IARU R1 UHF/SHF 2020

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

IARU R1 UHF/SHF 2020

#1 Bericht door ON5DRE »

Het nu komende weekend is er weer activiteit op de 70cm & up banden.
hou je agenda vrij van 3 oktober - 16u lokale tijd tot 4 oktober - 16u lokale tijd.
Perfect om eens op de hogere banden veel QSO's te maken, mooie DX te werken, CW/SSB te doen, ...
Haal jullie microfoons en CW sleutels maar van onder het stof, en neem deel aan de IARU R1 UHF/SHF 2020 contest.

Je kan ons alvast werken, want we zijn actief op 70cm als OR6T in JO20KV.
We hebben veel antenne's en QRO vermogen, en mochten we je onverhoopt
niet meteen horen, via de KST chat kan je ons altijd even wakker schudden.

Veel plezier dit komende weekend, hopelijk tot in de log !
Mvg, Kevin ON5DRE - operator 70cm station OR6T.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#2 Bericht door pd1ahm »

Met een beetje mazzel ben ik ook qrv op 70cm. Ik wacht nog op groen licht van Staatsbosbeheer, in dit geval van de boswachter en dat zal morgen moeten komen.

Zodra dat in orde is ben ik qrv uit een 22 meter hoge toren in de Peel (JO21). Ik houd van uitdagingen en dat wordt het deze keer zeker. In een open toren gewapend met paraplu, 3 meter lange yagi en maar 1 Watt en een regelmatige toevoer van thermoskannen koffie. Dus ik ga mijn log inleveren in de groep QRP. Maar ik denk dat ik jullie wel zal werken, het is geen onoverbrugbare afstand. Afgelopen jaren altijd thuis gedaan maar nu met minimaal vermogen en een prima hoogte moet het ook lukken. Ik zal mij als een Michelin poppetje moeten inpakken om het weer te trotseren maar hoop toch leuke afstanden te werken. Bij droog weer zal ik tussendoor zeker ook bezoekers krijgen en die kunnen dan naast de natuur ook een beetje van onze hobby zien.

Ik werk in ssb en in cw (qrs, beginneling hè) en ben echt zeer benieuwd wat de condities doen en wat mijn odx zal worden..

Hopelijk treffen we elkaar (en vele anderen) en veel succes!!
uitkijktoren.jpg

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#3 Bericht door ON5DRE »

Hey Hans,
Da's een mooi initiatief! ik start als eerste operator bij ons
de contest op zaterdag, ik zal zeker naar u uitluisteren.
Ben benieuwd wat je op zo'n toren als QRP station kan werken.
De 3 meter lange yagi zal uiteraard veel opvangen vermoed ik.

Veel succes, en goed weer gewenst!
Mvg, Kevin ON5DRE.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#4 Bericht door nanko »

PI4GN is met beperkte bezetting ook actief.
Twee systemen deze keer, 1e, 3 x 24 ele LFA vertikaal gestackt 2e, een enkele LFA.
Jullie (PD1AHM, ON5DRE) staan vast in het log na het weekend.
Iedereen veel plezier en succes gewenst !!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#5 Bericht door pa1bvm »

ik zal zeker een paar puntjes weggeven ..
ben bang dat de condities niet geweldig zullen zijn ..

hier alleen 70 cm met 2 x26 ele +/- 150 watt ..

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#6 Bericht door PA2RU »

Ik ben druk doende om mijn 23el. DL6WU weer uit het zolderraam te steken..
Deze keer met een rotor er onder en ik zie wel hoever ik daar mee kom..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#7 Bericht door pe1itr »

Ik ben in de contest qrv op 70cm met 2x16el DL6WU yagi op een mastje in de tuin van 6m hoog. Zonder rotor en voornamelijk ri ZO.
Later in de avond als het stopt met regenen komt er ook 13cm in. Eens kijken hoe dat gaat.

73 Rob PE1ITR

PS: Contestlogs kan je na de contest hier uploaden: https://vhf-uhf.veron.nl/contesten/contestrobot/

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#8 Bericht door DC4CP »

pe1itr schreef:Ik ben in de contest qrv op 70cm met 2x16el DL6WU yagi op een mastje in de tuin van 6m hoog. Zonder rotor en voornamelijk ri ZO.
Later in de avond als het stopt met regenen komt er ook 13cm in. Eens kijken hoe dat gaat.

73 Rob PE1ITR

PS: Contestlogs kan je na de contest hier uploaden: https://vhf-uhf.veron.nl/contesten/contestrobot/
He je gehoord met QSO 004/47 met DG1KDD, signaal & audo was verd**d goed hier op mijn rondstraler..

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#9 Bericht door nanko »

PA2RU schreef:Ik ben druk doende om mijn 23el. DL6WU weer uit het zolderraam te steken..
Deze keer met een rotor er onder en ik zie wel hoever ik daar mee kom..

Je was oorverdovend hard hoorde ik net

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#10 Bericht door pd1ahm »

Na 1 avond in de buitenlucht ben ik weer qrt, de contest is nog bezig maar voor mij is het wel goed zo.

Weer, wind en regen doorstaand maar onder de streep was het een geweldige ervaring. Ik had met grote zekerheid de shack met het mooiste uitzicht!
IMG_4360.JPG
IMG_4354.JPG
IMG_4355.JPG
IMG_4353.JPG
Mijn eigen experiment was hoe ver je kunt komen met maar 1 Watt uitgangsvermogen. De yagi is 3,1 meter lang en 18 element. De hoogte van de toren is 22 meter en daar stond (uitgeschoven) nog 3 meter pijp vrijstaand bovenop. De zendontvanger was een oude Yaesu FT-790r (eerste type) met een PEP vermogen van 1 Watt. Echt qrp dus! Dit alles was later wel afgeschermd onder een stevige paraplu
IMG_4350.JPG
IMG_4356.JPG
Echt veel qso's maak je natuurlijk niet, enerzijds omdat je maar qrp bent en anderzijds krijg je op zijn tijd bezoekers op de toren en die willen toch ook graag weten wat ik daar allemaal uitspook :D Maar het resultaat was niet verkeerd. In totaal 16 QSO en als ik alle punten bij elkaar optel kom ik op 1988 verzamelde kilometers uit 4 verschillende landen! Mijn ODX was DL0GTH op 353 kilometer afstand. Al met al heel blij met deze locatie en mijn eigen 'experiment' is zeker geslaagd. Voor een ieder die aan deze contest meedoet hoop ik dat jullie er net zo veel plezier aan hebben hebben en succes met DX!!




73 Hans

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#11 Bericht door ON5DRE »

Hallo Hans,

blij dat we toch een QSO gemaakt hebben ;-)
In vergelijking had jij zeker de mooiste shack, hi !

Hier hebben we er weer een "typische" contest opzitten, vol met technische problemen.
Zo merkten we zaterdagavond pas dat we ipv een goeie 800W, slechts 50W gebruikten.
Onze PA's staan 70m verderop in een shelter, dus viel het pas op toen we het zoveelste
station dat niet ver af zat, toch niet konden werken. Niettemin waren er toen toch
al QSO's gelogd van rond de 600Km...
Verder was er weinig reactie vanuit Engeland, hoewel ze ons daar wel hoorden, blijkt
dat de preamp van de antenne naar daar stuk was. Idem de preamp van de antenne
naar noord Duitsland / Nederland, dus waren we toegewezen op slechts 2 van de 4
antennesystemen voor ontvangst. Uitzenden ging uiteindelijk overal goed nu.
Ook de contest een 45 minuten later begonnen, want we wilden per sé een nieuw
antennesysteem geplaatst hebben om vergelijkende testen te kunnen doen tussendoor.
Dit systeem zal volgend seizoen ook ingezet worden als 5de antenne systeem.
Al bij al, een minder resultaat dan verleden jaar, geen mooie DX, toch een 200 tal QSO's.
Op naar de Marconi contest op 144MHz !

Mvg, Kevin ON5DRE - operator bij OR6T -

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: IARU R1 UHF/SHF 2020

#12 Bericht door PA2RU »

nanko schreef:
PA2RU schreef:Ik ben druk doende om mijn 23el. DL6WU weer uit het zolderraam te steken..
Deze keer met een rotor er onder en ik zie wel hoever ik daar mee kom..

Je was oorverdovend hard hoorde ik net
Ik kreeg ook te horen dat ik een aanslag had gepleegd op het gehoor van de operator : niet raar want voor mij was 'ie bezig met iemand die hij amper uit de ruis kon peuteren..

Overigens ben ik zeer kort actief geweest..er zit wat los bij de dipool : had opeens een beroerde SWR :(
73 René PA2RU

Plaats reactie