Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#31 Bericht door PA2WN »

PE1PQX schreef: 13 aug 2022, 09:48 Sorry Thijzer,

Ik snap jouw redenatie dat 2m en 70cm 'stil' zijn, maar luister nu ook eens uitgebreid in SSB over de banden, FT modes etc. Dan zul je meer activiteiten tegenkomen dan in FM alleen. Je zit nu redelijk in het ES seizoen waar erg leuke openingen mogelijk zijn.
Verder is voor een deel 'use it or loose it' toch redelijk bewaarheid geworden. Heel veel OM's (en ook YL's) krijgen een flinke opwindende ( :mrgreen: ) kick als men een leuk station op HF hoort, terwijl er ook voldoende activiteiten op VHF en hoger (50MHz en up) zijn. Zie o.a. op de chat van ON4KST.

Wel vind ik dit een zorgelijke ontwikkeling daar in Frankrijk, een vriendelijke doch dringend verzoek om 2m en 70cm minder (of liever: niet) te gebruiken.
Het is toch echt makkelijker om een end-fedje op te hangen en in ieder geval Europees radio verkeer te kunnen volgen, dan een toren van xx meter op te bouwen met enorme harken erin, in de hoop wat zeldzame propagaties mee te maken. Met de uitbreiding naar korte golf voor N (ex D) en F (ex C) is er letterlijk een wereld open gegaan die VHF en up een stuk minder interessant maakt als je niet in de gelegenheid bent om daar middelen voor in te zetten.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#32 Bericht door PE1PQX »

2m en 70cm (en de hogere banden) zijn gewoon uitdagender dan HF. (Mijn ervaring!!!)
Heel simplistisch gesteld: met een stuk draad werk je vrijwel de hele wereld op HF, op VHF en hoger kan dag voor ene heel groot deel ook maar moet je veel meer geduld hebben.
Gebruikte methoden als FSK441 (Metorscatter) JT65 (EME) en FT4/8 zijn erg groed bruikbaar....
Er is meer dan HF (gelijkstroom :wink: :wink: , let op: smiley!) alleen....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#33 Bericht door PA3DAT »

on4ged schreef: 13 aug 2022, 12:38 Wat ik me ook afvraag is hoe ze die PMR gaan realiseren in de 2 meterband. Worden dat allemaal nieuwe speciaal voor deze gelegenheid ontwikkelde en geproduceerde toestellen. Of zijn die bestaande toestelletjes zo gemakkelijk op onze frequenties te programmeren?
Die PMR is niet de Europese PMR-regeling, maar een Frans/Engelse afkorting die enkel zoiets als Personal Mobile Radio betekent. Dus niet te verwarren met die 0,5W vrijgegeven portootjes.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#34 Bericht door Thijzer »

2m en 70cm zijn rete interessante banden maar ze worden nauwelijks benut, dat is gewoon de realiteit. Kun je reclame maken voor EME, meteorscatter of digitale modi en SSB tijdens sporadic E, als mensen het niet gebruiken dan houdt het op. Je voorstellingsvermogen is iets anders dan de realiteit.

Zo lang er in Nederland genoeg ruimte is in de banden om ons heen, zal dit zich hier niet zo snel voordoen. Boven de 2m band zijn steeds meer gebruikers opgestapt richting digitale verbindingen in UHF of via 3G/4G/5G en dat zullen er nog meer worden als je ziet wat de betrouwbaarheid en het bereik van VOIP toepassingen (en soortgelijke) zijn, vaak goedkoper dan de analoge oplossingen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de motivatie om juist de 2m band hiervoor te gebruiken. In Frankrijk moet toch ook meer ruimte gekomen zijn de laatste jaren? Het mobiel bereik is er misschien minder dekkend dan in Nederland, dat kan ik niet beoordelen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#35 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef: 15 aug 2022, 10:05 2m en 70cm zijn rete interessante banden maar ze worden nauwelijks benut, dat is gewoon de realiteit. Kun je reclame maken voor EME, meteorscatter of digitale modi en SSB tijdens sporadic E, als mensen het niet gebruiken dan houdt het op. Je voorstellingsvermogen is iets anders dan de realiteit.
En toch blijf ik er bij: er is meer activiteit dan je je voorstelt....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#36 Bericht door Thijzer »

Ik stel me niks voor, ik constateer. Ja, er is activiteit op SSB 2m maar what about die 10MHz van de 70cm band? Daar kun je een kanon afschieten.
Vroeger had je packet, ATV, RTTY, SSTV, lokale QSO's, repeaters (meeste is over op NOS) en ga maar even door. Het meeste ervan is grotendeels ter ziele en we hebben er een paar DMR/D-star repeaters voor teruggekregen, al worden die ook maar mondjesmaat gebruikt.

Ik weet niet in welk parallel universum je leeft maar in het huidige waarin ik verkeer, is er in 25 jaar tijd veel veranderd.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#37 Bericht door PA3HMP »

Er is veel veranderd het door de veron verbannen van ATV op 70 heeft daar ook aan meegeholpen, maar ook steeds het verlagen van de eisen en uitbreiden van de banden voor novice bijvoorbeeld.

Maar nog steeds zijn er experimenten op 70cm, bijvoorbeeld breedband FM uitzendingen enz enz.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#38 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef: 15 aug 2022, 11:11

Ik weet niet in welk parallel universum je leeft maar in het huidige waarin ik verkeer, is er in 25 jaar tijd veel veranderd.
Vervelende en zinloze opmerking, sorry...

Er is in de tijd dat ik mijn registratie heb (begin '90 van vorige eeuw) i.d.d. veel veranderd, maar ook ten goede.
Dat jij minder hoort (of beter: beleeft) dan ik op VHF en hoger spijt me voor je.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#39 Bericht door Thijzer »

Ik ben niet de enige, ook het AT constateert dat. Het aantal geregistreerde radiozendamateurs neemt al jaren gestaag af en in 2018 al waarschuwt het AT voor het feit dat er minder wordt geëxperimenteerd en alleen nog maar wordt gecommuniceerd. Dat zal in de afgelopen 4 jaar niet anders zijn geworden.

Ik verzin het niet he, maar de realiteit moeten we onder ogen zien.

https://magazines.agentschaptelecom.nl/ ... ndamateurs

Dat gaat iets verder dan anekdotisch bewijs of eigen waarnemingen hoor.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#40 Bericht door PE1PQX »

Laat maar Thijzer, het aantal (afnemende?) geregistreerde zendamateurs zegt niets over het gebruik van de VHF en UHF banden!
Ik laat het hierbij....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#41 Bericht door pa3a »

Thijzer schreef: 15 aug 2022, 15:49 Ik ben niet de enige, ook het AT constateert dat. Het aantal geregistreerde radiozendamateurs neemt al jaren gestaag af en in 2018 al waarschuwt het AT voor het feit dat er minder wordt geëxperimenteerd en alleen nog maar wordt gecommuniceerd. Dat zal in de afgelopen 4 jaar niet anders zijn geworden.

Ik verzin het niet he, maar de realiteit moeten we onder ogen zien.

https://magazines.agentschaptelecom.nl/ ... ndamateurs

Dat gaat iets verder dan anekdotisch bewijs of eigen waarnemingen hoor.
Toch een leuk statistiekje. Dank Thijzer.

Maar als je beroepsmatig met statistiek te maken hebt (gehad) dan weet je ook:
'There are lies, there are damn' lies, and there are statistics.

Vanuit de datadriven gedachte over de huidige stand van zaken, dus na 2018, is de volgende opmerking (komt uit het zgn. 6 Sigma werkveld): Show me the data!
In dit geval dus aantallen examens: 2019/20/21/half 22.
En dan maar weer eens kijken met een verstorende variabele als COVID .
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#42 Bericht door PA3HMP »

Thijzer schreef: 15 aug 2022, 15:49 Ik ben niet de enige, ook het AT constateert dat. Het aantal geregistreerde radiozendamateurs neemt al jaren gestaag af en in 2018 al waarschuwt het AT voor het feit dat er minder wordt geëxperimenteerd en alleen nog maar wordt gecommuniceerd. Dat zal in de afgelopen 4 jaar niet anders zijn geworden.

Ik verzin het niet he, maar de realiteit moeten we onder ogen zien.

https://magazines.agentschaptelecom.nl/ ... ndamateurs

Dat gaat iets verder dan anekdotisch bewijs of eigen waarnemingen hoor.
dan kan het AT wel zeiken, maar de B.A.R. ronde is toch echt de nek omgedraaid door hetzelfde AT en die ronde was letterlijk een groot experiment.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#43 Bericht door PA0AA »

PA3HMP schreef: 16 aug 2022, 08:38 ............ maar de B.A.R. ronde is toch echt de nek omgedraaid door hetzelfde AT ...................
Het enige wat ik er over kan vinden na een hoop gegoogel is dit; https://het-bar.net

Wat is er dan gebeurd ? Als alle deelnemers een licentie / registratie hebben, dan valt er toch niks de nek om te draaien ? ... :?

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#44 Bericht door pa3a »

PA0AA schreef: 16 aug 2022, 10:22
PA3HMP schreef: 16 aug 2022, 08:38 ............ maar de B.A.R. ronde is toch echt de nek omgedraaid door hetzelfde AT ...................
Het enige wat ik er over kan vinden na een hoop gegoogel is dit; https://het-bar.net

Wat is er dan gebeurd ? Als alle deelnemers een licentie / registratie hebben, dan valt er toch niks de nek om te draaien ? ... :?

73, Ruben, PA0AA.
Luister naar de opname van de laatste bar ronde op de bar website. Daar wordt het stoppen uitgelegd.
Het was een eigen keuze om te stoppen begrijp ik daaruit. Het AT was een trigger.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#45 Bericht door sottezero »

Dat packet ter ziele is gegaan komt meer door AT die vereist dat je een vergunning hebt voor relay station.
Dat heeft denk ik 99% van de packetradio om zeep geholpen.

Dat er veel gecommuniceerd wordt zou niet het probleem moeten zijn, zonder communicatie zal er geen fabrikant meer zijn die geld gaat stoppen in zendapparatuur.. geen zendapparatuur, geen chips, geen transistors, geen buizen om zelf iets te bouwen en te experimenteren..
En dat laatste is al een probleem. Zo lang ik me al kan herinneren is het verkrijgen van onderdelen steeds moeilijker...
Ik kon een paar jaar geleden toen ik nog jong was in elke grote stad wel minstens 3 electronica-boeren vinden waar ik desnoods 1 weerstandje kon kopen.
Nu ben je eigenlijk beperkt tot 4 grote online boeren en het aantal winkels dat nog voorraad heeft en personeel kan betalen is denk ik nu voor heel nederland op 1 hand te tellen.
Minder mogelijkheden, minder gebruik.

Ik zelf heb nog zo'n 100 bouwpakketten liggen om elkaar te solderen, ik heb geen tijd meer. Ik werk 12 uur per dag, slaap 6 uur, en de andere 6 uur moet ik bijkomen, reizen, boodschappen doen, eten koken en mantelzorgen... Hoe moet ik dan voor het AT nog experimenteren? Mijn APRS mag niet meer standby staan, mijn laptop met packet modem mag niet meer aan staan zonder dat ik erbij ben. IP over AX.25 op 70cm? AX.25 over TCP/IP? Nieuwe digitale coderingen verzinnen? Ik zie het deze week niet meer gebeuren...

De reden dat de fransen 2m en 70cm gebruiken is waarschijnlijk omdat voor deze frequenties nog apparatuur gemaakt wordt (off-the-shelf)... Lekker makkelijk en fransen en zich aan regels houden is toch niet synoniem toch? Ze zijn wel goed in anderen hun regels op te leggen.. (denk aan alcoholtesters (alsof wij elke dag aan de wijn zitten hier in Nederland), denk aan vrachtwagenstickers met dodehoek waarschuwingen in het frans (alsof truus op de speed-pedelec frans kan lezen met 60km/h) of het slopen van de pulsvisserij omdat hun vissers nog met sloopnetten willen werken wat nu erger is voor de bodem dan puls-visserij. Of het doorduwen van alchohol aan benzine, terwijl ze wisten dat de meeste auto's daar niet lekker op liepen en dat het leidingen sloopt, het nog minder lang houdbaar wordt (brandstof) zodat het na 1 maand al oud is ipv 6 maanden.
Dus ik denk dan ook niet dat de fransen 1 baquette minder eten als ze in frankrijk de 2m en 70cm zich toe-eigenen.

Plaats reactie