ZONDAG 17 april 2022 - 2e PACC-digi contest

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

ZONDAG 17 april 2022 - 2e PACC-digi contest

#1 Bericht door PA3RIS »

Ik had er hier nog niets over gelezen. Dus bij deze..

Op ZONDAG 17 april 2022 (eerste paasdag) wordt weer de “Dutch PACCdigi Contest” gehouden.
De start is om 07:00 UTC en de contest eindigt om 19:00 UTC. De contest wordt gesponsord door de VERON.
Dit jaar zijn een aantal zaken gewijzigd ten opzichte van het vorig jaar:
Iedereen werkt iedereen.
Er zijn 3 mode categorieën: alleen RTTY, alleen FT8 en een MIX van deze modes.
Voor de deelnemers is een N1MM UDC-file ter beschikking.
De FT8 QSO’s worden volgens de standaard FT8 routine afgewerkt dus met de exchange van de QTH-locator. Er worden dus geen contest-modes van WSJT_X gebruikt!
Let op gebruik de aangegeven FT8 frequenties.
De multiplier is weer het aantal QTH locators van Nederlandse stations eenmaal per band en in de MIX categorie ook per mode.
Alle regels zijn weer te vinden op de website: https://www.veron.nl/PACCdigi

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: ZONDAG 17 april 2022 - 2e PACC-digi contest

#2 Bericht door PA3RIS »

Ik hoop wel op meer RTTY-verkeer dit jaar. Vorig jaar was het hoofdzakelijk FT8

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ZONDAG 17 april 2022 - 2e PACC-digi contest

#3 Bericht door pc1mb »

FT8 is hetzelfde gebleven, zag ik.

In de regels staat (3.1) een voorgeschreven frequentie, en (7.1) dat alleen verbindingen met deelnemers meetellen.
Echter zonder contest exchange is dat op geen enkele manier te controleren. Je zag vorig jaar dan ook dat er heel wat deelnemers overal gingen sprokkelen, en die punten ook toegekend kregen.

Lekker heen en weer hoppen en alles loggen dus, ook verkeer wat geen weet van een contest heeft.

Dit jaar nagevraagd bij de organisatie wat de bedoeling was, maar geen antwoord mogen ontvangen.
Nou, dan niet hoor. Eenduidig is leuker. Maar tip aan wie wél meedoet is dus gewoon alle frequenties gebruiken en alles loggen.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: ZONDAG 17 april 2022 - 2e PACC-digi contest

#4 Bericht door PA3RIS »

Maar moeten verbindingen dan niet in beide logs staan? En niet in het log van het tegenstation is geen goede verbinding?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ZONDAG 17 april 2022 - 2e PACC-digi contest

#5 Bericht door pc1mb »

Een verbinding wordt niet per definitie afgekeurd als er helemaal geen checklog van het betreffende tegenstation is.

Alleen als er wél een log van het tegenstation is, waar jouw verbinding niet in staat. Maar niet-deelnemende stations sturen dus ook geen log in.

(Er gaan wel alarmbellen af als je wel érg veel unieke tegenstations in je log hebt... maar omdat meerdere deelnemers het reguliere segment ook afgrazen, zijn al die niet-deelnemende calls ook niet uniek meer in de contest)

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: ZONDAG 17 april 2022 - 2e PACC-digi contest

#6 Bericht door PA3RIS »

Oh ja, dat is dan inderdaad wel stom. Dan zou het inderdaad beter zijn dat er een exchange uitgewisseld wordt..

Nouja, ik doe mee voor de lol en als anderen onsportief zijn om te winnen, dat zal me worst wezen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: ZONDAG 17 april 2022 - 2e PACC-digi contest

#7 Bericht door PA1AIS »

Ik hoop dat iedereen het bandplan en vergunning voorwaarden respecteert......
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ZONDAG 17 april 2022 - 2e PACC-digi contest

#8 Bericht door pc1mb »

pc1mb schreef: 06 apr 2022, 17:46Dit jaar nagevraagd bij de organisatie wat de bedoeling was, maar geen antwoord mogen ontvangen.
Inmiddels toch nog reaktie van de organisator op de vraag hoe ik dat nu het beste aan kon pakken.
De reaktie was heel kort de aanwijzing om me aan de regels te houden, maar zonder te vermelden of er iets aan het "twee walletjes" probleem gedaan is. Wie weet. In elk geval kunnen we stellen dat het bekend is bij de organisatie.

Ik denk er nog even over. Moet zeggen dat het vorig jaar wel leuk was, ondanks wat RFI bij de buren :oops: en de teleurstellende uitslag t.o.v. mensen die de regels wat ruimer geinterpreteerd hadden :wink:

Plaats reactie