jongen mensen met het zend virus?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0AA
Roepletters: PA0AA
Contacteer:

Re: jonge mensen met het zend virus?

#91 Bericht door PA0AA »

PA2RU schreef: 31 jan 2025, 11:37
.......... Omdat men daar vroeger een kanaalraster had van 25KHz , nu is dat 8,33 : zegt wel iets over het toegenomen vliegverkeer
Men zou nog naar 5KHz kunnen zoals dat al op de kortegolf (omroep) word toegepast , maar of dat gaat gebeuren : betwijfel ik...........
Op de luchtvaartband gebruiken ze nog AM, dus ik denk dat 5 kHz kanaalafstand dan wel erg krap wordt.
Tenzij ze het principe gaan gebruiken wat bij WiFi op 2,4 GHz in gebruik is, nl. overlappende kanalen, maar dat lijkt me voor de
luchtvaart een stuk minder veilig. Enkelzijband met volledige draaggolf zou nog wel in die 5 kHz passen.

@PAoETE; Toen ik in 1972 m'n licentie haalde mocht je nog "gedurende zeer korte tijd muziek uit zenden"
Dat weet ik nog omdat ik toen op m'n 18e verjaardag om 12 uur 's nachts m'n carrière als radiozendamateur
begon door middel van het uitzenden van het "Wilhelmus", dat was de eerste en de laatste plaat, die ik legaal
gedraaid heb. NB. In die tijd kreeg je, als je nog geen 18 was, een "Verklaring van bevoegdheid voor het bedienen
van een radio-elektrische zendinrichting" Dit was een document op A5 formaat.
Vervolgens mocht je op je 18e je call daadwerkelijk gaan gebruiken. :wink:

@PA0BAK, Ik was er 2 juni 1972, Het examen was toen nog mondeling, het kostte fl. 5,- en je kreeg er gratis een kopje koffie bij. :lol:

73, Ruben, PA0AA. ( ex. PA0RNI )
Laatst gewijzigd door PA0AA op 03 feb 2025, 13:11, 5 keer totaal gewijzigd.

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

Re: jongen mensen met het zend virus?

#92 Bericht door PA0BAK »

PA0AA schreef: 03 feb 2025, 13:02toen ik in 1972 m'n licentie haalde
OffTopic
Dat wist ik niet, we waren dus mogelijk tegelijk op de Kortenaerkade, bij Reik Bussink ...........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#93 Bericht door PA0ETE »

Examen gedaan op mijn 18e verjaardag, dat was 2 november 1975. Het was het eerste meerkeuze-examen dat gehouden werd op drie plaatsen, ik dacht Den Haag, Zwolle en Eindhoven. Ik was in elk geval in Zwolle. Het kan zijn dat dat van die kortdurende muziek er in de tijd dat ik examen deed ook nog in stond. In elk geval kreeg ik ook nog de bedieningsbevoegdheid. De call hing in die tijd nog aan het amateurstation, niet aan de bediener. Dat was meer iets voor 27 MHz waar de call persoonsgebonden was, zoals een aantal mensen toen nog dachten. :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#94 Bericht door PA4WK »

Ik heb in 1977 examen gedaan in de jaarbeurs en ook nog een bedieningsbevoegdheid gekregen.
Wat mij bijgebleven is van het examen, dat het in november erg koud was in die hal
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#95 Bericht door PA0ETE »

Twee jaar daarvoor was het nog redelijk kleinschalig. Volgens mij waren er vijftig in Zwolle, en een vergelijkbaar aantal in de andere plaatsen. Dat was denk ik wel meer dan het bij het mondeling altijd was. Maar tussen 75 en 77 zat de introductie van de D-machtiging, en daarna nam de belangstelling erg toe.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#96 Bericht door PA4WK »

Klopt, je had toen 2x per jaar een D en C examen, ik ging in nov voor D, ik haalde een PD0E call, dus als ik terug reken zijn ze in voorjaar 1976 met PD0A begonnen
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie