Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1SOK
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2023, 17:14
Roepletters: PA1SOK

Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#1 Bericht door PA1SOK »

Ik heb een leuk idee voor een contest, maar ik weet niks van contests af...

Heel kort gezegd: beide stations in een QSO delen een serial number.
Elk station dat stiekem meeluistert en beide calls/serials goed opneemt snoept de puntjes weg bij die QSO.

Dit zou volgens mij het enige contest zijn waar je vermogen tegen je gebruikt word. :lol:

Mag dit uberhaupt? Is dit al eens eerder gedaan? Hoe dom is dit idee?
73 van 🧦 Kous

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#2 Bericht door PA3BAS »

Het klinkt als de ultieme contest voor luisteramateurs: niemand wil zenden. Dan missen ze misschien een qso… :D
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA1SOK
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2023, 17:14
Roepletters: PA1SOK

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#3 Bericht door PA1SOK »

Luisteramateurs zonder zender kunnen dus ook mee doen!

De grote jongens met 16 maal een 3 elements beam op hun 500 meter masten hebben wellicht wat minder voordeel met hun gear.
Dan kunnen de kleine stations ook een keer goed concurreren. Operator skill? Dat is toch hoe goed je de vermogen knop kan bedienen, toch? :lol:
73 van 🧦 Kous

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#4 Bericht door PA0BAK »

Een contest met het kengetal van de telefoon (geen 06) lijkt mij leuker.
Bovendien is dat ook makkelijk uit te breiden naar andere landen, door het landnummer (+31 voor Nederland) er voor te zetten.

Een contest om zoveel mogelijk locator vakken te werken lijkt hier op :twisted: :oops: :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik vind het wel een leuk idee. Je moet wel het probleem oplossen dat er inderdaad niemand zou willen zenden, maar misschien werkt het als de effecten van meegeluisterd worden wat getemperd worden. Of dat bijv. alleen de eerste twee keer (of iets vaker) dat een nummer afgeluisterd wordt de waarde van de verbinding vermindert.

Ik neem aan dat iemand die het nummer afluistert daar extra punten voor krijgt.

Er lijkt me geen reden waarom dit niet mag. Radiowedstrijden zijn gewoon toegestaan.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA1SOK
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2023, 17:14
Roepletters: PA1SOK

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#6 Bericht door PA1SOK »

PA0ETE schreef: 07 aug 2023, 15:33Je moet wel het probleem oplossen dat er inderdaad niemand zou willen zenden
Je "snoept" puntjes weg pro rata aan het aantal deelnemers. Voorbeeld:
De QSO tussen station A en B heeft een totaal waarde Wₜ = 3 punten
De QSO word tevens 'onderschept' door spion S.
A, B en S krijgen nu elk 1/3e van de totale waarde. (Dus elke 1 punt!)
Zelf een contact maken die niet afgeluisterd word levert 1/2e van het punten totaal op.
Als enige een QSO 'afluisteren' levert 1/3e op. Dus QSOs maken is wellicht beter dan een QSO afluisteren.
Het is denk ik net zoals poker en steen/schaar/papier: er is geen optimale strategie want alles hangt af van wat je tegenstanders doen.

Mee luisteren als spion wanneer anderen ook mee luisteren is wellicht niet zo verstandig. Beter kan je naar een zwakker signaal draaien om daar te gaan luisteren, want dan snoep je met minder mensen de puntjes weg en houd je voor jezelf meer over.
Afspreken met je kennis dat je de QSOs van elkaar niet afluisterd mag zeker, maar of de ander zich wel aan de overeenkomst houd? TJA :lol:
DXen met legal limit naar de VS haalt ook wel puntjes binnen, maar wellicht ook voor anderen!
Laatst gewijzigd door PA1SOK op 07 aug 2023, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
73 van 🧦 Kous

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#7 Bericht door PA0ETE »

Ik ben geen contester, maar ik vind het idee steeds beter klinken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#8 Bericht door PA3BAS »

PA0ETE schreef: 07 aug 2023, 15:53 Ik ben geen contester, maar ik vind het idee steeds beter klinken.
Dan gewoon maar eens doen en dan ook de luisteramateurs goed op de hoogte brengen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#9 Bericht door PD2R »

Een dergelijke contest organiseren mag en kan gewoon. De uitdaging zit hem erin om voldoende deelnemers te krijgen zodat er ook echt wat te werken valt.

Ik ben dus wel een contester en ik zie vooralsnog geen reden waarom ik hier aan mee zou doen. In een contest heb je stations nodig die runnen (zelf CQ geven) en stations die S&P (Search & Pounce) doen. Wanneer ik aan het runnen ben, hoeft een "spion" enkel op mijn QRG te blijven luisteren en kan hij/zij steeds gemakkelijk de puntjes weg snoepen. Of je moet naar elk QSO QSY gaan zoals in de North American Sprint contests.

In een contest is het doorgaans de bedoeling zo veel mogelijk punten te verzamelen door zoveel mogelijk QSO's te maken. Dat gaat het beter met een goed signaal, zo simpel is dat. Maar in dit geval snijd je jezelf met een goed signaal ook gelijk in de vingers want je wordt gemakkelijk afgeluisterd en dat kost punten. Draai je het vermogen terug en/of gebruik je een compromis antenne, dan wordt het ineens wel heel lastig om nog verbindingen te maken.

In CW wordt dit volgens mij al snel een vervelende contest. Door het Reversed Beacon Network wordt elk CW station dat CQ TEST geeft, vrijwel direct gespot. Gemakkelijk voor de tegenstations maar natuurlijk ook voor de "spionnen". Iets soort gelijks geld natuurlijk in zekere mate ook voor bandscopes. Niet ontdekt worden op de band wordt daarmee wel erg lastig.

Voor de contester is er volgens mij zo op het eerste gezicht weinig motivatie om hier aan deel te nemen. Hoe makkelijker je de QSO's maakt, hoe makkelijker je de punten ook weer verliest. Maar, wellicht is deze contest ook helemaal niet bedoeld voor de standaard contester en wil je juist een nieuwe doelgroep aanboren :wink: .
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#10 Bericht door pa1bvm »

denk ook aan een " handicap " factor ( zoals in zeilwedstrijden en Golf)
iemand met 25 watt in een 4 elements yagi net zoveel " kans" geven als een station met 4 yagi's en 700 watt..

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gek contest idee: Spies & Submarines, wat vinden jullie?

#11 Bericht door PA0ETE »

Ik ben overigens geen liefhebber van contesten, maar ik heb wel ervaring. Ik ben in het verleden diverse keren gevraagd om mee te doen door mensen die ik goed ken, en als ze dan niemand hebben draai ik gewoon mee. Het is wel al 20 jaar geleden.

Maar als er een idee is als dit en het wordt goed uitgewerkt, wil ik het wel proberen. Ik wil de PR ook wel doen :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie