Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#16 Bericht door pe1cmo »

of met sporadische E ergens in de EU roepen.


Maar nu moet ik weer denken aan de kroning, april 2013. Ik kreeg een telefoontje van het AT dat ik de 29e en 30e april 2013 niet mocht zenden in de 13cm band dit omdat de hele 13cm band nu primair voor veiligheid en omroep was. Geen probleem zei ik, want ik zend primair uit en sta in het gecoördineerde frequentie register voor dit evenement. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pe1cmo op 26 jul 2022, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#17 Bericht door pe1rea »

Is al jaaaaren aan de gang.
Mei 2013, Olympia's Tour, Alkmaar..
Ineens een berg gekwetter op 2 meter in het Frans.
De zaak kachelde over de Munnikenweg, kasseienstrook.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#18 Bericht door PA3HMP »

Dit is niet de eerste keer, ik herinner me nog een jaar of 25 geleden toen de tour de France vanuit Nederland vertrok ze ook over onze 2M en 70cm banden heen zaten en ons gezegd wordt dat we ze niet mochten storen, wanneer commercie om de hoek komt kijken hebben wij ineens geen enkele rechten meer.

erikpost
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2012, 10:34
Roepletters: PH9E
Locatie: Groningen

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#19 Bericht door erikpost »

Zoals gezegd zie ik in het stuk van het ANFR op dit moment niets dat op een beperking voor de primaire gebruiker wijst. Die zou dus in principe gewoon zijn gang kunnen blijven gaan. Er wordt alleen om medewerking van zendamateurs gevraagd (door activiteit op de genoemde banden en locaties te beperken). Ben wel benieuwd hoe ze dat met de Parijse repeaters gaan doen in die periode. Op de site van de REF overigens niets te vinden over dit onderwerp.

Erik PH9E

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#20 Bericht door PA4WK »

Ik zie dat de VERON intussen het betreffende artikel weer terug geplaatst heeft op de nieuws site, een site die ik overigens zeer waardeer, veel goede en uitgebreide informatie.
Ik wil nog even een paar laatste reacties geven op wat er zoal aan reacties gepost is.

Dat het gebruik van exclusieve amateurbanden door niet amateurs vaker voorgekomt maakt het naar mijn idee niet normaler maar alleen ernstiger.

Dat wij als amateurs geen last hebben van portofoons met 1W. zendvermogen is natuurlijk helemaal waar, maar het is natuurlijk niet zo dat het mag als niemand er last van heeft, het zijn niet voor niets exclusieve amateur banden, voor je het weet is dergelijk gezamelijk gebruik normaal geworden.

Dat in Nederland ook zendbeperkingen opgelegd worden klopt, maar dat betreft dan vooral de 13cm band waar de amateur dienst een secundaire status heeft.

Uit de reacties blijkt dat het vooral Franse gebruikers zijn die de amateur banden gebruiken voor hun communicatie, dan zou naar mijn idee een reactie van de IARU aan het adres van Frankrijk hier op zijn plaats zijn.

Ik ben bang dat als wij als amateurs dit zomaar laten gebeuren het op een gegeven moment normaal gaat worden en niet alleen zoals nu onze secundaire amateur banden onder druk staan maar straks ook onze primaire banden aan de beurt zijn.

Ten slotte hoop ik dat de VERON als lid van de IARU haar bezorgdheid zal uitspreken over deze ontwikkeling.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#21 Bericht door PA2S »

Op basis van de huidige Franse wetgeving is dit gebruik niet toegestaan, zeker niet op 2 meter. Defensie heeft een toewijzing via een voetnoot om de 10 en 2 meter band te gebruiken, maar andere diensten zijn op 2 meter niet toegestaan. Ook voor de 70 cm band geldt dat daar "PMR" gebruik niet is toegestaan.

De Fransen hebben al eerder van de rare ideeën gehad en ook zijn het de Fransen geweest die tegen het Europese CEPT voorstel om op de 60 meter band 100 kHz en 100 W toe te wijzen. De 15 kHz / 15 W beperking is daarvan het resultaat.

De Franse vereniging (en zelfs individuele amateurs) zouden klachten kunnen indienen. De Franse overheid houdt zich niet aan de Radio Regulations (internationaal verdrag!). Ik zou als ik de REF was, nu al gaan nadenken over bezwaren.

Als wij intruders horen op 2 meter, zouden we dit moeten vastleggen en daarover klachten indienen bij AT. Vastleggen kan met audio opnames, maar ook bijvoorbeeld door een SDR I/Q bestand op te slaan.

Het is typerend voor deze tijd, waar overheden toenemend vinden dat ze zich niet aan de wet hoeven te houden.

Als we niet in actie komen, maar een beetje blijven stilzitten achter onze spullen, dan raken we alles kwijt.

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#22 Bericht door PB2T »

Elk land heeft v.w.b. frequentietoewijzingen soevereine rechten. Volgens article 4.4 van de Radio Regulations mogen onder voorwaarden frequenties worden toegewezen, welke niet in overeenstemming zijn met de frequentietabel.
Dat er voor een groot evenement, dat slechts één maal in de honderd jaar in een bepaald land plaatsvindt, afgeweken moet worden van de frequentietabel vind ik niet vreemd.
De Franse administratie gaat in overleg met REF bekijken hoe storing tot een minimum beperkt kan worden. Daar hoeven wij in het verre Nederland ons geen zorgen over te maken.
Voor hen die vinden dat zoiets niet kan zou ik in overweging willen geven dat onze 70 MHz toewijzing volgens de Radio Regulations ook niet kan. Toch mogen we uitkomen in die frequentieband.
Wellicht vormt dit een opening voor een verzoek van REF om ook op 70 MHz te mogen uitkomen.
73, Hans PB2T

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#23 Bericht door PA2S »

Hans,

Een aanvulling:

Ik doelde op het Franse nationale frequentieplan, waarin op dit moment alleen voor de 2 meterband een uitzondering geldt voor defensie.

Het is uiteraard juist dat men uitzonderingen kan toestaan maar volgens de Franse wet moet gebruik wel voorzien zijn in het frequentieplan. Dat zou men dus eerst moeten wijzigen, waartegen - zover ik weet - de amateurdienst bezwaar kan maken als primaire gebruiker.

(Bij ons is de secundaire toewijzing aan de amateurdienst van 70 tot 70,5 MHz opgenomen in ons nationaal frequentieplan.)

pe1hzg
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#24 Bericht door pe1hzg »

PB2T schreef: 26 jul 2022, 20:21 Wellicht vormt dit een opening voor een verzoek van REF om ook op 70 MHz te mogen uitkomen.
Aangezien jij bekend bent met de processen en de politiek: helpen dit soort "leentjebuur" om de banden te behouden?
Stel dat een band permanent naar andere gebruikers gaat (ik denk aan 23cm) dan zijn dit soort acties ook niet meer mogelijk, zeker gezien het zeer lage signaallniveau waarbij de Galileo mensen al "storing" beginnen te roepen.

Met andere woorden: helpt "de band een maandje minder gebruiken" onze kansen dat we onze banden de andere maanden kunnen blijven gebruiken?

Het lijkt er overigens op dat het artikel opnieuw van de VERON site is verdwenen. Ingewikkeld allemaal.

Geert Jan

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#25 Bericht door PB4PT »

... en plots stond het vertaalde artikel weer op de veron website.
https://www.veron.nl/nieuws/144-en-430- ... -olympics/

Wel met de toelichting
Update 29 juli 2022: dit artikel is korte tijd offline geweest omdat een belangrijke bron ons berichtte dat er nog geen officiële besluiten waren genomen omtrent het gebruik van de amateurbanden tijdens de Olympische Spelen 2024. Inmiddels weten we dat dat wel zo is.
Eens zien hoe dat verder gaat lopen.

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#26 Bericht door PA2S »

De REF maakt een diepe buiging voor de overheid en plaatste dit bericht (vertaald):

"De ANFR* heeft in de loop van de week aan de REF het spectrumbeheersplan voorgelegd dat u aan het eind van de week gepubliceerd zag. De uitzonderlijke frequentievereisten die zijn vastgesteld voor het goede verloop van de Olympische Spelen van 2024 in Frankrijk, beantwoorden aan de mondiale inzet van dit soort evenementen. Zo is in de VHF-, UHF- en SHF-banden het gebruik van bepaalde banden door Franse radio-operatoren en radioamateurs gewijzigd overeenkomstig het frequentiebeheersplan voor de Olympische Spelen van 2024, dat beschikbaar is op de website https://www.paris2024.org/en/spectrum-m ... aris-2024/.

Er wordt op gewezen dat de eerste frequentietoewijzingen door de ANFR pas in 2023 van start zullen gaan en daarna gefaseerd doorgaan tot de Olympische Spelen. Hierop vooruitlopend heeft het agentschap deze informatie nu reeds gedeeld. De ANFR zou graag de steun en medewerking van de radioamateur gemeenschap krijgen voor dit mondiale evenement en zo een optimaal beheer van de banden mogelijk maken. Over een aantal specifieke punten met betrekking tot onze activiteiten (automatische stations, enz...) moet uiteraard nog met het agentschap worden overlegd; hierover zal in de komende maanden een mededeling worden gedaan. De Hamexpo tentoonstelling in oktober 2022 zou voor de ANFR een gelegenheid kunnen zijn om de voorgestelde maatregelen toe te lichten en te verduidelijken.

