de upu stappen, deden we niet, zoals de vs in 2015? Wel deed of probeerde.

Nu zijn ze 800.000 per dag aan het verwerken. Eigen schuld dikke bult en niet huilie huilie doen als een Calimero.
Dit klopt als een bus. Als o.a. Europa deze "subsidie" zou verbieden waren de postverzenders uit Europa niet met fysiek welkom in China. Dus de keus was snel gemaakt door de PostNL-en uit Europa.
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

PA0ETE
Contacteer:

#45 Bericht door PA0ETE »

Waar kan ik dat vinden van die subsidie? Ik bedoel ik kan je wel vertellen waar je bovenstaande informatie kunt vinden. Ik wil graag weten als ik het mis heb, dan kan ik het beeld dat ik hiervan heb bijstellen.

Plaats reactie