Wat betekend exchange bij een contest?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
pa1jn
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:40
Roepletters: PA1JN
Locatie: JO21IS

Wat betekend exchange bij een contest?

#1 Bericht door pa1jn »

Zie berichtkop vraag

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#2 Bericht door PE2AAB »

Dat zijn de codes / nummers die je (moet) uitwisselen.

Denk bij de PACC bijvoorbeeld aan 59NB (NB voor Noord Brabant, LB voor Limburg enz.) Maar bij andere contesten ook alleen een volgnummer bijvoorbeeld. 001, 002 enz.

Dat noemt men de 'exchange'.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

In het geval; van de WAE contest kan het ook om QTC's gaan.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#4 Bericht door PH2LB »

Exchange letterlijk vertaald betekend uitwisselen.

Exchange in een contest context betekend het voor die contest afgesproken signaal rapport wat je uitwissel te bevestiging van de contest verbinding.

voorbeeld: 59-001
Signaal rapport 59 (is helaas standaard in contesten) en 001 is het volgnummer.
Elk contact krijgt een nieuwe volgnummer, dus de volgende verbinding in de contest krijgt nummer 002.

voorbeeld : 59-OV
Dit zie je in de PACC contest. Een Nederlands station geeft 59 gevolgd door de afkorting van zijn/haar provincie.
De voorbeeld exchange is een signaal rapport 59 en zendende station zit in de provincie OVerijssel.

Edit : deed iets te lang over mijn bericht waardoor enkele heren me voor waren :wink:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#5 Bericht door PA1AIS »

PE2AAB schreef: 27 aug 2021, 08:01 Dat zijn de codes / nummers die je (moet) uitwisselen.

Denk bij de PACC bijvoorbeeld aan 59NB (NB voor Noord Brabant, LB voor Limburg enz.) Maar bij andere contesten ook alleen een volgnummer bijvoorbeeld. 001, 002 enz.

Dat noemt men de 'exchange'.
59NB is voor mij 59º Noorder Breedte, maar dat zal wel de beroepsdeformatie zijn? :mrgreen:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#6 Bericht door PD2R »

Mijn duit in het zakje:

De exchange is inderdaad vaak een volgnummer of een afkorting van een provincie of staat (PACC). Maar afhankelijk van de contest kan het ook het volgende zijn:
- leeftijd (All Asian DX contest);
- leeftijdsgroep d.m.v. de afkortingen OM, YL, Youth YL or Youth (Worldwide Sideband Activity Contest);
- het jaar waarin je voor het eerst je machtiging haalde (European HF Championship);
- je naam. Dat hoeft niet eens je eigen naam te zijn als je tijdens de contest maar consequent dezelfde naam gebruikt. (CWops Mini-CWT Test);
- het vermogen waarmee je uitzend in Watt (ARRL DX Contest);
- een lidmaatschapnummer (CWops Mini-CWT test);
- CQ zone (CQ World Wide DX contest);
- ITU zone (IARU HF Championship);
- IOTA nummer (Islands On The Air Contest);
- enz.

Ook zijn combinaties mogelijk. Bijvoorbeeld tijdens de IOTA contest (eiland- en volgnummer voor eiland stations) en de CWops Mini CWT (naam en lidmaatschapnummer voor leden).

In de meeste contesten is het zoals gezegd ook nodig om het rapport te geven. Dat is inderdaad standaard 59(9) of 5nn. De informatie die daarna volgt is eigenlijk altijd de exchange en dus belangrijk om goed te nemen. De "five nine" fungeert dus eigenlijk als een soort waarschuwing voor het belangrijke gedeelte van de informatie. Soms zijn er mensen die een ander rapport zenden maar die hoef je dus niet correct over te nemen in je log maar het mag natuurlijk wel. Verreweg de meeste sponsoren zullen je log niet controleren op juist genomen rapporten. De exchange daarentegen wordt wel gecontroleerd.

Om te weten wat de exchange van een specifieke contest is, kun je natuurlijk gewoon luisteren wat er verzonden wordt. Daardoor kun je vaak wel achterhalen wat de exchange is. Wanneer je op voorhand wilt weten wat de exchange van een contest moet zijn of je het on-air niet kunt achterhalen, raadpleeg dan de contest regels voor de betreffende contest.
Via de WA7BMN contest calandar kun je gemakkelijk zien welke contesten er zijn en er staat vrijwel altijd een link naar de betreffende contest rules.

Have fun!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#7 Bericht door PE2AAB »

PA1AIS schreef: 27 aug 2021, 10:20
PE2AAB schreef: 27 aug 2021, 08:01 Dat zijn de codes / nummers die je (moet) uitwisselen.

Denk bij de PACC bijvoorbeeld aan 59NB (NB voor Noord Brabant, LB voor Limburg enz.) Maar bij andere contesten ook alleen een volgnummer bijvoorbeeld. 001, 002 enz.

Dat noemt men de 'exchange'.
59NB is voor mij 59º Noorder Breedte, maar dat zal wel de beroepsdeformatie zijn? :mrgreen:
:-)
In dit geval het signaal rapport. Die 59 is vaak geen 59 :-)
Een contest geeft dus ook geen eerlijk beeld van de performance van je station alhoewel ik best wel eens echte rapporten tussendoor krijg.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#8 Bericht door PD2R »

PE2AAB schreef: 27 aug 2021, 11:14
Een contest geeft dus ook geen eerlijk beeld van de performance van je station alhoewel ik best wel eens echte rapporten tussendoor krijg.
Als ik op 40 meter mijn attenuator ingeschakeld heb en jouw signaal zet bij mij een S5 op de meter, hoe "eerlijk" is mijn 55 rapport dan? Of 59+20 dB terwijl ik op 10 meter pre-amp 2 ingeschakeld heb? En dan hebben we het nog niet eens over hoe goed sommige S-meters gekalibreerd zijn.
Wanneer is een rapport dan eerlijk en hoeveel waarde moet je daar aan hechten? Of geven we 59 wanneer iemand 59 klinkt ondanks dat hij misschien maar een S7 op de schaal zet?

Overigens is niet alleen in contesten iedereen 59(9), zo'n beetje iedere operator die vlot QSO's wil loggen deelt 59(9) rapporten uit.

Het zijn zomaar wat oprechte vragen en echt of topic is het niet want het rapport is onderdeel van exchange :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#9 Bericht door elinek »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 27 aug 2021, 08:04 In het geval; van de WAE contest kan het ook om QTC's gaan.
Wat is QTC precies? Ik ben er inmiddels achter dat het veel voorkomt bij de WAE ssb contest. Het kan erg ophouden, zeker als je niet aan deze uitwisseling doet. Mijn signaal is te zwak om gegevens uit te wisselen, ik ben al blij dat mijn call en exchange overkomt na 20 keer roepen. (100 watt en een draadje). Wel geinig als ik af en toe in zo een lijst mijn eigen call voorbij hoor komen :)
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

elinek schreef: 12 sep 2021, 19:22 Wat is QTC precies? Ik ben er inmiddels achter dat het veel voorkomt bij de WAE ssb contest.
Volgens mij is de WAE contest de enige waar QTC's worden uitgewisseld.

QTC is het uitwisselen van gegevens van de eerder gemaakte qso's. Dit wordt in blokken van 10 doorgegeven en dit maar eenmalig.
Heb je bijvoorbeeld 50 qso's gemaakt dan kan je 5 blokken van 10 uitgeven.

Hopelijk heb ik het correct uitgelegd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#11 Bericht door ON5GM »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 12 sep 2021, 19:37
elinek schreef: 12 sep 2021, 19:22 Wat is QTC precies? Ik ben er inmiddels achter dat het veel voorkomt bij de WAE ssb contest.
Volgens mij is de WAE contest de enige waar QTC's worden uitgewisseld.

QTC is het uitwisselen van gegevens van de eerder gemaakte qso's. Dit wordt in blokken van 10 doorgegeven en dit maar eenmalig.
Heb je bijvoorbeeld 50 qso's gemaakt dan kan je 5 blokken van 10 uitgeven.

Hopelijk heb ik het correct uitgelegd.
Ik snap het nog steeds niet, in N1MM via ctrl-Z krijg je een venstertje, maar daar stopt het bij mij, ik heb ook meegedaan ( weliswaar maar 54 qso's) maar die QTC heb ik ook overgeslagen.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#12 Bericht door PD2R »

Niet Europesche stations kunnen de eerder gemaakte QSO’s met Europesche stations, doorgeven aan Europesche stations die zij werken. Zijn mogen maximaal 10 QSO’s doorgeven per Europees station. Dit mag in één keer maar ook verspreid over meerdere keren. Voorbeeld:
K3LR werkt PI4DX en heeft inmiddels al een aantal Europesche stations in zijn log staan. Hij vraagt aan PI4DX of hij QTC’s wil ontvangen. PI4DX wil ze wel ontvangen en geeft aan dat hij klaar is voor ontvangst. K3LR verzend de informatie van het eerste QSO dat hij wil doorgeven. Deze info bestaat uit de tijd, Call en het serie nummer van het QSO, daarna laat hij de microfoon los. Als PI4DX de info correct gelogd heeft dan zegt hij “Roger”. Dit is voor K3LR het sein om de info van het 2e QSO door te geven. Als hij de info van 10 QSO’s heeft doorgegeven dan is hij klaar.
Het kan ook zijn dat PI4DX K3LR werkt en hem vraagt of hij QTC’s heeft. Als K3LR op dat moment maar 5 QSO’s in zijn log heeft staan die hij mag doorgeven, dan kan hij er voor kiezen om deze 5 alvast door te geven en later nog eens bij PI4DX terug te komen om de resterende 5 door te geven. Hij kan er ook voor kiezen om nu nog even verder te gaan, nog een aantal Europeanen te werken en later bij PI4DX terug te komen en in één keer de 10 QSO’s door te geven.

Of beide stations beslissen om QTC’s uit te wisselen hangt vooral af van hoe goed ze elkaar ontvangen en of de ontvangende operator dat een beetje efficiënt kan loggen. Ook de gun factor zal soms een rol spelen.

Bij PI4DX heb ik ook een paar keer aan de WAE meegedaan. In het begin is het even wennen maar als je het eenmaal door hebt dan gaat het heel snel. Het kan goed zijn dat je dan bijvoorbeeld 400 QSO’s hebt gemaakt en in totaal even zoveel QTC’s hebt ontvangen. Elk QSO telt voor 1 punt en elk QTC ook. In feite krijg je dus punten al ware het dat je 800 QSO’s hebt gemaakt. Dat tikt dus lekker aan want QTC’s kun je veel sneller loggen dan dat je QSO’s kunt maken.

Hieronder trouwens de uitleg over QTC’s die in de contest rules van WAE terug te vinden is:
Additional points can be achieved by QTCs. A QTC is the report of a contest QSO back to a European station (exception: RTTY, see §12).
The following rules apply:
- A QTC contains time, call sign and serial number of the reported QSO. Example: "1307 DA1AA 431" means that DA1AA was worked at 1307 UTC and sent serial number 431.
- Each QSO may only be reported once as a QTC. The QTC may not be reported back to the original station.
- Every QTC that was correctly transferred, counts one point for the sender and one point for the receiver.
- Two stations may exchange up to 10 QTCs maximum. The two stations may establish contact several times to complete the quota.
- QTCs are transferred by means of QTC series. A QTC series is a block of one (minimum) to ten (maximum) QTCs. QTC series are numbered using the following scheme: The first figure is the progressive serial number starting with one; the second figure denotes the number of QTCs in the series. Example: "QTC 3/7" means this is the third QTC series transmitted by this station and it contains seven QTCs.
- For every QTC series that is transmitted or received, the QTC number, time and frequency band of the QTC transmission must be logged. If any of this data is missing from your log, no credit will be given for this QTC series.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#13 Bericht door PA3DAT »

Perfect uitgelegd Maarten, chapeau! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3DAT schreef: 13 sep 2021, 20:41 Perfect uitgelegd Maarten, chapeau! :D
Inderdaad Maarten. Helder en uitgebreid uitgelegd. Dan was ik erg summier. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Wat betekend exchange bij een contest?

#15 Bericht door PE4BAS »

Prima uitleg Maarten. Bedankt! Je zou zeggen dat ik het als doorgewinterde contester wel zou snappen. Maar dat hele QTC gebeuren heb ik nooit begrepen, daarom meed ik de WAE contest altijd. Het geeft wel een extra dimensie aan een contest moet ik zeggen. Misschien dat ik volgend jaar toch maar eens mee ga doen...

Plaats reactie