Het is belangrijk eraan te herinneren dat deze maatregelen tijdelijk zijn en alleen geldt voor bepaalde gebieden. Het gebruik door radioamateurs in deze periode en op deze plaatsen zal worden beperkt. Het agentschap rekent op de gehele amateurradio gemeenschap en zal op de verenigingen vertrouwen om deze boodschap door te geven.

De REF wil haar leden en de hele amateurgemeenschap aanmoedigen dit project te steunen met het oog op goede contacten met het Agentschap en de projectpartners."


Het is m.i. nogal naïef om te denken dat het iets gaat opleveren. Het is eerder andersom: als de amateurverenigingen instemmend reageren op het slopen van onze primaire toewijzing (2 meter band), dan is dat een signaal dat toekomstige druk op de amateurbanden weinig weerstand zal oproepen (2 meter is primair, de rest secundair en daar kan men eventueel wel aanspraak op maken).

*De ANFR is de Franse collega van Agentschap Telecom.

erikpost
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2012, 10:34
Roepletters: PH9E
Locatie: Groningen

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#27 Bericht door erikpost »

De REF buigt inderdaad als een knipmes voor het ANFR. Op Twitter wel wat gemor maar zeker nog geen Franse revolutie.

Erik PH9E

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#28 Bericht door Thijzer »

De amateurbanden zijn niet exclusief toegewezen aan radiozendamateurs hoor. Neem het LPD-gedeelte in de 70cm band. Daar mag met heel laag vermogen gebruik van worden gemaakt met een secundaire status maar die heeft geen enkele juridisch gevolg daar de gebruiker hierover niet is geïnstrueerd en dus vrolijk naar z'n muziek blijft luisteren.
Dus exclusieve toewijzing bestaat niet.

De overheid bepaalt de toewijzing en mij lijkt het goed mogelijk dat een deel van de 2m en 70cm banden worden toegewezen voor secundair gebruik met laag vermogen, andersom gebeurt namelijk ook. In de 13cm band zitten we ook als secundaire gebruiker en moeten we wijken voor wielerrondes en kronings-feesten. Is al jaren zo, dus allerminst vreemd.

Ik vind het ook niet fijn en het creëert steeds meer ruimte voor overheden om deze twee banden te gaan beperken voor amateurs. Als je over beide banden draait, dan kom je verrekt weinig tegen in die 12MHz. Op 2m zitten repeaters, APRS en wat lokale praatjesmakers maar op 70cm is die 10MHz erg ruim bemeten voor het gebruik. Repeaters onderin en bovenin de band, wat digitale uitspattingen en satellieten en dan heb je het ver gehad. De drukte van weleer is - behoudens nog wat SSB gebruik tijdens condities maar dat is ook niet veel - vergane glorie.

En wat doen we eraan? Niets. We houden alleen maar vast aan wat vermeende verworven rechten maar doen er verder niks mee. En dat is niet goed, dat geeft overheden (want dit is niet alleen in Nederland aan de hand) steeds meer ruimte om te doen waar iemand met invloed om vraagt. En wij geven ze ook nog een goed excuus.

Zeer onverkwikkelijk maar wel onze eigen schuld.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#29 Bericht door PE1PQX »

Sorry Thijzer,

Ik snap jouw redenatie dat 2m en 70cm 'stil' zijn, maar luister nu ook eens uitgebreid in SSB over de banden, FT modes etc. Dan zul je meer activiteiten tegenkomen dan in FM alleen. Je zit nu redelijk in het ES seizoen waar erg leuke openingen mogelijk zijn.
Verder is voor een deel 'use it or loose it' toch redelijk bewaarheid geworden. Heel veel OM's (en ook YL's) krijgen een flinke opwindende ( :mrgreen: ) kick als men een leuk station op HF hoort, terwijl er ook voldoende activiteiten op VHF en hoger (50MHz en up) zijn. Zie o.a. op de chat van ON4KST.

Wel vind ik dit een zorgelijke ontwikkeling daar in Frankrijk, een vriendelijke doch dringend verzoek om 2m en 70cm minder (of liever: niet) te gebruiken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4ged
Berichten: 327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Gebruik 2m en 70cm band tijdens Olympische spelen 2024

#30 Bericht door on4ged »

Ik zie hier enkele verwijzingen naar REF en ANFR. ANFR werd toegelicht, maar wie of wat is die REF?

Wat ik me ook afvraag is hoe ze die PMR gaan realiseren in de 2 meterband. Worden dat allemaal nieuwe speciaal voor deze gelegenheid ontwikkelde en geproduceerde toestellen. Of zijn die bestaande toestelletjes zo gemakkelijk op onze frequenties te programmeren?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie