IARU HF World Championship 2024

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA4J
Roepletters: PA4J

IARU HF World Championship 2024

#1 Bericht door PA4J »

Dit weekend besloten om eens mee te doen aan een CW contest zonder hulpmiddelen. Als erg beginnend CW operator bleek dit een kansloze missie. Alsof je met een dafje tussen de F1 wagens aan het rijden bent. Ik snap ook niet zo goed waarom stations persé met 35 wpm willen werken. Assisted gaat dan misschien je QSO rate omhoog maar je mist ook een aantal non-assisted stations vermoed ik. Is er een high speed op die me dit kan uitleggen? Uiteindelijk 16 stations gewerkt in 3 uur tijd. Blijven oefenen dus ;-)

73 Jan PA4J

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

Re: IARU HF World Championship 2024

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mij ontgaat ook dit snelle seinen. Maar ieder zijn hobby.

1 qso gemaakt, 18 wpm, ZD7BG op 10 meter. Nieuw DXCC voor mij. Ik seinde met de paddle.

20 watt met dipool op het balkon.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

PA2WN
Roepletters: PA2WN

#3 Bericht door PA2WN »

Vanaf vakantie adres als F/ het laatste uurtje nog even wat puntjes uitgedeeld aan voornamelijk HQs, die alle andere al hadden gehad dus ze waren redelijk geduldig met mijn relatief zwakke 100W signaaltje en simpele ZS6BKW vanaf de camping. Speciaal dat F/ ervoor was niet altijd makkelijk over te brengen.
Toch nog zo'n 20 verenigings stations aan de haak geslagen op 40 en 20 dus ik heb mij wel even vermaakt. Volgende keer eens kijken of ik er iets serieuzer van kan maken.

PS: antenne mast op de camping is een prima manier om mensen te ontmoeten, er zitten meer RAs om je heen dan je denkt!
73 de PA2WN, Theo

pa1ais
Contacteer:

#4 Bericht door pa1ais »

HQ ?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA4J

#5 Bericht door PA4J »

HQ head quarter stations van de IARU landen. Die waren ook in de lucht.

PD2R
Contacteer:

#6 Bericht door PD2R »

Rond de 30 WPM is een heel gebruikelijke snelheid bij het contesten en prima te nemen zonder hulpmiddelen. Het enige wat je daarvoor moet doen is oefenen. Er is hele leuke software (gratis) beschikbaar om je daarbij te helpen. RufzXP is één van die programma. Je stelt een beginsnelheid in en je krijgt per call 2 kansen om de call te nemen. Lukt dat dan gaat de snel met 1 WPM omhoog. Lukt het niet dan gaat de snelheid omlaag. Erg leuk om te doen en op een goede dag ben ik al eens boven de 50 WPM uitgekomen. Heel bizar hoe je vingers gewoon de juiste call intypen zonder dat je er echt bij nadenkt.

Een ander programma is een MorseRunner. Dit is een contest simulatie programma maar is wel gericht op het zelf CQ geven ofwel het zogenaamde “runnen”. Of er ook simulatie programma’s zijn voor search&pounce, het zelf zoeken naar stations, weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik ben verre van een goede CW contester maar kan redelijk meekomen. Zelfs met mijn beperkte CW contest ervaring is het runnen op een snelheid van 20 WPM tergend langzaam. Dat neemt overigens niet weg dat wanneer iemand op een aanzienlijk lagere snelheid voor mij terugkomt, ik wel de snelheid omlaag breng. Meestal werk ik met een snelheid tussen de 28 en 32 WPM. Dat is een snelheid waarop ik zelf de calls doorgaans prima kan nemen. Sneller seinen doe ik niet, de stelregel is dat je niet sneller seint dan jezelf kunt nemen.

Er zijn trouwens ook contesten op langzamere snelheid. K1USN Slow Speed Test (SST) is daar een voorbeeld van. De maximum snelheid is 20 WPM en de test duurt een uurtje. Is trouwens al eens op dit forum voorbij gekomen.

Velddagen zijn doorgaans ook contesten waar veel mensen hun eerste introductie in het contesten krijgen. Ook daar zie je dat de snelheden doorgaans wat lager liggen.

In de meeste contesten is de informatie die je op moet kunnen nemen doorgaans ook beperkt tot een call en de exchange bestaande uit een nummer of 2 letter afkorting. In een aantal gevallen is de exchange ook vooraf al te voorspellen, zoals contesten waarbij een CQ of ITU zone moet geven. Ook dat maakt het al een stuk makkelijker.
Een ander hulpmiddel is de Super Check Partial die in de meeste contes logprogramma’s is ingebouwd. Wanneer je een deel van een call intypt, geeft de SCP je alle mogelijke combinaties weer die je met dat deel van een call kunt maken. De SCP baseert zich daarbij op een database die is samengesteld met calls afkomstig uit contestlogs van de afgelopen 24 maanden. Het is geen magisch hulpmiddel maar het kan zeker helpen.

Maar zoals gezegd, met een beetje oefenen is het over het algemeen goed te doen om je snelheid ophoog te krijgen, zeker als het om contesten gaat. Een QSO waarbij je meer onvoorspelbare informatie moet nemen, is een ander verhaal.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA4J

#7 Bericht door PA4J »

Bedankt Maarten, het is niet dat ik er geen lol aan beleef en weet ook dat ik nog heeeel veel moet oefenen. 4 maanden geleden kende ik 6 letters dus ik ga vooruit ;-) . SCP, RBN QRZ.com zie ik allemaal als hulpmiddelen die ikzelf (wanneer ik kies voor unassisted) niet wil gebruiken. Ik wil ook zelf seinen en niet de PC de code laten genereren. Die oefenprogramma's zijn een goede tip want het is weer heel wat anders om willekeurige callsigns goed in één keer te nemen dan om woorden te leren waarbij je de gemiste letters meestal wel kunt invullen. Op naar de volgende , wordt waarschijnlijk SST.

73 Jan PA4J

PD2R
Contacteer:

#8 Bericht door PD2R »

Goed bezig Jan, als je vier maanden geleden nog maar 6 letters kende, dan ben je zeker hard vooruit gegaan.

Het seinen laat ik lekker aan de PC over, op die snelheid maak ikzelf veel te veel fouten. Voor wat betreft assisted vs unassisted, de SCP telt niet als assisted dus die mag je gewoon gebruiken.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Roy pd8rw

#9 Bericht door Roy pd8rw »

Wij doen al sinds een aantal jaren mee met deze contest 40m cw en 10m ssb

De opperators in cw werken allemaal met een behoorlijk Hoog tempo .. onderling zijn er wel verschillen qwa snelheid en indien nodig word er ook een aanpassing gedaan in het tempo .
De sleutel word bij eigenlijk alleen bij uitzondering gebruikt . Alles onder enter send message in n1mm .
Opnemen uiteraard met de oortjes

In voice gebruiken we ook de voice keyer van de betreffende set icm aangepaste macro’s voor de functietoetsen van n1mm
Alleen de call van het aanroepende station herhalen is dan nodig met de stem
Uitwisseling van rst en exchange kan met de functie toetsen

Verslag van dit jaar is alweer opgemaakt en ingestuurd voor de electron

Ieder qso word gewaardeerd, ongeacht de snelheid of ervaring aan welke kant van het qso dan ook .

Plaats reactie