Soms kan een contest best leuk zijn.

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Soms kan een contest best leuk zijn.

#1 Bericht door PA1FOX »

Soms kan een contest best leuk zijn.

Normaal ben ik er niet zo’n voorstander van. Het is immers een ongelijke strijd waarbij er stations mee doen met enorme antennehoogtes en hele zware eindtrappen.. Ik ben van mening dat bij de meeste contesten die eigenschappen veel meer meettellen dan de skills van de operator. Het is alsof je in een zeepkist meedoet met een Formule 1 wedstrijd of met een kinderfietsje in de Tour de France. Mentaal en fysiek kun je nog zo hard trainen, maar de contest zul je niet winnen.

Omdat er echter afgelopen weekend al vroeg goede tropo condities voorspeld waren ben ik zaterdagavond toch even een paar uur actief geweest. Wat al snel opviel waren de harde signalen uit Engeland in mijn locatie Hengelo in Overijssel. Ook PC5T uit Haarlem kwam erg hard door, ik hoorde hem al op de zijkant van de antenne, wat overigens een gemodificeerde 16 elements Tonna is. Rond middernacht werden de stations aan de oostkust van Engeland zelfs nog veel harder, het leken wel lokale stations.

Dat vraagt om nadere experimenten. Zouden ze portabel hoorbaar zijn?
De Yupiteru scanner met telescoop antenne werd van de plank gepakt en in de shack bij het raam kon ik sommige stations inderdaad verstaanbaar horen. Zou het dan ook mogelijk zijn om met deze enorme condities ook op laag vermogen nog Engeland te bereiken?

Ondanks dat ik G2N bij Norwich al eerder gewerkt hard toen hij nog S7 was, besloot ik hem dus nog een keer aan te roepen, maar dan met 5 watt uit mijn TS711 in een 30dB verzwakker. Ik ontving hem door de verzwakker heen nog met ruim S6 dus dat zag er goed uit. Na mijn eerste aanroep kon hij mijn call gedeeltelijk horen en na de tweede keer roepen gaf aan dat ik hem al gewerkt had. Maar toen ik daarna weer zonder verzwakker terugkwam en aangaf dat ik zojuist met 5 milliwatt aan het zenden was vond hij het wel bijzonder en leuk dat ik hem nog een keer aangeroepen had.
Een kwartier later kwam hij zelfs door mijn Daiwa antenneschakelaar in afgeschakelde stand nog hoorbaar door. De Daiwa dempt zo’n 60dB en aangezien zij met 400 watt zaten kun je dus uitrekenen dat ze met 0,4 milliwatt nog hoorbaar zouden zijn, dat over een afstand van 397 km!!

Dat maakt een gebeurtenis als een contest voor mij toch wel weer even leuk…

En voor de geinteresseerde contestfanaten, uiteindelijk heb ik 16 stations gewerkt waarvan er 2 uit Nederland kwamen. Voor mij is dat een VHF contestrecord, maar dat kwam dus door de condities.

Ik houd het toch maar bij wedstrijd-vossenjagen te voet waarbij het speelveld voor iedereen eerlijk en gelijk is.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Soms kan een contest best leuk zijn.

#2 Bericht door PE1PQX »

Tropo en Es zijn op VHF en UHF zeer wonderbaarlijke condities. Op 7 juni in FM nog een QSO gehad met LA7VI op 145.550MHz, afstand 645km...
Alsof deze meneer naast me op een stoel zat.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Soms kan een contest best leuk zijn.

#3 Bericht door PE7K »

Ik vind die contesten helemaal niet leuk. Afgelopen weekeinde antwoorde ik op een paar oproepen en ik wist niet goed wat er gaande was, die man vroeg naar mijn 'number'...ik had geen idee. Dus vroeg ik wat hij bedoelde, gezellig werd het niet. Nu weet ik wat een contest is en ik doe niet meer mee, wat een opgefokt gedoe is dat.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Soms kan een contest best leuk zijn.

#4 Bericht door PE1PQX »

PD0MT schreef: 05 sep 2023, 06:18 Ik vind die contesten helemaal niet leuk. Afgelopen weekeinde antwoorde ik op een paar oproepen en ik wist niet goed wat er gaande was, die man vroeg naar mijn 'number'...ik had geen idee. Dus vroeg ik wat hij bedoelde, gezellig werd het niet. Nu weet ik wat een contest is en ik doe niet meer mee, wat een opgefokt gedoe is dat.
Per contest (radio-wedstrijd) wordt er verschillende zaken uitgewisseld. Kan zijn een volgnummer:

59 001
59 002 ...

Kan zijn provincie: (WAP contest)
59 DR
59 FR ...

Kan zijn regionummer: (regio contest)
59 11
59 40 enz...

Is allemaal afhankelijk van welke contest er gaande is. Dat een deelnemer gepikeerd reageert kan ik me wel iets van indenken, je gaat bij een wedstrijd veelal voor de winst en dan kan door die ene 'onwetende reageerder' net de winst aan je neus voorbij gaan.
anderzijds: als je deel gaat nemen, zorg dat je voorbereid te werk gaat. Ikzelf ben ook geen contester maar weet wel dat een contest een mooie test is voor je gehele installatie. Er is veel meer activiteit en dan kun je in ieder geval ontvangstwijs de boel controleren, verbeteren en verifiëren.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Soms kan een contest best leuk zijn.

#5 Bericht door PE7K »

Ik weet nu ook beter maar alsnog vind ik de reactie die ik heb gekregen idioot. Ik gaf duidelijk aan het niet te begrijpen, dan is een eenvoudig antwoord voldoende en ik had m'n excuses aangeboden.

Ik zal me er meer in verdiepen en misschien vind ik ook een keer leuk.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Soms kan een contest best leuk zijn.

#6 Bericht door pa3met »

Soms is het gewoon even luisteren naar wat de bedoeling is.

Contests hebben verschillende categorieën en met beperkte middelen kun je aardig bovenaan komen. Of je pikt de dxcc's er uit die je anders niet zoveel hoort.

Maar ieder zijn voorkeuren, sommigen kletsen over dingen die mij niet interesseren. Ik zit op HF niet te wachten op complete conversaties. Op 2m is dat weer anders, ook tijdens contests.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Soms kan een contest best leuk zijn.

#7 Bericht door PA3FQS »

Wanneer ik hoor dat er een contest gaande is ,kijk ik meestal even hier:
https://www.contestkalender.nl/
Dit is altijd actueel en je weet gelijk wat er gevraagd wordt.
Ikzelf doe nooit echt officieel mee( want QRP vermogen en QRP antennes).
Wel zijn er dan veel stations aanwezig zodat ik weer eens iets met antennes e.d.kan uittesten.
Veel ontvangst rapporten mogelijk in korte tijd :wink:

Plaats reactie