WAP contest

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PA2S
Roepletters: PA2S

Re: WAP contest

#16 Bericht door PA2S »

Voor wat een opstapvergunning betreft: het levert volgens mij niets op. We hebben ruime ervaring met "opstapvergunningen" en ja, het aantal registraties is toegenomen, maar tegelijkertijd is het zwaartepunt verschoven het maken van verbindingen en is de techniek naar de achtergrond verdrongen. RDI vindt (terecht wat mij betreft) dat er een prikkel moet blijven om door te leren, maar de praktijk laat zien dat het aantal opstappers naar F beperkt is. Uiteraard is het een vrije keuze om door te leren of niet, maar het valt niet te ontkennen dat naarmate de mogelijkheden toenemen, dat de prikkel om door te leren afneemt. Velen zijn kennelijk tevreden met de mogelijkheden.

Voor mij staat vast dat je mensen moet uitdagen om verder te komen. Drempels verlagen werkt niet.

Voor mij werd UHF/SHF een enorme uitdaging. 23 en hoger was een onbekend terrein en dat was spannend. Ik deed mee aan de VHF/UHF/SHF wedstrijden (eerst solo, later met een groep) en dat prikkelde enorm, want je was voortdurend bezig met verbeteringen. De microgolf amateurs hielpen elkaar met van alles en nog wat. Het was voor mij een geweldige tijd.

Zelfbouw was niet alleen leuk, maar het gaf veel meer voldoening om daarmee mooie verbindingen te maken. Mijn 6 m DXCC is behaald met 100% zelfbouw (2 m exciter, transverter, PA en antenne). Nou ja, de coaxkabel en mast waren niet zelf gemaakt :-)

Naar mijn bescheiden mening heeft heroverweging van de WAP contest de voorkeur (als aangegeven kijken naar formule, dag/tijd etc.). Vooral zouden we moeten nadenken over uitdagingen (meer dan alleen een vaantje of een beker). Bij de traditionele wedstrijden is de afstand belangrijk en misschien moet dat erbij betrokken worden.

Doen we niets, dan blijft het armoe.

Dus laten we nadenken over de mogelijkheden om de aantrekkingskracht te vergroten.

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#17 Bericht door PA4WK »

We gaan wel een beetje off-topic maar goed het heeft er wel mee te maken.
Ik denk dat we het idee los moeten laten dat alleen zelf bouwende amateurs echte amateurs zijn, iemand die alles uit de kast haalt, incl. zijn/haar soms jarenlange ervaring om dat ene exotische plekje op onze aardbol aan zijn lijstje met DX-CC landen toe te voegen is naar mijn idee net zo goed een "echte" amateur. Iedereen beleefd onze mooie hobby op z'n eigen manier, en is die veelzijdigheid niet juist het mooie aan onze hobby?
Dat de zelfbouw snel minder wordt heeft naar mijn idee ook alles te maken met de verkrijgbaarheid en betaalbaarheid van kant en klare producten. Het is niet iets wat je alleen in ons land voorkomt, als je buitenlandse bladen doorbladerd zie je ook dat het nou niet direct bol staat van de zelfbouw ideeën.
Dat de oude D machtiging niet aan de verwachtingen voldaan heeft komt doordat het een permanente registratie geworden is met bijna de zelfde mogelijkheden als een F registratie, niet dat ik daar moeite mee heb, in tegendeel, maar dit zou kunnen betekenen dat er daardoor ruimte gekomen is voor een echte instap registratie.
Als je activiteit op de VHF en UHF banden kan dat een mogelijkheid zijn, maar laten we eerst eens kijken hoe het in Duitsland werkt voordat we iets in het leven gaan roepen wat niet werkt.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#18 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb de WAP-contest altijd erg leuk gevonden. Niet te lang in tijd en op de helft nogmaals de mogelijkheid de multipliers te werken/zoeken.

Volgens mij moeten we accepteren dat de wereld veranderd en onze mooie veelzijdige hobby ook.

Het gros van de geregistreerde bedient zich tegenwoordig van een app op de telefoon om te kunnen communiceren. Iets wat je mijns inziens juist via de radio doet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

PA4WK

#19 Bericht door PA4WK »

Ben ik met je eens Tjeerd, ook digitale modes zoals bijv. FT8 zijn niet mijn ding, maar dat hoeft ook niet, het is een andere manier om onze hobby te bedrijven die niet de mijne is maar veel amateurs hebben er lol in, dus helemaal goed, uiteindelijk gaat het er toch om dat je lol hebt in wat je doet. Laten we ophouden met elkaar de maat te nemen, iedereen bedrijft deze hobby zoals hij/zij daar plezier aan beleefd.
De WAP-contest is leuk om inderdaad de redenen die jij aangeeft, ook is het een hele geschikte contest om te oefenen als je nog niet zo bedreven bent in het contesten voordat je aan de grote contesten zoals bijv. de PACC mee gaat doen.
Ook is de WAP-contest leuk om eens te kijken of een contest überhaupt iets voor je is.
Ik zou ook niet zo 123 weten wat je zou moeten veranderen om meer activiteit te genereren tijdens zo'n contest.

PA4WK

#20 Bericht door PA4WK »

Why Single Side Band (SSB) Almost Never Existed!
Een interessante video over de geschiedenis van enkelzijband kun je hier https://www.youtube.com/watch?v=dtl2rLhWGEA bekijken.
Ook toen waren er al amateurs die in al die nieuwe ontwikkelingen de doodsteek voor de hobby zagen.
Toen moest je om een “echte” amateur te zijn AM modulatie of CW gebruiken.

PA3GNZ, Tjeerd
Contacteer:

#21 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA4WK schreef: 16 jun 2025, 12:30 Ben ik met je eens Tjeerd, ook digitale modes zoals bijv. FT8 zijn niet mijn ding, maar dat hoeft ook niet, het is een andere manier om onze hobby te bedrijven die niet de mijne is maar veel amateurs hebben er lol in, dus helemaal goed, uiteindelijk gaat het er toch om dat je lol hebt in wat je doet. Laten we ophouden met elkaar de maat te nemen, iedereen bedrijft deze hobby zoals hij/zij daar plezier aan beleefd.
De WAP-contest is leuk om inderdaad de redenen die jij aangeeft, ook is het een hele geschikte contest om te oefenen als je nog niet zo bedreven bent in het contesten voordat je aan de grote contesten zoals bijv. de PACC mee gaat doen.
Ook is de WAP-contest leuk om eens te kijken of een contest überhaupt iets voor je is.
Ik zou ook niet zo 123 weten wat je zou moeten veranderen om meer activiteit te genereren tijdens zo'n contest.
Mooi stukje Wim. Voor volgend jaar zet ik het in de agenda. Alleen zal dan de hoogte 12 meter zijn i.p.v. ruim 90.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

PD2R
Contacteer:

#22 Bericht door PD2R »

PA2S schreef: 16 jun 2025, 07:47 Voor wat een opstapvergunning betreft: het levert volgens mij niets op. We hebben ruime ervaring met "opstapvergunningen" en ja, het aantal registraties is toegenomen, maar tegelijkertijd is het zwaartepunt verschoven het maken van verbindingen en is de techniek naar de achtergrond verdrongen. RDI vindt (terecht wat mij betreft) dat er een prikkel moet blijven om door te leren, maar de praktijk laat zien dat het aantal opstappers naar F beperkt is. Uiteraard is het een vrije keuze om door te leren of niet, maar het valt niet te ontkennen dat naarmate de mogelijkheden toenemen, dat de prikkel om door te leren afneemt. Velen zijn kennelijk tevreden met de mogelijkheden.

