APRS 'signaal' hoorbaar op downlink ISS FM repeater ..

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

APRS 'signaal' hoorbaar op downlink ISS FM repeater ..

#1 Bericht door PC1L »

APRS signaal op downlink ISS FM repeater ..

Vanmorgen tijdens overkomst ISS was er op de FM repeater NA1SS af en toe APRS te horen. Dit is al sinds de laatste EVA zo. Mogelijk zelfs al daarvoor. Hieronder een linkje naar een kort stukje audio file waar dit verschijnsel zich voordoet. Het lijkt op het storen door de derde harmonische van de APRS zender op 145.825 MHz op de FM NA1SS 437.800 MHz downlink.

De twee stations en ikzelf haden geen APRS QRV op dat moment in ieder geval.

APRS op ISS NA1SS downlink

Zou men tijdens zo'n EVA de ( patch ) antennes verplaatsen ? Of heeft het ISS een beetje iets ( ja wat ? ) gewijzigd bv met een attitude aanpassing ?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: APRS 'signaal' hoorbaar op downlink ISS FM repeater ..

#2 Bericht door Thijzer »

Zou er niet gewoon iemand zijn die APRS zit te doen op de verkeerde frequentie? Die 1200bd komt gewoon door de audiofiltering heen.

De 3e harmonische van 145.825 zit een aardig stuk van de voice downlink af en zou niet tot hier te horen kunnen zijn denk ik.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS 'signaal' hoorbaar op downlink ISS FM repeater ..

#3 Bericht door PC1L »

Inderdaad niet helemaal center frequentie ( harmonische ) 437,475 naast 437.800. En er zijn zowiezo ook nog de mengprodukten. Daarom de vraag of het lijkt op 'inslag' werking in de downlinkzender *. Desnoods via de antennes ( de beinvloeding dus ). Dat iemand ( per ongeluk ? ) aprs audio op de NA1SS uplink zette kan uiteraard zeker ook. Echter, het was al de hele week a d gang en wel na de laatste EVA.

* ( waardoor het 'gesuperponeerde' signaal op het krachtige downlink signaal zit, en het tot hier te horen is )

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: APRS 'signaal' hoorbaar op downlink ISS FM repeater ..

#4 Bericht door Thijzer »

Het door ISS uitgezonde APRS-signaal op 145.825 zou inderdaad hoorbaar kunnen zijn op de 2m ingang van de voice repeater op 145.990. Dit zijn 2 separate transceivers en ik merk bij mijn eigen APRS station dat dit inslaat op de hele 2m band als je dichtbij staat en je ontvanger niet zo super is, zeker op 150kHz afstand.

Als het al een hele tijd aan de gang is, zou dat inderdaad wel kunnen.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS 'signaal' hoorbaar op downlink ISS FM repeater ..

#5 Bericht door PC1L »

Ja, het zit nogal dicht bijelkaar. Of ze het zelf gemerkt hebben als het dat is weet ik niet maar sinds kort is het weer weg nu hi.

Plaats reactie