Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

#1 Bericht door pa1jn »

hoi,
zat met N1MM in locatorcontest. Ging goed met nummering, tot ik qsy ging van 2 naar 70 cm.
foutmelding en vreemde dingen
kan in handleiding zo gauw niets vinden.
Ben on ervaren met N1MM / bandwissel :)
Ergens een vinkje zetten, of iets veranderen om door te kunnen nummeren. ??

TRX is FT 857

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

#2 Bericht door PD2R »

Ik neem aan dat het over de VRZA locator contest gaat? Zo ja dan staan op de website enkele aanwijzingen m.b.t. het gebruik van N1MM.
https://www.vrza.nl/wp/wedstrijden/#NLC


Zoals ik de contest regels lees is het overigens helemaal geen probleem. Stations in de categorie A en B mogen doornummeren, het moet niet.
https://www.vrza.nl/files/contests/wanl ... C_2021.pdf
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

#3 Bericht door pa1jn »

Maarten, Ik zie het in de regels, dus volgende keer weer gewoon in N1MM verder voor 2m. en een loglijst op papier voor 70 ernaast. (met eigen nummering)
De logs moeten sowieso gescheiden per band worden aangeleverd (binnen 14 dagen) zie ik

UDC file van de NLC opent als een tekstfile na het downloaden. Is dat de bedoeling. ?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

#4 Bericht door PD2R »

Waarom een apart log voor 70? Je kunt in N1MM toch ook gewoon een 2e log aanmaken voor 70? Met het knopje "File" kun je bij de nummers 1 t/m 9 heel snel schakelen tussen de laatst gebruikte logs.

Een UBC file ken ik niet, volgens Google gaat het om een Adobe bestand. Het bestand format waarin de logs voor verreweg de meeste contesten aangeleverd moet worden, is het Cabrillo format. N1MM genereert die zonder problemen voor jou. Wanneer je een dergelijk bestand op je PC opent dan zal dat inderdaad weergegeven worden als tekstfile.

Extra info: Je kunt ook een programma downloaden zoals bijvoorbeeld Contest LogChecker. Daarmee kun je ook Cabrillo bestanden openen en bewerken. Dat is overigens helemaal niet nodig, je kunt ook wijzigingen aanbrengen in het tekstbestand mocht dat nodig zijn. Een programma zoals Contest LogChecker werkt over het algemeen gemakkelijker en bied uiteraard meer mogelijkheden.
Wat natuurlijk ook kan is de aanpassingen doen in N1MM en daarna een nieuw Cabrillo file generen.

Het lijkt soms ingewikkeld maar eigenlijk valt het best mee. Als ik kan, kan iedereen het. De mensen die mij wat beter kennen weten dat ik niet erg handig ben met PC's en computerprogramma's. En toch lukt het mij ook :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

#5 Bericht door pa3a »

Leuk ding die logchecker. Tnx voor de tip!
Maar zoals al aangegeven, wijzigen doe ik in N1MM, en wel tijdens de contest, on the fly zogezegd. Nooit achteraf. The log is what it is. 🙂
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

#6 Bericht door PD2R »

Klopt Arie, het log “poetsen” doe ik ook niet. Los van het feit dat het niet mag, vind ik het ook zonde van mijn tijd. Ik stuur het log vrijwel altijd direct na de contest in. Maar soms moet je hier en daar wat gegevens in de header aanpassen, denk aan het adres wijzigen of een operator toevoegen. Dat kan prima in het kladblok.

Ooit wel een keer het log moeten napluizen omdat een van onze operators tijdens de CQWW SSB zich niet aan de 10 minuten regel had gehouden :? Al die QSO regels heb ik toen handmatig voorzien van een “X” zodat de robot ze niet mee zou tellen. Zo’n log checker programma had toen wel uitkomst geboden.
Uiteindelijk bleken er toch nog twee QSO’s in het log te staan die niet aan de 10 minuten regel voldeden. Omdat we ons best hadden gedaan om het wel volgens de regeltjes te doen, kregen we enkel wat punten aftrek i.p.v. een herclassificatie naar de Multi/Multi klasse.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

#7 Bericht door pa1jn »

PD2R schreef: 21 dec 2021, 16:35 Waarom een apart log voor 70? Je kunt in N1MM toch ook gewoon een 2e log aanmaken voor 70? Met het knopje "File" kun je bij de nummers 1 t/m 9 heel snel schakelen tussen de laatst gebruikte logs.

Een UBC file ken ik niet, volgens Google gaat het om een Adobe bestand. Het bestand format waarin de logs voor verreweg de meeste contesten aangeleverd moet worden, is het Cabrillo format. N1MM genereert die zonder problemen voor jou. Wanneer je een dergelijk bestand op je PC opent dan zal dat inderdaad weergegeven worden als tekstfile.

Aan de intyper van deze reactie: goed lezen, wat er staat als afkorting

Extra info: Je kunt ook een programma downloaden zoals bijvoorbeeld Contest LogChecker. Daarmee kun je ook Cabrillo bestanden openen en bewerken. Dat is overigens helemaal niet nodig, je kunt ook wijzigingen aanbrengen in het tekstbestand mocht dat nodig zijn. Een programma zoals Contest LogChecker werkt over het algemeen gemakkelijker en bied uiteraard meer mogelijkheden.
Wat natuurlijk ook kan is de aanpassingen doen in N1MM en daarna een nieuw Cabrillo file generen.
Antwoord: "of met kladblok"

Het lijkt soms ingewikkeld maar eigenlijk valt het best mee. Als ik kan, kan iedereen het. De mensen die mij wat beter kennen weten dat ik niet erg handig ben met PC's en computerprogramma's. En toch lukt het mij ook :mrgreen:

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

#8 Bericht door pa1jn »

PD2R schreef: 20 dec 2021, 23:29 Ik neem aan dat het over de VRZA locator contest gaat? Zo ja dan staan op de website enkele aanwijzingen m.b.t. het gebruik van N1MM.
https://www.vrza.nl/wp/wedstrijden/#NLC
Toelichting: De BES eilanden zijn Bonaire enzovoort.

Zoals ik de contest regels lees is het overigens helemaal geen probleem. Stations in de categorie A en B mogen doornummeren, het moet niet.
https://www.vrza.nl/files/contests/wanl ... C_2021.pdf
Correctie voor PD2R : Cat A en B: ik wissel niet van Multi naar Single operator.

Conclusie voorlopig:
Voor de Locator contest inloggen in N1MM als sectie B. : Single operator / Multi band.

pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Re: Nummering stopt en foutmelding bij bandwissel VHF, contest

#9 Bericht door pa1jn »

Samenvatting:
Ik werk met een Yaesu 857 D en een rondstraler Comet voor 2m en 70 cm.

Hoef dus alleen in N1MM of op de set van band te verwisselen (antennes omsteken niet nodig).
Werk met 50 of 60 Watt, dus
ALL Band
Low Power
Mode FM
Assisted /Non Assisted uitzoeken in voorlichting van PA3A (call goed? ) Arie voor de PI4DEC. Staat daar goed beschreven. Iets met Telnet. :D

Plaats reactie