DDAC 2 febr. '22

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

DDAC 2 febr. '22

#1 Bericht door PA0HOP »

Dag collega amateurs,

Gisteren voor het eerst meegedaan (ongeveer 5 kwartier) in de 144 MHz "contest".
Ik maakte 14 verbindingen. Is het minimum niet 25 om een zinvol log naar de contestrobot te sturen?

De gebruikte zendvermogens lijken me enigszins overdreven. Wat te denken van 400 Watts in een 4 harken array?

Zelf gebruikte ik 20 Watts in een vertical X50N (ca. 140 cm).
Als ik QRV wil zijn steek ik de antenne via een VELUX raam naar buiten. E.e.a. staat op een statief.
Och, alles heeft zo z'n charme.......

Tot volgende week op 70 cm.

73
Hans, PA0HOP
Loc. JO21xu

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: DDAC 2 febr. '22

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Hans,

Leuk stukje.

Ik zou de 14 qso's gewoon indienen. Wordt ook als check gebruikt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1KL
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:43
Locatie: Waspik

Re: DDAC 2 febr. '22

#3 Bericht door PE1KL »

Hallo Hans,

Als je kijkt bij de ingestuurde logs, dan zie je er ook amateurs zijn die nog minder verbindingen hebben gemaakt als jij. Er is geen minimum aantal verbindingen nodig bij deze contest.
Alleen bij opgave voor de afdelingscompetitie is er een minimum aantal verbindingen nodig.

Je kunt het dus gerust insturen.

'73 Kees PE1KL

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: DDAC 2 febr. '22

#4 Bericht door PD2R »

Het is precies wat Tjeerd als aan geeft. Het insturen van je log wordt altijd zeer op prijs gesteld door de sponsor. Het zorgt alleen maar een betere controle van de gemaakte verbindingen.
In sommige contesten is het zo dat als het QSO niet aannemelijk is, deze kan worden afgekeurd. Wanneer iemand bijvoorbeeld slechts 1 QSO maakt dan komt zijn of haar call maar in één log voor. Een dergelijk callsign wordt door de logcheckrobot dan als "unique" bestempeld. De meeste QSO's die als unique worden bestempeld blijken in de praktijk foutief gelogd te zijn maar omdat het tegenstation geen log heeft ingestuurd, valt dit niet te controleren. Daarom zijn er contest sponsors die QSO's die unique zijn, afkeuren en er dus geen punten voor geven.

De tip is dus om of altijd je log in te sturen, of om minimaal een handje vol QSO's te maken.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie