Marconi 2m

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Marconi 2m

#1 Bericht door PA2RU »

Luitjes..
Zo dadelijk om 14:00 UTC begint in mijn optiek de mooiste contest op 2m : de Marconicontest :mrgreen:
Zijn er nog meer die er aan mee doen??
En wie weet waar het log naar toe moet?
73 René PA2RU

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Marconi 2m

#2 Bericht door pa1bvm »

helaas zijn mijn cw vaardigheden behoorlijk roestig geworden
De stations die CQ roepen seinen mij echt veel en veel te snel..
vaak kunnen ze het knopje van de keyer + memory niet vinden om wat snelheid te verminderen ..
zit ik daar met mijn 8 of 9 wpm .. pfff dan schaam ik me diep en neem me steeds voor ik ga toch maar
weer eens wat oefenen .. 599 + rapport + locater + 73 is niet echt te moeilijk toch ...
of toch een memory keyer en CW Skimmer kopen ??

veel plezier ik luister vanavond nog wel even ..

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Marconi 2m

#3 Bericht door Rene - pg3r »

PA2RU schreef: 05 nov 2022, 13:09 En wie weet waar het log naar toe moet?
https://vhf-uhf.veron.nl/contesten/contestrobot/

Zie ook https://vhf-uhf.veron.nl/144-mhz-telegr ... mber-2022/

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Marconi 2m

#4 Bericht door PA2RU »

@PG3R tnx info!
Het is lekker druk op de band...ook veel meer conculega's die actief zijn in deze contest : dat is wel eens minder geweest....chapeau !
Moet helaas zo gaan werken in de eerste nachtdienst van 2..dus ik hoop morgen redelijk op tijd uit bed te zijn om de laatste uurtjes nog mee te pakken.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Marconi 2m

#5 Bericht door PA2RU »

Het zit er weer op , de MMC van 2022
Het ging met de qso's niet al te hard maar wel mooi : 73 stuks met een ruwe score van 23477 punten.
Dat hadden er meer kunnen zijn als ik de nacht niet had hoeven werken ;)
Gezien de deelname in eigen land zal het wel geen podiumplaats worden..
PA3CWN PA7KY PA1TK PA0O PA4VHF PA0MIR PA5WT PA3EKM PA3DQG PE2JMR en PA4WM staan er in..PI4MAX is voor zover ik weet het enige station dat in de multioperator sectie mee deed
Die staat niet in mijn log : ik riep ze aan , kreeg rapport + volgnummer en locator met 73 er achter aan nog voor ik mijn gegevens door kon sleutelen -> dus niet compleet
DL , OK , HB9 , SM6 , F , OE en PA gelogd..vanuit G en ON was er ook activiteit maar daar heb ik niets van gehoord..

Afbeelding
Overigens sleutelde ik met deze HI-MOUND Manipulator de verbindingen bij elkaar.
In mijn beleving niet echt geschikt voor contesten , volgende keer de Bencher BY-1 maar inzetten :mrgreen:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Marconi 2m

#6 Bericht door pd1ahm »

“PA1BVM” schreef: De stations die CQ roepen seinen mij echt veel en veel te snel..
Nou datzelfde heb ik als beginnende seiner precies hetzelfde. Gelukkig herhalen ze de cq zo vaak dat ik er de call wel uit kan halen. Ik heb een paar keer geprobeerd om te reageren maar de meeste tegenstations kwamen met lichtsnelheid retour. Een mooie uitzondering was PA4VHF, die ging netjes terug in de snelheid. Top OM.

Voor de rest een mooi moment om de opneem snelheid te verbeteren :)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Marconi 2m

#7 Bericht door PD2R »

pa1bvm schreef: 05 nov 2022, 13:21 helaas zijn mijn cw vaardigheden behoorlijk roestig geworden
De stations die CQ roepen seinen mij echt veel en veel te snel..
vaak kunnen ze het knopje van de keyer + memory niet vinden om wat snelheid te verminderen ..
zit ik daar met mijn 8 of 9 wpm .. pfff dan schaam ik me diep en neem me steeds voor ik ga toch maar
weer eens wat oefenen .. 599 + rapport + locater + 73 is niet echt te moeilijk toch ...
of toch een memory keyer en CW Skimmer kopen ??

veel plezier ik luister vanavond nog wel even ..
Of je meld je aan voor de CW Academy van CW Ops. Zij hebben een erg leuk programma om CW te leren of de bestaande vaardigheden op te krikken.
Daarnaast zijn er nog tal van leuke gratis programma's waarmee je kunt oefenen.
Bijvoorbeeld de contest simulator Morse Runner waarbij je zelf je niveau in kunt stellen. Ook kun je zelf instellen hoeveel station je tegelijk antwoord kunnen geven, kun je QRM en QRN aan- of uitzetten en wanneer je Lid's aanvinkt dan komt er zo nu en dan een station tussendoor die zich niets van jouw aanwijzingen aantrekt en stug door blijft seinen. Net echt :)
Of RufzXP is ook erg leuk. Je begint bij een snelheid waarbij je je comfortabel voelt en bij elk correct genomen callsign gaat de snelheid 1 WPM omhoog. Heb je het niet goed gehoord dan krijg je door op F6 te drukken nog één kans. Is de call die je hebt ingegeven fout dan gaat de snelheid 1 WPM omlaag. Super leuk en voor je het weet is 20 WPM geen probleem meer.

Skimmer is niet zalig makend, met een beetje oefening kun je het beter dan de computer. Een memory keyer hoef je niet te kopen, die zit in eigenlijk alle contest logprogramma's. Maar daarvoor is natuurlijk wel een radio nodig die je aan de PC kunt knopen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: Marconi 2m

#8 Bericht door PA1ZX »

Gaat een goede CW operator niet terug in snelheid van zijn tegen station?
Dat leerde ik van Pa0cws teminste anders is het het constant. TOF ..foot.

Plaats reactie