Voor mij staat vast dat je mensen moet uitdagen om verder te komen. Drempels verlagen werkt niet.
Als ik in mijn eigen vrienden/kennissen kring kijk dan ben ik echt één van de laatste Novice amateurs. Vrijwel al mijn "PD" vrienden zijn doorgestroomd naar de Full machtiging. Ik weet niet of dat representatief is voor heel Nederland maar vanuit mijn perspectief kan ik mij niet vinden in jouw stelling dat drempels verlagen niet werkt. Dit zie je ook terug in de interesse voor CW. Sinds dat de Morse eis is komen te vervallen heeft CW volgens mij weinig aan belangstelling ingeboet.

Er zijn meerdere redenen waarom ik nog niet ben doorgestroomd naar een Full kwalificatie. De belangrijkste daarvan is tijd en energie, of liever het gebrek daaraan. Een paar jaar geleden wilde ik binnen mijn huidige werk doorstromen. Daarvoor was iets meer nodig dan het MAVO diploma dat ik op zak had en dus terug naar de schoolbanken. Hierdoor is de hobby op een lager pitje komen te staan. Voordat ik echt met mijn carrière aan de gang ging, en ik dus nog tijd en zin had om iets hobbymatigs te gaan leren, heb ik de keus gemaakt om CW te gaan leren. Dat heb ik toen klassikaal (online) gedaan via de CW Academy.

Wat in mijn ogen niet echt helpt is dat er betrekkelijk weinig mogelijkheden zijn om cursussen te volgen. Zelf heb ik er namelijk veel baat bij om klassikaal te leren. Dat heeft zeker ook iets te maken met een spreekwoordelijke stok en een deur. Wekelijkse bijeenkomsten (mag eventueel online), goed lesmateriaal en iemand die het ook over kan brengen. Welke opties heb je dan? Ik heb net even gekeken: IWAB (Iedereen Wordt Alsmaar Beter) is een organisatie die zo op het eerste gezicht iets in die richting aanbied. Maar ik krijg eerlijk gezegd al de kriebels als ik de website bekijk. Daarnaast worden de klassikale lessen via Teamspeak gedaan. Dat is m.i. een prima medium voor gaming of een conference call maar voor online lessen toch echt achterhaald door bijvoorbeeld MS Teams of Skype. Daarmee zeg ik niets over de inhoudelijk kwaliteit, die is wellicht wel heel goed (iemand ervaring mee?).
De DLZA (of nu Zendcursus.nl) ziet er al beter uit maar is individueel. Het gaat in je eigen tempo. Voor sommigen een groot voordeel, in mijn geval komt er dan niets van de grond :roll:
Als laatste zijn er nog VERON cursussen bij de verschillende afdelingen. Maar bij welke afdelingen worden er nog cursussen verzorgt? In Dordrecht geloof ik maar verder naar het Zuid Westen zijn er niet veel mogelijkheden.

Het bovenstaande is geen verwijt of klaagzang, het is enkel een constatering. Ik weet ook niet of het bovenstaande een reden is die voor meer mensen geld, het is in ieder geval voor mij een reden waarom ik nog steeds PD roepletters heb.

O ja, het feit dat roepletters tegenwoordig niet meer opnieuw uitgegeven worden en dat de PD prefix is voorbehouden aan Novice amateurs, helpt in mijn geval ook niet echt mee. Ik zou namelijk graag mijn roepletter behouden, ook wanneer ik een Full papiertje op zak zou hebben :wink:

Terug on topic: Ik ben niet helemaal thuis in VHF contesten maar het lijkt mij op zich best leuk. Heb er alleen het station niet voor. Volgens mij zijn VHF/UHF contesten in Noord Amerika veel populairder. Daar hebben ze volgens mij ook veel meer klassen/categorieën zoals bijvoorbeeld de zogenaamde "Rover" klasse waarbij een operator mobiel/portable meedoet en zich van gridsquare naar gridsquare verplaatst en je hem of haar steeds weer opnieuw kunt werken. Volgens mij hebben we in Europa niets wat daar op lijkt maar het lijkt mij wel een interessante toevoeging. Vooral ook omdat je dezelfde persoon meerdere keren kunt werken.

De onderstaande link is van een leuke YT video over Rover contesting en laat zien dat je daar niet per se een grote Amerikaanse pick-up trucks voor nodig hebt :wink:

https://youtu.be/RCOV1WfJwwQ?si=vQ1fm7AkQpof9LIP
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA4GR

#23 Bericht door PA4GR »

Je kunt ook de contest aanpassen naar de huidige situatie en hf toevoegen 😀
Maar het was wel een uitdaging om vanuit Zuid Limburg een qso te kunnen maken naar Groningen…

PA4WK

#24 Bericht door PA4WK »

Ja dat is het zeker, maar toch gelukt.
WAP contest op HF, mmm zie ik niet zo, niet wat opzet van de contest aangaat, maar ook niet omdat er al genoeg contesten zijn op HF
Ik weet niet of er op 50 en 70 MHz gecontest mag worden

PA3GNZ, Tjeerd
Contacteer:

#25 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA4WK schreef: 16 jun 2025, 19:31 Ik weet niet of er op 50 en 70 MHz gecontest mag worden
Als ik dit document lees begrijp ik dat deze contest ook op 6 en 4 meter is.
https://www.vrza.nl/wp/wp-content/uploa ... t-2025.pdf

In het verleden was een sectie 1 band, was 70 cm sectie B.
Nu is een sectie meerdere banden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

PA4WK

#26 Bericht door PA4WK »

Ja klopt, je hebt gelijk niet goed geleken

PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

#27 Bericht door PD7BOR »

Om maar even hier in te haken omdat het toch wel raakvlak heeft met wat besproken werd.
Ik vraag mij eigenlijk wel af wat verse amateurs motiveert om de registratie te halen.
Voor mij was (en is, nog bezig voor F) het namelijk wel degelijk de elektrotechniek, het maken van speciale verbindingen op de tweede plaats maar contests daar heb ik tot op heden nog niet veel speciaals in gezien.
Nu ben ik natuurlijk maar 1 persoon maar mocht dit de trend zijn dan zal het contesten in zijn geheel toch gaan afnemen.

Ik weet niet hoe jullie hier in het contesten gerold zijn, misschien is het iets dat nog moet ontwikkelen en later nog komt?

PA3GNZ, Tjeerd
Contacteer:

#28 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Het lijkt mij sowieso handig deze vraag af te splitsen.

Onze radio hobby heeft vele facetten. Contesten is er daar een van en wordt door vele gedaan.
Het wil niet zeggen dat je dit facet leuk moet gaan vinden, het kan wel. Er zijn ook banden die contest vrij zijn (WARC).

Voor ieder wat wils binnen deze brede hobby.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#29 Bericht door PA0BAK »

Het voordeel van contesten is, dat je je apparatuur kunt vergelijken met andere amateurs.
Kan een station goed met Pietje werken, die 1km verderop woont, dan moet het jou ook lukken (hoop je).
Natuurlijk spelen er meerdere dingen mee, zoals drukte e.d.
Maar op deze manier kan je na een paar contesten een aardige vergelijking maken hoe goed (of slecht) jouw station is.
Buiten contesten om, kan je het ook vaak experimenteel bepalen met b.v. FT-8.

Voor de goede orde: ik ben geen contester, maar een experimenteerder, die contesten misbruikt voor mijn eigen doel.
Daarnaast is het uitdelen van punten aan degenen die fanatiek contesten ook leuk :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PD2R
Contacteer:

#30 Bericht door PD2R »

PA0BAK schreef: 23 jun 2025, 10:11 Voor de goede orde: ik ben geen contester, maar een experimenteerder, die contesten misbruikt voor mijn eigen doel.
Ik zie dat toch gewoon als “gebruiken”. De contester maakt het namelijk helemaal niets uit wat jou motiveert om het QSO te maken. Hij/zij is gewoon blij met de puntjes :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie