PACC 2020

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: PACC 2020

#16 Bericht door PG7VG »

Is dat wel een “beginners” contest? Ik vermoed dat snelheid daarin heel belangrijk is, met name voor enthousiaste tegen stations. (Ik ben geen held met ssb) En wil zeker niet gaan stuntelen met het alfabet.
En als ik mijn tegenstation niet correct log, dan krijgt hij (en ik) strafpunten voor een nil. Correct?

Het lijkt me juist heel leuk om zoiets te doen maar als ik anderen die soms heel enthousiast zijn met mijn oefenen kan schaden.... :( dat zou ik heel vervelend vinden.

Toch lijkt me het heel leuk en duurt maar een uurtje, mss enkel luisteren en meeschrijven. :D
73, Peter.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: PACC 2020

#17 Bericht door PA3ECZ »

PE2AAB schreef:Voor dit jaar ook het topic maar even aanmaken.

In het weekend van 8 en 9 februari a.s. is het weer tijd voor de PACC contest.
Meer info: http://pacc.veron.nl

Ik doe mee! Wie nog meer?
Ja, ik ook, ik heb nooit iets met contesten, maar bij uitzondering doe wel al vele jaren mee met de PACC contest, en dan gebruik ik altijd destijds mijn eerste aangeschafte Transceiver, de Kenwood TS820s, samen met de Datong RF Speech processor, en dit werkt zeer goed.
De TS850s en de TS940s staan hier dan in rust voor dit weekend.
Nu, iedereen veel suc6 toegewenst met de PACC contest.

Ruud - PA3ECZ
Bijlagen
DSC00282.JPG

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PACC 2020

#18 Bericht door PE4BAS »

Peter, wat is een "beginners" contest. Je moet toch ergens beginnen! Ik vind de UKEICC contesten altijd best relaxed en het gaat er vriendelijk aan toe. Iedereen maakt in het begin fouten dat begrijpt men best wel. Maar eerst luisteren hoe het er aan toe gaat is zeker zo belangrijk. Voor de grap kan je eens een paar QSO's proberen met sterke stations, dan weet je zeker dat ze je goed verstaan en dat jij ze goed verstaat. Veel succes!

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: PACC 2020

#19 Bericht door PG7VG »

Het klopt, eens moet je toch beginnen. :D Maar er zijn er die klinken zo snel en enthousiast, die dan maar even laten voor wat het is.
Goede tip om te beginnen met een sterk station. Thx.
73, Peter.

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2020

#20 Bericht door pa4o »

Vind de PACC contest ook wel een beginners contest. Je bepaalt zelf de tempo.

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2020

#21 Bericht door PD2R »

PG7VG schreef: En als ik mijn tegenstation niet correct log, dan krijgt hij (en ik) strafpunten voor een nil. Correct?

Het lijkt me juist heel leuk om zoiets te doen maar als ik anderen die soms heel enthousiast zijn met mijn oefenen kan schaden.... :( dat zou ik heel vervelend vinden.

Toch lijkt me het heel leuk en duurt maar een uurtje, mss enkel luisteren en meeschrijven. :D
Gewoon meedoen!! Als jij het andere station verkeerd logt dan gaat dat niet ten koste van zijn/haar score, enkel van die van jouw. Als je lekker op de band gaat luisteren en zoeken naar contest stations, dan heb je alle tijd om de call van het tegenstation te nemen. Pas wanneer je zijn call genomen hebt geef je antwoord op zijn CQ. Hetzelfde geld voor de exchange, het stukje informatie dat uitgewisseld moet worden. Voor de PA station is dat tijdens de PACC een 2 letter afkorting van de provincie waar zij zich in bevinden, voor buitenlandse stations is dat een opvolgend serie nummer. Ook hier geld dat je alle tijd heb om eerst te luisteren naar welke exchange het tegenstation zend. Wanneer een buitenlands station het nummer “245” zend, dan weet je wat het volgende nummer zal zijn. Tussen de call en de exchange bevindt zich ook nog het rapport. Het voordeel bij contesten is dat het rapport in principe altijd “59” of “599” is. Het dient dan ook meer als een soort voorwaarschuwing dat de belangrijke informatie (de exchange) aansluitend volgt. Mocht iemand toch eens iets anders zenden dan “59” maak je dan niet druk. Log bij voorkeur wat het tegenstation zend maar je mag ook gerust de standaard 59 in log laten staan, het wordt namelijk niet gecontroleerd.

De PACC is een contest waar iedereen zich thuis kan voelen, zowel de gevorderde als de beginners. De meeste contesters zijn echt wel geduldig en bereid om hun rapport desnoods 5 keer te herhalen. En mocht je toch iemand treffen die het geduld niet op kan brengen om een beginner te helpen, onthoudt dan dat dat vooral een tekortkoming is van zijn kant.

Gewoon lekker de band afzoeken naar stations die je nog niet gewerkt hebt. Heb je er één gevonden dan even luisteren naar de Exchange en zodra je die genomen hebt, sla je toe door jouw call te roepen. In contest jargon noemen ze dat Search & Pounce (S&P). Een andere manier van contest QSO’s maken is door zelf CQ te gaan roepen. Dat wordt ook wel “Runnen” genoemd. Dit vereist over het algemeen wat meer ervaring maar is tijdens de PACC prima te oefenen.

Mocht je het toch allemaal wat lastig vinden (wat het dus zeker niet hoeft te zijn) dan kun je je ook nog aansluiten bij een contest groep of vragen of je eens bij een meer ervaren contester op bezoek mag komen om de kunst af te kijken. Je woont in Veghel, niet bij mij in de buurt maar je bent zeker welkom.

Zelf doe ik dit jaar weer mee vanaf het QTH van PA0ABM in de Novice klasse. Ik zal mij voornamelijk richten op het 20 meter CW.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: PACC 2020

#22 Bericht door PG7VG »

Dankjewel Maarten voor je positieve input en tips. :D Daar kan ik zeker wel iets mee.
Het is dat Krabbendijke niet in de buurt is. (Was er een paar geleden op vakantie, klein kampeer terreintje waar de stoomtrein langs loopt.) Dan kwam ik vast eens aan.

Prettige avond, Peter.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PACC 2020

#23 Bericht door PA2RU »

PD2R schreef: Als jij het andere station verkeerd logt dan gaat dat niet ten koste van zijn/haar score, enkel van die van jouw.
Die bewering klopt niet : als er foutief is gelogd dan vervallen de punten bij beide stations.
73 René PA2RU

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: PACC 2020

#24 Bericht door PA3ECZ »

PE2AAB schreef:Voor de 'beginnende' contester wordt aangeraden het programma van Evert, PA3AYQ.

Ben je wat meer op dreef dan kun je loggen met bijvoorbeeld N1MM. Voor gebruik met de de PACC zijn hier (helaas) een paar extra handelingen benodigd maar als je dat een keer gedaan hebt (niet 10 minuten voor de contest maar beter een dag van te voren.) valt het allemaal reuze mee.

De uitleg én links naar de bestanden vind je op de website van de contestkalender van je bijna call genoot PG7V.
Zie het vak:
Alles op een rijtje voor een
up-to-date N1MM+ configuratie
https://www.contestkalender.nl/pacc.php

De website van de PACC zelf vind je hier: https://pacc.veron.nl
Na de contest kun je je log uploaden via de PACC-Robot

Heb al enkele jaren met plezier het programma van Evert, PA3AYQ gebruikt, maar nu gaat me dit niet lukken.
Ik krijg een conflict met de virusscanner van Avast die hier op de pc meedraait.
Of het komt misschien omdat ik nu met Windows 10 werk.
Al met al mocht me dat niet gaan lukken dan ga ik N1MM maar gebruiken.
Wie heeft hier meer ervaring in, of heeft een tip voor mij om het op te lossen om het programma van Evert, PA3AYQ toch te kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: PACC 2020

#25 Bericht door PG7VG »

Ik heb het programma van Evert hier op een Win10 pc staan. (Geen pro) dat gaat goed.
Het zou dan idd je virusscanner kunnen zijn. Die heb ik hier niet opstaan bedenk ik me. :oops:
73, Peter.

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2020

#26 Bericht door pa4o »

Het weersvoorspelling is niet al te gunstig. Ze verwachten harde wind, hoop dat het na de pacc dan begint want dan heb ik pas tijd om de mast te laten zakken :lol:

Peter

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: PACC 2020

#27 Bericht door pe1ioc »

Yep, verwacht wordt storm windkracht 9 uit het zuid-westen met windstoten tot 100 km per uur..
Wordt bij mij hier dus niet alleen de TS 440 maar ook de bevestiging van de langdraad tijdens de contest getest.. :D

73’s van Tjerk, PE1IOC vanuit Veenoord ( Dr)
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: PACC 2020

#28 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Ik heb de info op de site van Veron bekeken maar daar snapte ik geen bal van als beginnende contester.
Alle informatie die ik hier zie staan daar heb ik wat aan. Dank allen!

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PACC 2020

#29 Bericht door PE4BAS »

Louwrens, als je nog meer vragen hebt dan weet je mij te bereiken. Ik doe al heel wat jaartjes mee met de PACC contest dus weet ongeveer hoe het werkt. :D

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PACC 2020

#30 Bericht door PE2AAB »

Vanmiddag even een vishengeltje tegen de regenpijp aangezet met twee sjorbandjes. Even kijken of ik ook nog tijd heb om een draadantenne op te hangen.
9DA2CC98-00E8-495F-B7B8-E39C474CB959.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie