PACC 2020

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PACC 2020

#61 Bericht door PE4BAS »


Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: PACC 2020

#62 Bericht door pa7al »

Hier onder even een link naar de foto site van PA7AL Multi Two.
We hebben dit jaar alles heel gehouden zondag s,morgens vroeg al de 3 stuks 18m spider poles afgebrokken en de spider beam.
zijn verder doorgegaan met de 40m delta loop en een 1/2 wave vertical voor 20m
We hadden dit jaar ruim 200 qso,s meer dan vorig jaar,en een bult meer multies.
Denk alleen dat dit jaar de 3e plaats er niet in zit :(

https://photos.app.goo.gl/4zeTiMquJHA6rzA36

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: PACC 2020

#63 Bericht door PA2REH »

Leuk Bas en Alfred. Gefeliciteerd. Idem voor de andere OM's in deze thread.

Heb zelf meegedaan met PI4CC. Zelf vrijwel alleen CW. We hadden weer een fb team. Veel gelachen (en gecontest). Zaterdag eind van de middag was het zweten, de pile-ups op 20m waren niet van domme huize. Flink aanbod. Op dat soort momenten zou je up moeten mogen werken. In de vroege ochtend was het op 80m en 40m af en toe sleuren, al bleven de puntjes wel binnenkomen. Geen idee of jij en de andere posters in deze thread in het log staan. Kan dat nu niet nakijken. Vermoedelijk wel hihi.

In de soapbox meldt K1GQ: (...) Four bands with PA0O, PA1T, PA3AAV, PA8AD, PI4CC, PI4COM, PI4SHB (...), en OH4BCS meldt: Less than two hours of PA-condx on 14 MHz around 1100Z Sunday. Skip zone border was at PI4CC (...).

Das dan wel weer grappig. All the best allemaal, was weer een leuke contest. Wel veel concurrentie van de RTTY contest.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
Bram PH9B
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 feb 2015, 10:59
Roepletters: PH9B

Re: PACC 2020

#64 Bericht door Bram PH9B »

Na 3 jaar niet meer actief te zijn geweest. Toch maar weer eens wat aan de hobby gedaan.
Zaterdag ochtend snel wat antennes gemaakt. Een vertical voor 15-20-40m op het plat dak van de garage. Met 21 radialen er onder. Stemde goed af. Wel een hairpin gebruikt. En een dipool van 2x 15,5mtr met open lijn. Deze was voor 20-40-80m. Snel de banden afstemmen en de standen van de tuner opschrijven en we waren er klaar voor.
Met de start van de contest op 20m begonnen. Ging wel aardig. Na een uurtje gestopt ivm familie verplichtingen. Om 2000u weer begonnen. 40m leek uitgestorven. Toen maar naar 80m gegaan. Daar de meeste QSO kunnen maken. Ik hoorde zelfs verschillende USA stations in ssb. Maar geen van hen deden aan de contest mee. Om 0200u naar m’n nest gegaan en om 0800u weer gaan zitten. De banden leek weer hersteld en heb nog mooi wat q’s kunnen maken.
Ik moet zeggen dat ik mijn “echte” antennes wel mis. Tijd dat m’n HexBeam opgezet word. En de dipool de hoogte in gaat. De banden lijken ook wel veel slechter dan een aantal jaren geleden. Maar op 20m met een GP of Draad is wel hard werken.

Afbeelding
Elecraft K3/100, Yaesu FTdx-10, ACOM 1000, 6 band HexBeam, 40M GP, 80M inv-L, Palstar BT1500A, 10/15/20M & 40/80M inv-V, 50Mhz 6el LFA, 5070DX11 4/6 Yagi, 144Mhz 15el CueDee.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PACC 2020

#65 Bericht door PA3DAT »

Ook wij hebben ons verslagje klaar, dus hier maar even een link plaatsen!

We hebben 5 man sterk meegedaan aan de PACC onder de naam PA6D. Het initiatief kwam
van Joeri PE5JW en Hans PC9F. Met twee Jota-amateurs erbij, Joris PD2JM en Herman PD1ACK
komen we op 4. Dan ben ik, Aloys PA3DAT, de vijfde man.

Mijn 4 collega's doen alleen SSB, dus het CW-gedeelte kwam geheel op mijn schouders. Nou
doe ik wel de nodige contesten in CW, maar vrijwel alleen S&P. Van runnen, als je dat weinig
doet, word (werd) ik tamelijk zenuwachtig, dus dat heb ik de laatste jaren gewoon niet
gedaan... :D
Maar nu had ik wat getraind in de HA-contest en de 160m-contest, dus we gingen ervoor. Ik heb
een aantal van jullie gewerkt waaronder PA4O, en dat ging vlekkeloos (hoorde ik terug via zijn
linkje: http://qsorder.hamradiomap.com/form/537741824)

Alleen zo'n pile-up, 5 a 10 stations tegelijk en door elkaar heen, moeilijk moeilijk! En als je dan
even wacht, dan begint datzelfde zootje na enkele seconden weer keurig synchroon door elkaar
te piepen! :? :oops:
Toen dat even iets té lang duurde, seinde er eentje "73". Dat was me wel duidelijk...
Maar nu ik weer "over de drempel" ben ga ik zeker meer runnen, de komende tijd! Nooit te oud
om te leren, nietwaar? (Nu maar hopen dat het foutpercentage een beetje meevalt! :roll: )

De resultaten... We maakten bijna 900 qso's en dat is niet veel als ik kijk naar een "concurrent"
als PE3V (> 2000) of sommigen van jullie in je eentje. Maar goed, voor de eerste keer met dit
clubje zijn we zeker tevreden. Voor Herman PD1ACK, een fervent en bekend vossenjager, was
het zelfs de eerste contest ooit. En de antennes waren meest eenvoudig, sommigen ter plekke
gemaakt.

Te weinig voorbereidingstijd: simpele dipolen voor 160m en 80m, zonder balun. Niet eens een
mantelstroomfilter! Maar het werkte allemaal prima, met een bandfilter ertussen en circa 400W
output per werkplek deden de IC-7300's het perfect.
En ook de locatie, een (lege) camping in de omgeving van Ommen, was perfect, kon niet beter!
Verwarmde recreatieruimte, snelle WiFi, vakantiehuisje met 6 (éénperoons)bedden en álle,
wereklijk álle ruimte voor antennes!

Foto's en het hele verhaal, mét log, op https://www.aloys.nl/de-pacc-contest-als-pa6d.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: PACC 2020

#66 Bericht door PA0CMU »

Aloys, ik weet niet of jij het oefenprogramma Morserunner kent. Daarmee kan je oefenen om te contesten en bepaal je zelf hoe je de tegenstations wil ontvangen. Stuk voor stuk tot met z'n allen door elkaar. Met of zonder QRM en QRN, legio mogelijkheden. Het is freeware en sinds de laatste versie van N1MM Logger+ is er een koppeling tussen beide programma's. Ik meen zelfs dat Morserunner geintegreerd is zodat je eenvoudig kunt oefenen in je vertrouwde N1MM omgeving. Ik zag hierover iets in de mailing voorbij komen maar heb zelf nog niet uitgezocht hoe het precies zit. Zo kun je mooi droog oefenen en de zenuwen van het runnen in een pile-up leren te overwinnen.

Probeer minimaal twee karakters van een call te ontcijferen uit die bulk lawaai. Tik die in in het call-veld en druk op de F5 toets. De meeste tegenstations zullen zich dan even koest houden en kan je wellicht door nog meer karakters van die call te ontcijferen de verbinding snel maken. Daarna breekt de pleuris natuurlijk weer opnieuw uit en pas je hetzelfde truukje toe. Tja, dat gebeurd nu eenmaal als wij het wild zijn waarop gejaagd wordt!

Ik doe overigens precies het tegenovergestelde. S&P komt pas aan de orde als er (te) lange tijd geen response is in de Run mode of als de contest langzaam ten einde loopt.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PACC 2020

#67 Bericht door PA3DAT »

Hoi Carel, ik zal eens kijken naar dat programma. Wat ik in het verleden wel heb gebruikt
is het Duitse programma Rufz. Maar geïntegreerd in N1MM (mijn favoriet!) is natuurlijk mooier.

En ik heb mij nu aangewend om ESM (Enter Sends Message) te gebruiken in N1MM en dat
werkt fantastisch. Ik heb vrijwel continu gerund op 24wp/m en dat ging goed, behalve dan de
pile-ups, die kostten soms wat moeite.

Maar ik zit er nu, na pakweg 360 qso's afgelopen weekend, al een stuk rustiger achter!
Alle CW-verbindingen in onderstaande tabel zijn van mij. Helaas geen 80m omdat ik druk was
op 160m en 40m, 80m was dan in gebruik voor phone. Een volgende keer zal ik mezelf wat
extra inroosteren, dat levert wel punten op is mijn indruk!

Afbeelding

Ik heb het al gevonden: https://www.google.com/search?q=morserunner+n1mm
Een Nederlandstalige uitleg staat op de website van PA1T: https://pa1t.com/n1mm-morse-runner

Bedankt Carel!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2020

#68 Bericht door PD2R »

Aloys, ik onderschrijf het bericht van Carel. MorseRunner werkt fantastisch! Met of zonder koppeling met N1MM, dat maakt mij niet uit. De standaard functietoetsen van beide programma’s komen al vrij aardig overeen. Aangezien ik met MorseRunner begonnen ben, heb ik met een paar kleine wijzigingen de F toetsen in N1MM gelijk gemaakt aan die van MorseRunner. MR werkt ook in ESM mode en als je dat eenmaal gewend bent dan wil je niet anders meer. Hoewel mijn ervaring op de banden nog heel beperkt is, doe ik net als Carel. Eerst runnen en als het aanbod terug loopt schakel ik naar S&P. Runnen vind ik persoonlijk veel gemakkelijker. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik met laag vermogen werk waardoor het aanbod doorgaans ook veel minder is. Pile-ups heb ik dan ook niet gehad, max drie of vier stations tegelijk en dat is nog enigszins te doen. Het nemen van calls uit een pile up zou trouwens ook al een stuk gemakkelijker gaan als niet iedereen zero beat zou antwoorden door enkel maar op de spot te klikken. N1MM kan je daar overigens prima bij helpen maar dat ter zijde.

Ik vind MR overigens zo realistisch dat ik het bijna vervelend vind om een sessie te onderbreken omdat de vrouw iets wil zeggen. Ik heb dan altijd een beetje het gevoel dat ze mij een LID zullen vinden omdat ik ineens niet meer voor ze terug kom :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: PACC 2020

#69 Bericht door PA0CMU »

Je hebt gelijk Maarten. Met alleen Morserunner doe je precies hetzelfde en de functietoetsen komen nagenoeg overeen. Ik heb ooit die combinatie wel eens geprobeerd met behulp van dat stukje interface software (wat nu dus niet meer nodig schijnt te zijn wegens integratie in N1MM) maar later alleen met MR geoefend.

@Aloys: die info op de site van PA1T gaat zeer waarschijnlijk nog over de nu achterhaalde methode. Lees ook dit recente topic eens: https://groups.io/g/N1MMLoggerPlus/topi ... 0,70272580
Kennelijk zijn die probleempjes opgelost want het is nu uitgerold in de laatste versie.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2020

#70 Bericht door pa4o »

Vind het jammer dat je alleen maar de cqww kunt kiezen dus de zone nummer die er al staat in n1mm. Had liever de cqwpx mode gehad dan kun je ook nog oefenen op de volgnummers. Dus ik gebruik de versie niet die in N1MM zit.

Verder heb ik veel met RufzXp gedaan, vind ik ook heel leuk om die te doen en daardoor ga je sneller de calls opnemen, en je kan je resultaat uploaden als je een record hebt . Dat vind ik ook mooi eraan. Morserunner gebruik ik ook regelmatig, ideaal om die 2 te combineren.

Peter

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PACC 2020

#71 Bericht door PE2AAB »

Niet echt om over naar huis te schrijven maar toch c.a 2 uur meegedaan.
429 puntjes en 33 QSO's.
Score PE2AAB PACC2020
Score PE2AAB PACC2020
PACC2020.jpg (15.61 KiB) 5973 keer bekeken
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2020

#72 Bericht door pa4o »

Geclaimde scores zijn nu te zien op http://server4.veronict.nl:81/WebEditor/app

Peter pa4o

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: PACC 2020

#73 Bericht door andreph5c »

pa4o schreef:Geclaimde scores zijn nu te zien op http://server4.veronict.nl:81/WebEditor/app

Peter pa4o
als ik zo de bruto punten van onze afdeling bij elkaar op tel hebben we weer de 1ste plaats in het afdelings classement , laten ze maar alvast 45 bekers sturen zolang winnen we hem ook :D
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: PACC 2020

#74 Bericht door PA9CW »

Net geen eerste in de QRP klasse. Omdat ik de eerste 6 uur gemist heb vanwege omstandigheden.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2020

#75 Bericht door pa4o »

Jammer Tonnie, maar familie gaat voor.
Hier wordt er trouwens wel rekening mee gehouden. Was de 8ste jarig, maar feestje een week eerder gehad :-)

Peter

Plaats reactie