btest?

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

btest?

#1 Bericht door pa2st »

Ik hoorde vanmorgen (2020-5-10, rond 09:15 UTC) in CW op 40m 'cq btest de dl1naw btest k'. Ik kon niets vinden in de contest kalenders. Wie weet welke contest het was?
CWops #2897

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: btest?

#2 Bericht door PD2R »

Ik vraag mij af of de betreffende op wel aan een contest mee deed. Ik hoor maar zelden iemand “k” seinen na een contest CQ.
Sommige mensen seinen “test” en hun call heel snel om zo opgepikt te worden door de verschillende skimmers zodat ze kunnen zien waar hun signaal ontvangen wordt. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld verschillende antennes wilt testen. Door snel te seinen is de kans dan er iemand retour komt heel klein maar de skimmers hebben daar minder moeite mee. Maar als iemand dan “btest” seint dan vraag ik mij af of de skimmer het dan op pikt. Bovendien verwacht je ook geen “k” op het eind want je wilt immers geen reactie.
De operator bedrijft voornamelijk CW en digimodes (staat op zijn QRZ pagina). De kans dat het een foutje betreft lijkt mij daarmee ook al klein.

Kortom, een heel verhaal om aan te geven dat ik eigenlijk ook geen idee heb :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: btest?

#3 Bericht door pa2st »

Ik heb de OM een mail gestuurd en antwoord gekregen. Het was deze DARC contest: https://www.darc.de/der-club/distrikte/ ... encontest/
CWops #2897

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: btest?

#4 Bericht door PD2R »

Die kende ik nog niet. Weer wat geleerd. Dank voor de terugkoppeling.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie