Dat bestrijd ik. Er zijn echt spullen die interessant zijn en alleen uit China komen. Ik wed dat verschillende van de Japanse apparaten die je daar hebt in Shenzhen in de Volksrepubliek gemaakt zijn. Met name het bedrijf Qijing, o.a. ook bekend van het merk AnyTone maakt in hun fabriek apparaten voor merken als Alinco en (professioneel) Kenwood.PA0LMD schreef: ↑02 jul 2026, 15:39 Gerekend naar koopkracht is alle electronica een stuk goedkoper geworden en met meer performance.
Voor mij mogen de heffingen nog een stuk hoger , er is niets wat hier niet te koop is en van uit China moet komen.
Onze economie is voor ons belangrijker dan de Chinesche.
Al mijn radio apparatuur is Japans, onderdelen koop ik in de EU via de bekende distributeurs.
Hoogstens dat ik wel eens wat halfgeleiders in China bestel omdat ze hier niet (meer) te koop zijn.
Voor 27 MHz komt alles tegenwoordig uit Azië, het leeuwendeel uit China en een aantal apparaten uit Zuid-Korea (o.a. TTI).
Voor DMR zijn er geen redelijk geprijsde apparaten te koop die niet uit China komen.
Daarbij komt nog dat het aantal amateurs in China weliswaar procentueel bijzonder laag is ten opzichte van de totale bevolking, maar dat dit aantal spectaculair groeit. Die groeiende thuismarkt maakt amateurapparaten uit China ook steeds interessanter, cq. belangrijker. Ik noemde het merk Xiegu al. Ik ben steeds verbluft ervan hoe goed die de amateurs en de eisen die amateurs aan bijv. HF-apparatuur stellen kennen, met bijvoorbeeld veel aandacht voor CW, geen domme fouten daarin. Maar ook dingen als een vleugelmoer aan de achterzijde voor een aardaansluting. Ik denk dus niet dat je de Chinese apparaten allemaal over één kam kunt scheren en helemaal niet dat je ze aan de kant kunt zetten.
Maar tegelijk werk ik wel eens voor de Chinese merken (maar in het verleden ook voor enkele van de grote Japanse merken). En voor beide landen maak en vertaal ik handleidingen voor amateurapparatuur en professionele communicatie. Ietwat vaker voor China dat wel.
Ik ben geen groot fan van het land overigens, met name hoe er met de privacy wordt omgegaan. Ik zag laatst iemand die reisvlogs op de motor maakt, en die telde bij het benzine tanken in dat land 18 camera's direct bij de pomp waar stond en op haar gericht (en dan waren die van haarzelf er ook nog
Oh ja, mijn favoriete merken zijn Yaesu en Icom. Maar ook VERO/VGC uit China. Die maken spullen die je elders ook niet vindt, en het werkt ondanks de hoogstaande technologie onberispelijk. En meteen daarachter Wouxun en Anytone, Voor HF ook deze twee Japanners, dan QRP Labs en Xiegu ondanks grote verschillen tussen die twee op een gedeelde plek.