PACCdigi

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#31 Bericht door pc1mb »

In de avond doofde 20m wat uit ja, maar rond 22u keek ik nog eens en waren er opeens o.a. niet één maar wel zes Braziliaanse stations actief in het contest segment! Misschien waren die er eerder ook al hoor, maar werden ze overstemd door lokale activiteit. Mijn antenne was nou niet bepaald low angle geoptimaliseerd.

Helaas kreeg ik een belletje van de buren over inpraten voordat het me gelukt was er één te loggen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#32 Bericht door pc1mb »

Die "afwijkende" voorwaarden waren misschien bedacht om de boel laagdrempelig te maken voor wie FT8 nét aan de praat heeft en nog niet snapt hoe de boel in contest modus te krijgen. Goed bedoeld maar verwarrend voor buitenlandse stations. Ook wel een kwestie van lézen hoor, dat doe je toch altijd voordat je aan een contest begint... wat is er nou simpeler dan de standaard exchange?

Je zag later ook dat de meeste buitenlandse stations na misschien nog een keertje lezen, hun exchange wél op orde hadden. Slechts een enkeling (meestal te herkennen aan "CQ WW") bleef stug geen rapportjes geven.

Verwarrend vond ik wel dat je met die standaard exchange ook gewoon niet contest stations zou kunnen loggen. In de regels is gebruik van de contest frequentie geformuleerd als aanbeveling, niet verplichting. Je kunt dus vrolijk doorgaan op het reguliere segment alleen zullen die natuurlijk geen checklog insturen. Heb ik veel punten laten liggen door dat niet te doen?
Laatst gewijzigd door pc1mb op 18 apr 2021, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#33 Bericht door pc1mb »

Ander kleinigheidje is dat de duplicate herkenning buiten contest modus bij mij alleen werkte voor "CQ" of "CQ PA" (2 letters) maar niet voor "CQ PACC" (4 letters). Calls waren wel klikbaar, maar dupes niet gemarkeerd.

Moest ik nog nádenken ook. Denk dat ik wel een paar dubbel gewerkt heb daardoor.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#34 Bericht door PA3RIS »

pc1mb schreef: 18 apr 2021, 07:55 Die "afwijkende" voorwaarden waren misschien bedacht om de boel laagdrempelig te maken voor wie FT8 nét aan de praat heeft en nog niet snapt hoe de boel in contest modus te krijgen. Goed bedoeld maar verwarrend voor buitenlandse stations. Ook wel een kwestie van lézen hoor, dat doe je toch altijd voordat je aan een contest begint... wat is er nou simpeler dan de standaard exchange?
Ik heb FT8 aan de praat gekregen tijdens de contest. En nu vraag ik me af, wat is dan de exchange tijdens een normale contest met FT8?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PACCdigi

#35 Bericht door PA3DAT »

Ik heb de meeste verbindingen gemaakt op de reguliere FT8-frequenties. De contestfrequenties waren een aanbeveling, volgens de voorwaarden. Op 20m 14.277 zag ik alleen maar PA-stations die met moeite elkaar werkten...

Op de reguliere frequenties werkte ik gewoon alles, bijv. HongKong, Thailand, West-Maleisië, Indonesië en China. Verder Zuid-Afrika, Algerije en Noord- en Zuid-Amerika. Zouden die nu niet meetellen omdat ze niet meededen aan de contest? Ik zie wel, na 107 verbindingen ben ik tegen 23.00 LT in bed gekropen! :D

Ik vond het wel leuk!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#36 Bericht door pc1mb »

Ja dat krijg je dus met een exchange die niet contest specifiek is... Kun je gewoon alles werken. Als de locator overgeslagen wordt vul je die gewoon zelf in, een checklog komt er toch niet...

Mogen ze de volgende keer wel duidelijker over zijn dus, als dat óók mag.

Indonesië heb ik er ook bij, wél in het contest segment. Toch ruim 50 QSO's in het log, contest segment only...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACCdigi

#37 Bericht door pc1mb »

Er staat "Elke geldige verbinding met een ander deelnemend contest station, levert één (1) punt op."
Maar door het ontbreken van een volgnummer of andere unieke identifier in de exchange is dat niet te verifiëren...

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#38 Bericht door PA0BAK »

Helaas accepteert de log-software geen rapport als -8dB, ook is er geen ruimte waar het locator vak moet worden ingevuld.
Nu maar via een rekenblad (spreadsheet) gedaan in ODS gedaan en dat opgestuurt.
Mijn log kan nu in ieder geval gebruikt worden als check-log.
Met 825 punten maak ik toch geen kans om te winnen, maar ik wil wel een vaantje :roll:

Wel een tip erbij gezet, dat de volgende keer de log-software beschikbaar hoort te zijn voor Windows, MAC-OS, IOS, Chroom OS en Linux.
Ook een tip erbij gezet, om de volgende keer (ook) FT-4 te gebruiken.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#39 Bericht door PA0BAK »

Met hulp van de VERON organisator is het insturen toch gelukt, gewoon een file met de hand gemaakt :lol:
Slechts één uurtje tikken.............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#40 Bericht door PA3RIS »

Ik moest ook een hoop vogelen om mijn log voor elkaar te krijgen, maar is ook gelukt. (Aangezien de laatste gratis versie van HRD geen FT8 ondersteund)

36 verbindingen (1x 160, 20x 80, 10x 40 en 5x 20), 23 multipliers, 828 punten. En Guerssey als nieuw land.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#41 Bericht door PA0BAK »

PA3RIS schreef: 18 apr 2021, 16:22 36 verbindingen (1x 160, 20x 80, 10x 40 en 5x 20), 23 multipliers, 828 punten. En Guerssey als nieuw land.
Dan sta je 3 punten boven mij, ik had ook Guerssey als nieuw (kanaal ei)land........
Nu heb ik van je verloren :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#42 Bericht door PA3RIS »

PA0BAK schreef: 18 apr 2021, 17:05
PA3RIS schreef: 18 apr 2021, 16:22 36 verbindingen (1x 160, 20x 80, 10x 40 en 5x 20), 23 multipliers, 828 punten. En Guerssey als nieuw land.
Dan sta je 3 punten boven mij, ik had ook Guerssey als nieuw (kanaal ei)land........
Nu heb ik van je verloren :lol:
Volgend jaar herkansing, Ron. En ik neem aan dat wij ergens onderaan bungelen.. :)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#43 Bericht door PA0BAK »

PA3RIS schreef: 18 apr 2021, 19:00 Volgend jaar herkansing, Ron. En ik neem aan dat wij ergens onderaan bungelen.. :)
Frank, ik heb dit gezien de een kans om mijn antennes in een paar uur tijd te vergelijken, en daar ben ik in geslaagd !
Niet helemaal positief, ik hoop dat de helix-dipool voor 80m binnenkort werkt (= in aanbouw).

Onderaan bungelen is prima, ik heb gewerkt wat ik kon werken, en heb een leuke middag en avond gehad (en zondag middag voor de administratie).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACCdigi

#44 Bericht door PA3RIS »

PA0BAK schreef: 18 apr 2021, 19:11
PA3RIS schreef: 18 apr 2021, 19:00 Volgend jaar herkansing, Ron. En ik neem aan dat wij ergens onderaan bungelen.. :)
Frank, ik heb dit gezien de een kans om mijn antennes in een paar uur tijd te vergelijken, en daar ben ik in geslaagd !
Niet helemaal positief, ik hoop dat de helix-dipool voor 80m binnenkort werkt (= in aanbouw).

Onderaan bungelen is prima, ik heb gewerkt wat ik kon werken, en heb een leuke middag en avond gehad (en zondag middag voor de administratie).
Ik doe het ook voor de lol, hoor.

Ik heb FT8 werkend, heb gemerkt dat mijn 80 meter loop het erg goed doet en had ook een leuke middag en avond. En ik ga zeker meer gebruik maken van FT8. En winnen is voor mij totaal niet belangrijk.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PACCdigi

#45 Bericht door PA3DAT »

De koppeling van WSJT-X met N1MM werkte erg eenvoudig. De administratie was daarmee in 5 min. geregeld. Misschien als tip voor de volgende keer.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie